Störiga saker vi stör oss på, del 37.

Stör mig på uttrycket att män ”hjälper till” hemma. Hjälper de till att utföra sitt jobb när de är på arbetet också? De ska väl sjutton ta gemensamt ansvar över det gemensamma hemmet med sin partner precis som oss andra.

Som tillägg så skulle jag störa mig lika mycket på uttrycket om det var så att det var kvinnorna som skulle ”hjälpa till” mer hemma men har aldrig hört eller sett någon säga så. :grin:
Just detta förklarade jag nyligen för min dotter om hennes pojkvän när hon sa att han hjälper till hemma. Män hjälper inte till hemma.
Och så berättade hon att han plockar ju undan osv när hon ber honom så han gör ju ändå en del... då sa jag tydligt till henne att kvinnor ska inte be mannen göra saker i hemmet för då tar inte mannen sitt ansvar (generellt sätt, klart man kan be om olika saker, men om kvinnan alltid pekar på saker som behöver göras- disk, tvätt, städning osv så gör ju mannen inget medan kvinnan tar ansvar över att han göra det han borde göra...). Män ska göra sin del automatiskt utan att liksom bli ombedda ständigt.

Just detta förklarade jag nyligen för min dotter om hennes pojkvän när hon sa att han hjälper till hemma. Män hjälper inte till hemma.
Och så berättade hon att han plockar ju undan osv när hon ber honom så han gör ju ändå en del... då sa jag tydligt till henne att kvinnor ska inte be mannen göra saker i hemmet för då tar inte mannen sitt ansvar (generellt sätt, klart man kan be om olika saker, men om kvinnan alltid pekar på saker som behöver göras- disk, tvätt, städning osv så gör ju mannen inget medan kvinnan tar ansvar över att han göra det han borde göra...). Män ska göra sin del automatiskt utan att liksom bli ombedda ständigt.
Pojkvännen verkar behöva en ”mamma” som säger vad han ska göra?

Pojkvännen verkar behöva en ”mamma” som säger vad han ska göra?
Det har han, de bor hos hans mamma. Hon säger vad han ska göra redan, men han är som många andra ungdomar och bryr sig inte så noga alltid. Mycket tjat och lite verkstad ibland. Hon är 18 och han snart 24 så det är ju ungdomar fortfarande som bor hemma, men ändå. Vi pratade om att flytta hemifrån där jag rekommenderade henne att vara särbo först så han lär sig vad som krävs i ett hem (och hon med) så hon inte blir hans mamma. Vi får väl se hur det blir när de väl flyttar, om det blir tillsammans (hoppas inte!!) eller var för sig.

I dag på eftermiddagen skulle jag och en kompis gå hem till henne och då kom en av de blåa bussarna (västtrafik) i full fart och svängde i samma hastighet och körde ner för backen och hamnade delvis på andra sidan vägen så att en mötande bil fick tvärsvänga in åt sidan vid ett hus.
Totalt oacceptabelt.
Inte första gången de bussarna idiotkör. Skrev till Västtrafik.

Det har han, de bor hos hans mamma. Hon säger vad han ska göra redan, men han är som många andra ungdomar och bryr sig inte så noga alltid. Mycket tjat och lite verkstad ibland. Hon är 18 och han snart 24 så det är ju ungdomar fortfarande som bor hemma, men ändå. Vi pratade om att flytta hemifrån där jag rekommenderade henne att vara särbo först så han lär sig vad som krävs i ett hem (och hon med) så hon inte blir hans mamma. Vi får väl se hur det blir när de väl flyttar, om det blir tillsammans (hoppas inte!!) eller var för sig.
24 år ungdom? Noop, då räknas man som vuxen oavsett vart man bor.

24 år ungdom? Noop, då räknas man som vuxen oavsett vart man bor.
Jag är ledsen, men alla är inte vuxna vuxna vid den åldern. Man är rätt ung för att vara vuxen när man är 24. Jag förstår att det är olika och jag förstår att man ska bete sig som vuxen och allt det där, men alla är ändå inte lika vuxna i huvudet vid den åldern.
Jag har en son som blir 23 i februari och han är betydligt mer vuxen än så. Jag har en son son blev 21 i september som inte ens har lämnat tonåren känns det som. Jag har en dotter på 18 som både är vuxen och tonåring på samma gång i mångt och mycket. Det är olika. Men jag försvarar inte att någon inte gör sin del hemma, bara att det ser olika ut och mognaden är olika rent mentalt.

Flyttar hon direkt ihop med honom lär hon bli mamma och sköta hemmet och om han då fortsätter i samma mönster och inte ändrar sig det närmaste så är han en mansgris, men just nu ser jag det mer som att han utnyttjar situationen att han bor hemma och kommer undan med att han är ungdom, eller rider på vågen av ungdom fortfarande så att säga.

Det är väldigt relativt vad man kan kalla ung. Jag fick nyligen höra av en läkare "ja ni unga kvinnor". Då i relation till dem han oftast opererar. Jag är en bra bit över 40 :D Så ung kan man ju vara trots att man inte är någon ungdom.
Vi får höra av våran chef på jobbet att vi är unga, jag har varit på jobbet i snart tio år. Så helt ung och oerfaren är jag inte längre!

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
100 101 102
Svar
2 026
· Visningar
99 238
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
104 271
Senast: pepp
·
Fordon De extremt skarpa, vita LED-ljusen som alla nyare bilar verkar vara utrustade med. Jag blir nästintill bländad av dem, även om det bara...
2
Svar
27
· Visningar
519
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
122 635
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar