Störiga saker vi stör oss på, del 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Att vi tydligen bara ska ha två prov i en hel kurs. Vilket innebär att väldigt mycket hänger på just de två provtillfällena. Jag fattar att lärare inte kan trolla fram prov hur som helst. Men två prov på en hel gymnasiekurs som sträcker sig över ett helt läsår?

Detta innebär att vi kommer ha prov på kapitel 1-6 på prov ett och kapitel 7-12 på prov två. Det är med andra ord ganska mycket som kommer testas på varje prov. Kursen började i augusti och hittills har vi haft ett läxförhör så det känns inte som att en del prov kan ersättas av läxförhör heller 😅

Har pratat med några som läste kursen förra året och de hade tre prov i hela kursen. De gav som feedback/önskade att proven skulle delas upp i mindre prov så att det inte skulle vara så mycket vid varje prov. Men det gick ju snarare åt andra hållet 🙈
Om jag minns rätt så har psykologutbildningen i England en tenta på hela år ett och sen nästa tenta på hela år två och tre. Den sista är jobbigt att kugga... :angel:
 
Senast ändrad:
Om jag minns rätt så har psykologutbildningen i England en tenta på hela år ett och sen nästa tenta på hela år två och tre. Den sista är jobbigt att kugga... :angel:
Det låter som gymnasielinjen IB… de läser pre-IB med "vanliga" gymnasiekurser eftersom själva IB bara är två år och gymnasiet i Sverige måste vara tre år. Sedan läser de IB i två år och allt avslutas med ett final exam i varje ämne. Resultatet på final exam-provet är det som till typ 98% bestämmer elevens betyg i ämnet. Var typ bara pga det som jag valde bort IB, jag hade fått sån sjuk prestationsångest 😅
 
Det låter som gymnasielinjen IB… de läser pre-IB med "vanliga" gymnasiekurser eftersom själva IB bara är två år och gymnasiet i Sverige måste vara tre år. Sedan läser de IB i två år och allt avslutas med ett final exam i varje ämne. Resultatet på final exam-provet är det som till typ 98% bestämmer elevens betyg i ämnet. Var typ bara pga det som jag valde bort IB, jag hade fått sån sjuk prestationsångest 😅
Jag har för mig att det görs så för att det är så det funkar på många utländska universitet (såvitt jag vet), så det är väl typ för att förbereda folk för det. Hade kompisar som gick IB och det lät verkligen hemskt, för att inte tala om ineffektiv inlärning!

Vi hade liknande system när jag gick på universitetet här i Skottland - alla tentor låg i maj varje år och då tentade man av hela kursen på en gång. I undantagsfall var det dock halvårskurser som bara täckte en termin, då hade man tenta i januari istället. Vill minnas att tentan vägde 60% av betyget, resterande 40% var oftast i form av en större uppsats eller presentation under läsårets gång.
 
Alla dessa "annonser" på fb som hyllar diverse (superdyra) foder.

Idag ett som skall vara bra för hästar som har/har haft fång. Och hästar som behöver fibrer. Jämfört med tex... lucern så är det dyra fodret ca 3ggr så dyrt, innehåller (för hästar) giftiga ingredienser (vitlök), mindre fibrer (23 vs 27%) samt iofs mindre socker men mycket mer stärkelse så socker + stärkelse blir samma iaf.

Jag tycker synd om folk som blir lurade av sådant här.
 
Alla dessa "annonser" på fb som hyllar diverse (superdyra) foder.

Idag ett som skall vara bra för hästar som har/har haft fång. Och hästar som behöver fibrer. Jämfört med tex... lucern så är det dyra fodret ca 3ggr så dyrt, innehåller (för hästar) giftiga ingredienser (vitlök), mindre fibrer (23 vs 27%) samt iofs mindre socker men mycket mer stärkelse så socker + stärkelse blir samma iaf.

Jag tycker synd om folk som blir lurade av sådant här.
Jag börjar typ bli nervös inför att eventuellt skaffa häst i framtiden. Är upplärd på att hästar "ska ha"/typ klarar sig på bra hö och tror det var kornkross/liknande. Lite havre om hästen behöver mer energi, lite lucern om hästen inte riktigt vill äta, lite olja om den behöver lägga på sig. Lite "ha en enkel bas, lägg på det hästen behöver utöver det" - tänk. Nu känns det som att det mest är olika musli-mixer med tusen ingredienser som sen ska kompletteras med en handfull andra pulver.. Obs, kanske raljerar lite, men det känns som att det nu är en hel vetenskap att bara utfodra en hobbyhäst ^^
 
Jag har för mig att det görs så för att det är så det funkar på många utländska universitet (såvitt jag vet), så det är väl typ för att förbereda folk för det. Hade kompisar som gick IB och det lät verkligen hemskt, för att inte tala om ineffektiv inlärning!

Vi hade liknande system när jag gick på universitetet här i Skottland - alla tentor låg i maj varje år och då tentade man av hela kursen på en gång. I undantagsfall var det dock halvårskurser som bara täckte en termin, då hade man tenta i januari istället. Vill minnas att tentan vägde 60% av betyget, resterande 40% var oftast i form av en större uppsats eller presentation under läsårets gång.
Låter logiskt! Om jag får gissa så kanske det även har att göra med att alla IB finals rättas externt (om jag minns rätt så skickar min skola alla IB finals till Holland för rättning) och att det är rätt mycket som ska samordnas när alla IB elever över hela världen ska skriva samma prov.

Ja, gud, är rätt glad att jag inte valde IB. Hälften av alla elever på min skola går IB och alla är totalt sönderstressade under vårterminen i trean för att så mycket hänger hänger på deras finals. För att citera en av mina kompisar som går IB: "we IB students have to study our asses off from March to May to prepare for the finals".
 
Jag börjar typ bli nervös inför att eventuellt skaffa häst i framtiden. Är upplärd på att hästar "ska ha"/typ klarar sig på bra hö och tror det var kornkross/liknande. Lite havre om hästen behöver mer energi, lite lucern om hästen inte riktigt vill äta, lite olja om den behöver lägga på sig. Lite "ha en enkel bas, lägg på det hästen behöver utöver det" - tänk. Nu känns det som att det mest är olika musli-mixer med tusen ingredienser som sen ska kompletteras med en handfull andra pulver.. Obs, kanske raljerar lite, men det känns som att det nu är en hel vetenskap att bara utfodra en hobbyhäst ^^
Det är det ju inte, men många vill gärna att det ska vara det. Förstår din känsla. Medryttarisisen mina barn rider får 3dl dyr müsli. Det får man absolut ge sin häst, men jag hoppas att de inte tänker att det har någon effekt.
 
Jag stör mig på en kollega som påpekade att jag gått ned i vikt. Det har jag inte. Men oavsett vill jag inte ha kommentarer om min kropp, även om de är menade att vara snälla.
Jag sa iaf att jag inte vill prata om det, så hoppas hen förstod.
Jag har också fått kommentar om det. Blev jättepaff. Jag tänker att det är sånt man inte gör, om inte personen själv tar upp det och vill prata.

I mitt fall var det nog typ från 70 till 65. Vet inte för jag väger mig inte. Skit i det liksom!!
 
9A08398C-07D9-4EF2-AEDB-68C082736F72.jpeg

Blir galen. Jag är 173 och det där är höjdmässigt nästan raka armar över huvudet för mig. Stora gula väger 15 kg styck. Kul för den som är 160 och behöver de små vikterna 💩
 
Jag har för mig att det görs så för att det är så det funkar på många utländska universitet (såvitt jag vet), så det är väl typ för att förbereda folk för det. Hade kompisar som gick IB och det lät verkligen hemskt, för att inte tala om ineffektiv inlärning!

Vi hade liknande system när jag gick på universitetet här i Skottland - alla tentor låg i maj varje år och då tentade man av hela kursen på en gång. I undantagsfall var det dock halvårskurser som bara täckte en termin, då hade man tenta i januari istället. Vill minnas att tentan vägde 60% av betyget, resterande 40% var oftast i form av en större uppsats eller presentation under läsårets gång.

Ungefär samma i England, fast i december och maj eftersom ingen kurs sträckte sig över mer än en termin. Läste fyra kurser parallellt utom sista året då det var tre plus dissertation. En (amerikansk) föreläsare jag hade gillade att ha mid-terms också, som var typ tjugo frågor och en kortare uppsatsfråga där man kunde välja på kanske tre-fyra ämnen. Tentorna var nästan alltid två uppsatsfrågor, fyra timmar. Saknar det INTE, särskilt inte de dagar när man lyckades få två tentor på en dag.
 
Jag börjar typ bli nervös inför att eventuellt skaffa häst i framtiden. Är upplärd på att hästar "ska ha"/typ klarar sig på bra hö och tror det var kornkross/liknande. Lite havre om hästen behöver mer energi, lite lucern om hästen inte riktigt vill äta, lite olja om den behöver lägga på sig. Lite "ha en enkel bas, lägg på det hästen behöver utöver det" - tänk. Nu känns det som att det mest är olika musli-mixer med tusen ingredienser som sen ska kompletteras med en handfull andra pulver.. Obs, kanske raljerar lite, men det känns som att det nu är en hel vetenskap att bara utfodra en hobbyhäst ^^
Bra värden på grovfodret, lägg till om det behövs. Mina står på fri tillgång, får lite havre, betfor och lucern + mineraler och salt. Behöver inte vara krångligare om man inte vill. Korn har jag dåliga erfarenheter av som svampiga ben och knölar, har drabbat samtliga av mina hästar som fått det så har helt slutat försöka ge fler.
 
Ungefär samma i England, fast i december och maj eftersom ingen kurs sträckte sig över mer än en termin. Läste fyra kurser parallellt utom sista året då det var tre plus dissertation. En (amerikansk) föreläsare jag hade gillade att ha mid-terms också, som var typ tjugo frågor och en kortare uppsatsfråga där man kunde välja på kanske tre-fyra ämnen. Tentorna var nästan alltid två uppsatsfrågor, fyra timmar. Saknar det INTE, särskilt inte de dagar när man lyckades få två tentor på en dag.
På den utbildningen jag gick i Sverige hade vi 1.5hp tentor, alltså en tenta i veckan :rofl:
 
Ungefär samma i England, fast i december och maj eftersom ingen kurs sträckte sig över mer än en termin. Läste fyra kurser parallellt utom sista året då det var tre plus dissertation. En (amerikansk) föreläsare jag hade gillade att ha mid-terms också, som var typ tjugo frågor och en kortare uppsatsfråga där man kunde välja på kanske tre-fyra ämnen. Tentorna var nästan alltid två uppsatsfrågor, fyra timmar. Saknar det INTE, särskilt inte de dagar när man lyckades få två tentor på en dag.
Ja fy, jag minns de stressiga jul-"loven" då man skulle plugga för alla stora tentor samtidigt. Minns att jag hade tre stora tentor inom 36 timmar en gång, veckan efter nyår. Det var sådär...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 147
Senast: pepp
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
23 24 25
Svar
493
· Visningar
24 891
Senast: Tantan
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 664
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
117 310
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp