Störiga saker vi stör oss på, del 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lovade mig själv att släppa det här men känner att det fortfarande gnager lite, så jag skriver av mig här :D

Jag var hos tandläkaren tidigare idag. Egentligen skulle jag ha träffat tandläkaren följt av tandhygienisten, men förra veckan fick jag ett mail där det stod att de var tvungna att ställa in hygienist-delen men att tandläkaren kunde utföra större delen av den putsning och rengörning som hygienisten egentligen skulle gjort. Jag hade bara bokat in mig för att jag borde, alltså ett rent rutinbesök, så jag sa att det gick bra.

När jag nu kom hem och tittade på fakturan så ser jag att jag blivit debiterad för en "15 minute routine examination" (639 kr) OCH en "30 minute hygienist appointment" (831 kr). Jag skrev till dem och frågade om det här verkligen stämde, om det verkligen var rätt att jag 1) debiterades för en hygienisttid när jag i själva verket aldrig fick träffa en hygienist och 2) debiterades för 45 minuter när hela grejen i själva verket tog 20 minuter. Men ja, de hävdar att det är korrekt, att tidsangivelserna är standardiserade i systemet (vilket jag fattar, vissa munnar tar ju längre tid än andra) och att tandläkaren gjorde lite extra för att täcka upp för den uteblivna hygienisttiden. Mailet hade dessutom en lite småsnäsig ton vilket var oväntat, de brukar vara så himla trevliga annars. Kanske beror på att jag ifrågasätter :angel:

Men jag vet inte, för mig känns det ändå inte riktigt rätt att jag har blivit debiterad för en service som jag rent krasst inte fick, även om jag är nöjd med det jobb tandläkaren gjorde... När de tidigare erbjöd att tandläkaren skulle utföra lite hygienistjobb också tolkade jag det som att jag bara skulle betala för tandläkartiden, inte den icke-existerande hygienist-tiden.

Ja ja, det här går på försäkringen så det är inte jag som betalar oavsett, men jag kan ändå inte låta bli att känna mig lite lurad.
 
Lovade mig själv att släppa det här men känner att det fortfarande gnager lite, så jag skriver av mig här :D

Jag var hos tandläkaren tidigare idag. Egentligen skulle jag ha träffat tandläkaren följt av tandhygienisten, men förra veckan fick jag ett mail där det stod att de var tvungna att ställa in hygienist-delen men att tandläkaren kunde utföra större delen av den putsning och rengörning som hygienisten egentligen skulle gjort. Jag hade bara bokat in mig för att jag borde, alltså ett rent rutinbesök, så jag sa att det gick bra.

När jag nu kom hem och tittade på fakturan så ser jag att jag blivit debiterad för en "15 minute routine examination" (639 kr) OCH en "30 minute hygienist appointment" (831 kr). Jag skrev till dem och frågade om det här verkligen stämde, om det verkligen var rätt att jag 1) debiterades för en hygienisttid när jag i själva verket aldrig fick träffa en hygienist och 2) debiterades för 45 minuter när hela grejen i själva verket tog 20 minuter. Men ja, de hävdar att det är korrekt, att tidsangivelserna är standardiserade i systemet (vilket jag fattar, vissa munnar tar ju längre tid än andra) och att tandläkaren gjorde lite extra för att täcka upp för den uteblivna hygienisttiden. Mailet hade dessutom en lite småsnäsig ton vilket var oväntat, de brukar vara så himla trevliga annars. Kanske beror på att jag ifrågasätter :angel:

Men jag vet inte, för mig känns det ändå inte riktigt rätt att jag har blivit debiterad för en service som jag rent krasst inte fick, även om jag är nöjd med det jobb tandläkaren gjorde... När de tidigare erbjöd att tandläkaren skulle utföra lite hygienistjobb också tolkade jag det som att jag bara skulle betala för tandläkartiden, inte den icke-existerande hygienist-tiden.

Ja ja, det här går på försäkringen så det är inte jag som betalar oavsett, men jag kan ändå inte låta bli att känna mig lite lurad.
Alltid trist när man inte "får" ifrågasätta en service/vara som man har betalat för. Jag sitter ju själv i den sitsen nu, men en vara som jag fått som ska vara helt ny men som visar uppenbara tecken på att den har varit i alla fall provad. Jag känner mig också lurad... :(
 
Person ringer mitt kontor, vill ha tag på en person på ett kontor i en helt annan stad. Ser på telefonkopplingen att personen är ute på möte. Meddelar det och säger att jag kan koppla personen till rätt kontor så att personen kan lämna ett meddelande. Personen har redan ringt det kontoret och lämnat ett meddelande på kontoret den anställde tillhör.
 
Jag har haft problem med en grannes katter som använder min blomrabatt som toa. Jag kan visserligen förstå att den är populär, då den oftast är snöfri pga läget.
Jag har förstått att katter kommit och gått hos henne genom åren, och trodde det rörde sig om 3-5 olika katter.

I går framkom det att hon de senaste 10 åren ägt allt som allt 15 katter. 15! Och aldrig fler än 2 åt gången. De har blivit påkörda, försvunnit, dött då de fött kattungar, blivit avlivade pga att de klöste soffan, osv osv. :cry:

Nu stör jag mig inte mer på kattbajs i rabatten utan på grannen. Hur förbannat oansvarig kan man egentligen vara? Skaffa nya katter på löpande band och låta de man har dö vind för våg :rage: Ser man inte efter 15 katter att det inte funkar att ha katt, och låter bli att skaffa fler?
 
I fredags köpte jag nya hörlurar. Räknar iskallt med att det är samma laddare som till mina andra hörlurar från samma märke. Det är det inte :banghead:
Jag har ungefär 15 laddare tillgängliga men just usb-C är inte en av dessa.
Således stör jag mig mycket på att nuförtiden skickas laddare nästan aldrig med.
 
Alltid trist när man inte "får" ifrågasätta en service/vara som man har betalat för. Jag sitter ju själv i den sitsen nu, men en vara som jag fått som ska vara helt ny men som visar uppenbara tecken på att den har varit i alla fall provad. Jag känner mig också lurad... :(
Ja, det känns tråkigt. Det svar jag liknande närmast ett försvarstal - från tandläkaren själv, dessutom! "I felt that I was very thorough with your examination...I carried this out for you to prevent the inconvenience of a further visit to the hygienist. I hope that this clarifies things for you and meets with your satisfaction." Jag försökte förklara att det inte är hennes service jag klagar på, det var inget fel på undersökningen och behandlingen alls, men faktum kvarstår att jag debiterades för både tandläkare och hygienist utan att se skymten av en hygienist under hela mitt besök.

Ja ja, jag har gett upp nu eftersom det som sagt inte är mina pengar det handlar om. Det tar emot och jag skulle vilja fortsätta driva saken av ren princip, men de har tydligt visat att de inte tycker sig ha gjort något fel och jag orkar inte bråka 🙄
 
Separat men ändå relaterad störning: Att tandvård är, och får lov att vara, så förbannat dyrt! Inte undra på att folk har problem med tänderna när det kostar över 1000 kr bara för ett rutinbesök! Förvisso med hygienist (eller...? ;)), men ändå. Och då ska vi inte ens prata om hur mycket det kostar att få diverse problem åtgärdade...
 
I fredags köpte jag nya hörlurar. Räknar iskallt med att det är samma laddare som till mina andra hörlurar från samma märke. Det är det inte :banghead:
Jag har ungefär 15 laddare tillgängliga men just usb-C är inte en av dessa.
Således stör jag mig mycket på att nuförtiden skickas laddare nästan aldrig med.
Om det är till någon tröst kan jag meddela att samtliga telefoner, surfplattor och kameror inom EU kommer att ha USB-C från och med nästa år, så det kan bli din mest värdefulla laddare någonsin! Det är förmodligen därför de bytt på den nyare modellen också, och det är därför det oftast inte skickas med laddare längre. (https://www.europarl.europa.eu/news...-for-mobile-devices-will-be-a-reality-in-2024)

Tycker det är ett superbra initiativ, även om det såklart är lite besvärligt just nu under omställningstiden. Jag har äntligen nått punkten då alla mina bärbara manicker (dator, mobiltelefon och trådlösa hörlurar) laddas med samma sladd - hallelujah!
 
Om det är till någon tröst kan jag meddela att samtliga telefoner, surfplattor och kameror inom EU kommer att ha USB-C från och med nästa år, så det kan bli din mest värdefulla laddare någonsin! Det är förmodligen därför de bytt på den nyare modellen också, och det är därför det oftast inte skickas med laddare längre. (https://www.europarl.europa.eu/news...-for-mobile-devices-will-be-a-reality-in-2024)

Tycker det är ett superbra initiativ, även om det såklart är lite besvärligt just nu under omställningstiden. Jag har äntligen nått punkten då alla mina bärbara manicker (dator, mobiltelefon och trådlösa hörlurar) laddas med samma sladd - hallelujah!

Jag har läst det men jag föredrar faktiskt att ha olika laddare för olika saker :o Annars kan jag ju bara ladda en sak i taget :D
 
I fredags köpte jag nya hörlurar. Räknar iskallt med att det är samma laddare som till mina andra hörlurar från samma märke. Det är det inte :banghead:
Jag har ungefär 15 laddare tillgängliga men just usb-C är inte en av dessa.
Således stör jag mig mycket på att nuförtiden skickas laddare nästan aldrig med.
åh, du kan ju göra som eleverna jag sprang på i korridoren en dag förra veckan :p De "gjorde om" Samsungladdare till en IPhone-laddare genom att banka till usb-C änden så att den skulle gå i en lightningkontakt.
Jag: O_o den stoppar ni INTE i telefonen och sen i väggen, FATTAR NI VÄL?!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
22 23 24
Svar
467
· Visningar
23 710
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 098
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 631
Senast: Lingon
·
Svar
2 001
· Visningar
98 148
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp