Störiga saker vi stör oss på, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Att kakorna jag bakade till jobbet igår bara dog i ugnen.

Samma recept som alltid. va i h-e, liksom?!?
Samma med mina marshmallows. Jag gör med gelatinpulver och det har alltid blivit jättebra. Nu stelnar det inte längre. Första gången trodde jag att gelatinet var för gammalt så jag köpte nytt. Samma där. Köpte nytt igen och fortfarande likadant. Det stelnar inte tillräckligt. Så nu har jag gett upp :(
 
Det är ju enkelt att gå in på skatteverkets hemsida och kolla om det är taxerat som småhus eller jordbruksfastighet.
Japp, och där är det taxerat som lantbruk fast utan uppdaterade uppgifter vilket är varför vi fått att vi ska deklarera för det. Det är en helt ny beteckning som de hade ett jäkla sjå med på Lantmäteriet att slutföra.
 
3,6 hektar, dock är betesmarken inte över 2 hektar. Lantmäteriet vid avstyckning innan försäljning som sa att de ska gå som småhus med skog för eget hushållsbehov eller liknande. Alltså jag vet inte hur det ställer till det egentligen, men lånet från bank togs ju med förutsättning att det ses som vanlig villa och inte verksamhet (och det är så vi ser boendet också). Vi har god bankkontakt så tvivlar på att det förändrar något såhär i efterhand men jag känner mig lite lost. Typ, ska man behöva ange skog som endast gallras mindre för eget bruk? I need a drink.
Vi har ingen betesmark alls utan bara skog.
 
Det är ingen fast gräns. Beror på hur mark/byggnader ser ut, användning osv. hur det ska klassificeras vid taxeringen. Men det finns en minsta gräns som man måste över för att få skapa nya lantbruksenheter (som jag numera tror ska vara höjd till mer än 2, kanske 4 ha?)
Det har kanske ändrats. Vi köpte vårt torp 2017. Det hade då använts som fritidshus i en massa år. Det var taxerat som jordbruksfastighet redan då.
 
3,6 hektar, dock är betesmarken inte över 2 hektar. Lantmäteriet vid avstyckning innan försäljning som sa att de ska gå som småhus med skog för eget hushållsbehov eller liknande. Alltså jag vet inte hur det ställer till det egentligen, men lånet från bank togs ju med förutsättning att det ses som vanlig villa och inte verksamhet (och det är så vi ser boendet också). Vi har god bankkontakt så tvivlar på att det förändrar något såhär i efterhand men jag känner mig lite lost. Typ, ska man behöva ange skog som endast gallras mindre för eget bruk? I need a drink.
Från Skatteverket:
Fastigheter med skogsmark, åkermark, betesmark och ekonomibyggnader taxeras som lantbruk. Småhus på en lantbruksfastighet taxeras också som lantbruk. Så kallad övrig mark utanför tätort taxeras som lantbruksenhet.

Vet inte om detta på något vis hjälper i förvirringen... ;)
 
Japp, och där är det taxerat som lantbruk fast utan uppdaterade uppgifter vilket är varför vi fått att vi ska deklarera för det. Det är en helt ny beteckning som de hade ett jäkla sjå med på Lantmäteriet att slutföra.
Så det är första deklarationen som ska göras sedan fastigheten bildades?
Och lantmäteriet har styckat av den som en fastighet för bostadsändamål?

Då är det väl bara att du skriver i deklarationen att det enligt din mening är en småhusfastighet om det är vad ni själva anser att det är.

Om marken är taxerad som jordbruksmark innan avstyckningen och har den storleken så är det inte så konstigt om den förutsättningen följer med som standard i utskicket. Det säger inte att du behöver följa det som de standardgissat innan de fått in några uppgifter.
 
Jag har en kompis som har för vana att svara på meddelanden i form av röstmeddelanden. Helt ok, men mina svar kan dröja lite i så fall för det är inte alltid jag kan lyssna på ett meddelande. MEN, den här personen har för vana att göra tusen andra saker samtidigt. Mitt i kan personen avbryta sig själv och säga "just det, den där låten…" och gå till datorn och börja söka efter låten, medan telefonen alltså fortfarande spelar in ett röstmeddelande.

Senast skulle personen säga att hen skulle prata med sin mormor och återkomma (kortfattat). Det röstmeddelandet blev 5 MINUTER långt.

Hallåååå?! Kom till saken?! :arghh: :banghead:
 
Mina kollegor, samtliga män och några av dem är "förståsigpåare". :banghead:
"Hur :devil: kan de röda få så mycket röster, det är Agda -85 år som slentrianröstat."
"Varför får kriminella rösta, sitter man inlåst ska man :devil: inte få rösta."
"Svenska folket fattar ingenting men så ser det ut som det gör."

Jag orkar inte ta diskussionen idag men :rage::rage::rage::devil::banghead::banghead::banghead:!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 225
Senast: pepp
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
27 675
Senast: Mirre
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 691
Senast: Lingon
·
Svar
2 001
· Visningar
98 251
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp