Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tänker gissa att tre av de här som kommenterade inte hade lästa artikeln, utan högst rubriken eller bara de andra kommentarerna, och inte hade någon aning om vad de egentligen svarade påDet här meningsutbytet. Läsförståelse, vad är det..?
Visa bifogad fil 156437
(Skrivet som kommentarer på en artikel i Hbl om en finskfödd krögare i Stockholm, som stör sig på reglerna att man måste kunna erbjuda mat om man ska ha alkoholservering)
Standarden på mitt jobb. Någon sätter igång diskmaskinen innan de går hem på eftermiddagen. Någon pappskalle tänker att en full diskmaskin nog är smutsdisk och sätter in smutsig disk. När man kommer morgonen efter är disken blandat smutsig och ren och man får börja om med att diska allt.... Hur svårt ska det vara att 1. Se vad som står på magneten? Kommer inte ihåg vad det står just nu men typ "Rent/Smutsigt" eller liknande, man vänder på den när man är klar. 2. Hur svårt kan det vara att vända på magneten när disken är klar och man ser ren disk? 3. Hur svårt ska det vara att tömma diskmaskinen? Värst är över helgerna, då står det berg i diskhon och maskinen är full med blandad disk.... en diskmaskin som sattes igång att diska sent fredag eftermiddag...Jag tömde nyss diskmaskinen för att vi som går em skulle kunna ställa in men valde att inte ställa in berget i diskhon eftersom jag skulle äta. Vi har en slider som visar om det är rent eller skitigt i diskmaskinen. Trots att den visar skitigt väljer min kollega att lägga sina bestick i diskhon istället. Hur jävla svårt ska det vara egentligen.
Varför ska vården alltid vara så krånglig? Vem var det som frågade dig om diabetes, den borde ju ha koll i din journal tänker jag?
Och att beställa via 1177 fungerar inte som förr? Det fungerade på förra VC jag hade men här använder man ju appen, tror det är liknande som för dig, så krångligt det är istället för enklare. Jag undrar för vem det har blivit enklare? Vårdpersonalen? Pensionärerna? Ungdomarna? Vem exakt?Det som händer är att det inte finns rätt kategori/sökord för vad jag eftersöker, så då tog jag vägen via diabetes-kategorin eftersom det är diabetessjuksköterskan jag behöver få tag i. Men eftersom jag klickar i diabetes så kommer det följdfrågor om 'min' diabetes som det automatiserade formuläret ganska logiskt förutsätter att jag har. Förut hade de betydligt fler kategorier, så då hade jag kanske bara kunnat skriva 'beställa nålar' eller likvärdigt och jag hade fått svara på relevanta frågor, typ att jag ska ha 100 stycken à 5 mm.
Såklart hade jag kunnat försöka ringa, men de är typ omöjliga att få tag på i telefon.
Det är för att alla har övningskört i Sumpan så där sitter det.Kan folk inte högerregeln längre? Har flyttat till Stockholms innerstad och trots att jag bara kör ett par kvarter innan jag kör ner i en tunnel så hinner flera potentiellt farliga situationer uppstå.
Förut bodde jag i Sundbyberg där det också är stadstrafik men där fungerade det minst 90% av gångerna. Nu är det nere på hälften.
Och att beställa via 1177 fungerar inte som förr? Det fungerade på förra VC jag hade men här använder man ju appen, tror det är liknande som för dig, så krångligt det är istället för enklare. Jag undrar för vem det har blivit enklare? Vårdpersonalen? Pensionärerna? Ungdomarna? Vem exakt?
På mitt jobb satte vi en stol framför diskmaskinen när den diskade samt en skylt om det var rent eller smutsigt i maskinen. Vi hade städveckor där man hade ansvar för att köra diskmaskinen och plocka undan i köket.Standarden på mitt jobb. Någon sätter igång diskmaskinen innan de går hem på eftermiddagen. Någon pappskalle tänker att en full diskmaskin nog är smutsdisk och sätter in smutsig disk. När man kommer morgonen efter är disken blandat smutsig och ren och man får börja om med att diska allt.... Hur svårt ska det vara att 1. Se vad som står på magneten? Kommer inte ihåg vad det står just nu men typ "Rent/Smutsigt" eller liknande, man vänder på den när man är klar. 2. Hur svårt kan det vara att vända på magneten när disken är klar och man ser ren disk? 3. Hur svårt ska det vara att tömma diskmaskinen? Värst är över helgerna, då står det berg i diskhon och maskinen är full med blandad disk.... en diskmaskin som sattes igång att diska sent fredag eftermiddag...
Dygnetruntverksamhet där högutbildade (läkare) är de som har svårast för det här...
Din mamma jobbar inte här vill jag fräsa...
(det tar mig och min kollega max två minuter att tömma maskinen så det är inte så att det är ett betungande tidskrävande jobb att göra när det är rent, och sedan sätta in det man själv använt i maskinen...)
Vi har en skylt på diskmaskinen också, men det verkar inte som om en del människor är läskunniga tyvärr. Stol kanske vore något, men undrar om de inte skulle känna sig dumförklarade då. Å andra sidan skulle det bara leda till att allt står i diskhon och vi andra får sätta in i diskmaskinen ständigt...På mitt jobb satte vi en stol framför diskmaskinen när den diskade samt en skylt om det var rent eller smutsigt i maskinen. Vi hade städveckor där man hade ansvar för att köra diskmaskinen och plocka undan i köket.
Jag tyckte det var ett trevligt avbrott att gå och fixa köket. Det var ändå relativt sällan man hade kökstjänst. Tog max 30 min. Vi hade kökstjänst bara vid kvällsskiftet så diskmaskinen hann gå färdigt under natten.Vi har en skylt på diskmaskinen också, men det verkar inte som om en del människor är läskunniga tyvärr. Stol kanske vore något, men undrar om de inte skulle känna sig dumförklarade då. Å andra sidan skulle det bara leda till att allt står i diskhon och vi andra får sätta in i diskmaskinen ständigt...
Här har var och en ansvar för sin egen disk. Att städa efter sig själv och att sätta in i diskmaskinen. Att ta ur gör den som har tid, kommer när maskinen är klar osv. Tar inte lång tid, vet av erfarenhet.
Ska man ha kökstjänst ska det vara rättvist fördelat mellan alla. Har arbetat på en arbetsplats där man ansåg att läkare inte skulle ingå i den gruppen utan det var sekreterarnas uppgift, både att fixa i köket/personalrummet och att fixa fikat varje fredag. Har arbetat på arbetsplats där jobbet stod för frukosten varje dag och där det var anställd personal som skötte om personalrummet, kokade kaffe, skötte diskmaskinstömning och dukade fram och bort frukosten varje dag. Ingår inte i min arbetsbeskrivning att städa och dona efter andra så tänker inte göra det, tyvärr.Jag tyckte det var ett trevligt avbrott att gå och fixa köket. Det var ändå relativt sällan man hade kökstjänst. Tog max 30 min. Vi hade kökstjänst bara vid kvällsskiftet så diskmaskinen hann gå färdigt under natten.
Mycket möjligt, då inlägget såg ut såhär, men att röd (en och samma person) vägrar gå ner från sin kulle, trots att både gul och blå försöker förklara, det ärJag tänker gissa att tre av de här som kommenterade inte hade lästa artikeln, utan högst rubriken eller bara de andra kommentarerna, och inte hade någon aning om vad de egentligen svarade på
Chansen till mer jobb?Jag står mig på att hon- och många med henne...Så kanske jag som har fel?...- säger "chansen", istället för "risken". För mig är chans positivt och risk negativt:
"För varje hund som smugglas in, så ökar också chansen för att vi får rabies här, säger Emelie Pettersson, biträdande statsveterinär på Statens veterinärmedicinska anstalt, SVA, till TV4 Nyheterna."
(Citatet är från tv4.se).
Jag vill vara liberal...men jag vill verkligen inte ha de deprimerande danska ölladornaDet här meningsutbytet. Läsförståelse, vad är det..?
Visa bifogad fil 156437
(Skrivet som kommentarer på en artikel i Hbl om en finskfödd krögare i Stockholm, som stör sig på reglerna att man måste kunna erbjuda mat om man ska ha alkoholservering)
För mig så tänker jag om krögare slipper servera mat så kommer utbudet av olika slags kök/rätter minska drastiskt.Jag vill vara liberal...men jag vill verkligen inte ha de deprimerande danska ölladorna
(Jag såg en karta som "ändrar hur du ser världen" på Facebook. Vi super rejält i Europa)