Störiga saker vi stör oss på, del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ok. Är det bakpulver i brukar det stå rör ner eller vänd ner för bakpulver mår inte bra att vispas. Det gällde iaf i forntiden. Jag blev uppländska av min farmor. Hon skulle ha fyllt 98 i augusti så hon lärde ut som förr...
Aldrig hört talas om att man inte ska vispa pga bakpulver utan det är snarare om man vispar upp ägg+socker i en halv evighet så vill man inte slå ut luften man fått till genom att vispa ner mjöl samt att de flesta mjöler man köper här i Sverige i butik har tillräckligt hög glutenhalt (för kakbakning) för att kaka riskerar att bli seg om man jobbar för länge med mjölet, vilket är lätt gjort med visp. Men det har inte så mycket med själva bakpulvret att göra egentligen. Är nyfiken på vad i bakpulvret det är som inte skulle klara av att vispas?

@Mirre Det tar ett tag att lära sig att vända ner mjöl. jag tycker det är enklare att ta stora tag längs kanterna och botten när jag vänder och det kan vara enklare att ibland göra det med handen istället för slev innan man får in tekniken. Klarar man inte att vända ner, så kan man ofta vispa också, det handlar om att arbeta med smeten så kort och lite som möjligt efter att mjölet kommer i kontakt med vätska och kan man göra det med visp så går det också, men föreslår att göra det med handvisp och inte elvisp i så fall.
 
Aldrig hört talas om att man inte ska vispa pga bakpulver utan det är snarare om man vispar upp ägg+socker i en halv evighet så vill man inte slå ut luften man fått till genom att vispa ner mjöl samt att de flesta mjöler man köper här i Sverige i butik har tillräckligt hög glutenhalt (för kakbakning) för att kaka riskerar att bli seg om man jobbar för länge med mjölet, vilket är lätt gjort med visp. Men det har inte så mycket med själva bakpulvret att göra egentligen. Är nyfiken på vad i bakpulvret det är som inte skulle klara av att vispas?
blir kakan seg eftersom glutentrådarna blir för starka i kakan och då blir kakan/brödet inte lika luftig och hög i ugnen.

Jag kanske läser fel:
Muffins: Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker i en annan bunke. Blanda i ägg- och sockerblandningen.
Sockerkaka:
Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl, bakpulver och ev någon av smaksättningarna och rör ner i äggsmeten. Koka upp mjölken med matfettet och rör ner det. Häll smeten i formen.
Eller så har det kanske att göra med att förr kunde man göra saker utan elvisp.
 
blir kakan seg eftersom glutentrådarna blir för starka i kakan och då blir kakan/brödet inte lika luftig och hög i ugnen.

Jag kanske läser fel:
Muffins: Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker i en annan bunke. Blanda i ägg- och sockerblandningen.
Sockerkaka:
Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl, bakpulver och ev någon av smaksättningarna och rör ner i äggsmeten. Koka upp mjölken med matfettet och rör ner det. Häll smeten i formen.
Eller så har det kanske att göra med att förr kunde man göra saker utan elvisp.
Gluten finns i mjölet, inte i bakpulvret. Glutentrådarna stärks pga knådning/arbete. Bakpulvret påverkar inte styrkan på glutentrådarna mig veterligen. Det är vad jag förstår i så fall inte bakpulvret man inte får vispa utan mjölet man inte ska arbeta mer än absolut nödvändigt med. Man kan baka sockerkaka utan bakpulver också, men mjölet ska vändas ner då också om man vill ha en luftig kaka.

Jag förstår inte vad du vill visa med recepten?
 
Gluten finns i mjölet, inte i bakpulvret. Glutentrådarna stärks pga knådning/arbete. Bakpulvret påverkar inte styrkan på glutentrådarna mig veterligen. Det är vad jag förstår i så fall inte bakpulvret man inte får vispa utan mjölet man inte ska arbeta mer än absolut nödvändigt med. Man kan baka sockerkaka utan bakpulver också, men mjölet ska vändas ner då också om man vill ha en luftig kaka.

Jag förstår inte vad du vill visa med recepten?
Ähh jag är kanske skolad dom sagt vad med en som klarade sig utan elvisp. Men läser man på om bakpulver då står det att det skall vändas eller röras ner.
 
Jag ringde p-bolaget ikväll, de skulle skicka en vakt för att kolla om det gick att bötfälla. Grannen står utan tvekan på linjen men p-bolaget sa att det kan vara svårt att avgöra var linjerna går eftersom marken är täckt av snö och is.

Well, i mina ögon är det ju bara att sparka undan snön om man är osäker på hur man står 🤷‍♀️ Jag gjorde det själv ikväll när jag ville se om han faktiskt står på linjen eller ej.
Han var inte bötfälld när jag var ute nu, två timmar efter samtalet till p-bolaget.


Kan eventuellt ha byggts upp lite irritation under tiden jag haft honom som parkeringsgranne 🙄

Har inte alltid kunnat fotografera alla parkeringar han fått till eftersom jag oftast kommer hem när det mörknat men så här har det sett ut emellanåt:

Visa bifogad fil 107691

En riktig stjärna, den där.
En sån har vi här med. De justerar inte sin bil (om de hamnar snett när de kör in) utan verkar tro att man har ett försök på sig och så som bilen hamnar får den stå. Även om det är med hela däcket inne på rutan bredvid.
 
Jag ringde p-bolaget ikväll, de skulle skicka en vakt för att kolla om det gick att bötfälla. Grannen står utan tvekan på linjen men p-bolaget sa att det kan vara svårt att avgöra var linjerna går eftersom marken är täckt av snö och is.

Well, i mina ögon är det ju bara att sparka undan snön om man är osäker på hur man står 🤷‍♀️ Jag gjorde det själv ikväll när jag ville se om han faktiskt står på linjen eller ej.
Han var inte bötfälld när jag var ute nu, två timmar efter samtalet till p-bolaget.


Kan eventuellt ha byggts upp lite irritation under tiden jag haft honom som parkeringsgranne 🙄

Har inte alltid kunnat fotografera alla parkeringar han fått till eftersom jag oftast kommer hem när det mörknat men så här har det sett ut emellanåt:

Visa bifogad fil 107691

En riktig stjärna, den där.

Ser ut som att rutorna och skulle behöva vara liiite bredare, kommer grannen ur sin bil om den står rätt?
 
Ser ut som att rutorna och skulle behöva vara liiite bredare, kommer grannen ur sin bil om den står rätt?
Ja man borde bredda rutorna men det är ju liksom inte omöjligt på något sätt för en normalstor person (som grannen är) att ta sig in och ur bilen utan att behöva slå i framdörren i bilen bredvid om båda bara hade ställt sig centrerat. Igår hade jag inte en chans att komma ur min bil utan att samtidigt slå min dörr i hans bil.

En sån har vi här med. De justerar inte sin bil (om de hamnar snett när de kör in) utan verkar tro att man har ett försök på sig och så som bilen hamnar får den stå. Även om det är med hela däcket inne på rutan bredvid.
Så fruktansvärt irriterande och respektlöst! Har ni något p-bolag att kontakta?
Jag kom ut på morgonen nu och grannens bil har inte blivit lappad så förmodligen bedömde vårt p-bolag att det inte var möjligt. Sjukt slött ändå, snön är till viss del borta och jag hade till och med skyfflat bort en del själv innan jag ringde. Det var ingen som helst tveksamhet om att grannen hade parkerat ordentligt på linjen 🤦‍♀️
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
24 25 26
Svar
512
· Visningar
25 930
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 174
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 674
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
111 569
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp