Störiga saker vi stör oss på, del 29

Status
Stängd för vidare inlägg.
Förbannad på Spaniens nya djurskyddslag, det är förbjudet att binda en hund utanför en affär men tjurfäktning där tjurar plågas till döds är en tradition och får fortsätta. :rage:

TT-AP
Publicerad 13:10

Tjurfäktning undantas i djurskyddslag

En ny lag har trätt i kraft i Spanien, som framför allt riktar sig till husdjursägare.
Från och med fredagen får spanjorerna inte längre lämna sina hundar kopplade utanför mataffärer, rapporterar El País. Sterilisering av katter, med vissa undantag, blir obligatoriskt.
Även köp av hundar och katter från fysiska butiker och nätbutiker förbjuds. Butiksägarna får dock en tidsfrist för att hitta ett nytt hem till sina djur.
Användning av vilda djur på cirkus blir också förbjudet med den nya lagen. Djurparker får fortsätta att använda marina däggdjur i sina delfinshower tills dess att djuren dör.
Tjurfäktning betraktas som en del av Spaniens kulturarv – och är därför inte en del av den nya djurskyddslagen.
Inte heller jakt med hundar ingår. Ett förslag om att inkludera hundjakt i lagen ledde nämligen till ramaskri bland landets jägare vilket gjorde att regeringen tvingades backa.
Den som bryter mot djurrättslagen riskerar böter på upp till 200 000 euro, motsvarande knappt 2,3 miljoner kronor.

Jag är oerhört irriterad på att jag måste byta till ett ÄNNU större sopkärl. Tills för ett par år sedan delade jag och min granne på den minsta sorten, tror att det var 90 liter. (Aldrig fylld.)
Sen blev det någon idiotisk upphandling så jag blev tvingad att betala ungefär dubbelt så mycket och tvingades ha 140 liter.
Nu måste jag istället ha ett flerfackskärl på 370 liter. Det får ju för helsike inte ens plats på min soptunneplatta :banghead:
Sen ska det ligga en liten soppåse i botten och skramla.
Det värsta är att grundplanen är två sådana jättetunnor. Jag får väl bygga om min ingång och ta bort rabatten eller så :mad:

Nej, jag ser inte poängen med sopsortering i tunnorna. Jag har typ 73 meter till en återvinningsstation. Jag ser den från min brevlåda.

Jag är oerhört irriterad på att jag måste byta till ett ÄNNU större sopkärl. Tills för ett par år sedan delade jag och min granne på den minsta sorten, tror att det var 90 liter. (Aldrig fylld.)
Sen blev det någon idiotisk upphandling så jag blev tvingad att betala ungefär dubbelt så mycket och tvingades ha 140 liter.
Nu måste jag istället ha ett flerfackskärl på 370 liter. Det får ju för helsike inte ens plats på min soptunneplatta :banghead:
Det värsta är att grundplanen är två sådana jättetunnor. Jag får väl bygga om min ingång och ta bort rabatten eller så :mad:

Nej, jag ser inte poängen med sopsortering i tunnorna. Jag har typ 73 meter till en återvinningsstation. Jag ser den från min brevlåda.
Har du frågat om du måzte ha det? Jag protezterade o mittzkåne vad dom nu heter backade o za att jag kan få ett normalt kärl men mot en lite högre avgift, den har 2 fack, allmänt o mat typ, har zom du ca 60-70m till en zortering

Har du frågat om du måzte ha det? Jag protezterade o mittzkåne vad dom nu heter backade o za att jag kan få ett normalt kärl men mot en lite högre avgift, den har 2 fack, allmänt o mat typ, har zom du ca 60-70m till en zortering

Det kommer bara finnas tre sorters sortering, alla i 370 l-kärl. Så ja, det måste bytas.
Ett med matavfall, restavfall, färgat glas (som jag typ aldrig har) samt tidningar.
Ett med matavfall och restavfall.
Två med massor av sortering.

Fast - om 250 miljoner år så tänker jag att vi inte behöver oroa oss överhuvudtaget? :laugh:
En del människor mår på riktigt dåligt när de mottagit kunskapen att solen är en stjärna som kommer att slockna och att allt eventuellt liv på jorden skulle dö ut.

Det är svårt med perspektiv ibland. Det ligger nåt djupt rotat i många människor att vi ska leva för evigt och härska över universum i evig tid. Lite roligt ändå när vi sitter här på ett gruskorn i en 1/103747747479938387374774del av det universum vi påstås härska i och bara känner till strax utöver det gruskornet. Det är självförtroende!

Det kommer bara finnas tre sorters sortering, alla i 370 l-kärl. Så ja, det måste bytas.
Ett med matavfall, restavfall, färgat glas (som jag typ aldrig har) samt tidningar.
Ett med matavfall och restavfall.
Två med massor av sortering.
Jag har den med mat/rezt, den är inte enz i närheten av dom andra tunnornaz ztorlek, höll på att dö förzta gången jag zåg dom, vi har normala tunnor här uppe och kan välja på en vanlig grön för allt o lite dyrare eller den gröna o en liten brun för matavfall

Dom tänker inte ta bort alla små återvinningsstationer hos er då?
Så är planerna här (inte genomfört ännu), tanken är att vi ska få ett större kärl att sortera i som hämtas istället för att åka till de mindre stationerna.
Kvar blir dom stora återvinningsstationerna, 1 per ort.

Fast - om 250 miljoner år så tänker jag att vi inte behöver oroa oss överhuvudtaget? :laugh:
Jag tänker att det inte är själva tiden som är viktig utan aspekten att jorden kommer dö och vi då riskerar att dö med den (om vi inte tagit död på oss själva innan dess eller stuckit i väg till andra planeter). Vad är då meningen med livet nu? Kommer bara all vår existens bara utplånas? Vad är meningen med att alls finnas till? Allt elände som människor har råkat ut för, är det totalt meningslöst? Om det verkligen slutet på allt vad är då meningen med att vi fortsätter leva här och nu, vi kommer ju ändå bara att dö ut totalt?

Jag tänker att det inte är själva tiden som är viktig utan aspekten att jorden kommer dö och vi då riskerar att dö med den (om vi inte tagit död på oss själva innan dess eller stuckit i väg till andra planeter). Vad är då meningen med livet nu? Kommer bara all vår existens bara utplånas? Vad är meningen med att alls finnas till? Allt elände som människor har råkat ut för, är det totalt meningslöst? Om det verkligen slutet på allt vad är då meningen med att vi fortsätter leva här och nu, vi kommer ju ändå bara att dö ut totalt?
Alltså, ingen känd civilisation eller art har överlevt ens i närheten av bråkdelen av de tidshorisonterna - så helt oavsett är det inte meningsfullt att oroa sig över hur en eventuell framtida avlägsen släkting till människor skulle förintas eller utvecklas på ett sätt så att arten inte är helt beroende av planeten Tellus. Tänker jag.

3669388.webp

Jag har den med mat/rezt, den är inte enz i närheten av dom andra tunnornaz ztorlek, höll på att dö förzta gången jag zåg dom, vi har normala tunnor här uppe och kan välja på en vanlig grön för allt o lite dyrare eller den gröna o en liten brun för matavfall

Jag hade gärna haft en liten tunna med rest- och matavfall men icke sa Nicke.
Egentligen tycker jag att man ska betala sophämtning efter vikt.

Dom tänker inte ta bort alla små återvinningsstationer hos er då?
Så är planerna här (inte genomfört ännu), tanken är att vi ska få ett större kärl att sortera i som hämtas istället för att åka till de mindre stationerna.
Kvar blir dom stora återvinningsstationerna, 1 per ort.

Inget som finns skrivet någonstans iaf. Det hade iofs inte gjort mig något. Den större ÅVC ligger granne med mataffären så det är inget besvär det heller.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag stör mig på den här årstiden och allt mörker. Har svårt att sova då kroppen har problem med att skilja på kvällsmörker och nattmörker.
37 38 39
Svar
769
· Visningar
33 303
Senast: Görel
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag måste köpa nya vinterdäck. Dyrt!
99 100 101
Svar
2 018
· Visningar
92 782
Senast: Görel
·
  • Låst
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
100 101 102
Svar
2 026
· Visningar
99 840
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008