Störiga saker vi stör oss på, del 31.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Stör mig på att jag sitter här o stör mig på all överflöd det ofta blir på jul.
Folk trycker i sig mat på tv, sköljer ner med dyr alkohol, alla julklappar, allt jäkla åkande hit o dit…

Jaja, fick bara nått tryck över bröstet när jag tänker på krigen, de som dör, de som svälter, de som fryser o så känner jag mig så äcklig.
 
Stör mig på att jag sitter här o stör mig på all överflöd det ofta blir på jul.
Folk trycker i sig mat på tv, sköljer ner med dyr alkohol, alla julklappar, allt jäkla åkande hit o dit…

Jaja, fick bara nått tryck över bröstet när jag tänker på krigen, de som dör, de som svälter, de som fryser o så känner jag mig så äcklig.
Igenkänning! :heart Det är så vulgärt på något sätt. Får samma känsla varje gång jag kikar i tråden om öppning av adventskalendrar, tycker den är jättemysig på ett sätt men får samtidigt ångest och äckelkänslor av överflödet och överkonsumtionen. :(
 
Stör mig på att jag sitter här o stör mig på all överflöd det ofta blir på jul.
Folk trycker i sig mat på tv, sköljer ner med dyr alkohol, alla julklappar, allt jäkla åkande hit o dit…

Jaja, fick bara nått tryck över bröstet när jag tänker på krigen, de som dör, de som svälter, de som fryser o så känner jag mig så äcklig.
Känner samma, det blir för mycket saker och konsumption
 
Stör mig på att jag sitter här o stör mig på all överflöd det ofta blir på jul.
Folk trycker i sig mat på tv, sköljer ner med dyr alkohol, alla julklappar, allt jäkla åkande hit o dit…

Jaja, fick bara nått tryck över bröstet när jag tänker på krigen, de som dör, de som svälter, de som fryser o så känner jag mig så äcklig.
Jag har tänkt samma när jag sett en massa på FB där folk känns lite överdriviga. I ena handen fylls vi av sådan info från sociala medier och TV som du säger och i andra handen så möts vi av nyheter om hur många som är fattiga och inte kan fira jul, bara här i Sverige, att matpriserna ökar, att de som delar ut gratis mat (stadsmissionen tex) till behövande har ökat och får säga nej till många osv. Och detta bara här där vi bor.
 
Jag stör mig på att jag börjar få "ålderskrämpor" så att säga. Kyla får min högra tumme att värka en del och det sitter i ganska länge och börjar lätta lagom till dags för ny promenad i kyla. På det positiva planet är ju att det bara är en sketen tumme :D
 
Stör mig på att jag sitter här o stör mig på all överflöd det ofta blir på jul.
Folk trycker i sig mat på tv, sköljer ner med dyr alkohol, alla julklappar, allt jäkla åkande hit o dit…

Jaja, fick bara nått tryck över bröstet när jag tänker på krigen, de som dör, de som svälter, de som fryser o så känner jag mig så äcklig.
Jag kan bli lite sorgsen.över överflödet. Men jag är glad över alla människor som har nära och kära i livet och firar helgen i gemenskap.

Det är en märklig tid. Så många konflikter världen över. Så mycket död och lidande.

Make love, not war.
Dags för en ny hippierörelse? :)
 
Stör mig lite på samhällets normer och "förväntningar" på att man ska fira jul.
Samt att folk liksom ska "tycka lite synd om en" när man inte firar jul. Typ: "jag hoppas att du inte sitter ensam..."
BLIR FAN GALEN!
Jag har massa vänner och en stor umgängeskrets. Har aldrig firat jul och njuter av att ta det lugnt i hemmets ljuva vrå. Känns mest som att människor projicerar sin egen ångest på mig såhär års. Eller så är normen med julfirande så stor att man liksom inte kan förstå att någon självvalt inte firar jul.
Eftersom jag inte lider av ofrivillig ensamhet så känns dock denna "omtänksamhet" enormt felriktad. Folk borde verkligen gå och känna medlidande någon annanstans!!!
 
Jag stör mig på att jag är rastlös och liksom går och väntar. Tror att det är för att jag alltid brukar åka bort på jul så hjärnan är liksom inställd på att vi ska iväg. Men i år blir vi hemma då sonen är sjuk, hjärnan verkar inte ha fattat det dock. 😅
 
Ska dock tillägga att i huset så är det inga direkta förväntningar. Många är hemma, mina judiska grannar vägg i vägg ska iväg och käka kinamat berättade de just (de undrade om jag ville hänga på, men stannar hemma med katterna). Kulturgrannarna (par i övre medelåldern utan barn) ska äta pasta vongole och läsa böcker. Det är vanligare än man tror att INTE fira jul, men ändå finns den där löjliga samhällsnormen där kring juletid.
 
Ska dock tillägga att i huset så är det inga direkta förväntningar. Många är hemma, mina judiska grannar vägg i vägg ska iväg och käka kinamat berättade de just (de undrade om jag ville hänga på, men stannar hemma med katterna). Kulturgrannarna (par i övre medelåldern utan barn) ska äta pasta vongole och läsa böcker. Det är vanligare än man tror att INTE fira jul, men ändå finns den där löjliga samhällsnormen där kring juletid.
Privata hypoteser: saker som bryter mot normen gör folk nervösa, speciellt om de inte själva alls tänkt över VARFÖR de gör som de gör.

Firar man jul av slentrian och för att "det hör till" så kan jag tänka mig att det är "jobbigt" om nån väljer att göra annorlunda och då blir detta för mycket för en => den som inte firar kan omöjligen ha gjort det valet frivilligt.

Men ja sjukt störande är det ju när folk ska tycka så mycket.
 
Stör mig lite på samhällets normer och "förväntningar" på att man ska fira jul.
Samt att folk liksom ska "tycka lite synd om en" när man inte firar jul. Typ: "jag hoppas att du inte sitter ensam..."
BLIR FAN GALEN!
Jag har massa vänner och en stor umgängeskrets. Har aldrig firat jul och njuter av att ta det lugnt i hemmets ljuva vrå. Känns mest som att människor projicerar sin egen ångest på mig såhär års. Eller så är normen med julfirande så stor att man liksom inte kan förstå att någon självvalt inte firar jul.
Eftersom jag inte lider av ofrivillig ensamhet så känns dock denna "omtänksamhet" enormt felriktad. Folk borde verkligen gå och känna medlidande någon annanstans!!!
Håller med... Jag tycker det är jätteskönt att inte fira jul men jättejobbigt när folk frågar vad man ska göra på julen just eftersom *deras* reaktion alltid är förfärad, obekväm eller tycka synd om.
 
Privata hypoteser: saker som bryter mot normen gör folk nervösa, speciellt om de inte själva alls tänkt över VARFÖR de gör som de gör.

Firar man jul av slentrian och för att "det hör till" så kan jag tänka mig att det är "jobbigt" om nån väljer att göra annorlunda och då blir detta för mycket för en => den som inte firar kan omöjligen ha gjort det valet frivilligt.

Men ja sjukt störande är det ju när folk ska tycka så mycket.

Ja så är det kanske. Samhällets normer är enormt starka och de verkar verkligen löpa amok vid högtider.
Jag är nog en svårdefinierad person som kanske skapar förvirring. Jag är 40+ har inga barn och aldrig haft ngt intresse av det. Har inget inrutat vardagsliv och umgås med vad jag gissar defninieras som "alternativa personer". Sådana som många kanske har svårt att defniniera sig med. Eller jag vet inte. Något verkar ju skava nånstans 😅
 
Stör mig lite på samhällets normer och "förväntningar" på att man ska fira jul.
Samt att folk liksom ska "tycka lite synd om en" när man inte firar jul. Typ: "jag hoppas att du inte sitter ensam..."
BLIR FAN GALEN!
Jag har massa vänner och en stor umgängeskrets. Har aldrig firat jul och njuter av att ta det lugnt i hemmets ljuva vrå. Känns mest som att människor projicerar sin egen ångest på mig såhär års. Eller så är normen med julfirande så stor att man liksom inte kan förstå att någon självvalt inte firar jul.
Eftersom jag inte lider av ofrivillig ensamhet så känns dock denna "omtänksamhet" enormt felriktad. Folk borde verkligen gå och känna medlidande någon annanstans!!!

Jag instämmer helhjärtat med ovanstående. Jag har valt mitt sätt att spendera julen på så det är helt överflödigt att klistra på sina egna rädslor/åsikter på mig!
 
Stör mig lite på samhällets normer och "förväntningar" på att man ska fira jul.
Samt att folk liksom ska "tycka lite synd om en" när man inte firar jul. Typ: "jag hoppas att du inte sitter ensam..."
BLIR FAN GALEN!
Jag har massa vänner och en stor umgängeskrets. Har aldrig firat jul och njuter av att ta det lugnt i hemmets ljuva vrå. Känns mest som att människor projicerar sin egen ångest på mig såhär års. Eller så är normen med julfirande så stor att man liksom inte kan förstå att någon självvalt inte firar jul.
Eftersom jag inte lider av ofrivillig ensamhet så känns dock denna "omtänksamhet" enormt felriktad. Folk borde verkligen gå och känna medlidande någon annanstans!!!

Jag skulle mycket hellre fira jul med "bara" de fantastiska katterna än med de flesta människor. Lite lek med glitterbollen och några papperskassar, eller släktingar som även på julafton ska tvångsdelge sin statiska syn på samhället genom att upprepa "vad HAR det blivit av det här landet" samt allmänt beklagande över invandringen med lika kränkt som indignerad stämma.

Dvs jag gratulerar dig till din ypperliga julafton med ditt förstklassiga sällskap.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
21 22 23
Svar
447
· Visningar
22 510
Senast: Enya
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 049
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 578
Senast: Lingon
·
Fritid Jag stör mig på att Formel 1-säsongen är nästan två månader bort. Min explore-page på insta och mitt feed på FB är fulla med roliga...
19 20 21
Svar
403
· Visningar
12 010
Senast: Monimaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp