Via MinUC för kreditupplysningar. Man kan även spärra sitt personnummer hos Skatteverket för att förhindra att man blir flyttad (det hade de tack och lov inte gjort med mig).Läskigt... Hur spärrar man sitt personnummer??
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Via MinUC för kreditupplysningar. Man kan även spärra sitt personnummer hos Skatteverket för att förhindra att man blir flyttad (det hade de tack och lov inte gjort med mig).Läskigt... Hur spärrar man sitt personnummer??
Det brukar vi göra med. Inga stentofoner tv eller Rakel iofs. Men lite babbel är det....Jag hade inte vaknat av det heller
När jag har lunch på jobbet händer det att jag tar en tupplur i fikarummet. Folk som pratar, TV:n är igång, stentofonen plingar, någon pratar i sin RAKEL, dörren öppnas och stängs. Allt under tiden jag sover sött
En av bankerna skickade en upplysningskopia om UC till mig, så jag ringde dem. De berättade att det var från Advisa, så fick ringa dem.Fy tusan, sånt där är läskigt.
Hur fick du reda på det?
Vildsvin gör sig bäst i frysen... vi har en sugga med 6 kultingar som går på ett gärde mitt på dagen. Som tur var för bonden är gärdet plöjt i höstas...Vädret, vildsvin, familj, livet
Undrar om det är något jag inte stör mig på just nu?
Ekonomiskt våld?Bekanta har det lite knapert. Han sjukpensionär (heter det så), hon låglöneyrke. Fick reda på nyss att han inte kunnat hämta ut sin medicin sist, pga kostnaden. Samtidigt åker hon på hundträningsweekend till stad långt bort och bor på hotell. Nu såg jag på insta att hon tingat en ny valp (fyra stora hundar sen tidigare).
Det är verkligen inte min sak, och jag vet såklart inte hela bilden, men det skaver något vansinnigt.
Och jag inser också att hade det varit omvänt, med maken som hade åkt och hon som hade varit sjuk, så hade jag förmodligen reagerat ännu mer kraftfullt. Vilket inte var en så smickrande insikt.
Ja man kan verkligen fundera. Han är även fast hemma ofta och kan tex inte åka och hälsa på sin mamma eller hjälpa henne med saker eftersom de bara har en bil och frun är iväg och tränar hundarna.Ekonomiskt våld?
Vildsvin skriver jag verkligen under påVädret, vildsvin, familj, livet
Undrar om det är något jag inte stör mig på just nu?
Du behöver en polisanmälan också. Man kan tyvärr inte spärrar i förebyggande.Läskigt... Hur spärrar man sitt personnummer??
Dåligt att inte kunna göra det i förväg...Du behöver en polisanmälan också. Man kan tyvärr inte spärrar i förebyggande.
Mitt personnummer är spärrat sedan 2021 och kommer så vara fram till 2026 om jag inte själv väljer att häva spärren. Finns både för och nackdelar med det för jag kan inte göra något alls med mitt personnummer som att tex handla mot faktura men jag slipper å andra sidan vara orolig att hon använder mitt personnummer.
Tänker du på det som kallas Adresslåset?Via MinUC för kreditupplysningar. Man kan även spärra sitt personnummer hos Skatteverket för att förhindra att man blir flyttad (det hade de tack och lov inte gjort med mig).
Nä, detta:Tänker du på det som kallas Adresslåset?
Aha, tror jag gjort båda. Adresslåset är ju bra så inte nån kan styra om ens post. Man får ju ibland bankkort och annat viktigt i posten.Nä, detta:
https://skatteverket.se/privat/folk...gadressandring.4.361dc8c15312eff6fd2ca7c.html
Men det kan ju vara vettigt att använda adresslåset också om man har sådana problem.