Störiga saker vi stör oss på, del 31.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kan bli lite sorgsen.över överflödet. Men jag är glad över alla människor som har nära och kära i livet och firar helgen i gemenskap.

Det är en märklig tid. Så många konflikter världen över. Så mycket död och lidande.

Make love, not war.
Dags för en ny hippierörelse? :)

Ja 🥰
 
Och varför ens bry sig? Om någon äter extra, har stort julbord, ger bort det lilla extra? Är det så dåligt och hemskt, att det visar på att man inte bryr sig om andra människor här i världen?

Nä nu tänker jag kolla på Kalle med familjen, äta kaka och dricka kaffe utan dåligt samvete, även om jag är väldigt medveten om att krig pågår i världen....

Men det är en klagtråd och jag klagade.
Vad har det med dig att göra?

Det var ÖVERkonsumtion jag klagade över i en tråd vi klagar.

Jag har inte skrivit någonstans om att de som äter julbord med familj INTE bryr sig om andra.
 
Jag kommer behöva ett (sju dagars) sjukintyg from måndag eftersom det var då jag var hemma förstadagen och allt är, naturligtvis, stängt. Kan man be om ett intyg i efterhand? Tänker liksom inte åka till akuten på annandagen.
Upp till sju dagar retroaktivt kan skrivas utan särskild motivering, vad jag förstått, så det är ju bra att inte dröja mer än de nödvändiga dagarna.
 
Jag har inte skrivit något till någon personligen eller att folk ska skämmas.
Konstigt att en inte får klaga utan att några dyker upp och tar det personligt.
Har ni gott samvete kunde ni skrollat vidare
Vi är nog lite olika känsliga helt enkelt. Jag har rätt lätt för att ta åt mig av sådant som du skrev, trots att jag objektivt sett förmodligen inte har ett förfärligt överdådigt julfirande alls.
 
Blä, töväder ute och jag ska strax åka till jobbet och vara där ända tills ikväll. Hoppas det frusit på lite så jag kan köra ner till hagen och sen UPP igen för att vattna hästarna. Blir jobbigt att bära 150 l vatten nerför en backe i snorsnö annars. :(
 
Men om man är ledig dag 8 måste man ha sjukintyg dag 8?
Alltså från dag 8 behövs sjukintyg för sjukfrånvaro och det sjukintygen kan utan särskilda skäl skrivas dag 8-14. Om intyget skrivs senare än sjukdag 14, men för att gälla sjukdag 8-, behöver läkaren ange skälet till det. Om en inte jobbar förrän dag 10 och då fortfarande är sjuk, kommer det sjukförsäkringstekniskt räknas som samma sjukperiod ändå vad jag förstår (ominsjuknande inom en vecka) pga två nära liggande sjukperioder, det är alltså inte en ny dag 1 som inte kräver intyg. Det har att göra med ansvaret för sjuklönen som efter dag 14 går över från arbetsgivare till försäkringskassa. Så har jag förstått det.

Självklart är det möjligt att vara frisk dag tio trots att en är sjuk dag åtta.
 
Senast ändrad:
Läser på lokaltidningens Facebooksida om personliga assistenters lön (29000 i månaden). Någon kommenterar att lönen borde halveras, inte konstigt kommunen går back. Jag stör mig nåt otroligt på att någon tycker att personlig assistans inte är värt mer än typ 14000 i månaden..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
21 22 23
Svar
455
· Visningar
22 788
Senast: Lilla
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 054
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 582
Senast: Lingon
·
Fritid Jag stör mig på att Formel 1-säsongen är nästan två månader bort. Min explore-page på insta och mitt feed på FB är fulla med roliga...
19 20 21
Svar
403
· Visningar
12 014
Senast: Monimaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp