Störiga saker vi stör oss på, del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur definierar du en feminist?

Jag är feminist.
Min grund är Hela lönen och halva makten

I min värld så är man feminist om man instämmer i detta.
Vad gör att du inte på något sätt är feminist`:confused:
Jag vet faktiskt inte. Men tror att det för mig ligger i att jag känner att jag inte aktivt gör något, så därför är jag inte feminist. Typ att jag borde göra något, engagera mig mer och vara/visa mer intresserad för att få kalla mig själv feminist. Lite att varför ska jag "ta" titeln från andra när de gör så mycket mer än vad jag gör, typ. Så det sitter väl mest i mitt huvud egentligen.
 
Jag vet faktiskt inte. Men tror att det för mig ligger i att jag känner att jag inte aktivt gör något, så därför är jag inte feminist. Typ att jag borde göra något, engagera mig mer och vara/visa mer intresserad för att få kalla mig själv feminist. Lite att varför ska jag "ta" titeln från andra när de gör så mycket mer än vad jag gör, typ. Så det sitter väl mest i mitt huvud egentligen.
Herregud människa. Förminska dig inte!!

feminism är ett sätt att se på världen. Att vara aktivist är något annat.
Beundrar dem som orkar.

Själv arbetar jag mer i det lilla. Som att säga emot när sådana som din bror häver ur sig dumheter.
 
Nu läser du in något som inte står där? Förstår inte vad du far efter :confused:

Vigselakten är juridiskt precis densamma.
Skillnaden mellan kyrklig oh borgerlig vigsel är att i en kyrkliga välsignas äktenskapet med en gud inblandad. Vilket man väljer är väl upp till paret? Är man troende väljer man kanske att en präst välsignar. Är man inte roende väljer man en ceremoni utan religion.

Resultatet är precis detsamma. Om man viger sig borgerligt, religiöst, i ett vigselrum, en kyrka eller hemma i det egna köket. Efter akten är man gift.

Diskussionen om att ta bort den automatiska vigselrätten från Svenska kyrkan stammar väl från att det fortfarande (!!) finns präster som vägrar viga samkönade par. Resultatet skulle väl bli att de präster som vill viga söker licens att viga?

Jag har inga åsikter i den frågan eftersom religion är en ickefråga för mig.

Det jag har åsikter om är att reformera vigsel akten till ett papper att skriva under. Bägge parter ka med sin egen röst säga ja på frågan - i minst två vittnens närvaro.
Det jag skrev som du svarade på var att jag tyckte att kyrkan inte skulle få viga (eftersom de beter sig som as) utan att det enbart skulle kunna ske borgerligt även om jag nu inte skrev borgerligt eftersom jag ansåg det vara underförstått.

Med "ett papper att skriva under" syftar jag alltså på borgerlig vigsel. Inte att någon annan skulle kunna skriva under åt en eller något annat märkligt utan med precis samma säkerhet som idag. Det är knappast så att fler skulle känna sig tvingade att skriva under om det enbart handlade om det än vad det idag är personer som känner sig tvingade att säga ja. På de borgerliga vigslar jag har varit på har paret skrivit under efter det muntliga jaet.
 
Jag vet faktiskt inte. Men tror att det för mig ligger i att jag känner att jag inte aktivt gör något, så därför är jag inte feminist. Typ att jag borde göra något, engagera mig mer och vara/visa mer intresserad för att få kalla mig själv feminist. Lite att varför ska jag "ta" titeln från andra när de gör så mycket mer än vad jag gör, typ. Så det sitter väl mest i mitt huvud egentligen.
Att du tycker som du gör gör dig till feminist. Man måste inte göra något aktivt för att tycka /känna något. Man kan vara socialdemokrat utan att gå i 1 majtåg och man kan vara feminist utan att göra annat än att just tycka. Det har inget med att ta någon titel. Du känner och tänker som en feminist, då är du feminist. Att du pratar med en av de där totala väggarna är jättemycket! Ibland kan man utan att veta om det så ett frö och små frön kan en dag få lite mer näring här och där och växa till sig. Även om du aldrig hade sagt ett endaste lite knyst om hur du känner och tycker så har du all rätt i världen att kalla dig feminist.
 
Det jag skrev som du svarade på var att jag tyckte att kyrkan inte skulle få viga (eftersom de beter sig som as) utan att det enbart skulle kunna ske borgerligt även om jag nu inte skrev borgerligt eftersom jag ansåg det vara underförstått.

Med "ett papper att skriva under" syftar jag alltså på borgerlig vigsel. Inte att någon annan skulle kunna skriva under åt en eller något annat märkligt utan med precis samma säkerhet som idag. Det är knappast så att fler skulle känna sig tvingade att skriva under om det enbart handlade om det än vad det idag är personer som känner sig tvingade att säga ja. På de borgerliga vigslar jag har varit på har paret skrivit under efter det muntliga jaet.
Det är väl klart att kyrkan ska få viga? Vill man inte bli vigd av kyrkan kan man ju göra det borgerligt tex. Det är ju inte så att den enda som kan viga någon är en präst och en ceremoni i kyrkan. Men varför ta bort det för de som vill ha det bara för att det finns de som inte vill ha det, trots att det ändå finns alternativ till dem?

Ja det finns rövhål inom kyrkan, dock inte alla. Jag vet flera som inte är det.
 
Det är väl klart att kyrkan ska få viga? Vill man inte bli vigd av kyrkan kan man ju göra det borgerligt tex. Det är ju inte så att den enda som kan viga någon är en präst och en ceremoni i kyrkan. Men varför ta bort det för de som vill ha det bara för att det finns de som inte vill ha det, trots att det ändå finns alternativ till dem?

Ja det finns rövhål inom kyrkan, dock inte alla. Jag vet flera som inte är det.
Mycket tveksamt om de ska få det om de vägrar viga vissa personer med tanke på att vi har lagar som ska förhindra att människor särbehandlas. Det handlar alltså inte om att endel inte tycker om kyrklig vigsel utan om att kyrkan anser att präster ska få välja om de vill viga homosexuella par eller inte. Det tycker inte jag är okej alls. Då behöver de inte viga någon utan bör förlora det privilegiet. Tycker jag.
 
Mycket tveksamt om de ska få det om de vägrar viga vissa personer med tanke på att vi har lagar som ska förhindra att människor särbehandlas. Det handlar alltså inte om att endel inte tycker om kyrklig vigsel utan om att kyrkan anser att präster ska få välja om de vill viga homosexuella par eller inte. Det tycker inte jag är okej alls. Då behöver de inte viga någon utan bör förlora det privilegiet. Tycker jag.
Ja du tycker det. Alla präster tycker dock inte att det är något problem att viga homosexuella, utan det är bara en del av dem. Bättre att straffa de som är emot än att ta bort hela grejen.
Tycker jag.
 
Har haft tvättdag i dag. Som vanligt har det fått blodet att koka på mig.

1. Jag får börja med att städa tvättmaskinen- då framför allt tvätt- och sköljmedelsfacken så att de är rena från grannarnas produkter som brukar ligga kvar i klumpar och klet.
2. Efteråt städar jag maskinen som sig bör inklusive tvätt- och sköljmedelsfacken, diskbänken likaså, jag sopar bort en vecka gammal smuts från golvet trots att jag bara använt tvättmaskinen som står knappt en meter in i tvättstugan och alltså inte ens gått in längre in i tvättstugan än så förrän jag sopar.
3. Sitter på huk och sopar upp skräpet med handsopborsten och skyffeln som finns nu, då någon jäkel snodde det normala setet för flera år sedan, och inser när jag reser mig för att slänga i soppåsen att den som vanligt är proppfull. Av flaskor, men mest kartonger.
Gode Gud i himlen!
Kan man inte ta upp sitt eget skräp till sin lägenhet? Om man är för lat för det, kan man inte då lägga kartongen på golvet och ställa sig på den och göra den typ platt så att mer får plats än bara typ tre förbannade kartonger?!

WTF?! Är mina grannar några jävla korkade barnungar som inte ens kan tänka själv?! Inte kan städa trots instruktioner på dörren sedan en månad tillbaka som de själv kryssade i var ok?!

Jag tror folk hörde att någon inte var på humör nyss då jag inte kunde låta bli att smälla med några dörrar, så där passivt aggressivt.
 
Har haft tvättdag i dag. Som vanligt har det fått blodet att koka på mig.

1. Jag får börja med att städa tvättmaskinen- då framför allt tvätt- och sköljmedelsfacken så att de är rena från grannarnas produkter som brukar ligga kvar i klumpar och klet.
2. Efteråt städar jag maskinen som sig bör inklusive tvätt- och sköljmedelsfacken, diskbänken likaså, jag sopar bort en vecka gammal smuts från golvet trots att jag bara använt tvättmaskinen som står knappt en meter in i tvättstugan och alltså inte ens gått in längre in i tvättstugan än så förrän jag sopar.
3. Sitter på huk och sopar upp skräpet med handsopborsten och skyffeln som finns nu, då någon jäkel snodde det normala setet för flera år sedan, och inser när jag reser mig för att slänga i soppåsen att den som vanligt är proppfull. Av flaskor, men mest kartonger.
Gode Gud i himlen!
Kan man inte ta upp sitt eget skräp till sin lägenhet? Om man är för lat för det, kan man inte då lägga kartongen på golvet och ställa sig på den och göra den typ platt så att mer får plats än bara typ tre förbannade kartonger?!

WTF?! Är mina grannar några jävla korkade barnungar som inte ens kan tänka själv?! Inte kan städa trots instruktioner på dörren sedan en månad tillbaka som de själv kryssade i var ok?!

Jag tror folk hörde att någon inte var på humör nyss då jag inte kunde låta bli att smälla med några dörrar, så där passivt aggressivt.
Kan du inte skaffa egen maskin och tvätta i?
Jag hade blivit galen av att ha det så och städa efter andra.
 
Kan du inte skaffa egen maskin och tvätta i?
Jag hade blivit galen av att ha det så och städa efter andra.
Jo, kunde låna min brors toppmatade, men orkade inte krångla med el, vatten och avlopp (och plats för den), jag har ju tvättstuga i huset som borde fungera. Tvättar inte många maskiner i veckan heller så egen maskin känns onödigt.

Men visst är det lockande... Men jag antar det är lättare att lämna tvättstugan som jag fann den- skitig. Vem ska klaga när jag är enda personen av 6 hyresgäster som städar och följer reglerna, och som därmed slutar sedan?
 
Jo, kunde låna min brors toppmatade, men orkade inte krångla med el, vatten och avlopp (och plats för den), jag har ju tvättstuga i huset som borde fungera. Tvättar inte många maskiner i veckan heller så egen maskin känns onödigt.

Men visst är det lockande... Men jag antar det är lättare att lämna tvättstugan som jag fann den- skitig. Vem ska klaga när jag är enda personen av 6 hyresgäster som städar och följer reglerna, och som därmed slutar sedan?
Fast krånglet med el, vatten och avlopp hade kanske sparat på din energi i det långa loppet? Det är en stor energitjuv du har, låter det som!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
27 698
Senast: Mirre
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 233
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 694
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
111 603
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp