Störiga saker vi stör oss på, del 29

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har återigen blivit uppringd av en mäklare! Jag står i nix och jag håller på att bli vansinnig av att de försöker tränga sig på på alla möjliga sätt :mad: Ringer, skickar reklam fast jag bett om att slippa direktreklam, sätter upp lappar i porten, en lägger dessutom påskägg och julgodis. Jag har en lång mental lista på de mäklarfirmor som jag aldrig någonsin kommer att anlita, utifrån deras påträngande beteende. Jag planerar att sälja min lägenhet nästa år, och firman som ringde idag tillhör de jag hade tänkt att kontakta eftersom de aldrig har ofredat mig, så det var synd att de gjorde det.

Jag undrar om det här beteendet leder till att de får nya kunder? Har genom året pratat med vänner och kollegor och inte en enda har valt att anlita en mäklare som tränger sig på såhär, men de är kanske inte representativa. Beteendet måste ju på något sätt ha lett till något positivt annars skulle det väl knappast fortsätta.

Just nu stör jag mig på människor som ger värdelösa, tillochmed skadliga 'råd' – det var en person som mådde otroligt psykiskt dåligt men som inte hade kunde få någon att prata med på självmordslinjen. Några föreslår då att hen kan ringa psykakuten för att prata om sitt mående och komma fram till en lösning nu i det akuta skedet. Då kommer någon och smäller till med ett 'det är inte vad de är till för' och att personen kommer 'ta upp deras tid och stjäla tid från någon som verkligen behöver'. :rage:

Jag behövde sitta på händerna för att inte be personen dra åt helvete, seriöst. Hur många gånger har inte sköterskor, psykologer, mentalskötare och läkare sagt åt mig att ringa till akutpsykiatrin och gärna INNAN det eskalerar? Fler än vad jag kan räkna på fingrar och även tår. Tillochmed akutpsykiatrin själv har erbjudit sig att ringa och bara kolla läget på helgerna när jag inte velat vara inlagd på avdelning. Överläkaren på avdelningen som även fattar beslut på akutpsykistrin har tillochmed bett mig att komma in i förebyggande syfte, både på avdelning eller bara för samtalsstöd.

De VILL ju hjälpa?! Tror risken för att den här personen kommer självskada eller värre istället för att söka efter hjälp ökade tusenfallt ikväll. Fy. Ja, jag är en sådan som inte vågar söka hjälp innan jag är suicid så jag förstår hur stor skada sådant här kan göra.

@Monimaker Såg också det där och fick klicka bort snabbt för att undvika hamna i en diskussion som tog fokus från den TS, folk är fanimej otroliga... Vill någon prata med självmordslinjen kan man räkna ut att det är illa ställt och psykakuten faktiskt kan vara dit personen bör ringa istället :(

Samma här, den 'diskussionen' verkade ha dött ut när jag såg den så jag ville inte vara och peta i den – men du har rätt, folk är fan inte kloka!

Absolut; mår man så dåligt att man vill ha samtalsstöd via självmordslinjen så tycker jag att det finns incitament för att kontakta PSYA. Vad ska personen göra istället, liksom? Det kändes som att personen som avrådde bara tyckte personen skulle må dåligt och hålla tyst. "Det kanske fungerar i teorin men-" här fungerar det alldeles utmärkt i praktiken också. Visst, man kan få vänta när man är inne och väntar på bedömning, men de kollar ju till med jämna mellanrum. Inte tycker jag att någon 'stjäl min tid' om de ringer in och jag får vänta en stund.

Med den personliga bakgrunden i kombination med det som vi vet om långcovid; det drabbar en av åtta till tio som får covid, utlöses ofta av överansträngning under eller efter sjukdomstiden och finns ingen känd bot även om det verkar läka ut för en andel av de insjuknade; så skulle jag lätt säga ”sjukskriv dig och vila. Lyssna på kroppens signaler.”
Sjukskrev mig idag.

Kändes korkat att riskera långtidscovid, jag har nog med annan skit i mitt liv.

Fick höra idag. -förstår inte varför man väljer att flytta ihop med någon som har barn sedan tidigare.

Nähe är man förbrukad om man redan har barn då eller?

Jag skulle ha kunnat sagt det. Inte för att man är förbrukad, utan för att jag inte förstår varför man väljer att göra det, jag hatar drama och många jag känner, som har blivit tillsammans med någon som har barn sedan innan, upplever att det är svårare/mer problematiskt.

Känner likdoft i mitt sovrum. Inte fruktansvärt just nu men ändå helt klart just det. Svårt att lokalisera, känner tydligast över ena halvan av golvet och ev. tröskeln till balkongen. Eller kommer det utifrån och kommit in när jag haft balkongdörren öppen?

Känner likdoft i mitt sovrum. Inte fruktansvärt just nu men ändå helt klart just det. Svårt att lokalisera, känner tydligast över ena halvan av golvet och ev. tröskeln till balkongen. Eller kommer det utifrån och kommit in när jag haft balkongdörren öppen?

Har inte du katt? Säker på att den inte kommit med en liten present?

Har inte du katt? Säker på att den inte kommit med en liten present?
Har en innekatt och balkongnät med små maskor, så det är svårt för smådjur att ta sig in via balkongen. Har letat under alla mattor, under och bakom alla möbler men hittar inget. T.o.m lyft på alla kläder i garderoberna :laugh:

Fick sova i vardagsrummet i natt för det blev brutalt :crazy: Ska lukta på väg ut och känna om det kanske ligger något på innergården. Annars får jag nog be hyresvärden att undersöka och kanske knacka på hos grannen.

Har en innekatt och balkongnät med små maskor, så det är svårt för smådjur att ta sig in via balkongen. Har letat under alla mattor, under och bakom alla möbler men hittar inget. T.o.m lyft på alla kläder i garderoberna :laugh:

Fick sova i vardagsrummet i natt för det blev brutalt :crazy: Ska lukta på väg ut och känna om det kanske ligger något på innergården. Annars får jag nog be hyresvärden att undersöka och kanske knacka på hos grannen.
Hur länge sedan är det du såg grannen sist? :nailbiting:

Jag frågar på pausen om någon sett mitt verktyg som ska vara vid min maskin. Jag hittar bara ett gammalt slitet som knappt är användbart.
Kollegan som aldrig förstår vad man svarar: Jag tog det och satt det i lådan vid den andra maskinen där det ska vara.
Nej, det ska inte vara där, båda de som jobbar där har sina egna verktyg, det här ska vara hos min maskin.
Men du har ju redan ett?
Ja, som är utslitet, jag borde slänga det, jag fick ett nytt i våras.
Jaha. Men jag satt det nya i lådan hos de andra, DÄR DET SKA VARA.
De som jobbar där har redan sina egna verktyg....
Ja men det här ska vara där du har ju redan ett!!!
:meh:

Men bra jobbat…
Minns när jag tyckte att jag var mullig när vågen gick över 50kg 🫠🫠🫠

Ngt värre är väl att blodtrycket är skyhögt. Men denna satte sig ändå bland alla diagnoser 😅

IMG_3071.jpeg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag stör mig på den här årstiden och allt mörker. Har svårt att sova då kroppen har problem med att skilja på kvällsmörker och nattmörker.
34 35 36
Svar
702
· Visningar
30 302
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag måste köpa nya vinterdäck. Dyrt!
99 100 101
Svar
2 018
· Visningar
92 716
Senast: Görel
·
  • Låst
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
100 101 102
Svar
2 026
· Visningar
99 835
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008