Störiga saker vi stör oss på, del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag såg en reel om någon skandinavisk som lät barnet sova ute i vagn på dagen. Alltså folk från främst USA men också UK var helt rabiata! Ring socialen! Barnet får frostskador! Nån stjäl barnet!
I någon liknande tråd jag såg hade någon, som antagligen var svensk, undrat vad folk trodde att socialen och polisen skulle göra, om man ringde dem pga barn som sover ute. Eftersom polisens och socialarbetarnas barn ju också sov ute.
Det fick tydligen folk att tänka till lite, och inse att det faktiskt är socialt accepterat att låta barn sova i vagn ute, inte bara något oansvarigt folk gör för att göra en rolig video om att barnet sover i snön.
 
Jag stör mig på alla de uppmaningar att spara el som finns överallt just nu!

-Man ska sänka temperaturen: Jag bor i hyresrätt. Min hyresvärd (det kommunala bolaget) styr vad de skickar in i mina element. Jag kan skruva ner men det är redan rätt kallt. Elementen är inte direkt varma just nu. Bara ljumna.
-Man ska undvika att använda torktumlare: Men torkskåpet är för litet för att få plats med två maskiner samtidigt. Jag använder den allmänna tvättstugan. Alternativet att hänga all tvätt inomhus finns inte. Det skulle ALDRIG får plats 2 fulla och 2 halvfulla maskiner med tvätt (rätt stora maskiner) att hänga upp i lägenheten samtidigt. Det finns inte på kartan!
-Duscha kortare tid: Men det är ju sån där vattensparande duschmunstycke så jag måste ju duscha rätt länge för att håret överhuvudtaget ska bli blött! Och då ska vi inte tala om tiden det tar att skölja ur schampoo och balsam!

Och samtidigt sitter det folk i dåligt isolerade småhus uppvärmda med direktverkande el! Och så ska jag inte få torka mina kläder efter tvätt? Eller skölja ur håret ordentligt när jag duschar?

Det här har politikerna (allihopa men med Mp i spetsen!!) skapat under de senaste 25 åren genom att stänga ner kärnkraften innan vi hade tillräcklig ersättning för det.
 
I någon liknande tråd jag såg hade någon, som antagligen var svensk, undrat vad folk trodde att socialen och polisen skulle göra, om man ringde dem pga barn som sover ute. Eftersom polisens och socialarbetarnas barn ju också sov ute.
Det fick tydligen folk att tänka till lite, och inse att det faktiskt är socialt accepterat att låta barn sova i vagn ute, inte bara något oansvarigt folk gör för att göra en rolig video om att barnet sover i snön.
En bekant som bott i Grekland många år vägrade at ta ut sitt nyfödda barn utanför lägenheten de första tre veckorna eftersom så små barn är sköra. Inne var barnet skyddat.

Gitte inte berätta att det sannolikt var renare luft ute, än i en lägenhet full med plastmattor och dito färg.
 
Jag stör mig på alla de uppmaningar att spara el som finns överallt just nu!

-Man ska sänka temperaturen: Jag bor i hyresrätt. Min hyresvärd (det kommunala bolaget) styr vad de skickar in i mina element. Jag kan skruva ner men det är redan rätt kallt. Elementen är inte direkt varma just nu. Bara ljumna.
-Man ska undvika att använda torktumlare: Men torkskåpet är för litet för att få plats med två maskiner samtidigt. Jag använder den allmänna tvättstugan. Alternativet att hänga all tvätt inomhus finns inte. Det skulle ALDRIG får plats 2 fulla och 2 halvfulla maskiner med tvätt (rätt stora maskiner) att hänga upp i lägenheten samtidigt. Det finns inte på kartan!
-Duscha kortare tid: Men det är ju sån där vattensparande duschmunstycke så jag måste ju duscha rätt länge för att håret överhuvudtaget ska bli blött! Och då ska vi inte tala om tiden det tar att skölja ur schampoo och balsam!

Och samtidigt sitter det folk i dåligt isolerade småhus uppvärmda med direktverkande el! Och så ska jag inte få torka mina kläder efter tvätt? Eller skölja ur håret ordentligt när jag duschar?

Det här har politikerna (allihopa men med Mp i spetsen!!) skapat under de senaste 25 åren genom att stänga ner kärnkraften innan vi hade tillräcklig ersättning för det.

Fast uppmaningarna om att sänka temperaturer och minska varmvattenanvändningen vänder sig väl knappast till folk som bor i hyresrätt med (antagligen) fjärrvärme? Håller med om att vissa "tips" och uppmaningar är smått löjliga. Samtidigt med tanke på vad folk skriver i diverse sociala medier förstår jag att det är befogat. Senast igår var det en i en facebookgrupp som jag var med i som frågade varför de gick åt mer el om huset var dåligt isolerat, och efter svar förtydligade sin fråga med "jag förstår att värmen läcker ut men varför går det då åt mer el"?


Själv stör jag mig på folk som har fått för sig att Miljöpartiet är orsaken till Europas energikris ;)
 
Jag såg en reel om någon skandinavisk som lät barnet sova ute i vagn på dagen. Alltså folk från främst USA men också UK var helt rabiata! Ring socialen! Barnet får frostskador! Nån stjäl barnet!

Haha ja, jag fick frågan om detta när jag var i Italien i våras. Det var just de dagarna som ”Swedengate” var viralt och halva bröllopssällskapet undrade om det verkligen stämmer att barn blir skickade till rummet hos sina kompisar när familjen ska äta. Jag förklarade att det stämde åtminstone för min generation och tidigare men att det inte var på grund av snålhet eller elakheter utan kulturellt. Man antog att mat väntade hemma hos barnet och att hen skulle äta med sin familj. De var ett förstående sällskap och tyckte att det inte lät helt orimligt, att saker kan tas ur sin kontext ibland när det blir viralt sådär.

Så kom nästa. ”Men du, är det sant att ni lämnar era barn ute i vagnen på vintern?” Eeeeeh jaaaaaa alltså.. 😅 Jaa..
 
Högt på listan ligger inte helt otippat grupper som "Vi som bor på Östermalm" 😅 Denna grupp ger dock ett högt underhållningsvärde många gånger tex när de varnar folk för gamla tanter med rullator "som tar kontakt med barn" (tanten pratade om sin katt och kunde knappt röra sig ur fläcken. Eller när de trodde att ngn båt tillhörde en rysk oligark som spionerade på Östermalm (det var ett gäng snubbar på väg till mallis på semester).

Men det finns fler grupper, tex ngn om inredning och renovering. Här är det också stort drama! För ngn dag sen startade ngn en tråd om att hens tråd var borttagen. Visade sig att den inte var det. Men diskussionen hann likväl spåra ut haha

Min värsta är ”Vi med liten hund”. Ja du kan ju tänka dig…
 
Berätta mer? Blir nyfiken! :)
För det första försvinner aldrig ett tåg. Det finns alltid en tågklarerare som har koll på alla tåg i sitt område och som vet precis vad som ska göras när något går fel.
Utomstående kan inte lägga om växlar eller ställa signaler hur som helst, det är också vårat jobb.
En tågklarerare lämnar aldrig sin post för att springa runt på ett tåg, aldrig.

Det finns så mycket. ;)
 
Försöker casta Svt play från telefon till tv. Har ljud och bild, men inte synkat. Ljudet är typ två sekunder efter. Sjukt störigt!
 
Jag stör mig på alla de uppmaningar att spara el som finns överallt just nu!

-Man ska sänka temperaturen: Jag bor i hyresrätt. Min hyresvärd (det kommunala bolaget) styr vad de skickar in i mina element. Jag kan skruva ner men det är redan rätt kallt. Elementen är inte direkt varma just nu. Bara ljumna.
-Man ska undvika att använda torktumlare: Men torkskåpet är för litet för att få plats med två maskiner samtidigt. Jag använder den allmänna tvättstugan. Alternativet att hänga all tvätt inomhus finns inte. Det skulle ALDRIG får plats 2 fulla och 2 halvfulla maskiner med tvätt (rätt stora maskiner) att hänga upp i lägenheten samtidigt. Det finns inte på kartan!
-Duscha kortare tid: Men det är ju sån där vattensparande duschmunstycke så jag måste ju duscha rätt länge för att håret överhuvudtaget ska bli blött! Och då ska vi inte tala om tiden det tar att skölja ur schampoo och balsam!

Och samtidigt sitter det folk i dåligt isolerade småhus uppvärmda med direktverkande el! Och så ska jag inte få torka mina kläder efter tvätt? Eller skölja ur håret ordentligt när jag duschar?

Det här har politikerna (allihopa men med Mp i spetsen!!) skapat under de senaste 25 åren genom att stänga ner kärnkraften innan vi hade tillräcklig ersättning för det.
Det finns väldigt smarta munstycken som är vattensparande men som sätter fart på vattnet så det går snabbt att skölja ur håret. Nu minns jag inte hur mycket vi sparade, två personer under en månad, men det var såpass att vi blev förvånade och köpte ett till till den andra duschen. Munstycket kostade runt 150 kr och det tjänade vi in snabbt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
24 25 26
Svar
512
· Visningar
25 987
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 177
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 674
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
111 580
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp