Mina 5 cent: jag får ofta uppfattningen av att troende personer är osäkra och rädda, och behöver något att förlita sig på. I religionen får de tydliga rätesnören, där gud bestämner att det ska vara si och så, och en auktoritär person står och predikar om det, och lovar en frälsning och himmelrike. Alla svar finns i bibeln, livet är enkelt om man följer det, gud är god och jesus är din vän i en kaotisk värld.En barndomsvän på fb. Hen har alltid varit lite småreligiös, växt upp i en troende familj o.s.v.
Fram till något år sedan så kändes hen mest bara ganska så from, med en sorts barnatro kvar. Hen postade saker som man även som icketroende kunda ta till sig.
Men så började hen sakta att bli mera "formad" i sitt sätt. Det har undan för undan blivit mera konservativa och konspiratoriska inlägg. Jag valde nu till sist att avfölja hen för att jag inte riktigt orkar med att se vad hen postar, får se om jag till sist tar bort hen som vän helt.
Men vad är det med en del kristna och Trump? Jag kan inte förstå hur han kan tilltala någon kristen ö.h.t. för han lever ju väldigt långt från vad den kristna läran går ut på. Speciellt hur han kan tilltala någon nordisk kristen
Trump står ju också och predikar på ett sätt som jag tror kan vara lätt att dras till, om man är van vid att lyssna på den typen av prat, som kan låta bra med alla sina retoriska trick om man är van vid att låta sådant invagga en i säkerhet utan att reflektera speciellt mycket över vad personen faktiskt säger.