Störiga saker vi stör oss på, del 37.

Att mitt kylskåp har gått konstant hela natten (i alla fall varje gång när jag har varit uppe) och låter som rinnande vatten. Tycker också att det inte verkar kyla till 100%... SÅ rolig utgift och SÅ kul att ev behöva beställa nytt. Det kommer ju att ta någon vecka minst innan det kommer dessutom. Spis är lättare att klara sig utan någon vecka eller två, men inte ett kylskåp... :arghh:

Att mitt kylskåp har gått konstant hela natten (i alla fall varje gång när jag har varit uppe) och låter som rinnande vatten. Tycker också att det inte verkar kyla till 100%... SÅ rolig utgift och SÅ kul att ev behöva beställa nytt. Det kommer ju att ta någon vecka minst innan det kommer dessutom. Spis är lättare att klara sig utan någon vecka eller två, men inte ett kylskåp... :arghh:

Vad har ni för temperaturer? Är det kylskåpskallt ute är det ju inget problem. Jag använder min lillstuga som extrakyl på vintern, blir det jättekallt drar jag igång ett litet element och ser till att det är kylskåpstemp hela tiden.

Vad har ni för temperaturer? Är det kylskåpskallt ute är det ju inget problem. Jag använder min lillstuga som extrakyl på vintern, blir det jättekallt drar jag igång ett litet element och ser till att det är kylskåpstemp hela tiden.
Det ska variera mycket de närmsta dagarna. Som varmast 9 grader. Och så är det ju en kyl o frys så frysvarorna klarar sig inte... :(

Att det i typ alla matgrupper på Facebook måste dyka upp "vad mycket/lite ni äter", "vad stor/liten portion du äter"... Senast nu i en tråd där man på skoj skulle skriva sin favoritfrukost, lunch, mellis etc. Och bam: där kommer kommentarerna! "När jag kom i klimakteriet blev jag tjock direkt, nu funderar jag på att äta lite var tredje dag", "när jag var liten kunde jag minsann gå en vecka utan att äta". BLA BLA BLA! Skit i att skriva om ni inte vill vara med på premisserna bara!

Dubbelstörning. Fick stenskott på vägen hem, tur jag hade plåster i alla fall. Bytte hela vindrutan för inte så länge sedan.

Min arbetsplats har noll rutiner kring hemgång förutom att den sista personen ska släcka och låsa. För mig som är ängslig är det jättejobbigt och jag känner mig alltid stressad på fredag eftermiddag då em-skiftet har ledigt och viss del när jag själv går em och vi ska hem på kvällen. Eftersom vi har flex kan en gå hem lite när som och ingen kommunicerar alls. Alla bara går så tillslut står en där och kanske är sist eller kanske inte. Huset är inte jättestort men det är lätt att missa någon om de står "dumt" till eller själva går på andra sidan byggnaden. Omklädningsrummen ligger på olika våningar och flera gånger släcker någon i taket medan jag fortfarande byter om eftersom de inte vet om att jag är där. En gång var jag och han som brukar vara sist påväg att släcka och gå för att vi kollat och trodde vi var sist, men så dyker en person plötsligt upp från ingenstans? Det är helt hopplöst och har hänt flera gånger att det stått olåst för att ingen har koll. Vi är motsatsen till ett tajt skiftlag och ingen verkar vara intresserad av att organisera något. De flesta jag gick med innan jag fick byta pratade i alla fall med varandra och gick runt och talade om när de gick hem. Vågar inte ta upp "problemet" själv iom konflikträdd och inte vill upplevas som besvärlig.

Blir det något problem om man släcker och låser om någon är kvar? Alltså att någon kanske inte kommer sig in vart de borde eller så?
Om inte så hade nog jag, om jag var du, låst och släckt efter mig på de ställen jag vistats och är någon kvar får de väl tända igen om de behöver det.
Så är det på min arbetsplats, tror man sig vara sist så släcker man och låser var man är för säkerhets skull, men man måste inte gå runt och kolla andra ställen var man inte varit, det får de som är där ta ansvar för.
Det funkar i och för sig sådär :D men det är ett ganska stort ställe med många dörrar, så ingen förväntas ta ansvar för någon annan, och vet man att man gjort sin del så "har man ryggen fri".

Blir det något problem om man släcker och låser om någon är kvar? Alltså att någon kanske inte kommer sig in vart de borde eller så?
Om inte så hade nog jag, om jag var du, låst och släckt efter mig på de ställen jag vistats och är någon kvar får de väl tända igen om de behöver det.
Så är det på min arbetsplats, tror man sig vara sist så släcker man och låser var man är för säkerhets skull, men man måste inte gå runt och kolla andra ställen var man inte varit, det får de som är där ta ansvar för.
Det funkar i och för sig sådär :D men det är ett ganska stort ställe med många dörrar, så ingen förväntas ta ansvar för någon annan, och vet man att man gjort sin del så "har man ryggen fri".
Hade ett litet exktaknäck i bibl. källare Skötte det kvällar och helger. En gång när vi var klara och gick ut genom vår vanliga dörr på baksidan drog vi larmet. Brandkåren kom i ilfart.
Det visar sig att hela byggnaden var i samma larmkrets. Så siste man på kansliet gick hem och slog på.

Ja, för vi larmar när vi låser ytterdörren. Annars hade det egentligen inte varit något större problem.

• Gilla
Reactions: MCP
Dubbelstörning. Fick stenskott på vägen hem, tur jag hade plåster i alla fall. Bytte hela vindrutan för inte så länge sedan.

Min arbetsplats har noll rutiner kring hemgång förutom att den sista personen ska släcka och låsa. För mig som är ängslig är det jättejobbigt och jag känner mig alltid stressad på fredag eftermiddag då em-skiftet har ledigt och viss del när jag själv går em och vi ska hem på kvällen. Eftersom vi har flex kan en gå hem lite när som och ingen kommunicerar alls. Alla bara går så tillslut står en där och kanske är sist eller kanske inte. Huset är inte jättestort men det är lätt att missa någon om de står "dumt" till eller själva går på andra sidan byggnaden. Omklädningsrummen ligger på olika våningar och flera gånger släcker någon i taket medan jag fortfarande byter om eftersom de inte vet om att jag är där. En gång var jag och han som brukar vara sist påväg att släcka och gå för att vi kollat och trodde vi var sist, men så dyker en person plötsligt upp från ingenstans? Det är helt hopplöst och har hänt flera gånger att det stått olåst för att ingen har koll. Vi är motsatsen till ett tajt skiftlag och ingen verkar vara intresserad av att organisera något. De flesta jag gick med innan jag fick byta pratade i alla fall med varandra och gick runt och talade om när de gick hem. Vågar inte ta upp "problemet" själv iom konflikträdd och inte vill upplevas som besvärlig.
Hade lite samma problem på ett fd jobb.
Mest problem med om det var larmat eller inte när man kom dit. Eller veta om någon var kvar I någon vrå. 😅
Jag blev inlarmad några ggr. Tur nog så var det inlagt i systemet att de skulle ta några minuter innan det blev helt skarpt så hörde man ett visst pipande var det bara att skynda sig och larma av igen. Och gick det igång någon gång fick man ringa jouren och "Hej det är bara jag..." Inget inbrott typ. :angel:

Då flera olika "enheter" kunde vara där oregelbundet införde vi: Lyser det i den korridoren= olarmat.
Sen hade vi även en tavla där vi (oftast) kom ihåg att att skriva upp/sudda ut när vi åkte därifrån.
Funkade i den byggnaden som inte var jätte gigantisk, men kanske inte går göra liknande hos er.
Och just det att är man klar i en viss del av byggnaden släck och lås de dörrar där det går, så blir det mindre att kolla för den som är sist kvar...

Den här artiklen gör mig jättesur - tänk att vara så in i bomben egoistisk så att man riskerar att smitta en massa människor om man inte får som man vill (sedan tycker jag absolut att man ska få avboka utan avdrag i sådana här fall):
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5EymGX/paret-far-inte-avboka-julbord-pa-tyrolen-trots-kraksjuka
Vilken snyfthistoria, hade aldrig gått ut i Aftonbladet med något sådant..! Utan läkarintyg tycker jag att det är helt rimligt att betala en slant, det är ju ändå ett stort problem med gäster som inte dyker upp, så tycker att de har en väldigt rimlig inställning med en administrationsavgift :) Annars, full betalning om man inte dyker upp.

Vilken snyfthistoria, hade aldrig gått ut i Aftonbladet med något sådant..! Utan läkarintyg tycker jag att det är helt rimligt att betala en slant, det är ju ändå ett stort problem med gäster som inte dyker upp, så tycker att de har en väldigt rimlig inställning med en administrationsavgift :) Annars, full betalning om man inte dyker upp.
Ja, jag misstänker att det inte blir speciellt mycket medlidande från läsare!

Att det i typ alla matgrupper på Facebook måste dyka upp "vad mycket/lite ni äter", "vad stor/liten portion du äter"... Senast nu i en tråd där man på skoj skulle skriva sin favoritfrukost, lunch, mellis etc. Och bam: där kommer kommentarerna! "När jag kom i klimakteriet blev jag tjock direkt, nu funderar jag på att äta lite var tredje dag", "när jag var liten kunde jag minsann gå en vecka utan att äta". BLA BLA BLA! Skit i att skriva om ni inte vill vara med på premisserna bara!
Tycker att man ibland kan ana något liknande här i någon mattråd. Det anas rätt tydligt genom ordval och sättet man uttrycker sig mer än att man skriver det rakt ut. Där skriver folk dock ofta just rakt ut "så lite mat" eller "så mycket mat", hoppla liksom, jag studsar alltid till lite över de kommentarerna, det är ju inte en fråga som är ställd av oro eller intresse på något vis, som man kunnat "ursäkta" det med, utan bara konstig kommentar.

Folksam har fortfarande fel adress inlagd för vår hemförsäkring :rage::arghh: . Hittade försäkringsbrevet för tillägget som vi har, och där står rätt adress för tillägget - men fel för själva hemförsäkringen (två olika försäkringar eftersom "grunden" ingår i mitt medlemskap i facket). För helvete, det är många veckor sen jag ringde om det och jag har ringt flera gånger till eftersom jag inte fått något uppdaterat försäkringsbrev - och de har bedyrat att det skulle vara fixat.

De hade alltså, på eget bevåg (jag har inte kontaktat dem och bett om det!), ändrat adressen för hemförsäkringen när de skrev ut försäkringsbrevet för 2025. Till en adress som jag lämnade i mitten av 2021. Jag är så förbannat leds på den här typen av strul från dem nu (aldrig varit något när jag behövt nyttja försäkringarna, men det är ofta såna här grejer i administrationen..grrr..!).

Imorgon är det en ilsk jag som ringer kundtjänst. Och kräver att få ett uppdaterat försäkringsbrev med rätt uppgifter (vilket jag för övrigt blivit lovad.. flera gånger...).

/End of sur rant :angel:

Instämmer i störningen, jag har en tätningslist som inte fäster riktigt längst ner på frysdörren så frysen håller inte temperaturen. Och när jag letar efter en ersättningslist för att bara byta ut den gamla, så finns det ungefär 1738 olika modeller, men självklart inte det serienummer som hör till mitt frysskåp! Det köptes för tretton år sedan men jag förväntar mig att det ska kunna hänga med några till. Mitt lilla frysskåp är nog trettio år gammalt och funkar prickfritt fortfarande. Men det är ju helt stört om jag ska behöva byta hela skåpet för att det inte går att få fatt på en list som passar. Listen är ju inte sönder så jag hoppas det ska gå att fästa tillbaka den där den släppt.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
100 101 102
Svar
2 026
· Visningar
99 421
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
104 373
Senast: pepp
·
Fordon De extremt skarpa, vita LED-ljusen som alla nyare bilar verkar vara utrustade med. Jag blir nästintill bländad av dem, även om det bara...
2
Svar
27
· Visningar
600
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
122 809
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025