Stora snacktråden TVÅ

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden TVÅ

*svarar flera*

Jag är född -84 så det är väl samma vi har. Jag pratde med min moster om boken och hon sa att den fick mycket kritik redan då, min mamma följde inte mycket i den. Jag planerar att skumma igenom hela boken, om jag får tid. Började lite i kapitlet om 2 åringar och än så länge passar ingen 2-åring jag känner in i hennes "mall" (skriver mer om det när jag läst lite mer).

Ni behöver inte tyck synfd om mig,det hr varit lite tuffa år men jag försöker se ljust på framtiden. Det hände lite för mycket på en gång, jag blev mamma, flyttade till nytt land och förlorade min mamma. Men nu fokuserar jag på att Österrike ska vara mitt hem närmaste åren, jag tror det kommer bli bra med eget hus, nära barnvakter, ivår planerar jag att börja plugga, mer tillsammanstid för mig och min sambo (eftersom vi kommer ha lättare till barnvakt) osv. En av sambons barndomskompisars flickvän känns som jag kommer träffa en del, det har känts bra dom gånger vi träffast och dom har även en dotter i Majas ålder.

Sambon kommer på tisdag, det ska bli så skönt att få hjälp på nättern igen. Det är tufft att inte få sova. Men ändå har jag mer tålmod med barnen nu än jag har hemma, har inte blivit onödigt arg en enda gång. För även om Sverige inte känns helt hemma så har jag ändå en grundtrygghet här som jag inte riktigt har i Österrike. Jag känner mig mer fri och "egen" här.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Hoppas du får mycket hjälp av honom när han kommer, så att du får sova ikapp lite.

kl

Vi diskuterar namn här hemma! Till Moa kissebebis vi ska hämta om en vecka eller två! Han är röd och vit och när vi frågar Moa vad han ska heta funderar hon lite ochsäger "Hej!" . Varje gång.. så jag funderar på om det kan bli Hej Karlsson, låter ju lite roligt :D

Igår kunde jag ha blivit av med Moa ett tag. Vi var och hälsade på hennes morfar som är bästa människan på jorden just nu, och när jag gick och hämtade hennes skor sprang hon till morfar och sa : " Näe Moa åka hem, stanna morfar!
Efter en stund tröttnade jag och sa att då åker jag hem själv - det brukar ju funka. "Hej då mamma, ja stannar morfar!

snopet..

Nu babblar hon som bara den och varje dag säger hon nya ord som jag inte hae en aning om att hon kunde. Allt hon vill lyckas hon få fram känns det som, är hon gnällig eller exalterad är det bara att fråga vd det äron är arg/ledsen för, så himla skönt så det finns inte! Häromdagen gjorde jag mat och hon kom fram
""Äta?"
"ja snart"
Spring spring " PAAPPPAAAA, In äta, maten fääärdig! Kött potatis!

allt har fått ändelser, i rätt sammanhang. Moa stol där, moa sitta stolen, kissen, bollen, mammas, papas, moas. jätteroligt:)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Det ar sa skoj nar de pratar! Isaac babblar ocksa jattemycket, han ar 19 manader nu och haromdagen fragade jag honom var sam var. Da svarade han: Sam tittar teven Nicke. (ja Nicke Nyfiken ar valdigt poppis har ocksa.) Sa himla coolt, Sam var ju lite senare med talet och sa inte fyraordsmeningar forran han var narmre tre.

Jag tycker katten ska heta Inge eller Mossi.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Så du har fått en av varje då, och du har ju verkligen att jämföra med eftersom det inte skiljer så mycket i ålder på dem! Nu fattas det ju bara en tjej då så har du allt att jämföra med :D


Imorse tog jag av blöjan direkt och hon har fått gå utan, vi har varit inne hela dagen hittils. Jag har frågat 14 gånger minst om hon behöver bajsa men nej..
MEN! Nyss kom hon skrikande och hoppande jätteglad: TITTA TITTA Mamma jag bajsat pottan!!!! och javisst, en stor fin korv låg det där :D Så nu har vi haft nummer 2 premiär :banana:
Hur går man vidare nu? Skaffa trsor och låta henne gå utan blöja om dagarna och hoppas att hon säger till?
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ja precis, det ar jatteintressant! Jag hade faktiskt velat ha en flicka ocksa, for att se om jag ar sa konsneutral som jag tror att jag ar... Kan man framfora det som avelsargument? :angel:

Jattebra att hon bajsade pa pottan! Testa satt pa trosor och se vad som hander. I alla fall hemma. Vi har haft ett par setbacks och fatt ta pa bloja igen men det ar ju inte hela varlden. Ibland vill de mer an de kan. Ta alltid med minst ett ombyte. Och kom ihag, bajs i bloja ar mycket trevligare an bajs i kalsong *spy*. (forresten kallar Sam dem for kallasong :love:)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

är det inte troligt att hon tror att det är blöja ist för trosor och ändå gör i dem? surt att det är kass väder nu annars hade hon ju kunnat gå naken ute med.. :/

Åker vi iväg blir det blöja än så länge :D
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Grattis till stora moa! :D

Hät hade vi kiss på pottan premiär i går, men C ääär ju faktiskt lite yngre ;)
Haft potta rätt länge och hob har suttit i den och dockorna har låtsaskissat och bajsat.
Igår sprang hon naken och höll handen mellan benen. Jag var på toa och hon rusade in och satte sig på pottan. Eller hann bara halvsitta så hälften hamna utanför ;)
Men så kul att hon verkligen skyndade sig för att inte kissa på golvet :idea:
Inye hänt fler gånger ännu, låter henne ta den tid hon behöver :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ja vi hade bloja ganska lange nar han inte kunde vara naken. Halvkul att vara pa ICa nar de kissar pa sej elelr annu varre.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vad duktig Moa är! Både med pratet och pottan :)

Ludwig är ju liiiite äldre, och pratet är det inga fel på. Han gör sig förstådd med allting och det är inte ens lönt att räkna orden i meningarna längre. Underbart! Men pottan däremot... Han kan tänka sig att sitta där, med kläderna på, i max 5 sek. Detsamma med toan. Han säger till innan han bajsar eller direkt efteråt, och han talar om ifall blöjan är blöt men bara tanken på att kissa/bajsa nån annanstans än i blöjan är tvärkört. Och han gillar inte ens att vara naken så vi har kört fast lite med den biten. Just nu låter vi det vara, han blir väl redo nångång.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ja, vi stressar honom inte :) Han är 26,5 mån så han är ju inte så gammal än. På hans avd på dagis (upp till 3 år) är det bara en som är blöjtorr hittills.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag har också en av varje. En pojke som pratade tidigt, mycket och tydligt och en tjej som inte säger mycket och det som sägs är knappt förståligt för oss i familjen. :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

kl

Idag har Emilia ridit för första gången. Vi åkte upp till en kompis och hennes hästar. Dom hade även en liten ponny där över sommaren som dom får låna. Emilia älskade lilla Emil från första stund (dom stora hästarna var hon lite rädd för). Jag trodde inte att hon skulle våga rida men det ville hon och vi fick säga att hästen var trött för att hon skulle tycka att det var ok att gå ner.
Jag har lite kort men har inte sladden till kameran här.
Även Maja fick sitta lite på Emil och hon tyckte också det var mysigt.

På vägen till stallet blev Emilia åksjuk, det har hon aldrig blivit förut. Hon var jätteledsen men vägen är så kurvig och smal så jag kunde inte stanna. Vägen hem körde jag i 40 km/h hela vägen och då gick det bra.

Inatt vaknade Maja bara två gånger, och idag såg jag att den första tanden kommit fram, hoppas det var den som störde hennes sömn. Men jag tror att det är flera tänder på gång så jag får väl inte hoppas för mycket.

Sen måste jag fråga er om råd, för visst är det några här som har hund?

Pappa har två hundar, en tik och en hanhund. Ingen av dom är vana vid barn. Tidigare har vi haft lite problem med tiken som blivit väldigt arg när Emilia kommit nära. Nu har Emilia lärt sig att låta henne vara ifred och tiken går också undan hela tiden.

Senaste idag berömde jag hanhunden och sa att han var så duktig och snäll mot barnen. Det var nog dumt för nu ikväll har han inte varit snäll. För mig är det ok att han morrar lite för att säga att det räcker men nu ikväll har han flera gånger gjort mer än så. Han har huggit i luften och låtit väldigt arg. Första gången var det Maja som drog lite hårt i hans öra, andra gången gjorde han det när Maja bara var nära. Sista gången mot Emilia när hon bara ville klappa. Efter det gick vi upp på övervåningen.

Hur tycker ni att vi ska hantera det? Pappa sa inte åt sig hund utan bara till barnen att låta hunden vara ifred. Men jag tycker att hunden gjorde minst lika mycket fel, han gick över gränsen enligt mig. Vad tycker ni?
(tidigare när han morrat lite har vi direkt tagit bort barnen och låtit hunden vara ifred).

Imorgon är tanken att vi ska åka till sommarstugan men jag är lite orolig för hur det ska gå, där finns inte lika mycket plats att komma undan.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ni får hålla dom åtskilda när ni inte kan hålla superkoll på hund/barn tycker jag. Din pappa gjorde rätt i att inte skälla på hunden som morrade ( enligt mig ). En hund som morrar talar om att den inte alls är trygg i situationen, dvs väldigt osäker och morr är en varning. Skäller man ut en hund som är osäker så banar det väg fört en ännu mer osäker hund som inte vågar varna heller i värsta fall.

Om din pappa bor stort så tycker jag att ni gott kan skilja dom åt när du är där så länge barnen är små, det hade varit annorlunda kanske om hunden var din.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Morr är helt ok, men han högg efter Maja utan att varna innan (utan att hon rörde honom). Vart ska man dra gränsen för vad man ska acceptera för beteende från hunden? Hanhunden är en ganska känslig hund och har aldrig testat rangordningen här hemma. Medan tiken är väldigt tuff och har försökt klättra i rangen många gånger. Hon är som sagt inget problem, hon håller sig undan.

Det känns så svårt att hålla åtskiljda, pappa vill inte stänga utan hundarna och det är inte roligt att stänga in oss i ett rum hela kvällen (på dagen är vi oftast iväg). Jag försöker hålla koll på barnen hela tiden, men jag är bara en och barnen är två.

Jag är så rädd att barnen ska bli bitna och/eller rädda för hundar.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Du ska inte acceptera det för sjutton gubbar ( det var inte alls så jag menade ), du får säga till din pappa att du inte vill ha hundarna kring barnen. Det går inte att fostra och förklara för Maja att hon inte får vistas nära eller peta på hunden.

Det handlar nog inte om rang här, hunden är osäker på barn helt enkelt och känslig. Det är alltså även för hundens skull som man bör skilja dom åt, det borde ligga i din pappas intresse också tycker jag? Det är inte schysst mot hunden att låta den vistas i närheten av barn om den inte känner sig säker.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Det som är lite konstigt med hanhunden är att han tidigare verkat gilla när Emilia har klappat och gosat med honom, Emilia har aldrig gjort något hårdhänt mot honom. Men vi får lära Emilia att inte klappa honom heller, hon lärde sig fort med tiken.

Maja är det svårare med men jag får helt enkelt skicka undan hundarna om Maja är på golvet.

Tycker det är tråkigt att hanhunden visade sånt beteende igår, har varit perfekt innan när han morrat till när han tyckte det blivit för mycket. Då har Emilia förstått och gått undan.

Jag inser också att det inte är något "testande" av plats i familjen, han är ingen sån hund, det var mer en liten beskrivning av hur han är.

Vi åker med ner till sommarstugan och hoppas på att det går bra. Där finns stora gräsytor iaf så vi får hålla till mest ute (hoppas på fint väder).
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vad duktigt av Chelsea att hålla sig tills hon kom in på toan, med handen med, så sött!!

Igår satte jag pottan i tvrummet på en gigandisk handduk. För att grinden som går in till hallen som är innan toan måste vara stängd numera.. för tapeterna har börjat "släppa" från väggarna :mad: Jäkla unge, där tapetserade jag om för ett halvår sen ca.

Turbo, läskigt med hunden, och förstår att det känns tråkigt när det har gått bra innan.

Idag skajag snuffa 1 månaders bebis:love:

Och så kom det en bajs till på pottan igår kväll:bump:
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag blir så arg och faktiskt, ja, rädd för min sambons risktänkande. Eller bristvaran på det snarare.

Jag anser t ex att om han ska köra med henne på fyrhjulingen (det går supersakta, jag är inte direkt glad åt det i vilket fall) ska hon ha hjälm på sig. Det tycker inte han för det finns ingen risk att det händer nåt för han håller i henne...

Igår fick jag reda på att han har haft henne i korgen i skyliften när han flyttar den, alltså hon är en meter upp i luften i en korg med 15 cm låga kanter och järnstag att hålla i högre upp, när han går på marken med ryggen mot då och då, lyften rycker och knycker som fasen och hon tappar balansen. När jag fick reda på det hade han lovat henne att hon skulle få åka och blev såklart superledsen och arg när jag sa att hon inte fick, och sambon anklagade mig för att vara löjlig och överbeskyddande och "stackars barn kommer ju aldrig få göra nånting för dig". För att säkert ha kött på benen följde jag med, moa satt på golvet i korgen och jag stod, och flög från sida till sida och Moa fick rädda balansen med händerna hela tiden, lyckades inte varje gång.. Jag blev skogstokig och undrade hur fan han tänkte, ha en tvååring så här! men neeeej då, för Moa är ju så tidig och mogen och äldre för sin ålder så hon klarar det. Sluta fjanta dig fan vad löjllig du är, det händer inget! Va?:crazy: Fick även reda på att sist hade hon stått i korgen, inte suttit.:eek:

Jag gick in och var skitarg, jätteledsen och kände mig orespekterad och kunde inte förstå hur man kan vara så oansvarig. Fick nordens migränanfall pga detta (vilket jag inte haft öht sedan jag blev gravid). Lade mig samtidigt som Moa. Ett tag efter han kommit in gick jag och faktiskt, hm, skällde ut honom. :o Förklarade hur lätt nån händer och han måste lära sig hur barn funkar, och att det finns risker man måste ta , tex gå i trappor, medan onödiga risker finns verkligen ingen anledning till. Bara för att hon tycker nåt är kul måste man använda hjänan ändå!

Det jag avskyr mest är hans "äh det händer inget, hon sitter stil, jag håller i henne, jag har sagt till henne så det gör hon ju inte, även om hon trillar händer inget bla bla.

Tycker ni jag överreagerar? Jag är verkligen ingen sån hönsmamma som inte låter barnen göra nåt, men detta tycker jag är överdrivet:crazy::mad:
 
Senast ändrad:
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Påminner lite om min sambo, han har kört på vår uppfart med sam bakom sig på motorcykeln utan hjälm. visserligen jättesakta men ändå. över lag tar han mycket större risker än jag och har varit med om fler olyckor (ojsan, svängde vägen när jag kom i 250 kmh med motorcykeln) det mesta innan min tid men jag märker själv att jag ofta hisnar över saker han gör. jag tycker han kan låta bli dessa saker av respekt till mej.

t.ex hade moa säkert blivit lika glad om hon fick sitta i maskinen när den stod stilla och din sambo stor bredvid och vaktade...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 024
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2
Svar
39
· Visningar
1 927
Senast: Palermo
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 182
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
2 925

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp