Dagens kanske lite för långa rant är folk som inte bara kan erkänna att de gjort fel och be om ursäkt, utan att det ska behöva bli en betydligt större grej än vad det var från början!
Vi har haft hantverkare hemma som har gjort ett större arbete, offertvärde på ett par hundra tusen kronor. Enligt det avtalet vi har skrivit på och information vi har fått på mejl så ska vi när arbetet är klart först ha en genomgång med ansvarig hantverkare och då skriva på "Papper 1". Efter det ska vi ha genomgång och projektavslut med projektledaren och då skriva på "papper 2. Det står uttryckligen att det är viktigt att vi är hemma vid projektavslutet.
Arbetet är färdigt och vi hade genomgången med hantverkaren och skrev på papper 1. Han sa även vid det tillfället att vi också kommer ha en till genomgång med projektledaren.
Sen hände inget mer. Vi har väntat på att projektledaren skulle återkomma om projektavslutet och tänkte att han avvaktade en mindre reklamation som ska göras och som vi är överens om. Men så för ett par dagar sen dök istället fakturan på hela arbetet upp med texten "Nu är arbetet avslutat, hoppas du är nöjd".
Hörde av mig till projektledaren och efterlyste projektavslutet. Han svarade att allt är avslutat och klart. Jag svarade med invändningar att det är inte alls såhär som de beskriver det i avtalet och informationsmejl och efterlyste "papper 2" som vi aldrig har sett.
Fick igår ett låååååångt svar om hur deras dokumentation visst behövde uppdateras för nu gör de på olika sätt bla bla bla och projektavslut kan ske på olika sätt bla bla bla och tack för att jag var uppmärsksam som såg detta som inte stämde bla bla bla och nu ska de ha möten och fundera på hur de bättre kan formulera sig bla bla bla. Men att allting avslutats som det skulle med vårt projekt. Men inget svar på min fråga ifall det var korrekt att vi bara ska skriva på ett papper och att vi heller inte har fått någon kopia på detta.
Sen idag dyker ett nytt mejl upp från deras webbtjänst med meddelande om att jag har ett dokument som behöver skrivas under. Det var mycket riktigt "papper 2"
Annars hade ju projektledaren bara kunnat sagt direkt att det visst blivit fel, erbjudit att dyka upp för en andra genomgång eller frågat om vi kunde ta det på telefon (hade gått bra) och även skickat "papper 2" direkt så hade saken varit ur världen. Vi är ju liksom jättenöjda med allt arbete som de har gjort