Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ajdå. Du har råkat få alldeles för färska ägg.Kokta ägg som inte går att skala
Det är en myt. Jag har alltid tillgång till dagsfärska ägg och det är ingen problem att skala.Ajdå. Du har råkat få alldeles för färska ägg.
Nej precis! Orkar inte ta den diskussionen varje gång.Den utbredda övertygelsen om att man kan få d-vitamin av solen mitt i vintern. Det funkar inte så. Inte i Sverige.
För den nyfikne så behöver solen vara 45 grader över horisonten och det är den först i april/maj någon gång beroende på var du bor någonstans. Enkelt sagt - om din skugga är lika lång eller längre än du själv tillverkas inget D-vitamin i huden.
Sen kan man naturligtvis bli pigg och glad av ljuset ändå, men du 'tankar' inte d-vitamin i det.
På samma tema stör jag mig på min lokala Lidl som har en skylt där det står:Stör mig på att ett Hemköp i mitt område har öppettiderna 6:19 - 23:19. Det står alltså så på den stora upplysta skylten. Fattar att det ska vara roligt, och det är ju lite kul också, men det är också störigt för att det ser så fult ut. Undrar också om den som öppnar och stänger står och väntar tills det slår över exakt på minuten innan hen öppnar/stänger dörrarna.