Störiga saker vi stör oss på, del 31.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej jag har haft munsåren hela livet och trodde det bara fanns receptfria salvor. Antar att det är tabletter som kanske är typ samma som till bältros eller så du menar?

Velaciklovir var det läkaren skrev ut till mig och uppmanade mig att skaffa varje gång jag får munsåren. Så snabbt som möjligt när jag börjar känna symptom.

Jag trodde också som du att det var krämer som gällde bara men så tröttnade jag en dag och kontaktade läkare och frågade om det fanns nåt att göra.
 
Velaciklovir var det läkaren skrev ut till mig och uppmanade mig att skaffa varje gång jag får munsåren. Så snabbt som möjligt när jag börjar känna symptom.

Jag trodde också som du att det var krämer som gällde bara men så tröttnade jag en dag och kontaktade läkare och frågade om det fanns nåt att göra.
Samma som @athena_arabians skrev då :) ja jag får nog ringa min vårdcentral jag också för det här var ju inte roligt. Jag borde ha förstått när jag fick typ tandvärk i framtänderna att något var på gång men jag var så pantad denna gång att jag inte ens tänkte att det kunde vara munsår. Idag har jag iaf inte ont i ögat eller i huden på kinden så nu är det ju bara svullnaden och smärtan i läpparna som stör.
 
Samma som @athena_arabians skrev då :) ja jag får nog ringa min vårdcentral jag också för det här var ju inte roligt. Jag borde ha förstått när jag fick typ tandvärk i framtänderna att något var på gång men jag var så pantad denna gång att jag inte ens tänkte att det kunde vara munsår. Idag har jag iaf inte ont i ögat eller i huden på kinden så nu är det ju bara svullnaden och smärtan i läpparna som stör.
Låter klokt! Och strular det med ögat i samband med herpesblåsor igen är det också värt att söka för. Bältros och vanlig herpes går att få i ögat och ska vad jag förstår behandlas för att inte riskera påverka synen.
 
Stör mig på DHL. Ska få paket idag som det är utkörning på (fanns inga andra val) men hen vill inte köra ut utan vill att jag ringer till någon jag känner på orten hen är på nu så hen kan lämna av paketet hos dom.
Jag tycker inte att det är lämpligt alls. Är det utkörning så är det eller så får dom lämna av på deras service ställe men det kunde hen inte göra eftersom det är hemleverans. Sa åt att hen får lösa det för jag kan varken åka och möta upp personen (har ingen bil) eller ringa folk på den orten och se om dom kan möta upp DHL bilen.
 
Stör mig litet grann på ett det är så o jämt med plogningen ute på stora vägen. Det finns bara en fil på E4:an som är framkomlig och då hamna bakom väldigt långsamtgående fordon är inte roligt.
 
Stör mig på DHL. Ska få paket idag som det är utkörning på (fanns inga andra val) men hen vill inte köra ut utan vill att jag ringer till någon jag känner på orten hen är på nu så hen kan lämna av paketet hos dom.
Jag tycker inte att det är lämpligt alls. Är det utkörning så är det eller så får dom lämna av på deras service ställe men det kunde hen inte göra eftersom det är hemleverans. Sa åt att hen får lösa det för jag kan varken åka och möta upp personen (har ingen bil) eller ringa folk på den orten och se om dom kan möta upp DHL bilen.

Va?! Det låter ju inte klokt! Jag hade ringt DHL (kundtjänst eller liknande). Det låter INTE ok!
 
Låter klokt! Och strular det med ögat i samband med herpesblåsor igen är det också värt att söka för. Bältros och vanlig herpes går att få i ögat och ska vad jag förstår behandlas för att inte riskera påverka synen.
Ja det är jag faktiskt medveten om och uppmärksam på med ögat men det här känner jag igen sedan tidigare :) Får jag munsår på överläppen så känner jag oftast av det även i ögonvrån närmast näsan. Underläppen känns även under käken längst käklinjen.
 
Va?! Det låter ju inte klokt! Jag hade ringt DHL (kundtjänst eller liknande). Det låter INTE ok!
Hen skulle höra av sig så väntar på det först. Hen skulle kolla om hen kunde lämna av på service ställe (OK/Q8)
Men jag är orolig för att paketet bara kastas av någonstans och att dom påstår att dom levererat för jag valde att dom fick lämna i postlåda om jag inte var hemma när jag fick leveransbesked.
 
Hen skulle höra av sig så väntar på det först. Hen skulle kolla om hen kunde lämna av på service ställe (OK/Q8)
Men jag är orolig för att paketet bara kastas av någonstans och att dom påstår att dom levererat för jag valde att dom fick lämna i postlåda om jag inte var hemma när jag fick leveransbesked.

Ring till DHL oavsett vad som händer. Om du betalt för hemleverans så ska de inte be dig hämta det i en annan stad för att det är bekvämare för dem! Gissningsvis är det den chauffören som frångått deras egna regler och DHL skulle nog inte bli så glada över att få veta det.
 
Ring till DHL oavsett vad som händer. Om du betalt för hemleverans så ska de inte be dig hämta det i en annan stad för att det är bekvämare för dem! Gissningsvis är det den chauffören som frångått deras egna regler och DHL skulle nog inte bli så glada över att få veta det.
Har inte betalat alls då det är en ersättningsvara så företaget jag får varan från har ordnat allt.
Paketet är inlämnat på OK/Q8 nu så sambon åker dit för att hämta (han är för att hämta våran bil som precis blev klar på verkstaden)
Skickar ett mail till DHL sen med all info
 
Är det inte det ena så är det det andra, nu är vi återigen utestängda från resten av världen. + att mittskånes vatten varnar för att ledningarna kanske inte klarar allt vatten ,zå vi har även enn rek om att inte typ tvätta mm
417491266_7734734256556254_8429770681958660931_n.jpg
 
Jag stör mig på den jäkla vinden just nu 🤬! När det blåser tillräckligt mycket och från fel håll (som det gör i dag 👹), så kan vi inte ha pelletsugnen igång eftersom det ryker in. Huset (murat och byggt 1943) är ganska bra på att hålla emot kyla, men blir snabbt nerkylt av stark vind och sådana här dagar (när extravärmen behövs som mest) måste vi alltså klara oss med luft-luft värmepumparna.

Jag fryser! Och det blev ännu kallare av att jag var tvungen att vädra ut röken efter min misslyckade, lite för optimistiska, teststart av pelletsugn! Partner är dessutom inte hemma, så bara katten hjälper med att hålla mig varm när jag ska sova 😢.
 
Ja det är jag faktiskt medveten om och uppmärksam på med ögat men det här känner jag igen sedan tidigare :) Får jag munsår på överläppen så känner jag oftast av det även i ögonvrån närmast näsan. Underläppen känns även under käken längst käklinjen.
Så är det för mig också! Jag fick det förklarat som att det beror på vilka av ansiktsnerverna som påverkas av utbrottet. För mig blir det ofta också så att ögat drar ihop sig när jag kommer åt en viss punkt på kinden under ett utbrott, alltså även när blåsorna sitter på typ hakan. Det är en sjukt märklig känsla!

För övrigt lider jag med dig och instämmer i kören gällande aciklovir-tabletter. Jag fick det utskrivet under ett ovanligt jobbigt skov för knappt två år sedan och har faktiskt inte haft ett endaste utbrott sedan jag avslutade kuren (peppar peppar). Vanligtvis brukar jag ha allt mellan 3-7 utbrott per år men det verkar liksom ha kommit av sig lite efter medicinkuren.
 
Så är det för mig också! Jag fick det förklarat som att det beror på vilka av ansiktsnerverna som påverkas av utbrottet. För mig blir det ofta också så att ögat drar ihop sig när jag kommer åt en viss punkt på kinden under ett utbrott, alltså även när blåsorna sitter på typ hakan. Det är en sjukt märklig känsla!

För övrigt lider jag med dig och instämmer i kören gällande aciklovir-tabletter. Jag fick det utskrivet under ett ovanligt jobbigt skov för knappt två år sedan och har faktiskt inte haft ett endaste utbrott sedan jag avslutade kuren (peppar peppar). Vanligtvis brukar jag ha allt mellan 3-7 utbrott per år men det verkar liksom ha kommit av sig lite efter medicinkuren.
Ja det är lite därför jag tar den här nervsmärtan lite med ro och tänker att hela trigeminusnerven påverkas. Lite som när hjärnan har svårt att sortera ut var tandvärken kommer ifrån om det är uppe eller nere och smärtan t.o.m. vandrar till olika tänder fast det bara är en tand som är orsaken.
Men jobbigt är det ju oavsett!
Nu smörjer jag med aciklovir. Har tydligen gått lite för länge för att tabletter ska göra någon nytta. Så får jag ta tabletter vid nästa utbrott. Vore ju fantastiskt om det kunde skrämma bort viruset ett tag dessutom.
 
Har en gnagande smärta i ryggen, det är två kotor som är sneda mot varandra (ja, har sett det på röntgenbild) så får nåt i kläm där rätt ofta. Det verkar gå upp i huvet också för har haft nån slags migrän hela dan. Vill bli knäckt av kiropraktor, kanske ska ringa den närmaste i morn och fråga efter en akuttid. Dyrt men orkar inte ha det så här. :down:
 
Vill bli frisk nu så jag orkar med allt. Är hiskeligt trött på att inte må bra. Skit är det! Jag vill orka mer än hanka mig runt.

Trött på alla bekymmer! :(

Positivt med plusgrader, men snö i morse så snart nog så är det ju halt igen, är gräsligt trött på det också.

Trött på att frysa också, har varmt inne men det är lite som att växlingarna inte riktigt är bra när det kommer till värmen, blir någon dag då det känns så kallt liksom.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
21 22 23
Svar
443
· Visningar
22 242
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 047
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 578
Senast: Lingon
·
Fritid Jag stör mig på att Formel 1-säsongen är nästan två månader bort. Min explore-page på insta och mitt feed på FB är fulla med roliga...
19 20 21
Svar
403
· Visningar
12 010
Senast: Monimaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp