Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det finns ju ganska bra anledningar till varför man kallat det exakt det.
Fundera lite på alternativen. Tycker du det är bättre att kalla dem 'veganska bullar' (för veganskt kött är ju bara tramsigt)? Eller kanske bara 'bullar' (eftersom veganmat inte ska hålla på och påpeka att den är vegansk utan bara vara det den är)? Men vänta, då blev det ju fikabröd. 'Växtbaserade små klot med hög proteinhalt som kan användas ungefär på samma sätt som köttbullar, till exempel ätas med snabbmakaroner och ketchup eller kokt potatis och brunsås' då?
... eller är det enklaste sättet att snabbt och smidigt förmedla för alla i en svensk matkultur vad det rör sig om att säga "veganska köttbullar"?
Ärtbollar, mototsbollar, kikärtsbollar, oumphbollar, anammabollar etc etc är väl det absolut enklaste.Det finns ju ganska bra anledningar till varför man kallat det exakt det.
Fundera lite på alternativen. Tycker du det är bättre att kalla dem 'veganska bullar' (för veganskt kött är ju bara tramsigt)? Eller kanske bara 'bullar' (eftersom veganmat inte ska hålla på och påpeka att den är vegansk utan bara vara det den är)? Men vänta, då blev det ju fikabröd. 'Växtbaserade små klot med hög proteinhalt som kan användas ungefär på samma sätt som köttbullar, till exempel ätas med snabbmakaroner och ketchup eller kokt potatis och brunsås' då?
... eller är det enklaste sättet att snabbt och smidigt förmedla för alla i en svensk matkultur vad det rör sig om att säga "veganska köttbullar"?
Oj här är det nog bara veganer som har sagt veganska köttbullar mm.Majoriteten jag ser i butik heter vegobullar. De flesta ställen jag ser att det kallas för veganska köttbullar är receptsamlingar på sidor som vänder sig till allätare. Detta gäller även för annat.
Samma gäller för de jag hör kalla det för veganska köttbullar och dylikt. Det är inte veganer som gör det.
Jag hade en kollega som var så ARG hela tiden pga DATAMASKIN. Älskade henne
Nej det var mestBrukar vara skoj ända tills man ska hjälpa dem.
-äääh, kan du komma och hjälpa mig, jag vet inte vad som hände?
-okej
*tar en titt, skärmbilden är inverterad och uppåner*
-vad gjorde du då detta hände då?
-jag gjorde ingenting.
-men något måste du ju ha gjort?
-nej, jag gjorde ingenting, jag skulle bara öppna det där så hände det.
Märkligt att det där som bara händer utan att de gjort något, bara händer åt de som inte riktigt vet vad de håller på med
Folk som hittar på egna förkortningarNej det var mest
ALLTSÅ DATAMASKIN SÖNDER!
Jag går och tittar och så är det en ruta med typ "x är nu uppdaterat" och man får klicka ok". Sen klickar jag ok och de ba "ALLTSÅ DATAMASKIN VSARFÖR VARFÖR VARFÖR SÅ SVÅR"
På tal om det hade jag en annan kollega i samma ålder som ovanstående. Hon skrev rapport i typ en timme. Enfingersmetoden. Sen för att spara tid förkortade hon helt onödiga ord.
Exempelmening:
Patienten har exempelvis tyckt om tomat m salt o efter medicineringsstart har h inte riktigt tyckt om tomat m salt o kanske gurka. Patienten är psykotisk m vanföreställningar o kan int sova på n.
Tittar ibland på television på kv. Ibland tittar hon på tv på fm eller eftermiddagen.
Alltså jag blev så himla irriterad
Ärtbollar, mototsbollar, kikärtsbollar, oumphbollar, anammabollar etc etc är väl det absolut enklaste.
Tramsigt är ditt första stycke om vi nu ska prata om trams.
Därför att det inte fyller samma funktion vad gäller att förmedla information? Säger anammabollar er nånting om ni aldrig hört det förr?Varför inte döpa dem efter vad de är gjorda av?
Det var ju du som skrev ”när det står veganska köttbullar”.Oj här är det nog bara veganer som har sagt veganska köttbullar mm.
Därför att det inte fyller samma funktion vad gäller att förmedla information? Säger anammabollar er nånting om ni aldrig hört det förr?
Att man skriver veganska köttbullar i recept beror ju också på att det ska gå att hitta när man googlar.Majoriteten jag ser i butik heter vegobullar. De flesta ställen jag ser att det kallas för veganska köttbullar är receptsamlingar på sidor som vänder sig till allätare. Detta gäller även för annat.
Samma gäller för de jag hör kalla det för veganska köttbullar och dylikt. Det är inte veganer som gör det.
Ja, nu verkar alla prata om olika scenarier ändå. Jag menar framför allt att det finns så uppenbara språkliga fördelar med att använda begrepp som ’veganska köttbullar’ att jag stör mig på folk som stör sig på det.Nej men jag hade avtagit att det var ngt vegetariskt Ofta finns ju ngn slags ledtråd på förpackningen typ en bild på ett serveringsförslag.
Oumph tex säger mig inte heller så mkt eftersom jag inte direkt talar det vegetariska matspråket.
Ja, nu verkar alla prata om olika scenarier ändå. Jag menar framför allt att det finns så uppenbara språkliga fördelar med att använda begrepp som ’veganska köttbullar’ att jag stör mig på folk som stör sig på det.