Störiga saker vi stör oss på, del 29

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skulle just ta en klunk kaffe när jag kände att jag behövde nysa. Fick bråttom att ställa ifrån mig koppen för att undvika att spilla, men då spillde jag istället under det momentet eftersom jag fick så bråttom att ställa ifrån mig koppen för att undvika att spilla.

Hänger ni med?

Dom som gräver precis bredvid min ridbana måste vara HELT inkompetenta. Hade ett möte med dom förra veckan på grund av ungefär tio grejer. En grej var att jag har haft en väg på cirka 10 meter in till min ridbana, som har varit avgrävd hela sommaren. De fyllde igen den för två veckor sen, äntligen. Problemet var att de fyllde igen med matjord. Så på mötet sa jag att jag skulle ha tillbaka min väg, den skulle vara så ordentligt gjord att den skulle tåla en lastbil. Nu har de lagt grus. Men ingen markduk. Inte paddat eller något, bara hällt ut grus ovanpå matjorden. HUR tror de att det skulle duga? Jag blir GALEN. När de är helt klara ska vi prata kompensation...

Håller med. Folk vill väl inte höra att dom dricker för mycket.

4 st 33 cl starköl per månad för män = riskbruk som ska erbjudas hjälp för = nästan hela landets manliga befolkning är på gränsen till alkoholister.

Vilket naturligtvis inte är riktigt sant.

Tror nog många här inne hade reagerat om detsamma sades om 4 små glas vin/kvinna och månad = riskbruk som bör erbjudas hjälp för 😉

Ja alkohol har obra effekter, hos vissa vid mindre mängder men få är ens i närheten av alkoholism/alkoholrelaterade problem om de dricker en 33'a till lördagsmiddagen, så det blir ju nästan lite löjligt med den rekommendationen.

Och nej, jag är inte direkt nån konsument av alkohol.

4 st 33 cl starköl per månad för män = riskbruk som ska erbjudas hjälp för = nästan hela landets manliga befolkning är på gränsen till alkoholister.

Tror nog många här inne hade reagerat om detsamma sades om 4 små glas vin/kvinna och månad = riskbruk som bör erbjudas hjälp för 😉

Ja alkohol har obra effekter, hos vissa vid mindre mängder men få är ens i närheten av alkoholism/alkoholrelaterade problem om de dricker en 33'a till lördagsmiddagen, så det blir ju nästan lite löjligt med den rekommendationen.

Jag trodde det var på en kväll. Men läste extremt fort då det inte gäller mig för fem öre.

Det är 4 glas vid ett tillfälle som ses som riskkonsumtion, eller 10 glas i veckan.

Fast det står 4 glas vid ett tillfälle eller 10 eller mer glas per vecka. Inte 4 glas per månad.

Det vill säga det är stor konsumtion vid ett tillfälle eller 10 eller mer glas per vecka.

"Med de nya riskbruksgränserna sänks gränsen för män, så att stöd bör erbjudas till den som dricker 10 standardglas eller mer per vecka. För kvinnor är riskbruksgränsen densamma som för män, också 10 standardglas, och ligger kvar på samma nivå som tidigare.

Som riskbruk räknas också intensivkonsumtion. Det definieras som 4 standardglas eller mer vid samma tillfälle, för både män och kvinnor, en gång i månaden eller oftare."

Ett riskbruk kan ju innebära risker för bland annat den fysiska hälsan, eller andra negativa konsekvenser, det behöver inte bara syfta till ett alkoholberoende. Anledningen till att flera länder, för det är inte bara Sverige som gjort detta, sänkt sina gränsvärden på sista tiden är väl också just bland annat för att risken för sjukdomar som exempelvis cancer har visat sig stor även vid låga mängder alkohol. Så det rör även diverse olika sätt att via sin alkoholkonsumtion riskera dö i förtid, inte bara i form av ett regelrätt alkoholberoende. Det finns länder med ännu striktare gränsvärden än Sverige, till exempel Nederländerna.

Det är väl bra att man erbjuder hjälp innan konsumtionen behöver leda till ännu större risker för hälsan. Stödinsatser kan rekommenderas även om du brukar tobak, har dålig kost eller motionerar för lite, så jag tycker inte folk behöver bli defensiva eller känna sig påhoppade av de nya riktlinjerna. Alkohol har visat sig skadligt även i små mängder så det är bra om vården agerar efter just forskarrönen och inte efter om folk känner sig utpekade som alkoholister eller inte.

Och 4 standardglas gäller ju faktiskt för kvinnor också, så gränsvärdena för intensiv-konsumtion med 4 standardglas (där ett standardglas är 33 cl starköl eller 12-15 cl vin) vid ett tillfälle per månad är exakt lika för alla.

Jag dricker lätt en eller två flaskor vin när vi tjejer i byn träffas för mat, vin, sällskapsspel och umgänge. Sen går det mellan 3-6 månader mellan tillfällena då jag dricker exakt noll enheter alkohol. Betyder det ändå att jag har ett riskbeteende?

Jag dricker lätt en eller två flaskor vin när vi tjejer i byn träffas för mat, vin, sällskapsspel och umgänge. Sen går det mellan 3-6 månader mellan tillfällena då jag dricker exakt noll enheter alkohol. Betyder det ändå att jag har ett riskbeteende?
Enligt det som står i rekommendationerna så är riskgränsen 4 glas, en gång eller oftare i månaden.
Så om du inte dricker varje månad utan någon gång ibland, så anses det inte över riskgränsen.

En vän till mig håller på att bli sambo med sin partner. De har träffats i snart två månader och har redan bestämt sig för att flytta ihop i min väns bostadsrätt. Så långt allt väl - men tyvärr är partnern allt annat än en stabil människa. Hen har bland annat rört till sin ekonomi så grovt att hen har skuldsanering och ska leva på existensminium i minst tre år framåt och min vän har inte ens tänkt på att skriva samboavtal. Vi övriga i kompisgänget är - för att uttrycka mig milt - föga imponerade av partnern.
Det känns som att det här kommer kosta mer än det smakar för vännen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag stör mig på den här årstiden och allt mörker. Har svårt att sova då kroppen har problem med att skilja på kvällsmörker och nattmörker.
34 35 36
Svar
716
· Visningar
30 781
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag måste köpa nya vinterdäck. Dyrt!
99 100 101
Svar
2 018
· Visningar
92 740
Senast: Görel
·
  • Låst
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
100 101 102
Svar
2 026
· Visningar
99 835
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008