Störiga saker vi stör oss på, del 31.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Detta är inte min månad. Bilen reparerade sig med nytt batteri. Men det laddar ur sig. Ska jag åka nånstans behöver ladaren stå på ett par timmar.

Trodde avgassystemet var paj men det visade sig vara partikelfiltret och kamremmen behöver bytas. En liten platsbit håller en framskärm och sen lilla biten har spruckit.
Tar partikelfiltret nu eftersom det läcker in avgaser i kupén, kamremmen får vänta nån månad.. Men sedan kommer det mest bli gröt och nudlar i vår... :D:D
 
Detta är inte min månad. Bilen reparerade sig med nytt batteri. Men det laddar ur sig. Ska jag åka nånstans behöver ladaren stå på ett par timmar.

Trodde avgassystemet var paj men det visade sig vara partikelfiltret och kamremmen behöver bytas. En liten platsbit håller en framskärm och sen lilla biten har spruckit.
Tar partikelfiltret nu eftersom det läcker in avgaser i kupén, kamremmen får vänta nån månad.. Men sedan kommer det mest bli gröt och nudlar i vår... :D:D
Fel på generatorn?
 
Låter som att något tjuvdrar ström då? Du har ingen lampa som fått spunk och lyser när bilen är avstängd?
Japp strömtjuv. Har letat och hittar inga lampor eller annat.
Bilen står framför förstubron så jag har bra koll på den. Måste nog undersökas närmare än bara okulärbesiktning av en tant :laugh:

Tills jag skramlat ihop pengar till de här verkstadsbesöken så får strömtjuven agera i fred. Och jag laddar varje dag :up:
 
Kollar på en föreläsning på Zoom och vad är det med folk att skicka tusen 👍👍👍 och skriva små kommentarer som om de är ensamma? Och andra som då ”svarar alla”, som när folk säger att bilden frusit och en annan svarar ”inte hos mig”:banghead:

Och bästa:
”Mikrofonen skorrar, det är svårt att höra”….

Nej, killen är SKÅNING! Han sa ju t.o.m. att han var från Malmö.
 
Hästarna har (i kombination med snö-/isskiten som varit) lyckats ta hål i botten på sin andra och sista vattenbalja i hagen. Lagom timat tills att Granngården har bommat igen på okänd tid pga allmänt hackerhaveri. :rage:

Störning del II: Trängde mig in på lokala ridsportbutiken precis före stängning i måndags kväll. Köpte en ny 90-liters plastbalja för lite över 200 spänn. Fyllde den med vatten tisdag morgon.

Och ca 12 timmar senare, tisdag kväll:

IMG_4668.jpeg
 
Kollar på en föreläsning på Zoom och vad är det med folk att skicka tusen 👍👍👍 och skriva små kommentarer som om de är ensamma? Och andra som då ”svarar alla”, som när folk säger att bilden frusit och en annan svarar ”inte hos mig”:banghead:

Och bästa:
”Mikrofonen skorrar, det är svårt att höra”….

Nej, killen är SKÅNING! Han sa ju t.o.m. att han var från Malmö.
Alltså, den skånska dialekten är svår för vissa att förstå har jag märkt! Speciellt när man säger siffror. Eller så pratar jag otydligt, men det har jag aldrig hört någon säga dock. Häromdagen hade personen som installerade mitt zoomtext på datorn svårt att förstå mig märkte jag, speciellt när jag skulle rabbla siffror och bokstäver i ett lösenord! :rofl:
 
Vattenbaljestörningen är också att det producerats billigt mög - lite tjockare plast än en genomsnittlig glassburk - som nu bara får gå till tippen, utan att ens kunna välja något dyrare alternativ som skulle ha haft en sportslig chans att överleva 3 x fyrbenta massförstörelsevapen.

Nu har i alla fall Granngården öppnat igen och ett 1000-kr alternativ är inköpt. Men förstör de den också så får jag ett bryt på riktigt.
 
Alltså, den skånska dialekten är svår för vissa att förstå har jag märkt! Speciellt när man säger siffror. Eller så pratar jag otydligt, men det har jag aldrig hört någon säga dock. Häromdagen hade personen som installerade mitt zoomtext på datorn svårt att förstå mig märkte jag, speciellt när jag skulle rabbla siffror och bokstäver i ett lösenord! :rofl:
När jag började jobba med några skåningar för 30 år sedan hade jag väldigt svårt att förstå vad en del sa och kände mig väldigt korkad de gånger jag för tredje gången var tvungen att fråga vad det sa. :o Numera pratar jag med danskar sgs varje arbetspass och förstår det mesta. 😁
 
Jag ska in med ena katten till veterinären imorrn. Han ska sövas så det ska fastas from ikväll och så ska han få 1-2 tsk blötmat 2-3 timmar före sövning. Vi har tid kl 08.15.

Jag måste alltså kliva upp helt sjuuukt tidigt imorrn och det suger så sjukt hårt :arghh: Och sen dessutom stå ut med hans jobbighet när han inte får äta sig mätt. Den katten lever för att äta...
Mvh sömnstörd med lite bristande tålamod som nog kommer ha en rätt kass dag imorrn :cautious:
 
Alltså, den skånska dialekten är svår för vissa att förstå har jag märkt! Speciellt när man säger siffror. Eller så pratar jag otydligt, men det har jag aldrig hört någon säga dock. Häromdagen hade personen som installerade mitt zoomtext på datorn svårt att förstå mig märkte jag, speciellt när jag skulle rabbla siffror och bokstäver i ett lösenord! :rofl:
Mitt ex pratar med en rätt grov skånsk dialekt. Men när han i jobbet ringde huvudkontoret i Stockholm så tog han i ännu mer, ffa när han skulle rabbla upp siffror. Och fick anstränga sig för att hålla sig för skratt när han hörde paniken de fick när de inte förstod alls :sneaky::laugh:
 
När jag började jobba med några skåningar för 30 år sedan hade jag väldigt svårt att förstå vad en del sa och kände mig väldigt korkad de gånger jag för tredje gången var tvungen att fråga vad det sa. :o Numera pratar jag med danskar sgs varje arbetspass och förstår det mesta. 😁
Jag har skrivit diktat för en dansk läkare och även en norsk, det var inga problem, men jag förstod inte den gamla skånska läkaren alls och prickade alldeles för mycket så jag lät andra skriva hans diktat :D Så även för en skåning kan skåningar vara svårförstådda! :rofl:
Inte heller var det några problem med att skriva för läkaren som kom från Indien, hade bott i Danmark och nu i Sverige och bröt och använde både danska, svenska och engelska med kraftig brytning samt att han stammade väldigt. Men skånska, DET går inte! :rofl:
 
Mitt ex pratar med en rätt grov skånsk dialekt. Men när han i jobbet ringde huvudkontoret i Stockholm så tog han i ännu mer, ffa när han skulle rabbla upp siffror. Och fick anstränga sig för att hålla sig för skratt när han hörde paniken de fick när de inte förstod alls :sneaky::laugh:
jag tycker att jag är rätt neutral i min dialekt, men där fick jag inse att jag verkligen verkligen är skåning liksom. Men varför just siffror som är svårt att förstå? U och Y verkar svårt också och I, så jag sa Uno och Ystad, men ändå blev det fel! :rofl:
 
Jag bor i samma kommun som @dobbis älskade (? :angel:) Skåne-hus ligger i. Jag och mannen fick kasta oss iväg till Biltema 40 min bort 45 min innan de stängde (jupp...) när vi insåg att vi hade många decimeter vatten i källaren... Denna vintern har det inte varit roligt att vara husägare :banghead:
Värdet på bostäder vid en försäljning måste verkligen störtdykt efter den här vintern. Jag skulle aldrig köpa hus där nere. :down:
 
Alltså, den skånska dialekten är svår för vissa att förstå har jag märkt! Speciellt när man säger siffror. Eller så pratar jag otydligt, men det har jag aldrig hört någon säga dock. Häromdagen hade personen som installerade mitt zoomtext på datorn svårt att förstå mig märkte jag, speciellt när jag skulle rabbla siffror och bokstäver i ett lösenord! :rofl:

Jag har jättesvårt att förstå vissa skåningar.
Fick prata med en i somras när jag skulle försöka laga en skrivare på jobbet, hon fick prata jättesakta för att jag skulle fatta 😂
 
Värdet på bostäder vid en försäljning måste verkligen störtdykt efter den här vintern. Jag skulle aldrig köpa hus där nere. :down:

I USA är det en trend i, särskilt vissa delstater, att försäkringsbolag vägrar försäkra hus. Alt att premierna går upp med ibland hundratal procent. Vilket även kan bli en framtida risk i Sverige.

https://www.forbes.com/advisor/home...eowners-insurance-in-florida-such-a-disaster/

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...lir-utan-forsakringsskydd-om-du-koper-fel-hus
 
Jag bor i samma kommun som @dobbis älskade (? :angel:) Skåne-hus ligger i. Jag och mannen fick kasta oss iväg till Biltema 40 min bort 45 min innan de stängde (jupp...) när vi insåg att vi hade många decimeter vatten i källaren... Denna vintern har det inte varit roligt att vara husägare :banghead:
Lider med er ,har kollat min källare oxå men bara liten rännil vatten zom jag tror kommer via väggen, tycker riktigt zynd om dom nere i hörby o runt ringzjön
 
I USA är det en trend i, särskilt vissa delstater, att försäkringsbolag vägrar försäkra hus. Alt att premierna går upp med ibland hundratal procent. Vilket även kan bli en framtida risk i Sverige.

https://www.forbes.com/advisor/home...eowners-insurance-in-florida-such-a-disaster/

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...lir-utan-forsakringsskydd-om-du-koper-fel-hus
Det är faktiskt ett problem i Skåne med, vid en del nybyggnation, att det kan vara svårt att få en husförsäkring sedan några år tillbaka.

Hallandsåsen, ja tack. Slättlandet, nej tack.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
20 21 22
Svar
437
· Visningar
22 021
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 043
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 574
Senast: Lingon
·
Fritid Jag stör mig på att Formel 1-säsongen är nästan två månader bort. Min explore-page på insta och mitt feed på FB är fulla med roliga...
19 20 21
Svar
403
· Visningar
12 006
Senast: Monimaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp