Störiga saker vi stör oss på, del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Att en vän ville resa bort över helgen men var osäker på om hennes mansbebis kunde ta hand om barnet. Hon reser, hans mamma flyttar in hela helgen. Tänker spontant att om jag var hans moder hade jag låtit honom lösa det själv, hur ska han annars lära sig? Men inser också att just hans moder kanske är en stark bidragande faktor till att han blivit just en mansbebis.
För att inte tala om hans fader?
 
Att en vän ville resa bort över helgen men var osäker på om hennes mansbebis kunde ta hand om barnet. Hon reser, hans mamma flyttar in hela helgen. Tänker spontant att om jag var hans moder hade jag låtit honom lösa det själv, hur ska han annars lära sig? Men inser också att just hans moder kanske är en stark bidragande faktor till att han blivit just en mansbebis.
Sånt här gör mig galen. Hur kan en bestämma sig för att skaffa barn utan att vilja ta hand om det?
 
Vad skulle skillnaden vara om vigsel enbart kan ske borgerligt menar du?
Nu läser du in något som inte står där? Förstår inte vad du far efter :confused:

Vigselakten är juridiskt precis densamma.
Skillnaden mellan kyrklig oh borgerlig vigsel är att i en kyrkliga välsignas äktenskapet med en gud inblandad. Vilket man väljer är väl upp till paret? Är man troende väljer man kanske att en präst välsignar. Är man inte roende väljer man en ceremoni utan religion.

Resultatet är precis detsamma. Om man viger sig borgerligt, religiöst, i ett vigselrum, en kyrka eller hemma i det egna köket. Efter akten är man gift.

Diskussionen om att ta bort den automatiska vigselrätten från Svenska kyrkan stammar väl från att det fortfarande (!!) finns präster som vägrar viga samkönade par. Resultatet skulle väl bli att de präster som vill viga söker licens att viga?

Jag har inga åsikter i den frågan eftersom religion är en ickefråga för mig.

Det jag har åsikter om är att reformera vigsel akten till ett papper att skriva under. Bägge parter ka med sin egen röst säga ja på frågan - i minst två vittnens närvaro.
 
Det borde inte påverka men en del menar ju att banken ”håller” pengarna ibland för att få egen ränta på dem.
Vet inte riktigt hur det funkar.

Fredag är ju dag före helg, helger är inte bankdagar.
Jag har flyttat pengar från Swedbank till Ica banken. Det kommer in dagen efter. Även om jag gör tvärtom.
Sedan har jag även swisch som jag kan flytta pengar med om jag vill.
 
Jag fattar fortfarande inte varför just ICA-banken skulle ha någon specialregel för överföring på fredagar. Det har som sagt alltid kommit in på dagen i alla andra fall. Till ICA-banken också.

Jag tycker det är rent bedrövligt.
Trodde alla banker har så? Lördag och söndag är inte bankdagar ju.
Gjorde precis tre överföringar från Handelsbanken till Ica-banken och det står att de är framme på Ica-banken i morgon måndag.
Minns inte om jag fört över någon vardagsmorgon. Då kanske det syns på mottagande konto på em.
 
Trodde alla banker har så? Lördag och söndag är inte bankdagar ju.
Gjorde precis tre överföringar från Handelsbanken till Ica-banken och det står att de är framme på Ica-banken i morgon måndag.
Minns inte om jag fört över någon vardagsmorgon. Då kanske det syns på mottagande konto på em.
Fast jag gjorde överföringen i fredags och det har alltid kommit fram kl 15 samma dag.
 
Och igen, jag gjorde överföringen vid midnatt och det har alltid fungerat bra tidigare.
Screenshot_20221127_084002_Chrome.webp
 
Att min bror har så jäkla skeva värderingar i många saker samt är helt jäkla omöjlig att resonera/diskutera med :arghh: :banghead:

Han anser tex att det är fullt rimligt att en man som gör exakt samma jobb som en kvinna ska ha högre lön för att "det finns en anledning till att det är så" och "mannen har nog högre lön för att han gör ett bättre jobb" :jawdrop:

Han vägrar också att inse att han är del av problemet när han fortsätter sprida på "societal norms", uttrycker sig på ett sexistiskt sätt och/eller på ett nedlåtande sätt mot andra samhällsgrupper… för att "han är bara EN person och en person mer eller mindre spelar ingen roll".

Alltså, detta driver mig till vansinne! Jag anser mig inte på något sätt vara feminist, men jag anser att kvinnor och män ska behandlas lika och det gäller allt ifrån lön till rösträtt till hushållsarbete (så jag kanske är feminist då?). Framför allt driver det mig till vansinne att han inte ens försöker förstå eller öht går att resonera med :jawdrop: :banghead:
 
Alltså, detta driver mig till vansinne! Jag anser mig inte på något sätt vara feminist, men jag anser att kvinnor och män ska behandlas lika och det gäller allt ifrån lön till rösträtt till hushållsarbete (så jag kanske är feminist då?). Framför allt driver det mig till vansinne att han inte ens försöker förstå eller öht går att resonera med :jawdrop: :banghead:
Hur definierar du en feminist?

Jag är feminist.
Min grund är Hela lönen och halva makten

I min värld så är man feminist om man instämmer i detta.
Vad gör att du inte på något sätt är feminist`:confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
27 698
Senast: Mirre
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 233
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 694
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
111 603
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp