Störiga saker vi stör oss på, del 31.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skulle mycket hellre fira jul med "bara" de fantastiska katterna än med de flesta människor. Lite lek med glitterbollen och några papperskassar, eller släktingar som även på julafton ska tvångsdelge sin statiska syn på samhället genom att upprepa "vad HAR det blivit av det här landet" samt allmänt beklagande över invandringen med lika kränkt som indignerad stämma.

Dvs jag gratulerar dig till din ypperliga julafton med ditt förstklassiga sällskap.

Tack! Jag alltså jag klagar ej! ;) :heart
 
Privata hypoteser: saker som bryter mot normen gör folk nervösa, speciellt om de inte själva alls tänkt över VARFÖR de gör som de gör.

Firar man jul av slentrian och för att "det hör till" så kan jag tänka mig att det är "jobbigt" om nån väljer att göra annorlunda och då blir detta för mycket för en => den som inte firar kan omöjligen ha gjort det valet frivilligt.

Men ja sjukt störande är det ju när folk ska tycka så mycket.
Ungefär samma som att baka=sött.

Jag bakar inte kakor och bullar av fullständigt naturliga sKäl (diab typ1). Vore helt meningslöst.
En granne sa glatt - men du kan ju baka och ge bort. Eh? :confused: :rofl:

Till och med så att svågers barn "bakar" när de gör chokladbollar.
 
Håller med... Jag tycker det är jätteskönt att inte fira jul men jättejobbigt när folk frågar vad man ska göra på julen just eftersom *deras* reaktion alltid är förfärad, obekväm eller tycka synd om.
Precis så.

(Mitt inlägg om hur jag firar jul fick många hjärtn. Jag blev förvånad)
 
Corona. Hela hösten och vintern har jag sett fram emot och därmed lyckats stoppa mig, äta godis och choklad med löftet att i jul ska jag få äta det. Och nu sitter jag här och deppar över en kopp vaniljte (som smakar ingenting) och lite rostat bröd.

Dessutom verkar jag ha fått någon slags mild magflunsa.
 
Corona. Hela hösten och vintern har jag sett fram emot och därmed lyckats stoppa mig, äta godis och choklad med löftet att i jul ska jag få äta det. Och nu sitter jag här och deppar över en kopp vaniljte (som smakar ingenting) och lite rostat bröd.

Dessutom verkar jag ha fått någon slags mild magflunsa.
Jag viftar med pompomsen!
Om godiset inte smakar så värst mycket och inte chokladen heller så kanske du lägger till ett par år innan du behöver dialys

Ta hand om dig och GOD JUL
:heart
 
Fast jag reagerade lite på samma, som att bara för att man inte sitter ensam (självvalt eller ej), med julbord och familj så "svullar man i sig i överflöd och bryr sig bara om sitt"... Trevlig människosyn osv.
Tror du verkligen det var menat så? Eller kan det vara så att det var menat att det finns de som faktiskt ha överflöd och tar i lite i överkant? julbord med familj är väl inte grejen, det är väl det överdrivna överflödiga osv som var poängen?
 
Jag stör mig på att folk störs sig på hur andra gör och tänker.
Jag skänker pengar till mindre lyckligt lottade människor hela året. Jag njuter av att jag har en familj att vara med och vi äter i överkant av vi behöver. Utan dåligt samvete.
Jag tycker synd om de som inte har någon att vara med på jul. Och vill man ta det som något fel så ligger det hos dom tänker jag. Om man säger att man är fine med att vara ensam då är det jättebra men jag ber inte om ursäkt för att min grundtanke är att det är synd om de som är ensamma.
 
...
Jag tycker synd om de som inte har någon att vara med på jul. Och vill man ta det som något fel så ligger det hos dom tänker jag. Om man säger att man är fine med att vara ensam då är det jättebra men jag ber inte om ursäkt för att min grundtanke är att det är synd om de som är ensamma.
Oj vad du utgår från din egen verklighet.
Det finns andra sätt att se på livet och att leva livet.

En vän som har ledande postitioner i offentligheten sa en gång med skärpa -mig är det ALDRIG synd om.
Jag tror att det finns många som betackar sig din medömkan. Jag tillgör dem.

Det är inte det minsta synd om mig. Ville jag skulle jag mycket väl kunna hitta gemenskaper att vara i. Men jag har valt min lugna fridfulla helg. Livet i min stuga är säkert avundsvärt för många. ;)
 
Skillnad på frivillig och ofrivillig ensamhet. Jag hade gärna haft en riktig familj att fira julen med och att inte julen var så förknippad med tragiska minnen.
Det är märkligt att en högtid som julen där gemenskap står i fokus att det känns som att ensamheten är mer påtaglig än vilken annan högtid som helst.
 
Oj vad du utgår från din egen verklighet.
Det finns andra sätt att se på livet och att leva livet.

En vän som har ledande postitioner i offentligheten sa en gång med skärpa -mig är det ALDRIG synd om.
Jag tror att det finns många som betackar sig din medömkan. Jag tillgör dem.

Det är inte det minsta synd om mig. Ville jag skulle jag mycket väl kunna hitta gemenskaper att vara i. Men jag har valt min lugna fridfulla helg. Livet i min stuga är säkert avundsvärt för många. ;)
Som sagt. Säger du det så tror jag på det och det är ju underbart.
Men det finns ju fler människor i världen.
 
Som sagt. Säger du det så tror jag på det och det är ju underbart.
Men det finns ju fler människor i världen.
Problemet var väl att du klumpade ihop alla människor.

Jag tycker synd om de som inte har någon att vara med på jul.

Men menar du inte vad du skriver så fine.
 
Tror du verkligen det var menat så? Eller kan det vara så att det var menat att det finns de som faktiskt ha överflöd och tar i lite i överkant? julbord med familj är väl inte grejen, det är väl det överdrivna överflödiga osv som var poängen?
Och varför ens bry sig? Om någon äter extra, har stort julbord, ger bort det lilla extra? Är det så dåligt och hemskt, att det visar på att man inte bryr sig om andra människor här i världen?

Nä nu tänker jag kolla på Kalle med familjen, äta kaka och dricka kaffe utan dåligt samvete, även om jag är väldigt medveten om att krig pågår i världen....
 
Problemet var väl att du klumpade ihop alla människor.

Jag tycker synd om de som inte har någon att vara med på jul.

Men menar du inte vad du skriver så fine.
Jag vet ju inte vilka som vill och vilka som inte vill. Om man inte har berättat det.

Jag lever självvalt utan partner. Men jag blir inte varken arg eller ledsen när någon tycker synd om mig utan förklarar att jag är väldigt nöjd. De flesta tycker att det är skönt att höra och någon enstaka tror mig inte och då får det vara så.
 
Men vilken otroligt osympatisk kommentar på ett väldigt mänskligt och sårbart inlägg av Nepenthe
Det får du ju tycka, men känner man sig i det närmaste fysiskt illamående över att andra eventuellt kostar på ett överflöd av mat, dryck och klappar bör man väl rimligen själv hoppa över allt "julextra".

Att vara lite (eller mycket) överdådig med mat, dryck och klappar betyder ju inte att folk skiter i de som vare sig har trygghet, mat, vatten eller ens vet om familjen lever eller ej.
 
Jag tycker synd om de som inte har någon att vara med på jul. Och vill man ta det som något fel så ligger det hos dom tänker jag. Om man säger att man är fine med att vara ensam då är det jättebra men jag ber inte om ursäkt för att min grundtanke är att det är synd om de som är ensamma.

Men alltså WOW…
Riktigt galet att du anser att om din påtvingade medömkan landar fel så ligger detta på motparten?! 😮 Blir helt förbluffad men får konstatera att jag aldrig upphör att förvånas. Men detta bekräftar ju mitt tidigare inlägg i tråden kring just detta. Dvs hur enormt starka samhällets normer än och att dessa verkar löpa amok vid högtider
 
Men alltså WOW…
Riktigt galet att du anser att om din påtvingade medömkan landar fel så ligger det PÅ MOTPARTEN. Blir helt förbluffad.
Men alltså WOW!
Att störa sig på omtanke för andra människor. Att man inte förstår att det självklart gäller de ofrivilliga utan måste störa sig på att det inte uttryckte sig just så.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
21 22 23
Svar
447
· Visningar
22 604
Senast: Enya
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 054
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 582
Senast: Lingon
·
Fritid Jag stör mig på att Formel 1-säsongen är nästan två månader bort. Min explore-page på insta och mitt feed på FB är fulla med roliga...
19 20 21
Svar
403
· Visningar
12 014
Senast: Monimaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp