Störiga saker vi stör oss på, del 36.

Tappsko, lera och mörker. Jag vill hitta skon för att kunna få på samma sula igen men den tappades när de sprang och lekte i den leriga hagen och jag kan bara vara i stallet när det är mörkt.
Den här tycker jag funkar bättre än många andra pannlampor för att leta tappskor. Den lyser upp ett större område så man kan flytta blicken och inte behöver flacka omkring lika mycket med hela huvudet.

Fortfarande inte fått någon klarhet i om jag verkligen har en inbokad tid i morgon eller om sköterskan kanske bara sa fel dag. Så nu väntar jag på att sköterska på 1177 direkt ska koppla upp sig på chatten för klarhet.
Pratade med administrativ chatt först men hon vart inte mycket klokare då hon inte kunde se den ev tiden imorgon utan bara den som är i nästa vecka som jag haft inbokad i 2 veckor nu. Står dock där att jag ska ta prover då, så möjligt att jag fick fel info i tisdags vid besöket jag hade då. Att prover tas vid nästa besök när jag ändå ska dit.

Men tar jag prover på tisdag så är det en dag "försent" mot vad jag fått i mina papper från lasarettet. Men kanske inte är så noga...

Fortfarande inte fått någon klarhet i om jag verkligen har en inbokad tid i morgon eller om sköterskan kanske bara sa fel dag. Så nu väntar jag på att sköterska på 1177 direkt ska koppla upp sig på chatten för klarhet.
Pratade med administrativ chatt först men hon vart inte mycket klokare då hon inte kunde se den ev tiden imorgon utan bara den som är i nästa vecka som jag haft inbokad i 2 veckor nu. Står dock där att jag ska ta prover då, så möjligt att jag fick fel info i tisdags vid besöket jag hade då. Att prover tas vid nästa besök när jag ändå ska dit.

Men tar jag prover på tisdag så är det en dag "försent" mot vad jag fått i mina papper från lasarettet. Men kanske inte är så noga...
Nu har jag fått klarhet i allt.
Blivit något missförstånd om morgondagen. Så allt löser sig på tisdag.

Fick även lite klarhet i en annan fundering. Låter mer logiskt. Så var bra jag dubbelkollade och inte gick på första infon då det skulle kunna bli komplikationer för mig då. 😬

Den här tycker jag funkar bättre än många andra pannlampor för att leta tappskor. Den lyser upp ett större område så man kan flytta blicken och inte behöver flacka omkring lika mycket med hela huvudet.
Det blir stövlar, pannlampor och ficklampor ikväll, och en hjälpreda på det. Kommer dessutom sluta jobbet så tidigt jag bara kan för att åka ut och kanske få några försiktiga strålar ljus i letandet. Hoppas verkligen jag hittar den.

Att de är så dyrt att ha häst.

Jag är en sån som vill ha häst för jag älskar dem. Främst att rida ut på i skogen.
Men jag vill såklart ha utprovad sadel, göra vet.koll, rida lektion nån gång ibland så vi inte gör helt fel, kolla tänder, räkna ut foderstat, ha den försäkrad mm mm mm

Men det blir liksom lite för dyrt att ha en för att gosa o rida i skogen..
Ingen av mina hästar har varit försäkrade utan jag hade ett hästkonto som inte fick röras istället, den första hästen, fjordan, kostade 4000:- och henne betalade slakteriet 6000:- för så där gick jag plus om man nu inte räknar foder och dom få grejer som köptes. Den andra var en gratis travarmärr som hade beteckningen "folkilsken" och vi hade skitkul eftersom vi hade samma sjuka humor. :laugh: Ställer man inga krav kan det vara billigt att ha häst, speciellt om dom håller sig friska.:)

Ingen av mina hästar har varit försäkrade utan jag hade ett hästkonto som inte fick röras istället, den första hästen, fjordan, kostade 4000:- och henne betalade slakteriet 6000:- för så där gick jag plus om man nu inte räknar foder och dom få grejer som köptes. Den andra var en gratis travarmärr som hade beteckningen "folkilsken" och vi hade skitkul eftersom vi hade samma sjuka humor. :laugh: Ställer man inga krav kan det vara billigt att ha häst, speciellt om dom håller sig friska.:)

Ja köpepris har jag köpt billigt med. 4500 kosta min första travare, haflingern 35 och köpte tillomed ett halvblod för 35.
Men de ska äta, sen skadar de sig. En köper en sadel som de växer ur när en börjar träna. Kan behöva tillskott.Stallplatsen, försäkring.
Det är ju allt annat än köp som är dyrt :)

Ena travaren bröt benet och blev många vet.besök + klinikbesök (inklusive operationen), hyra släp mm

Ja köpepris har jag köpt billigt med. 4500 kosta min första travare, haflingern 35 och köpte tillomed ett halvblod för 35.
Men de ska äta, sen skadar de sig. En köper en sadel som de växer ur när en börjar träna. Kan behöva tillskott.Stallplatsen, försäkring.

Ena travaren bröt benet och blev många vet.besök + klinikbesök (inklusive operationen), hyra släp mm
Ja exakt, det är allt runt omkring som är dyrt, hästen är det billigaste om man bara ska ha en skogsmulle. Jag är så evigt tacksam över att mina hästar var kärnfriska, fjordan fick jag ta bort i förtid pga. artros i benen, travaren blev 25 men var som en unghäst nästan till slutet, hon skadade sig i korset (felrullning som satte henne hårt på häcken så nåt brast) och då var hon över 25 år och vid den åldern bör man inte "laga" dom eftersom det sällan eller aldrig blir bra igen så bättre att sluta med flaggan i topp.

Eller som en av mina fd bekanta sa om sin gamla travare som bröt benet i hagen. "Tack gode Gud för att det hände på Nyår när vi inte gick att nå". Nu beslöt stallägaren att ta ut veterinär och köra till klinik och rädda hästen. Hästägaren kom hem till fullbordat faktum och en humungus räkning.

Som det skedde behövde de inte fatta beslutet, vilket de sa att de hade haft svårt för. Det gällde att väga en älskad vän mot en större summa pengar (som de inte hade, men kunde skaka fram).

Det var en försäkrad häst. Oförsäkrad hade det nog varit frågan om de hade kunnat skaka fram pengarna.

Vad knäppt! Hade även jag öppet bett och visst började dom prata om operation när jag var barn, men välja fick jag göra i övre tonåren eller som ung vuxen, när processen med att dra ut vissa tänder och sätta in tandställning behövde påbörjas för att jag skulle kunna få operationen gratis sen när jag vuxit klart, eller vad det nu var dom sa.
Det är öppet bett jag har. Skitdrygt är det! Förändrades från normalt till öppet när jag var 28 år gammal, bara sådär från ingenstans. Är utredd för det och de hittade ingen orsak. Erbjöds operation men det blev inte av, skulle gå som sjukvård blev jag lovad av käkkirurgen, även tandställningen före, men tandläkaren som skulle ta avtryck var en riktig jävla skit och jag är skiträdd för tandläkare och hon var hårdhänt, otrevlig och fräsig och hävdade stenhårt att min käkkirurg hade fel... jag gick inte på ett enda besök mer, fixade inte det pga min rädsla till slut, och att jag skulle betala det själv och behöva tjafsa om det också blev för mycket för mig. Min egen tandläkare har gjort mycket gott, han har dock gått i pension nu tyvärr så har ingen + att jag förstås flyttat, men jag fixade att gå till honom med bara nervositet kvar och inte fullt panik. Kan väl säga att jag får börja om igen...

Det är inte bara störigt att inte kunna bita av, ibland "slår" käkarna ihop liksom och det gör ont i huvudet och tänderna när det sker, rungar liksom i skallen.

Stör mig på att hälsocentralens app för att skriva in numera har mycket färre kontaktorsaker än vad den hade förut och man tvingas välja 'fel' och hoppas att de skickar en till rätt person. :cautious:
Stör mig på att vi inte kan använda 1177 här för att kontakta VC utan måste använda appen eller ringa. Skitjobbigt att ringa när man har syn-och hörselproblem och appen är inte det lättaste heller, föredrog 1177 kontakta mig funktionen helt enkelt. Men icke, det fungerar inte här. :( Därför har jag inte kontaktat läkaren som skulle skriva ut två mediciner i september men ännu inte gjort det....

Stör mig på att vi inte kan använda 1177 här för att kontakta VC utan måste använda appen eller ringa. Skitjobbigt att ringa när man har syn-och hörselproblem och appen är inte det lättaste heller, föredrog 1177 kontakta mig funktionen helt enkelt. Men icke, det fungerar inte här. :( Därför har jag inte kontaktat läkaren som skulle skriva ut två mediciner i september men ännu inte gjort det....

Men, så dåligt! 'Kontakta mig'-funktionen är ju så smidig att hålla på med och med dina problem borde det ju inte vara omöjligt att vara tillmötesgående. :( Jag fick frågor nu om när jag senast var på diabeteskoll. Jag har inte diabetes men det är diabetessjuksköterskan som skrivit ut nålar till mig för Saxenda hittills.

Men, så dåligt! 'Kontakta mig'-funktionen är ju så smidig att hålla på med och med dina problem borde det ju inte vara omöjligt att vara tillmötesgående. :( Jag fick frågor nu om när jag senast var på diabeteskoll. Jag har inte diabetes men det är diabetessjuksköterskan som skrivit ut nålar till mig för Saxenda hittills.
Eller hur, lätt att hitta, samma sedan urminnes tider, kan skriva när helst man är vaken, inte 3000 steg emellan. På min tidigare vc fattade min läkare det här också och kunde svara och skriva ut medicin vid behov utan att boka in besök vid enkla besvär. Var det något som behövdes besök bokades det in, fick bara ett meddelande om att jag var inbokad på besök då. Men det är helt stört att bara ha kontakt via telefon eller app. Man kommer inte fram via telefon på flera dagar och via appen är så besvärligt att jag har trott jag var färdig halvvägs in i processen... Samtalsteamet och sjukgymnastiken når man bara via telefon. Tja, vad ska man säga, tröskeln för att ringa om man mår psykiskt dåligt känner i alla fall jag är lite högre än om man har öroninflammation... speciellt om man redan har svårigheter för att kunna ringa.

Varför ska vården alltid vara så krånglig? Vem var det som frågade dig om diabetes, den borde ju ha koll i din journal tänker jag?

Och jag jobbar som medicinsk sekreterare, inom just vården, förstår ibland frustrationen patienterna känner, men även vårdpersonalen när saker är byråkratiskt och bestäms ovanför folks huvuden.
DET är något jag stör mig på förresten, tänkte på det i dag igen. Att jag inte har läsbehörighet till större delar av journalsystemet. Så medan läkare mumlar en massa resultat från undersökningar som gjorts här och där men inte på egna kliniken så får jag skaffa dumboöron och försöka googla på de bokstäver jag hör och gissa resten alternativt om jag inte kan med den kunskap jag har gissa mig fram till det så får jag punkta/sätta frågetecken i texten. Vore bättre med extra läsbehörighet så att jag kunde få läsa svaret på undersökning X och kunna skriva vad det står där vilket ofta är ordagrant vad som rabblas.... Det går mycket fortare för mig att skriva sådana diktat, det går fortare för läkaren att läsa igenom och signera och det ser korrekt ut för patienten i journalen direkt. Men visst, jag förstår att det finns nackdelar med det.

Ibland stör jag mig på att jag inte längre har "Dagens Ord" på jobbet. Jag skrev för en viss läkare, han var skitsnabb på att diktera, använde medicinskt språk, var noggrann och ordentlig och han och jag jobbade perfekt ihop med vårt sätt att får journalerna på plats. Varje dag lärde jag mig minst ett nytt ord, jag kallade det skämtsamt för "Dagens Ord" och ibland kunde man höra honom skratta till när han sa ett krångligt ord-några gånger sa han "få se om du kan stava till det :D" . Jag är hörselskadad, men han pratade tydligt och korrekt trots att han pratade jättefort. Han var en stjärna och jag saknar hans arbete! När jag slutade tog det inte lång tid förrän han slutade heller, han hittade ett ställe utan taligenkänning...., bara en tidsfråga, vi båda ogillar taligenkänning och trotsade chefen genom att han vägrade använda det och jag gladeligen skrev hans diktat, så så länge jag var kvar och skrev hans diktat så fingrarna glödde så var han kvar men när jag slutade försvann han lika fort.

Jaja, förlåt, jag vinglar i väg i minnen och störningar. :D

Min ordinarie fristående bilverkstad.
Efter att ha varit välskött familjeföretag i 40+ år såldes den härom året till en liten regional kedja. Hälften av personalen är nu 18-22 år och således förhållandevis oerfarna, där jobbar nog ingen äldre än 35, åtgärder tar ibland orimligt lång tid, och de har höjt timtaxan.

Självklart måste ungdomar få jobba på verkstad. Men det måste finnas äldre och mer erfarna att rådfråga och handledas av.

Men, så dåligt! 'Kontakta mig'-funktionen är ju så smidig att hålla på med och med dina problem borde det ju inte vara omöjligt att vara tillmötesgående. :( Jag fick frågor nu om när jag senast var på diabeteskoll. Jag har inte diabetes men det är diabetessjuksköterskan som skrivit ut nålar till mig för Saxenda hitti

Kan folk inte högerregeln längre? Har flyttat till Stockholms innerstad och trots att jag bara kör ett par kvarter innan jag kör ner i en tunnel så hinner flera potentiellt farliga situationer uppstå.

Förut bodde jag i Sundbyberg där det också är stadstrafik men där fungerade det minst 90% av gångerna. Nu är det nere på hälften.

Kan folk inte högerregeln längre? Har flyttat till Stockholms innerstad och trots att jag bara kör ett par kvarter innan jag kör ner i en tunnel så hinner flera potentiellt farliga situationer uppstå.

Förut bodde jag i Sundbyberg där det också är stadstrafik men där fungerade det minst 90% av gångerna. Nu är det nere på hälften.
Haha, kör genom Katrineholm när det är lite trafik ska du få se på anarki a`la "en i taget, alla på en gång, nähä ingen". :laugh: Här finns två samverkansytor och där råder anarki och kaos, dessutom var det tydligen tillbehör vad det gäller blinkers och dom som använder den ska man INTE lita på för då smäller det, blinka vänster och svänga höger och tvärt om är mer regel än undantag.:D

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 668
Senast: pepp
·
Fordon De extremt skarpa, vita LED-ljusen som alla nyare bilar verkar vara utrustade med. Jag blir nästintill bländad av dem, även om det bara...
2
Svar
27
· Visningar
332
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
122 054
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
111 885
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar