Stora snacktråden TVÅ

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden TVÅ

+ ni andra. Ja jag vet inte riktigt hur jag ska tacka detta, jag skrev ett sms där jag förklarade att jag tänker på dem och att de finns i mitt hjärta, men vad är det för tröst? Ringa vågar jag inte, jag tror inte hon är en sån som vill tala med varenda kotte om det. plus att jag bara skulle grina ändå, det blir ju inte direkt hon gladare av.

ang utbrott: Moa får oftast ligga. Hennes protester varar inte så länge än, men så är de många istället. Hellre det ändå ;) Jag pratar med henne och förklarar varför hon inte får något, eller så frågar jag henne varför hon är arg.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Sådant där är jobbigt, bäst är väl att låta
de vara arga en stund och sedan trösta och förklara.
Men det är lättare sagt än gjort många gånger.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag tror att ett sms är lagom. Nu vet jag inte hur det är att ha ett så sjukt barn men när mamma var sjuk så orkade jag inte alltid prata men att få ett sms från en kompis betydde mycket.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag ser inte framemot när Emilia får sina sista mjölktänder, hon hade jättejobbigt med dom senaste.
På tal om tänder så är våran tandsalva som vi använder till Maja nu slut, tänkt köpa ny imorgon. Vad brukar ni använda för att lindra lite i munnen vid tandsprickningen?

Jag är också riktigt trött idag, dröjde länge innan jag kunde somna igår. Många tankar som snurrade efter älgolyckan. Maja visade ingen hänsyn till det utan vaknade ett antal gånger under natten och tyckte sen att det var morgon kl 6. Emilia sov till kl 10 :)

Idag har vi haft en trevlig eftermiddag i lekparken med min kusin och hennes två barn. Emilia och hennes 4åring lekte väldigt bra tillsammans. Emilia somnade på vägen hem så hon sov mellan 17-18 ikväll så även om jag vill sova nu så har nog Emilia inga tankar på det än.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

*kl*
Hon vill ju att jag ska plocka upp henne, hon slänger sig ofta ner på golvet och vägrar gå från exempelvis köket in till v-rummet när hon är på det humöret. Jag plockar upp henne efter en stund eftersom jag avskyr när hon gråter, men jag inser samtidigt att hon är så väl medveten om att jag bär henne och hon faller ihop och gråter och tillämpar det lite när som..
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Läskigt med älgolyckan!
Ni har inga planer på göteborg eller?

Kl
Vi har varit på en veckas semester i danmark ochhaft det alldeles underbart! Vilka stränder det är där, helt otroligt! Baren älskade detoch vi med :)

På torsdag börjar jag jobba igen... Fast bara 30procent så det känns rätt lagom, även om jag egentligen allra helst vill vara hemma på heltid :) my börjar 15 timmar på dagis andra veckan i sept o just nu känns det sådär. Jag tror att hon kommer att älska det när hon väl kommer in i det, men det kommer nog bli tufft att skiljas från mamma o pappa. Hon är väldigt mammig o pappig nu, angagligen för att hon tänker mycket på dagis o försöker greppa vad som ska hända. hon behöver ofta lite extra tid i nya situationer för att bli trygg i det nya, o jag håller tummarna för att det ska gå relativt smärtfritt, annars kommer jag tycka att det känns för hemskt!

Maja är glad som alltid o charmar alla med sitt goda humör. Hon går enstaka steg själb, men inte mycket mer nu än för ett par veckor sedan. Hon älskar att bada, och nu när vi var i danmark var vi på badhotellet i fredrikshavn sista dagen, o där badade vi alla fyra i 3,5 timme, rätt länge för en 11 månaders kan man tycka, men det tyckte inte maja! Kan varmt rekomendera ett besök där!
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Det är svårt det där... My får också en hel del utbrott när det inte blirsom hon vill. Ibland ger jag mig om det handlar om något "oviktigt", och ibland håller jag på min linje men erbjuder ändå tröst så hon får sörja sin förlust om hon behöver.

förklara, avleda, trösta, inbjuda till ny aktivitet o muta gäller här :) och oftastom hon slänger sig på golvet och gråter lyfter jag upp henne och tröstar. Oftast vill hon det, men ibland behöver hon gråta av sig lite först. Jag tänker som med mycket annat; kärlek, trygghet och tid så löser sig det mesta. Vad spelar det för roll om hon blir buren en period när hon kastar sig på golvet och gråter? Hon kommer knappast vilja bli buren när hon är femton :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Nog för att jag håller med dig i ditt säkerhetstänk, men vad tycker egentligen din sambo om att du lämnar ut honom och era privata argumentationer på det här viset? Hade min man skrivit så som du gör om din sambo hade jag blivit jätteledsen o arg.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vi hade lite planer på Göteborg men det hinner vi inte med den här gången tyvärr. Men nästa sommar tror jag vi satsar på att åka bara till västkusten ngn/ngr veckor och struntar i Linköping.

ang utbrotten så försöker jag tänka mig in i hur Emilia känner sig. Henns humör är väldigt likt mitt eget som barn och tonåring, även till viss del även nu. Men som tonåring och nu kanske jag inte slänger mig ner på golvet :)
Men just den här blockeringen som jag märker av hos Emilia. Jag blir också så när jag blir ledsen, tycker syndast om mig i hela världen och blir svårt att nå. Jag själv vill då vara ifred en kort stund och sen vill jag bli kramad.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Tjoho! Första blöjfria natten är avklarad! Han gick och la sig vid åttatiden igår och vaknade halv åtta. Han kom över till oss vid halv tretiden, då frågade jag om han behövde kissa men det ville han inte.

Idag blir det ett besök på Gustavsviks äventyrsbad och säkert hundra åk i vildforsen! Den här gången kommer jag ha extra uppsikt på alla andra som åker med tanke på 5 åringen som dog för ca två veckor sen... Usch.

Jag hoppas på ett gladare barn, jag vet att det beror på att vardagen börjar närma sig. Jag började jobba förra veckan och sambon börjar nästa vecka. Tänkte gå förbi dagis någon dag och hälsa på, han har pratat mycket om ett barn hela sommaren som han inte tycker är snäll.

E: L brukar slåss, det får man inte göra.

Jag: brukar du slåss?
E: Nej jag är inte dum.

Hoppas att E inte oroar sig för mycket för dagisstarten och att kompisen har växt till sig. Hela hans grupp räknas nu som "storbarnsgrupp", nästan alla är födda -08, bara några -09.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Härligt med semester i Danmark, har ni haft bra väder?

kl


Idag var det dags för dagis igen för Tuva. Var inga problem att lämna, men min gullunge är så blyg och försiktig. Tycker lite synd om henne. Alla andra barnen i ungefär hennes ålder tjoade omkring och hoppade runt. Dom andra flickorna från andra avdelningen som är precis fyllda 3 år hoppade från bänkar ner på mattor osv. Skulle Tuva aldrig göra!
Hon är så försiktig och är rädd av sig. Vilket gör att hon inte alls är lika motoriskt utvecklad som många andra vilda 3 åringar. Hon har börjat klättra på staket nu och med lite hjälp kan hon klättra upp för klätterställningar nu. Sånna stegar med pinnar som man klättrar rätt upp på. Inte helt enkla iof. Och nu kan hon stå upp på en gunga och gunga litegrann och klättra upp själv på en däckgunga. Jag får pusha henne mycket.
Om hon får bestämma vad hon ska göra så skulle hon sitta 80% av dagen och titta på Astrid Lindgren-filmer och sen leka lite med sina pippi-figurer.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag har raka motsaten här och det är inte alltid så kul ( slut/mos i hjärnan efter 10 veckor utan förskolan ). Man kanske skulle kunna blanda våra två ;)

Första dagen för E också. Hon var lite halvblyg och vill vara i min famn först men så kom två förskollärare som hon känner väl så då lämpade jag över E som vinkade glatt i fönstret när jag gick.

Men nu känns det jobbigt för att hon inte är hemma, jag är orolig. Det kanske släpper efter första dagen när jag får höra feedback på hur dagen varit när jag hämtar.

Aldrig kan man vara nöjd ;)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Hehe det brukar vara sa. En stund efter de har somnat pa kvallen borjar man sakna dem! Fast det ar val det som ar sa bra, tycker jag. En paus ar ju inte fel.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag förstår ditt tänk, och jag funderade också innan om jag skulle skriva det. Men sen insåg jag att kan han säga så till mig, kvinnan i sitt liv och den han ska respektera mest så varför kan inte jag berätta för er? "lätta sitt hjärta" ämnen dyker ju upp titt som tätt här :) Sen eftersom han uppenbarligen stod bakom sina åsikter och gärningar så har jag inte skrivit nåot som han kan säga är oriktigt eller som inte ha skett.

Men nu kanjag meddela att han har tänkt om, och sagt att han ska tänka efter lite före i fortsättningen att barn är oberäkneliga :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Igår var Moa jättetrött och somnade för kvällen vid 19. Sen ville hon kliva upp vid 04.30 med några småvak därimellan. Somnade om runt 06 och sov till 9.30!!

Diana: Vad kul att det gick bra under natten! Ha så kul i vattenlandet, vi skulle också åkt och badat idag men jag har blivit superförkyld och barnpoolen här är ganska kall så jag vågar inte :o
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

M är också på tillbaka på dagis efter 2½ månad hemma. Redan vid grinden till förskolan började han gråta och i kapprummet rullade tunga tårar på hans kinder när han (självmant) drog upp kardborren på skorna. Herregud vad tårarna trängde på då. :cry:

Jag trodde han skulle ta det med lite mer ro, under våren hade vi väldigt tunga lämningar och det verkar ju inte vara ett dugg bättre nu. :( Dock brukar det gå över fort, det har jag själv sett.

M är också ganska försiktig men jag är bara nöjd att han inte tar risker som hans kropp inte är kapabel att klara av. Försöker stötta och testa nya saker på ett tryggt sätt, barnen lär sig tid nog ändå...
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Min stora är väldigt lik din! Han blir dock sjövild efter en stund, men det där med att klättra och slänga sig från allt möjligt som andra 2-åringar - nix. Disneyfilmer och ett par bilar, sen reder han sig.

eyz: Om min son var sån redan första dagen på dagis hade jag nog funderat på att byta. Visst att de kan vara lite blyga första dagarna, men att bli så ledsen... :(

Delvis KL
Även här var det första dagisdagen idag. Ludde rusade in med världens största leende, trots 8 v. semester. Sen drog han i mina kläder och sa "Mamma, ÅK HEM!" :D
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Det är kul att läsa om era småttingar och inse att barn faktiskt är olika.

När jag lämtade Tuva idag gungade hon tillsammans med sin kompis A. Hon hade lekt tillsammans med en ny flicka som var 2 år och några månader. Kan tänka mig att hon tycker om att leka med de lite yngre som är mer stillsamma. Hennes bästa kompis A på dagis är väldigt tidig och framåt psykiskt. Han kan hela alfabetet och är en riktig smartis. Kan tänka mig att dom inte riktigt passar ihop hehe.
Hon hade sagt till fröken att hon inte behövde gå på toa efter lunch för hon kissar ju hemma :D Jag är glad att hon faktiskt pratade med fröken idag första dagen. Hon sa att hon inte skulle hem utan stanna på dagis. Good sign!
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Just idag hade det visst inte blivit bra på hela dagen (gick bara till lunch) men tidigare har han repat sig så fort jag gått ut ur rummet (personalen uppmanade mig att bara gå runt hörnet och lyssna). Jag själv var en riktig hemma-skrotnisse som aldrig ville till dagis/sexårsverksamhet förän jag hamnade på skolan där mamma jobbar (även om hon inte ens var i samma byggnad), det räckte visst med vetskapen att mamma fanns i närheten.

Hur som helst så kommer sonen bara gå två veckor till på förskolan här, sedan flyttar vi. Vi får väl se om det blir bättre på kommande förskola, hyser inga större förhoppningar dock.


(och ja, jag tycker det är värdelöst att han ska behöva "skolas in" igen och gå två veckor för att sedan byta, men han måste verkligen gå dessa två veckor :()
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Det är häftigt att barn är så olika, Emilia leker inte alls bra med yngre barn men dom flesta äldre går utan problem. Vi har aldrig haft några problem med lämningen på dagis och hon pratar ofta om dagis, personalen och dom andra barnen. Personalen tycker hon är som en 3-åring motoriskt med att klättra och sånt. Men hon pratar sämre än hennes jämnåriga och titta på film skulle jag vara glad om hon tyckte var roligt längre än 10 min.

Ilördags sprang hon omkring i min mosters trädgård i 4 timmar, hon stannade bara för att äta tårta. Tur att kakmonstret tycker om att röra på sig :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 024
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2
Svar
39
· Visningar
1 931
Senast: Palermo
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 182
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
2 934

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp