Störiga saker vi stör oss på, del 31.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lider med er ,har kollat min källare oxå men bara liten rännil vatten zom jag tror kommer via väggen, tycker riktigt zynd om dom nere i hörby o runt ringzjön
Det löste sig ändå bra. Det var en brunn som behövde lite hjälp för vattnet rann inte undan tillräckligt fort och då fylls det på i källaren. Men nu sjunker vattnet i källaren sakta men säkert 🙏

Men de i Hörby som bor vid ån, fy alltså. Har i alla år sagt "Så nära en å skulle inte jag vilja bo" när jag gått förbi husen som ligger sjukt nära. Och nu är det ju massa hus som inte ens ligger särskilt nära ån som är drabbade också :(
 
jag tycker att jag är rätt neutral i min dialekt, men där fick jag inse att jag verkligen verkligen är skåning liksom. Men varför just siffror som är svårt att förstå? U och Y verkar svårt också och I, så jag sa Uno och Ystad, men ändå blev det fel! :rofl:
Jag tycker inte heller att jag har SÅ mycket dialekt men varje gång jag pratar med någon utanför Skåne så säger de rätt snabbt "Och du är från Skåne hör jag" såååaatteee 🤪

Fast visst, det händer att jag säger något ord och själv reagerar på hur himla skånskt det lät :p
 
Värdet på bostäder vid en försäljning måste verkligen störtdykt efter den här vintern. Jag skulle aldrig köpa hus där nere. :down:
Vi får se hur marknaden ser ut här nere till våren! Vår gård var väldigt billig, och detta är första året på nio år som vi får såhär mycket snö/snösmältning. Vi brukar få en hel del snö (ffa jämfört med övriga Skåne) men detta var ju något helt otroligt...
 
Enligt klimatforskare så har vi att vänta mer 'extrem'väder i framtiden. Torrare och varmare somrar och varmare vintrar omväxlande med vintrar som den här med arktisk kyla och stora snömängder. Jag tror att vi nog måste ställa in oss på att det är såhär vi kommer ha det i framtiden.
 
Enligt klimatforskare så har vi att vänta mer 'extrem'väder i framtiden. Torrare och varmare somrar och varmare vintrar omväxlande med vintrar som den här med arktisk kyla och stora snömängder. Jag tror att vi nog måste ställa in oss på att det är såhär vi kommer ha det i framtiden.
Ja, att det blir mer extremväder är mycket troligt och vad det gäller hus på fel plats så finns det många fler orter där översvämningar, ras mm är stora riskfaktorer. T ex alla älvdalar där det finns många fina hus farligt nära vattnet. Visst, det har gått bra i många år och rätt vad det är så spolas det bort något till stora rubriker.
 
Jag tycker inte heller att jag har SÅ mycket dialekt men varje gång jag pratar med någon utanför Skåne så säger de rätt snabbt "Och du är från Skåne hör jag" såååaatteee 🤪

Fast visst, det händer att jag säger något ord och själv reagerar på hur himla skånskt det lät :p
Ja, svårt att dölja var man kommer ifrån :D
Min familj är extrema, jag är verkligen inte det, folk skulle nog inte förstå dem speciellt väl! :O
 
Jag ska in med ena katten till veterinären imorrn. Han ska sövas så det ska fastas from ikväll och så ska han få 1-2 tsk blötmat 2-3 timmar före sövning. Vi har tid kl 08.15.

Jag måste alltså kliva upp helt sjuuukt tidigt imorrn och det suger så sjukt hårt :arghh: Och sen dessutom stå ut med hans jobbighet när han inte får äta sig mätt. Den katten lever för att äta...
Mvh sömnstörd med lite bristande tålamod som nog kommer ha en rätt kass dag imorrn :cautious:
Hupp, veterinären fick boka om så vi gör om det här igen nästa månad! :laugh: Det är bara en tandsanering som ska göras så det är ingen fara på taket så sett.

Igor har tagit det hela med ro och sovit efter sin frukost och bara blivit överlycklig över resterande frukost. Den jobbiga har istället varit Göte som pipit konstant om att få gå ut :meh:
 
Vattenbaljestörningen är också att det producerats billigt mög - lite tjockare plast än en genomsnittlig glassburk - som nu bara får gå till tippen, utan att ens kunna välja något dyrare alternativ som skulle ha haft en sportslig chans att överleva 3 x fyrbenta massförstörelsevapen.

Nu har i alla fall Granngården öppnat igen och ett 1000-kr alternativ är inköpt. Men förstör de den också så får jag ett bryt på riktigt.
Kan relatera. Jag har kvar mina förra hästars vattenhinkar som nu är plus 20 år (hinkarna ;)). De har blivit lite fula i färgen och den ena är lite demolerad i formen efter att någon häst satt sig i den vid något tillfälle, men båda är hela.
De hinkar jag köpt efter det håller bara någon månad in på vintern innan de spricker. Sådan dålig kvalitet :down:!
Hoppas att din nya balja håller nu.
 
Vattenbaljestörningen är också att det producerats billigt mög - lite tjockare plast än en genomsnittlig glassburk - som nu bara får gå till tippen, utan att ens kunna välja något dyrare alternativ som skulle ha haft en sportslig chans att överleva 3 x fyrbenta massförstörelsevapen.

Nu har i alla fall Granngården öppnat igen och ett 1000-kr alternativ är inköpt. Men förstör de den också så får jag ett bryt på riktigt.
Thermobar på vintern och badkar sommartid är det som jag tycker fungerar bäst :)
 
Stor lösenordsläcka på bl.a Facebook så bytte mitt lösenord och loggade ut alla enheter. När jag skulle logga in stod det att de skickat 2FA-kod till min whatsapp. Jag har inte whatsapp så hur f*n kan de skicka dit och inte via sms som förut!? :rage:

Fick lite panik men hittade engångskoderna så kunde logga in med en sån.

Sen skaffade jag whatsapp bara för att kunna logga in på Facebook i fortsättningen. Kan ju inte använda engångskod varje gång.

Hur många appar ska man behöva egentligen?!
 
Sitter fast i hissen på jobbet 😂
1000033006.jpg
 
På tal om skånska.
Jag var på Öland i höstas och hade parkerat vid Gösslundaleden. När jag gör mig klar för min vandring svänger det in en bil på parkeringen. En man hoppar ur, springer fram till mig och säger något som min hjärna registrerar som skånska men jag uppfattar inte vad han säger :confused:
På tredje försöket förstår jag att han undrar om detta är Alby?!?
Alltså Alby är en liten by längre fram på vägen och vi står på en parkering mitt ute på Alvaret? Inte ett hus i sikte. Förvirringen från min sida var total :rofl:
 
Jag har precis insett att det snart blir lag på att förpackningar med skruvkork ska ha kork som sitter fast😫
Jag avskyr dem verkligen! På läsk går det an, de går att rycka loss, men på mjölkförpackningar fungerar inte det. Jag lyckas inte få tillbaka dem ordentligt vare sig om jag låter korken sitta kvar eller rycker loss den. Min lösning har varit att undvika såna mjölkförpackningar, och nu stör jag mig oerhört på att de snart inte går att undvika alls.
 
Migränvecka, började med vanlig huvudmigrän och gick sen över till ögonmigrän, kraftlöshet och yrsel.

Och mitt I allt ska man ändå ta hand om de levande, barn och djur, så nu ligger jag här och funderar på vilka förändringar jag behöver göra i livet.
 
Jag har precis insett att det snart blir lag på att förpackningar med skruvkork ska ha kork som sitter fast😫
Jag avskyr dem verkligen! På läsk går det an, de går att rycka loss, men på mjölkförpackningar fungerar inte det. Jag lyckas inte få tillbaka dem ordentligt vare sig om jag låter korken sitta kvar eller rycker loss den. Min lösning har varit att undvika såna mjölkförpackningar, och nu stör jag mig oerhört på att de snart inte går att undvika alls.
Jag funderar på om det blir till att köpa annan tillbringare och hälla över mjölken. Är rädd att det ska påverka hållbarheten dock.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
22 021
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 043
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 574
Senast: Lingon
·
Fritid Jag stör mig på att Formel 1-säsongen är nästan två månader bort. Min explore-page på insta och mitt feed på FB är fulla med roliga...
19 20 21
Svar
403
· Visningar
12 006
Senast: Monimaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp