Störiga saker vi stör oss på, del 37.

Håller inte med.

Det är nämligen inte sant, att landsbygden som avfolkas finns i "fattiga" kommuner.

När vi håller oss "nedanför Dalälven", så är ofta landsbygden som avfolkas ofta utanför en lite större stad: Örebro, Skövde, Norrköping, Kalmar, Linköping...

Även de kommuner som inte kan klassas som"lite större stad" behöver inte alls vara utfattiga.

De "har bara en massa landsbygd".

Vilket per automatik betyder mindre skatteunderlag och dyrare infrastruktur eftersom det är färre som utnyttjar den och det krävs att de finns på mindre orter, landsbygd. Affärer etc stänger eftersom kundunderlaget inte finns längre pga utflyttning. Eftersom folk flyttar där jobben finns. Sedan att kommunen i sig inte är fattig betyder att man rättat hur mycket infrastruktur man har behov av i jämförelse med vilket skatteunderlag det finns. Men för att få till tex kommunikationer som lokaltrafik etc, vårdcentraler, så kommer det hamna hopplöst på minus eftersom inte så många utnyttjar den.

Tom Stockholm har problem med kostnader för lokaltrafiken och stänger ner busslinjer och förglesar tunnelbana/pendel. De finansieras delvis via skatt och delvis via biljettintäkter och covid var en katastrof som de fortfarande inte hämtat sig från.

Jag stör mig på att jag inte har en enda TV-kanal längre. Jag sa upp avtalet med Allente, som tog nästan 900:- i månaden för en massa kanaler som jag aldrig tittar på. Jag tittar sällan på TV överhuvudtaget, men ibland vill jag se. Nobelmiddagen till exempel. Och lite annat till jul inte minst. Så, jag tänkte att de första 4 kanalerna är väl gratis, betalas via skatten (fd TV-licens?). Tji fick jag. Jag kan inte se en endaste kanal längre. Sent insåg jag att även dessa 4 går via Allentes service och den har jag ju inte längre.

Vår TV är dessutom lastgammal och fungerar knappt, så jag behöver tyvärr köpa en ny. OM jag köper en till helgen, hinner jag då få igång den via nån leverantör före jul?? Är inte de flesta nya TV-apparater digitala numera? HJÄLP! Jag känner mig som en stenåldersvarelse..... (Tror min tekniske man vet det mesta, men - hinner det ordnas före jul??)
Du kan inte streama de program du vill se istället? Funkar ju ofta bra att casta till tvn med hjälp av typ chromecast om tvn inte är en smart.

Jag stör mig på att jag inte har en enda TV-kanal längre. Jag sa upp avtalet med Allente, som tog nästan 900:- i månaden för en massa kanaler som jag aldrig tittar på. Jag tittar sällan på TV överhuvudtaget, men ibland vill jag se. Nobelmiddagen till exempel. Och lite annat till jul inte minst. Så, jag tänkte att de första 4 kanalerna är väl gratis, betalas via skatten (fd TV-licens?). Tji fick jag. Jag kan inte se en endaste kanal längre. Sent insåg jag att även dessa 4 går via Allentes service och den har jag ju inte längre.

Vår TV är dessutom lastgammal och fungerar knappt, så jag behöver tyvärr köpa en ny. OM jag köper en till helgen, hinner jag då få igång den via nån leverantör före jul?? Är inte de flesta nya TV-apparater digitala numera? HJÄLP! Jag känner mig som en stenåldersvarelse..... (Tror min tekniske man vet det mesta, men - hinner det ordnas före jul??)
Playtjänsterna som finns i datorn och bara en tillräckligt stor skärm till den?

• Gilla
Reactions: Sel
DHL. Jag har beställt ett paket till paketbox. Igår sa trackingen att det ankommit Malmö terminal 17.40. Kl 20 får jag sms om att paketboxen är full så det kommer att komma till ombud istället. Vafan? Det ankom Uppsala 4.20 imorse och kommer ju inte ligga på bil förrän runt 7 (jag har jobbat på terminalen så jag kan rutinerna). Mycket kan ha hänt i paketskåpet innan paketet kommer dit. Jag har skitbökigt att ta mig till ombudet nu eftersom de har stängt av en massa gator och paketet är för stort för att ta på cykeln. Morr! 🤬

Det ska fungera om du har en digitalbox. (Eller digitalgrej, vet inte namnet, i inbyggd i TVn)

3 rum och kök på strax under 70 kvm. Torkställningen tar ju inte upp jättemycket plats? Får flytta runt den lite ibland. Däremot har jag inte plats någonstans för en torktumlare...
På det viset har jag det toppen. Jag har ett gästhus där hela källardelen är pannrum och tvättstuga. Dessutom går vattnet in där med trycktanken. Och gästhusets varmvattenberedare.
Massor av plats att ställa in bra-att-ha :meh:

FedEx ringde tydligen när jag var i duschen, hade fått meddelande så svarade på det men det står bara levererat, till en iCloud mail, så har messat numret som ringde och frågat om det var h*n som var från FedEx och att det är porttelefon.
Hoppas jag inte missat leveransen. :confused:
Varför kommer de alltid på opassande tider och ringer bara typ en minut innan?
Dålig framförhållning.

Elpriset.

Jag har en ohygglig mängd tvätt som borde gå genom maskin och tumlare. Men inte till de här priserna.

(Och nej jag har ingenstans att torka tvätten utom i tumlaren under vintern).
Jag bor i en liten 2:a på knappt 50 kvadrat. Torkställningen står bredvid sängen för att jag ska slippa köra allt i torktumlaren. Har en sån där värdelös tvätt/tork i samma maskin som jag avskyr.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
100 101 102
Svar
2 026
· Visningar
99 421
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
104 373
Senast: pepp
·
Fordon De extremt skarpa, vita LED-ljusen som alla nyare bilar verkar vara utrustade med. Jag blir nästintill bländad av dem, även om det bara...
2
Svar
27
· Visningar
600
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
122 810
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar