Störiga saker vi stör oss på, del 36.

Det här skulle bli en trevlig dag med stall och besök hos en vän.

Visst, det blev en liten stund i stallet med sömnig oengagerad dotter, okunnig pappa, förvirrad ridlärare, fel utrustning, och halt häst.

Besöket hos vännen blev ännu kortare, då dottern ringde efter en kvart och bad mig komma för att hämta henne, magsjuk.

Expeditionsintervall på mediciner. Alltså, jag fattar grejen.
Men att få ett intervall på tre veckor när jag bara får 28 tabletter i taget på en medicin jag ätit dagligen i flera år.. Dessutom skriver de bara tre uttag i taget. Och för att göra det ännu mer besvärligt får jag inte förnya receptet förrän jag har en veckas medicin kvar.

Men en medicin jag bara skulle ha tillfälligt fick jag ett års förbrukning direkt på recept och får 100 tabletter i taget.

Det görs ingen uppföljning eller nånting sånt, så jag fattar inte varför det är så.
Var glad att du inte får ta ut först samma dag som du tar sista tabletten. Skrivs som standard på "normala, ofarliga" mediciner här om man inte tjatar till sig annat. Utan hänsyn till om sista dagen infaller på en söndag när apoteket är stängt, eller om man bara kan handla på vardagar när det går buss... :crazy:

Jag fattar också grejen med intervaller och att vissa förskrivningar behöver vara extra strikta. Men gör för sjutton någon sorts bedömning av behov, rimlighet och konsekvens. :banghead:

Expeditionsintervall på mediciner. Alltså, jag fattar grejen.
Men att få ett intervall på tre veckor när jag bara får 28 tabletter i taget på en medicin jag ätit dagligen i flera år.. Dessutom skriver de bara tre uttag i taget. Och för att göra det ännu mer besvärligt får jag inte förnya receptet förrän jag har en veckas medicin kvar.

Men en medicin jag bara skulle ha tillfälligt fick jag ett års förbrukning direkt på recept och får 100 tabletter i taget.

Det görs ingen uppföljning eller nånting sånt, så jag fattar inte varför det är så.
Jag fick från att få recept för ett år i taget, vilket jag haft i 15 år, till att få för ett halvår, till att få för ett kvartal (=ett uttag). När jag frågade varför så var det för att de ”ville följa upp”. Jag ifrågasatte dels vilken uppföljning de menade (den var obefintlig) och dels varför det skulle behövas när det fungerat bra i 15 år, och vips fick jag recept för ett år igen.

Var glad att du inte får ta ut först samma dag som du tar sista tabletten. Skrivs som standard på "normala, ofarliga" mediciner här om man inte tjatar till sig annat. Utan hänsyn till om sista dagen infaller på en söndag när apoteket är stängt, eller om man bara kan handla på vardagar när det går buss... :crazy:

Jag fattar också grejen med intervaller och att vissa förskrivningar behöver vara extra strikta. Men gör för sjutton någon sorts bedömning av behov, rimlighet och konsekvens. :banghead:
Har haft samma fram tills härom året då medicinen höll på att ta slut i hela Stockholmsområdet, och jag inte fick hämta ut förrän det tagit slut överallt och läkaren fick skriva nytt recept på en ersättningsmedicin. Efter det slapp jag äntligen den tajta intervallen.

Det blir stövlar, pannlampor och ficklampor ikväll, och en hjälpreda på det. Kommer dessutom sluta jobbet så tidigt jag bara kan för att åka ut och kanske få några försiktiga strålar ljus i letandet. Hoppas verkligen jag hittar den.
För den nyfikne så hittade jag aldrig skon, det blev en ny sko (och sula) på istället.

Får väl ta och låna någons hund och börja träna skosök eller nåt :meh:

Gissa vem som fått fel storlek på fälgar till sin bil
👋🏻
🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬
Igår var pojkvännen snäll åka förbi verkstan med de felaktiga däcken.
Då står ägaren till företaget och ljuger honom rakt upp i ansiktet.

1.Jag hade ju minsann inte kontaktat dom
-jag har både ring upprepade gånger OCH mejlat utan respons

2.De hade minsamm talat om för mig att vinterdäcken behövde bytas redan förra året och visade nån bild på några utslitna däck.
-jag tog en trygghetsförsäkring när jag köpte bilen där förra året som inkl nya vinterdäck. Nu är jag inte längre säker på jag verkligen fick nya däck i höstas eller om de var de som följde med bilköpet :cool:. Med tanke på hur de däcken såg ut jämfört med de nya jag fick ut nu (dock på en tum för små fälgar) tror jag inte de var nya.

SÅ nu ska de tydligen jaga fälgar på blocket??? Får nog vara glad om jag får tag på vinterdäck till jul, suck

Grinig på jobbet.
Grinig på mig själv som gick med på en lön när jag började, mot att vara med på lönerevisionen direkt (2024 istället för 2025). Dvs i praktiken skulle min lön omförhandlats direkt efter provanställning. Helt okej, tänkte jag.

Blev det någon lönerevision förra året?
Nope.
Så nu ligger jag 4k under min kollega med exakt samma arbetsuppgifter och erfarenhet (men 6mån tidigare start). Så, störigt. Inte att hen har mer, men att jag la mig när jag började för det skulle ju ändå vara med på revisionen.

Får väl se om det ens blir någon 2025 :bag:

Att min tv idag har bestämt sig för att visa namn på avsnitten istället för serien i tablån. :confused:

"Tur" för mig att jag (tyvärr) varit hemma lite mycket dagtid så jag känner igen tablån ändå utifrån tid/ skådespelare osv. Så jag vet vad jag letar efter. :angel:
Vid lite mer koll så är det inte alla program. Eller så har det skärpt till sig. Var endast då på 3an och 6an så kanske var något tillfälligt just där ändå. :D

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 727
Senast: pepp
·
Fordon De extremt skarpa, vita LED-ljusen som alla nyare bilar verkar vara utrustade med. Jag blir nästintill bländad av dem, även om det bara...
2
Svar
27
· Visningar
353
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
122 131
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
112 002
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar