Störiga saker vi stör oss på, del 32.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lyssnar på ljudbok där författaren använder sig av det ordet för att utrycka en kram mellan två män
Jag tycker det låter karikatyrartat och tänker att det antingen är en sådan kram som nästan är ett 1,5 sekunder långt slagsmål; dunk, dunk på ryggen och bump med bringorna, för att inte verka mesig eller råka komma i kontakt med någon sorts känslor, eller en ”lightworkerkram” som måste vara minst 21 sekunder eller hur lång tid det nu är som dopaminfrigörelse kräver och ackompanjeras av suckande utandningar, vaggningar och att andas in varandras nack-doft med syfte att reclaima en mjuuuuk och närande manlighet.

Mmmm, låtom fördomarna flöda. :angel:

Eventuellt lite problematiskt att de två versionerna är typ motsatser?

Allt annat där män kramas skulle jag nog bara kalla en kram.

Kan det vara någon av dessa versioner som författaren tänker sig?
 
Jag tycker det låter karikatyrartat och tänker att det antingen är en sådan kram som nästan är ett 1,5 sekunder långt slagsmål; dunk, dunk på ryggen och bump med bringorna, för att inte verka mesig eller råka komma i kontakt med någon sorts känslor, eller en ”lightworkerkram” som måste vara minst 21 sekunder eller hur lång tid det nu är som dopaminfrigörelse kräver och ackompanjeras av suckande utandningar, vaggningar och att andas in varandras nack-doft med syfte att reclaima en mjuuuuk och närande manlighet.

Mmmm, låtom fördomarna flöda. :angel:

Eventuellt lite problematiskt att de två versionerna är typ motsatser?

Allt annat där män kramas skulle jag nog bara kalla en kram.

Kan det vara någon av dessa versioner som författaren tänker sig?
Det gäller kramar i sportsammanhang, så det gäller att visa sig tuff
 
Jag stör mig på folk som oavsett kön verkar sakna förmåga att lyssna, ta in information och hjälpa till med att låta en själv komma fram till den bästa lösningen.
Har en kvinnlig vän som det är helt lönlöst att diskutera några som helst problem med. Man hinner bara beskriva frågan så kommer det en lösning som i regel är ytterst endimensionell.

Det absolut bästa är när man får andra synvinklar på sitt problem och sen SJÄLV hittar den lösning som passar.

Ofta får man dessutom nya perspektiv bara genom att man berättar/beskriver problemet högt för någon annan.

Att då få en fix-und-fertig-lösning på direkten är sällan det man önskar, men det betyder inte heller att man bara vill "gnälla av sig".

Ja, exakt! Samtalet som (del av) problemlösning verkar vara en rätt förlorad kompetens?
 
Jag tycker det låter karikatyrartat och tänker att det antingen är en sådan kram som nästan är ett 1,5 sekunder långt slagsmål; dunk, dunk på ryggen och bump med bringorna, för att inte verka mesig eller råka komma i kontakt med någon sorts känslor, eller en ”lightworkerkram” som måste vara minst 21 sekunder eller hur lång tid det nu är som dopaminfrigörelse kräver och ackompanjeras av suckande utandningar, vaggningar och att andas in varandras nack-doft med syfte att reclaima en mjuuuuk och närande manlighet.

Mmmm, låtom fördomarna flöda. :angel:

Eventuellt lite problematiskt att de två versionerna är typ motsatser?

Allt annat där män kramas skulle jag nog bara kalla en kram.

Kan det vara någon av dessa versioner som författaren tänker sig?
Älskar den beskrivande förklaringen. Gjorde min eftermiddag.
 
Ja, exakt! Samtalet som (del av) problemlösning verkar vara en rätt förlorad kompetens?
Jag tänker också att det sällan är så att ett problem kräver en omedelbar lösning. De flesta problem mår snarare bra av reflektion och eftertanke. I den processen har samtalet definitivt sin givna plats, tycker jag.

Vissa saker behöver man inte ens göra något åt, de löser sig själva.
----
Men fy bubblan vad jag kan bli irriterad på just ovan nämnda vän som endera presenterar sin lösning ELLER utbrister "vad gör vi åt det?!" Om hon inte kan lösa frågan omedelbart. Jag brukar faktiskt svara VI gör ingenting, JAG ville bara tänka högt.
 
Ja, exakt! Samtalet som (del av) problemlösning verkar vara en rätt förlorad kompetens?
Och insikten att före problemlösning kommer problemformulering.

Snabbt, konkret agerande är inte liktydigt med problemlösning.

Samtal eller bollande av tankar är till för att ha koll på vad det är som ska åtgärdas och hur innan man sätter igång med handfast handlande. Och för att i den mån andra är inblandade skapa en samsyn för att minska mängden spretigt och ogenomtänkt agerande.
 
När man har lite telefonskräck och väl tagit sig mod att ringa ett samtal och så är det upptaget. Två gånger! O_o. Mitt hjärta alltså..
:heart Förstår känslan, brukar tappa allt momentum när det blir sådär och sen kan det ta ett tag innan jag tar mod till igen.

Ibland kan jag dock tycka det är "bättre" att det var upptaget så personen ringer upp istället, då jag inte har några som helst problem med att svara, men att behöva ringa själv däremot...
 
:heart Förstår känslan, brukar tappa allt momentum när det blir sådär och sen kan det ta ett tag innan jag tar mod till igen.

Ibland kan jag dock tycka det är "bättre" att det var upptaget så personen ringer upp istället, då jag inte har några som helst problem med att svara, men att behöva ringa själv däremot...
Ja, att svara har jag inga som helst problem med heller :D.

Efter att ha försökt tre gånger så fick jag nöja mig med fegversionen att skicka sms. Då hade jag iaf försökt.
 
Jag tycker det låter karikatyrartat och tänker att det antingen är en sådan kram som nästan är ett 1,5 sekunder långt slagsmål; dunk, dunk på ryggen och bump med bringorna, för att inte verka mesig eller råka komma i kontakt med någon sorts känslor, eller en ”lightworkerkram” som måste vara minst 21 sekunder eller hur lång tid det nu är som dopaminfrigörelse kräver och ackompanjeras av suckande utandningar, vaggningar och att andas in varandras nack-doft med syfte att reclaima en mjuuuuk och närande manlighet.

Mmmm, låtom fördomarna flöda. :angel:

Eventuellt lite problematiskt att de två versionerna är typ motsatser?

Allt annat där män kramas skulle jag nog bara kalla en kram.

Kan det vara någon av dessa versioner som författaren tänker sig?

Min erfarenhet består mest av filmkramar :D

Men för mig är betydelsen självklar. Två män slår armarna pm varann och dunkar varann i ryggen. Väldigt kort kroppskontakt.

Till skillnad mot kramar kvinna-kvinna eller kvinna-man. De kramarna är längre och har någon form av känslor.

Dvs rent stereotypt då....
 
Min erfarenhet består mest av filmkramar :D

Men för mig är betydelsen självklar. Två män slår armarna pm varann och dunkar varann i ryggen. Väldigt kort kroppskontakt.

Till skillnad mot kramar kvinna-kvinna eller kvinna-man. De kramarna är längre och har någon form av känslor.

Dvs rent stereotypt då....

Jag tänker att det är massor av känslor inblandat. Bara inte uttryckta på riktigt samma sätt. Men det känns för min del inte som ett etablerat begrepp, så ska man använda det i litteraturen kanske förståelsen är hjälpt av en bisats som förklarar mer exakt...
 
Regeringen och SD vill tillsätta en utredning om att lägga ner SiS och bygga upp en ny myndighet. Kan de inte bara lösa problemet?
Mer resurser till barnpsykiatrin så kan barn med såna behov vårdas där istället för att låsas in på SiS.
Sen kan de som behöver mer kraftfulla insatser (de som har som huvudproblem att de begått brott) vara på SiS-hem.

Behövs väl ingen utredning för att fatta det?
 
Att snöröjningen är så fruktansvärt dålig i mitt område! Har för första gången lagt en felanmälan efter att ha slagit i backen trots att jag går sjukt försiktigt. Har väntat en vecka extra med att gå ut med återvinningen då det var glansis på parkeringen framför miljöstugan. Tänkte i min enfald att det säkert var grusat nu, en vecka senare, men att det var dolt efter nattens snöfall. Tji fick jag, och nu sitter jag här med ont i rygg, nacke och armbåge...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
21 22 23
Svar
447
· Visningar
22 604
Senast: Enya
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 054
Senast: pepp
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
24 871
Senast: Mkb
·
Svar
2 001
· Visningar
98 111
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Årets Nobelpris
  • Unga brottslingar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp