Muffins, mjuka kakor utan kladdkaka.Det finns säkert massor med recept det stämmer på!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Muffins, mjuka kakor utan kladdkaka.Det finns säkert massor med recept det stämmer på!
Kan inte minnas att jag vänt ner mjöl på den sortens bakverk heller faktiskt, men det finns olika skolorMuffins, mjuka kakor utan kladdkaka.
De vi har köpte vi på jem & fix. De verkar inte finnas kvar där tyvärr.Vart köpte du det?
Ja mycket möjligt jag lärde mig ju av en som förmodligen lärde sig baka innan elvisp fanns kan ha med det att göra. En del idag kan inte göra någonting utan elvisp. Jag vispar grädde förhand så jag får rätta känslan i grädden.Kan inte minnas att jag vänt ner mjöl på den sortens bakverk heller faktiskt, men det finns olika skolor![]()
Aldrig hört talas om att man inte ska vispa pga bakpulver utan det är snarare om man vispar upp ägg+socker i en halv evighet så vill man inte slå ut luften man fått till genom att vispa ner mjöl samt att de flesta mjöler man köper här i Sverige i butik har tillräckligt hög glutenhalt (för kakbakning) för att kaka riskerar att bli seg om man jobbar för länge med mjölet, vilket är lätt gjort med visp. Men det har inte så mycket med själva bakpulvret att göra egentligen. Är nyfiken på vad i bakpulvret det är som inte skulle klara av att vispas?Ok. Är det bakpulver i brukar det stå rör ner eller vänd ner för bakpulver mår inte bra att vispas. Det gällde iaf i forntiden. Jag blev uppländska av min farmor. Hon skulle ha fyllt 98 i augusti så hon lärde ut som förr...
blir kakan seg eftersom glutentrådarna blir för starka i kakan och då blir kakan/brödet inte lika luftig och hög i ugnen.Aldrig hört talas om att man inte ska vispa pga bakpulver utan det är snarare om man vispar upp ägg+socker i en halv evighet så vill man inte slå ut luften man fått till genom att vispa ner mjöl samt att de flesta mjöler man köper här i Sverige i butik har tillräckligt hög glutenhalt (för kakbakning) för att kaka riskerar att bli seg om man jobbar för länge med mjölet, vilket är lätt gjort med visp. Men det har inte så mycket med själva bakpulvret att göra egentligen. Är nyfiken på vad i bakpulvret det är som inte skulle klara av att vispas?
Gluten finns i mjölet, inte i bakpulvret. Glutentrådarna stärks pga knådning/arbete. Bakpulvret påverkar inte styrkan på glutentrådarna mig veterligen. Det är vad jag förstår i så fall inte bakpulvret man inte får vispa utan mjölet man inte ska arbeta mer än absolut nödvändigt med. Man kan baka sockerkaka utan bakpulver också, men mjölet ska vändas ner då också om man vill ha en luftig kaka.blir kakan seg eftersom glutentrådarna blir för starka i kakan och då blir kakan/brödet inte lika luftig och hög i ugnen.
Jag kanske läser fel:
Muffins: Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker i en annan bunke. Blanda i ägg- och sockerblandningen.
Sockerkaka:
Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl, bakpulver och ev någon av smaksättningarna och rör ner i äggsmeten. Koka upp mjölken med matfettet och rör ner det. Häll smeten i formen.
Eller så har det kanske att göra med att förr kunde man göra saker utan elvisp.
Ähh jag är kanske skolad dom sagt vad med en som klarade sig utan elvisp. Men läser man på om bakpulver då står det att det skall vändas eller röras ner.Gluten finns i mjölet, inte i bakpulvret. Glutentrådarna stärks pga knådning/arbete. Bakpulvret påverkar inte styrkan på glutentrådarna mig veterligen. Det är vad jag förstår i så fall inte bakpulvret man inte får vispa utan mjölet man inte ska arbeta mer än absolut nödvändigt med. Man kan baka sockerkaka utan bakpulver också, men mjölet ska vändas ner då också om man vill ha en luftig kaka.
Jag förstår inte vad du vill visa med recepten?
Och det är som sagt för att luften i äggsmeten inte ska slås ur utan hjälpa till att höja kakan under gräddningen.Ähh jag är kanske skolad dom sagt vad med en som klarade sig utan elvisp. Men läser man på om bakpulver då står det att det skall vändas eller röras ner.
En sån har vi här med. De justerar inte sin bil (om de hamnar snett när de kör in) utan verkar tro att man har ett försök på sig och så som bilen hamnar får den stå. Även om det är med hela däcket inne på rutan bredvid.Jag ringde p-bolaget ikväll, de skulle skicka en vakt för att kolla om det gick att bötfälla. Grannen står utan tvekan på linjen men p-bolaget sa att det kan vara svårt att avgöra var linjerna går eftersom marken är täckt av snö och is.
Well, i mina ögon är det ju bara att sparka undan snön om man är osäker på hur man stårJag gjorde det själv ikväll när jag ville se om han faktiskt står på linjen eller ej.
Han var inte bötfälld när jag var ute nu, två timmar efter samtalet till p-bolaget.
Kan eventuellt ha byggts upp lite irritation under tiden jag haft honom som parkeringsgranne
Har inte alltid kunnat fotografera alla parkeringar han fått till eftersom jag oftast kommer hem när det mörknat men så här har det sett ut emellanåt:
Visa bifogad fil 107691
En riktig stjärna, den där.
Jag ringde p-bolaget ikväll, de skulle skicka en vakt för att kolla om det gick att bötfälla. Grannen står utan tvekan på linjen men p-bolaget sa att det kan vara svårt att avgöra var linjerna går eftersom marken är täckt av snö och is.
Well, i mina ögon är det ju bara att sparka undan snön om man är osäker på hur man stårJag gjorde det själv ikväll när jag ville se om han faktiskt står på linjen eller ej.
Han var inte bötfälld när jag var ute nu, två timmar efter samtalet till p-bolaget.
Kan eventuellt ha byggts upp lite irritation under tiden jag haft honom som parkeringsgranne
Har inte alltid kunnat fotografera alla parkeringar han fått till eftersom jag oftast kommer hem när det mörknat men så här har det sett ut emellanåt:
Visa bifogad fil 107691
En riktig stjärna, den där.
Ja man borde bredda rutorna men det är ju liksom inte omöjligt på något sätt för en normalstor person (som grannen är) att ta sig in och ur bilen utan att behöva slå i framdörren i bilen bredvid om båda bara hade ställt sig centrerat. Igår hade jag inte en chans att komma ur min bil utan att samtidigt slå min dörr i hans bil.Ser ut som att rutorna och skulle behöva vara liiite bredare, kommer grannen ur sin bil om den står rätt?
Så fruktansvärt irriterande och respektlöst! Har ni något p-bolag att kontakta?En sån har vi här med. De justerar inte sin bil (om de hamnar snett när de kör in) utan verkar tro att man har ett försök på sig och så som bilen hamnar får den stå. Även om det är med hela däcket inne på rutan bredvid.
Men hur i hela friden får man det blandat annars?Känner mig ju otroligt korkad nu men jag får inte till det, har alltid mjöl kvar i botten när jag tycker att det är blandat.
Ja men precis. Nåt annat går ju inte att vända ner mjölet med, enligt mig.Använd slickepott! Då är det enkelt att få med allt från botten också![]()
Du kan ju behöva en till.......Om algoritmerna nu är så himla smarta, varför kan de inte fatta att jag redan har köpt Guinness rekordbok i julklapp? Jag behöver inte mer reklam för den!!![]()
Kan du inte försöka komma in i den själv genom att köpa rekordmånga i år?Om algoritmerna nu är så himla smarta, varför kan de inte fatta att jag redan har köpt Guinness rekordbok i julklapp? Jag behöver inte mer reklam för den!!![]()