Störiga saker vi stör oss på, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Folk som säljer hö/hösilage som passar till lättfödda hästar och så läser man analysen och det är högt socker, högt energi och jättelågt protein (kvot på 3) så är allt annat än passande till lättfödda hästar men tyvärr så kommer någon gå på det och köpa och sen är risken stor att hästen/ponnyn blir sjuk. :(
 
Jag råkade klicka fel på ett par ställen i skadeanmälan till försäkringsbolaget. Och det såg jag på kvittensen, när det var inskickat. Trots att jag dubbelkollade allt. Får ringa dem imorgon efter jobbet, och hoppas på att de kan ordna till det från sitt håll (för det kan inte jag). :banghead:
 
Tittade på första säsongen av Sanditon och älskade den!! Sen läste jag att ena huvudpersonen försvinner ur serien efter första säsongen, vilket gjorde mig lite putt 😬
 
Att det just nu inte finns mycket tid för återhämtning i mitt liv. Fullt upp både privat och på jobbet. Det i sig är väl som det är, men det som är störande är att de som jag stöttat och peppat genom åren är som bortblåsta när jag är öppen med att livet är tufft just nu.
 
Tillbaka till den gamla störningen ”folk som har sina väskor på sätet bredvid” trots att vi nu anses ska ha normalläge i kollektivtrafiken igen.

Men ja. Väskor på sätet är väl normalläge då.

Men jag blir orimligt provocerad av dessa stönar och suckar och sura blickar av att behöva flytta på dem när bussen är mer än fullsatt.

Och såklart är det ingen som flyttar väskan före de blir ombedda. Gah! :arghh:
 
Veckans första störning är en bekräftelse på något jag befarat en tid. Min närmaste chef byter tjänst och flyttar upp ett steg. Jättekul för henne, hon var tveklöst bästa kandidaten dit, men inte lika kul för oss trettiotal medarbetare. Det finns ett par interna alternativ till ersättare men inget i närheten av lika bra. Det går förstås inte att utesluta att en extern sökande, kompetent och välmeriterad av guds nåde och tillika fenomenal personalledare, dyker upp men men våra löpande rekryteringar i övrigt pekar på att sannolikheten är marginell eller försumbar. Fan.
 
Tillbaka till den gamla störningen ”folk som har sina väskor på sätet bredvid” trots att vi nu anses ska ha normalläge i kollektivtrafiken igen.

Men ja. Väskor på sätet är väl normalläge då.

Men jag blir orimligt provocerad av dessa stönar och suckar och sura blickar av att behöva flytta på dem när bussen är mer än fullsatt.

Och såklart är det ingen som flyttar väskan före de blir ombedda. Gah! :arghh:
Jag tycker att det där ALLTID har varit ett problem, och jag förstår ärligt inte hur folk tänker när de tycker att det är okej att ta upp mer en ett säte i en fullsatt buss/fullsatt tåg. Om man vill kunna ha en väska på sätet bredvid sig får man köpa biljett till väskan, tänker jag....
 
Jag tycker att det där ALLTID har varit ett problem, och jag förstår ärligt inte hur folk tänker när de tycker att det är okej att ta upp mer en ett säte i en fullsatt buss/fullsatt tåg. Om man vill kunna ha en väska på sätet bredvid sig får man köpa biljett till väskan, tänker jag....
Ja, därav ”tillbaka till den gamla” störningen :laugh:

Det var skönt att slippa störa sig på det under restriktionerna, för då fanns inte det problemet på mina färdmedel (så få som åkte).

Och så blir man påmind om världen igen… :sorry:
 
Hur många hektar? Vårt torp med 2 hektar är taxerat som lantbruk. Och det är väl där gränsen går.
Det är ingen fast gräns. Beror på hur mark/byggnader ser ut, användning osv. hur det ska klassificeras vid taxeringen. Men det finns en minsta gräns som man måste över för att få skapa nya lantbruksenheter (som jag numera tror ska vara höjd till mer än 2, kanske 4 ha?)
 
Hur många hektar? Vårt torp med 2 hektar är taxerat som lantbruk. Och det är väl där gränsen går.
3,6 hektar, dock är betesmarken inte över 2 hektar. Lantmäteriet vid avstyckning innan försäljning som sa att de ska gå som småhus med skog för eget hushållsbehov eller liknande. Alltså jag vet inte hur det ställer till det egentligen, men lånet från bank togs ju med förutsättning att det ses som vanlig villa och inte verksamhet (och det är så vi ser boendet också). Vi har god bankkontakt så tvivlar på att det förändrar något såhär i efterhand men jag känner mig lite lost. Typ, ska man behöva ange skog som endast gallras mindre för eget bruk? I need a drink.
 
3,6 hektar, dock är betesmarken inte över 2 hektar. Lantmäteriet vid avstyckning innan försäljning som sa att de ska gå som småhus med skog för eget hushållsbehov eller liknande. Alltså jag vet inte hur det ställer till det egentligen, men lånet från bank togs ju med förutsättning att det ses som vanlig villa och inte verksamhet (och det är så vi ser boendet också). Vi har god bankkontakt så tvivlar på att det förändrar något såhär i efterhand men jag känner mig lite lost. Typ, ska man behöva ange skog som endast gallras mindre för eget bruk? I need a drink.
Det är ju enkelt att gå in på skatteverkets hemsida och kolla om det är taxerat som småhus eller jordbruksfastighet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 225
Senast: pepp
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
27 675
Senast: Mirre
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 691
Senast: Lingon
·
Svar
2 001
· Visningar
98 251
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp