Störiga saker vi stör oss på, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det finns ju ganska bra anledningar till varför man kallat det exakt det.

Fundera lite på alternativen. Tycker du det är bättre att kalla dem 'veganska bullar' (för veganskt kött är ju bara tramsigt)? Eller kanske bara 'bullar' (eftersom veganmat inte ska hålla på och påpeka att den är vegansk utan bara vara det den är)? Men vänta, då blev det ju fikabröd. 'Växtbaserade små klot med hög proteinhalt som kan användas ungefär på samma sätt som köttbullar, till exempel ätas med snabbmakaroner och ketchup eller kokt potatis och brunsås' då?

... eller är det enklaste sättet att snabbt och smidigt förmedla för alla i en svensk matkultur vad det rör sig om att säga "veganska köttbullar"?

Varför inte döpa dem efter vad de är gjorda av?
 
Det finns ju ganska bra anledningar till varför man kallat det exakt det.

Fundera lite på alternativen. Tycker du det är bättre att kalla dem 'veganska bullar' (för veganskt kött är ju bara tramsigt)? Eller kanske bara 'bullar' (eftersom veganmat inte ska hålla på och påpeka att den är vegansk utan bara vara det den är)? Men vänta, då blev det ju fikabröd. 'Växtbaserade små klot med hög proteinhalt som kan användas ungefär på samma sätt som köttbullar, till exempel ätas med snabbmakaroner och ketchup eller kokt potatis och brunsås' då?

... eller är det enklaste sättet att snabbt och smidigt förmedla för alla i en svensk matkultur vad det rör sig om att säga "veganska köttbullar"?
Ärtbollar, mototsbollar, kikärtsbollar, oumphbollar, anammabollar etc etc är väl det absolut enklaste.

Tramsigt är ditt första stycke om vi nu ska prata om trams.
 
Majoriteten jag ser i butik heter vegobullar. De flesta ställen jag ser att det kallas för veganska köttbullar är receptsamlingar på sidor som vänder sig till allätare. Detta gäller även för annat.

Samma gäller för de jag hör kalla det för veganska köttbullar och dylikt. Det är inte veganer som gör det.
Oj här är det nog bara veganer som har sagt veganska köttbullar mm.
 
Jag hade en kollega som var så ARG hela tiden pga DATAMASKIN. Älskade henne

Brukar vara skoj ända tills man ska hjälpa dem.

-äääh, kan du komma och hjälpa mig, jag vet inte vad som hände?
-okej
*tar en titt, skärmbilden är inverterad och uppåner*
-vad gjorde du då detta hände då?
-jag gjorde ingenting.
-men något måste du ju ha gjort?
-nej, jag gjorde ingenting, jag skulle bara öppna det där så hände det.

Märkligt att det där som bara händer utan att de gjort något, bara händer åt de som inte riktigt vet vad de håller på med :D
 
Brukar vara skoj ända tills man ska hjälpa dem.

-äääh, kan du komma och hjälpa mig, jag vet inte vad som hände?
-okej
*tar en titt, skärmbilden är inverterad och uppåner*
-vad gjorde du då detta hände då?
-jag gjorde ingenting.
-men något måste du ju ha gjort?
-nej, jag gjorde ingenting, jag skulle bara öppna det där så hände det.

Märkligt att det där som bara händer utan att de gjort något, bara händer åt de som inte riktigt vet vad de håller på med :D
Nej det var mest
ALLTSÅ DATAMASKIN SÖNDER!
Jag går och tittar och så är det en ruta med typ "x är nu uppdaterat" och man får klicka ok". Sen klickar jag ok och de ba "ALLTSÅ DATAMASKIN VSARFÖR VARFÖR VARFÖR SÅ SVÅR"

På tal om det hade jag en annan kollega i samma ålder som ovanstående. Hon skrev rapport i typ en timme. Enfingersmetoden. Sen för att spara tid förkortade hon helt onödiga ord.

Exempelmening:

Patienten har exempelvis tyckt om tomat m salt o efter medicineringsstart har h inte riktigt tyckt om tomat m salt o kanske gurka. Patienten är psykotisk m vanföreställningar o kan int sova på n.
Tittar ibland på television på kv. Ibland tittar hon på tv på fm eller eftermiddagen.


Alltså jag blev så himla irriterad
 
Nej det var mest
ALLTSÅ DATAMASKIN SÖNDER!
Jag går och tittar och så är det en ruta med typ "x är nu uppdaterat" och man får klicka ok". Sen klickar jag ok och de ba "ALLTSÅ DATAMASKIN VSARFÖR VARFÖR VARFÖR SÅ SVÅR"

På tal om det hade jag en annan kollega i samma ålder som ovanstående. Hon skrev rapport i typ en timme. Enfingersmetoden. Sen för att spara tid förkortade hon helt onödiga ord.

Exempelmening:

Patienten har exempelvis tyckt om tomat m salt o efter medicineringsstart har h inte riktigt tyckt om tomat m salt o kanske gurka. Patienten är psykotisk m vanföreställningar o kan int sova på n.
Tittar ibland på television på kv. Ibland tittar hon på tv på fm eller eftermiddagen.


Alltså jag blev så himla irriterad
Folk som hittar på egna förkortningar 🙄
 
Ärtbollar, mototsbollar, kikärtsbollar, oumphbollar, anammabollar etc etc är väl det absolut enklaste.

Tramsigt är ditt första stycke om vi nu ska prata om trams.
Varför inte döpa dem efter vad de är gjorda av?
Därför att det inte fyller samma funktion vad gäller att förmedla information? Säger anammabollar er nånting om ni aldrig hört det förr?
 
Därför att det inte fyller samma funktion vad gäller att förmedla information? Säger anammabollar er nånting om ni aldrig hört det förr?

Nej men jag hade avtagit att det var ngt vegetariskt :angel: Ofta finns ju ngn slags ledtråd på förpackningen typ en bild på ett serveringsförslag.
Oumph tex säger mig inte heller så mkt eftersom jag inte direkt talar det vegetariska matspråket.
 
Majoriteten jag ser i butik heter vegobullar. De flesta ställen jag ser att det kallas för veganska köttbullar är receptsamlingar på sidor som vänder sig till allätare. Detta gäller även för annat.

Samma gäller för de jag hör kalla det för veganska köttbullar och dylikt. Det är inte veganer som gör det.
Att man skriver veganska köttbullar i recept beror ju också på att det ska gå att hitta när man googlar.

*kl*
Det är ofta enkla kommunikationsprinciper det handlar om. Att ge folk en så bra uppfattning som möjligt så snabbt som möjligt. Då är det bästa att använda sig av en existerande referensram.
 
Jaha då har man väl gått och blivit förkyld då. Härligt snorig. Förut var näsan igensvullen av allergi och jag blev beroende av nässpray. Nu är den fortfarande igensvullen plus snorig så det är bara att fortsätta med nässpray om jag överhuvudtaget vill kunna göra nått mer än kippa efter luft som en jävla fralla och få migrän. Grattis till mej 🥳 😒
 
Nej men jag hade avtagit att det var ngt vegetariskt :angel: Ofta finns ju ngn slags ledtråd på förpackningen typ en bild på ett serveringsförslag.
Oumph tex säger mig inte heller så mkt eftersom jag inte direkt talar det vegetariska matspråket.
Ja, nu verkar alla prata om olika scenarier ändå. Jag menar framför allt att det finns så uppenbara språkliga fördelar med att använda begrepp som ’veganska köttbullar’ att jag stör mig på folk som stör sig på det.
 
Ja, nu verkar alla prata om olika scenarier ändå. Jag menar framför allt att det finns så uppenbara språkliga fördelar med att använda begrepp som ’veganska köttbullar’ att jag stör mig på folk som stör sig på det.

Aha!
Jag tänker att det låter skumt att använda ordet ”kött” om det är en vegansk produkt. Ser inte riktigt anledningen till det. Ingen vegetarian/vegan jag känner använder sig av de termerna.

Nu äter ingen jag känner färdigmat på det sättet men köper kanske veg-färs, ärt-färs eller vad det nu heter. Det behöver ju då inte heta ”vegetarisk köttfärs”
 
Jag stör mig på att skådespelare alltid går runt med öppen mun?! Senaste var serien Sanditon på SVT, tror huvudpersonen hade stängd mun ungefär 3 min på hela säsongen.
Det enda jag tänker på är att de npg är duktiga flugfångare när de spatserar omkring på tv :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 219
Senast: pepp
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
27 616
Senast: Mirre
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 691
Senast: Lingon
·
Svar
2 001
· Visningar
98 251
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp