Störiga saker vi stör oss på, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Stör mig på långvariga störningar i huset som inte hv åtgärdar. Jag blir extra stressad pga dessa och har lite smått börjat söka annan bostad men att flytta är stressigt, tungt, dyrt, krångligt, energikrävande.
Plus att jag inte vet om det blir bättre nån annanstans. Plus att de flesta som söker byte vill ha större. Eller har typ en 3a för 12 000/månad att byta med. Jag har inte råd med så mycket högre hyra än nu.
Så blir väl kvar i nuvarande lägenhet tills vidare

Och nej, jag kan inte köpa br.
 
Har också så… tror det är rätt vanligt i hyres iaf?

Det är väldigt vanligt att det styrs centralt. Jag har aldrig kunnat styra värmen själv när jag bott i vanlig hyresrätt.
Oj vad spännande, det hade jag ingen aning om! Har aldrig bott i Sverige som vuxen så detta har helt gått mig förbi. Enda stället jag har haft det så på här i UK var studentboende på universitetet.

Kan man reglera temperaturen när värmen väl är igång, eller är det samma temperatur för alla som gäller?
 
Oj vad spännande, det hade jag ingen aning om! Har aldrig bott i Sverige som vuxen så detta har helt gått mig förbi. Enda stället jag har haft det så på här i UK var studentboende på universitetet.

Kan man reglera temperaturen när värmen väl är igång, eller är det samma temperatur för alla som gäller?
Kan reglera när det väl är igång, då har jag så varmt att jag inte kan ha på full blås, men innan dess så är det kallt..!!
 
Oj vad spännande, det hade jag ingen aning om! Har aldrig bott i Sverige som vuxen så detta har helt gått mig förbi. Enda stället jag har haft det så på här i UK var studentboende på universitetet.

Kan man reglera temperaturen när värmen väl är igång, eller är det samma temperatur för alla som gäller?
Ja det brukar man oftast kunna göra. Jag hade bara elementen på en gång i månaden. Den dagen då jag hade tvättat. Men mammas lägenhet hade någon sorts värmekudde under huset. Där var det inga element. Jag kommer inte ihåg om hon kunde ändra värmen.
 
Oj vad spännande, det hade jag ingen aning om! Har aldrig bott i Sverige som vuxen så detta har helt gått mig förbi. Enda stället jag har haft det så på här i UK var studentboende på universitetet.

Kan man reglera temperaturen när värmen väl är igång, eller är det samma temperatur för alla som gäller?
Begränsat. Mina element står på Max året runt, än är inte värmen på. När det blir vinter kan jag ha 19 grader inne fast elementen är max. I avtalet står det att det ska vara 20 grader +/- 1 grad mätt minst en meter från fönstret. 🥶
Men vill jag ha kallare kan jag vrida ner elementen 😂
 
Oj vad spännande, det hade jag ingen aning om! Har aldrig bott i Sverige som vuxen så detta har helt gått mig förbi. Enda stället jag har haft det så på här i UK var studentboende på universitetet.

Kan man reglera temperaturen när värmen väl är igång, eller är det samma temperatur för alla som gäller?
Gäller även för bostadsrätter. Slår jag på elementen på max just nu händer ingenting eftersom centralvärmen inte är på. Som tur är brukar den sättas igång rätt tidigt på säsongen så i just denna lägenhet har vi det sällan kallt.
Hos mamma (också bostadsrätt) går man däremot runt och fryser någon månad varje höst innan de slår på värmen. Skitstörigt.
 
Gäller även för bostadsrätter. Slår jag på elementen på max just nu händer ingenting eftersom centralvärmen inte är på. Som tur är brukar den sättas igång rätt tidigt på säsongen så i just denna lägenhet har vi det sällan kallt.
Hos mamma (också bostadsrätt) går man däremot runt och fryser någon månad varje höst innan de slår på värmen. Skitstörigt.
Vi får jobba hemma imorgon, värmen är inte igång på kontoret. Vi mätte alla rum, temperaturen låg på mellan 16,9 och 17,4 🤪
 
Men oj, har du inte kontroll över det själv?

(kanske är vanligt i Sverige iofs?)
Här får vi vänta till hyresvärden slår på värmen, runt slutet på september/oktober. Tyvärr! Sen kan vi reglera hur varmt vi vill ha det när den väl är påslagen. Mindre roligt för mig som är frusen :down:
 
Tack för svar om värmen, det här hade verkligen gått mig helt förbi! Spontant känns det jättemärkligt att inte kunna styra över sådant själv, men jag antar att det finns goda skäl. Har aldrig hört talas om ett sådant system i UK, här har alla sina egna värmecentraler som man styr precis som man vill. Tur är nog det, för de flesta i det här landet verkar vara nöjda med typ 18-19 grader inomhus medan undertecknad gärna har 21-22! Systemet i Sverige är förmodligen vettigare rent ekonomiskt dock, och säkert på en massa andra sätt också, men det verkar onekligen lite störigt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 185
Senast: pepp
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
24 25 26
Svar
519
· Visningar
26 302
Senast: Ninnurur
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 682
Senast: Lingon
·
Svar
2 001
· Visningar
98 238
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Triangelmärkt häst i verksamhet
  • Kimblehook
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp