Störiga saker vi stör oss på, del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har en drös katter, och massor med elstängsel av typen "Rovdjursavvisande stängsel", nedersta tråden finns på ca 20-25 cm över marken. Katterna har inga problem med elstängslen. Katterna går gärna in hästarnas hagar och fångar möss i lösdrifterna.

Grävlingen struntar i elstängslen genom att göra sig "platt" och krypa under.

Räv vill jag av förståliga skäl inte ha innanför stängslen.

Varför skulle det vara ett problem för katterna menar du, och varför vill du ha räven på tomten året om?

Elstängsel är kanon mot vildsvin!
Jag har så mycket elstängsel redan.

Ja, räven är en speciell historia. Hen har kommit i alla år och blivit en tja... bekant (utan att få mat). Jag gillar räven, helt enkelt.
IMG_20220126_180901.webp


Ja, och så har jag en hare som också kommer. Alla djuren - förutom vildsvinen - samexisterar och så vill jag ha det. (Det gick visst inte att ha två bilder i samma inlägg, så haren får ni föreställa er 🙂)
 
Jag har så mycket elstängsel redan.

Ja, räven är en speciell historia. Hen har kommit i alla år och blivit en tja... bekant (utan att få mat). Jag gillar räven, helt enkelt. Visa bifogad fil 109511

Ja, och så har jag en hare som också kommer. Alla djuren - förutom vildsvinen - samexisterar och så vill jag ha det. (Det gick visst inte att ha två bilder i samma inlägg, så haren får ni föreställa er 🙂)
Aha, det är alltså inte "Räv" i största allmänhet du menar, utan en specifik rävindivid!?

Hararna har inga problem med elstängslen vi har. De sitter och betar innanför, och i februari-mars, så brukar det vara "harmöten" på vallarna och i hagarna, precis som om det inte fanns elstängsel.

Med en eltråd på lagom höjd runt de delar av trädgården som är i störst behov av att skyddas mot vildsvin, så lär du kunna ha både rävar och harar kvar, men slippa vildsvinen.
 
Jag har så mycket elstängsel redan.

Ja, räven är en speciell historia. Hen har kommit i alla år och blivit en tja... bekant (utan att få mat). Jag gillar räven, helt enkelt. Visa bifogad fil 109511

Ja, och så har jag en hare som också kommer. Alla djuren - förutom vildsvinen - samexisterar och så vill jag ha det. (Det gick visst inte att ha två bilder i samma inlägg, så haren får ni föreställa er 🙂)
Ansöker härmed om separat inlägg med bild på haren!
 
Stör mig på blödningar av p-piller :arghh::arghh: haft i hur många veckor som helst nu och i början var det inte så mycket men nu har det ökat till en störande nivå och verkar inte avta. Ringde barnmorskan som tyckte det lät som att jag behöver byta sort och jag fick tid för rådgivning den 4 januari. Bra så, men jag måste ju stå ut med att gå runt med det här i flera dagar till.
 
Den var bara kass på alla sätt och vis tyvärr 😅 Dåligt skådespeleri, dåligt manus och slutade dessutom sorgligt. Samt en extremt uttjatad slutscen.
den var bra 🙈 Inget världsomvälvande, men de var måna om att inte vara rasister eller sexister och visade empati med filmens monster plus visade vacker natur. Håller dock med om sorglig!
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Stör mig på mina snabba reflexer. Bra i många sammanhang, men det hade varit bättre att låta laptopen glida i golvet än att fånga den med ett tag i skärmen. 🙄 Nu åkte jag på att beställa ny skärm, helt i onödan. Oh well.
 
Den var bara kass på alla sätt och vis tyvärr 😅 Dåligt skådespeleri, dåligt manus och slutade dessutom sorgligt. Samt en extremt uttjatad slutscen.

den var bra 🙈 Inget världsomvälvande, men de var måna om att inte vara rasister eller sexister och visade empati med filmens monster plus visade vacker natur. Håller dock med om sorglig!
Jag läste filmtiteln och tänkte att det var filmen Trolls. Fick inte riktigt ihop det innan polletten trillade ner :p

trolls.JPG
 
Vildsvinsjävlar. Min trädgård blir uppbökad på nätterna. Visa bifogad fil 109496

Elstängsel
Är det enda som hjälper :meh:
Mötte två suggor med kultingar en morgon :nailbiting:
Har inte haft några i trädgården sen jag satte upp stängsel men de är precis utanför

Vännen grönsaksodlaren har elstängsel runt odlingarna. Utanför är det upptrampat av klövar... El har varit det enda som verkligen hjälpt
En fb-vän har satt upp rörelsesensorer som tänder lampa/lampor och slår på radior med människoprat. De har inte haft problem med vildsvin på flera år eftersom de skräms bort.
Här står det om forskning om hur man håller borta vilt. Människoprat är mest effektivt. Kolla filmen med ljud :laugh:
https://svt.se/nyheter/lokalt/orebro/nytt-experiment-kan-minska-viltolyckor-pa-jarnvagssparen
 
En fb-vän har satt upp rörelsesensorer som tänder lampa/lampor och slår på radio med människoprat. De har inte haft problem med vildsvin på flera år eftersom de skräms bort.
Här står det om forskning om hur man håller borta vilt. Människoprat är mest effektivt. Kolla filmen med ljud :laugh:
https://svt.se/nyheter/lokalt/orebro/nytt-experiment-kan-minska-viltolyckor-pa-jarnvagssparen
Rörelsesensor med lampa har jag redan. Nice, nu ser vi maten bättre, säger svinen.

Mitt prat skrämmer dem inte, inte ens om jag ropar. När de är många sätter jag på radion i telefonen när jag ska ut och fodra på kvällen.

De är ju smarta och lär sig snart, tyvärr.
 
En fb-vän har satt upp rörelsesensorer som tänder lampa/lampor och slår på radior med människoprat. De har inte haft problem med vildsvin på flera år eftersom de skräms bort.
Här står det om forskning om hur man håller borta vilt. Människoprat är mest effektivt. Kolla filmen med ljud :laugh:
https://svt.se/nyheter/lokalt/orebro/nytt-experiment-kan-minska-viltolyckor-pa-jarnvagssparen
De vänjer sig vid sånt jag har provat :meh:
Sen vill inte jag höra en massa radioskrän stup i sju :down:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
24 25 26
Svar
512
· Visningar
25 987
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 177
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 674
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
111 580
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp