Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag skulle mycket hellre fira jul med "bara" de fantastiska katterna än med de flesta människor. Lite lek med glitterbollen och några papperskassar, eller släktingar som även på julafton ska tvångsdelge sin statiska syn på samhället genom att upprepa "vad HAR det blivit av det här landet" samt allmänt beklagande över invandringen med lika kränkt som indignerad stämma.
Dvs jag gratulerar dig till din ypperliga julafton med ditt förstklassiga sällskap.
Ungefär samma som att baka=sött.Privata hypoteser: saker som bryter mot normen gör folk nervösa, speciellt om de inte själva alls tänkt över VARFÖR de gör som de gör.
Firar man jul av slentrian och för att "det hör till" så kan jag tänka mig att det är "jobbigt" om nån väljer att göra annorlunda och då blir detta för mycket för en => den som inte firar kan omöjligen ha gjort det valet frivilligt.
Men ja sjukt störande är det ju när folk ska tycka så mycket.
Precis så.Håller med... Jag tycker det är jätteskönt att inte fira jul men jättejobbigt när folk frågar vad man ska göra på julen just eftersom *deras* reaktion alltid är förfärad, obekväm eller tycka synd om.
Jag viftar med pompomsen!Corona. Hela hösten och vintern har jag sett fram emot och därmed lyckats stoppa mig, äta godis och choklad med löftet att i jul ska jag få äta det. Och nu sitter jag här och deppar över en kopp vaniljte (som smakar ingenting) och lite rostat bröd.
Dessutom verkar jag ha fått någon slags mild magflunsa.
Men va? Har något inlägg raderats eller vad är det du citerar? @Nepenthes inlägg säger ju inte alls det du skriverFast jag reagerade lite på samma, som att bara för att man inte sitter ensam (självvalt eller ej), med julbord och familj så "svullar man i sig i överflöd och bryr sig bara om sitt"... Trevlig människosyn osv.
Tror du verkligen det var menat så? Eller kan det vara så att det var menat att det finns de som faktiskt ha överflöd och tar i lite i överkant? julbord med familj är väl inte grejen, det är väl det överdrivna överflödiga osv som var poängen?Fast jag reagerade lite på samma, som att bara för att man inte sitter ensam (självvalt eller ej), med julbord och familj så "svullar man i sig i överflöd och bryr sig bara om sitt"... Trevlig människosyn osv.
Oj vad du utgår från din egen verklighet....
Jag tycker synd om de som inte har någon att vara med på jul. Och vill man ta det som något fel så ligger det hos dom tänker jag. Om man säger att man är fine med att vara ensam då är det jättebra men jag ber inte om ursäkt för att min grundtanke är att det är synd om de som är ensamma.
Som sagt. Säger du det så tror jag på det och det är ju underbart.Oj vad du utgår från din egen verklighet.
Det finns andra sätt att se på livet och att leva livet.
En vän som har ledande postitioner i offentligheten sa en gång med skärpa -mig är det ALDRIG synd om.
Jag tror att det finns många som betackar sig din medömkan. Jag tillgör dem.
Det är inte det minsta synd om mig. Ville jag skulle jag mycket väl kunna hitta gemenskaper att vara i. Men jag har valt min lugna fridfulla helg. Livet i min stuga är säkert avundsvärt för många.
Problemet var väl att du klumpade ihop alla människor.Som sagt. Säger du det så tror jag på det och det är ju underbart.
Men det finns ju fler människor i världen.
Och varför ens bry sig? Om någon äter extra, har stort julbord, ger bort det lilla extra? Är det så dåligt och hemskt, att det visar på att man inte bryr sig om andra människor här i världen?Tror du verkligen det var menat så? Eller kan det vara så att det var menat att det finns de som faktiskt ha överflöd och tar i lite i överkant? julbord med familj är väl inte grejen, det är väl det överdrivna överflödiga osv som var poängen?
Jag vet ju inte vilka som vill och vilka som inte vill. Om man inte har berättat det.Problemet var väl att du klumpade ihop alla människor.
Jag tycker synd om de som inte har någon att vara med på jul.
Men menar du inte vad du skriver så fine.
Det får du ju tycka, men känner man sig i det närmaste fysiskt illamående över att andra eventuellt kostar på ett överflöd av mat, dryck och klappar bör man väl rimligen själv hoppa över allt "julextra".Men vilken otroligt osympatisk kommentar på ett väldigt mänskligt och sårbart inlägg av Nepenthe
Jag tycker synd om de som inte har någon att vara med på jul. Och vill man ta det som något fel så ligger det hos dom tänker jag. Om man säger att man är fine med att vara ensam då är det jättebra men jag ber inte om ursäkt för att min grundtanke är att det är synd om de som är ensamma.
Men alltså WOW!Men alltså WOW…
Riktigt galet att du anser att om din påtvingade medömkan landar fel så ligger det PÅ MOTPARTEN. Blir helt förbluffad.
Det är väl en väldigt stor skillnad på omtanke och medömkan?Men alltså WOW!
Att störa sig på omtanke för andra människor. Att man inte förstår att det självklart gäller de ofrivilliga utan måste störa sig på att det inte uttryckte sig just så.