Stora snacktråden TVÅ

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag har tentaveckor nu ( 2 veckor ), vilket ha inneburit att jag lämnat E på förskolan kl 9.00 och sedan har hennes pappa hämtat vid 15 medan jag har pluggat 9-17.

Det är sista rycket nu och jag söker jobb, igår fick jag ångest och ont i magen :(

Jag insåg nämligen att det är så här det kommer att se ut för oss sedan. Jag kommer bara se min lilla fis någon timme på morgonen och max 2½ timme på kvällen. Det kanske låter skitlöjligt men jag fick verkligen en gråtklump i halsen av att inse sanningen. Jag har ju varit bortskämd med att se henne hela eftermiddagarna.

Blä, jag som var så taggad för att söka jobb och börja jobba.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

De tycks läka inifrån den här gången, såren är ljusrosa, dvs ingen skorpa men de är helt torra och det ser ut som ett sår där skorpan trillat av. :confused: Så sent som i torsdags varade de. Bara att hoppas på ännu finare sår imorgon...
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ja alltså det flockas ju inte av 75% tjänster inom mitt område, jag får nog ta det arbete jag får just nu och Ellas pappa pluggar ju fortfarande så det blir automatiskt inte långa dagar för henne. Dessutom vill jag jobba heltid för min framtids skull också. Men lite tungt kändes det nu iaf.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag förstår precis hur du känner! Jag är inte ett dugg sugen på arbetslivet, inte för att jag inte trivs med det jag ska arbeta som (för det vet jag att jag gör egentligen), utan bara för att jag får ångest och panik över att jag inte kommer kunna styra över mina dagar som jag vill så att jag får träffa mina barn så mycket som möjligt.

Här om dagen kom jag plötsligt på att jag kanske inte alls kan få en tjänst där jag kan vara ledig hela sommaren (är ju lärare), och det innebär ju att jag inte kommer kunna vara ledig tillsammans med barnen hela sommaren (eller att barnen inte kommer kunna vara lediga hela sommaren) som jag alltid har tänkt att jag ska kunna. Det kändes plötsligt jättejobbigt!

Jag har börjat jobba ca 30 procent nu på en förskola, men tanken är inte att arbeta på förskola för all framtid, utan sedan ska jag in i skolan. Eller utbilda mig till barnmorska, vi får se :angel:

Det är svårt det där. Jag har dock bestämt mig för att jag inte kommer att jobba mer än max 75% medan barnen är små. Får jag ingen anställning så kommer jag jobba som timvikarie istället, på så vis får jag in foten i skolan men behöver inte vara med på en massa sena kvällsmöten, utvecklingssamtal osv som tar tid från min familj. Man har väl dessutom rätt att gå ner i arbetstid när barnen har små? Så om du får en 100% tjänst kanske du kan jobba 75% ändå?
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vad tråkigt att det känns så.
Jobbigt när man känner att saker stjäl tid från barnen sådär.

Varför har vissa så svårt att förstå ett nej?
En kompis vill ha med mig på en hundutställning i morgon och
jag varken kan, vill eller orkar. Har fullt upp ändå och ingen i familjen
mår speciellt bra av allt som händer nu. Så att gå på hundutställning i
flera timmar orkar jag inte. Har försökt förklara men hon verkar inte vilja förstå.

Dessutom har hon en förmåga att bli väldigt sur för småsaker så har lite
svårt att bara säga "nej jag vill inte" gaah!
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag är verkligen sugen på att jobba också, längtar verkligen efter att få sätta tänderna i en riktigt klurig ekonomikalkyl ;).

Jag vill ju jobba heltid för min skull också, det är ju min framtid som ligger för dörren. Dessutom vill jag arbeta upp en bättre och tryggare SGI inför framtiden.

Dessutom vet jag inte om jag tycker det är så schysst att ta en 100% tjänst för att tätt in på begära 75 %. Då ska man vara ärlig från början och då lär jag inte få jobbet ;). Asch det blir nog bra när jag väl kommer in i det , E börjar ju inte förskolan förrän 9 så det skulle nog gå att skjuta på godnatt-tiden en aning också. Men jag är van att se/umgås med henne så mycket nu och det är lite skrämmande och ont i magen iaf.

Asch jag är virrig till tusen ;)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag känner också lite som du. I oktober börjar jag plugga igen, och går ut direkt på 10 veckors praktik som ju innebär minst heltid... Då kommer ju pappan vara hemma så det känns väl lite mindre jobbigt, men såklart jobbigt ändå att inte få spendera massa tid med dottern. I januari är det sedan tänkt att hon ska börja förskola, och det har jag redan ångest för. Men jag har perioder av studier då jag är hemma så det kommer nog inte bli särskilt långa dagar då, så det känns iaf som en tröst. Men sen, så kommer jag ju börja jobba "på riktigt" till sommaren med sommarjobb och då är man ju inne i snurran liksom och det känns jättejobbigt att få lov att lämna ifrån sig henne när hon ändå är så liten.

Det är såna här gånger man skulle vilja ha äldre föräldrar som hade gått i pension som hade kunnat hjälpa till mera dagtid så man inte hade behövt förskola i samma utsträckning.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Det blir nog bra, man vänjer sej vid det mesta. Annars får du väl plugga vidare tills Ella är 14 eller nåt :D
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag skulle vilja ha en gård så man kunde jobba med hästar hemma.
Det är absoluta drömmen :love:

På tal om drömmar så har jag legat vaken halva natten efter en totalvrickad dröm. Drömde att jag och katten bodde i lägenhet och det stod någon nisse utanför fönstret och stirrade på mig hela tiden:crazy:
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ella trivs helt galet bra på förskolan så detta är helt egoistiska känslor som jag talar om.

För Ellas del tror jag det är bättre med förskola än våra föräldrar som passning faktiskt. Hon kommer trolitgvis inte behöva gå längre än till 16 oavsett då mina arbetstider förmodligen går lite omlott med hennes pappas.

På förskolan får hon stimulans och umgänge med andra barn, något som vi föräldrar och far/morföräldrar har svårare att tillgodose.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

*kl*

Det är jättesvårt det där.. jag funderar med mycket kring det där med förskolan. Vi ska börja lämna Algot i januari (då är han runt 14 månader) och jag får ont i magen av bara tanken just för att det blir långa dagar (eller en lång dag i veckan). Jag har en lärartjänst (jobbar 35 tim/v på plats) så han kommer vara där varje dag och ha en lång dag i veckan (7.30-17). Problemet är med en lärartjänst att även om jag jobbar 75% så blir det nästan lika mycket jobb som en 100% tjänst och jag har närmre 6 mil till jobbet så att gå ner till 80% och ändå pendla fem dagar i veckan (de vill inte man ska jobba fyradagars vecka) går inte lösa ekonomiskt. Så Algot kommer få vara där heltid, vi har diskuterat om sambon kan vara ledig de långa dagarna eller i alla fall från middag de dagarna så de blir lite kortare...

Sen är det ju lite så att vi börjar bli lite sugna på att skaffa ett barn till (om det går förstås), men vi tänkte vi får nog försöka hålla oss o vänta någon månad till (ALgot är nu 9 1/2 månad). Då är det kanske inte så mycket jobb. Men det är inte värt o spekulera.. Hur lång tid har ni som har flera barn mellan dem? Hur fungerar det?

Annars har vi börjat komma tillbaka till normala dagsvanor här nu och det är skönt, faktiskt. I sommar har jag pluggat lite och sambon har varit pappaledig och haft semester så vi har byggt färdigt det sista på vårt stall som vi inte hann i fjor, varit på gotland en vecka på semester (då passade vi också på att gifta oss :angel: ), Men som sagt, nu börjar det bli skönt med vardagsrutiner igen.. :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vi har 19 månader mellan våra två, det har periodvis varit väldigt jobbigt med nu när Maja är 10 månader börjar det bli lättare. Så här i efterhand tror jag att vi skulle ha väntat lite med andra barnet, jag hade behövt jobba lite mellan barnen och behövt lägga lite mer tid på mig själv. Men det är mest personliga saker, bästa ålderskillnaden mellan barnen tror jag är svårt att hitta. Det blir olika problem/fördelar mellan alla åldrar+ individuellt.

ang förskola
Emilia började när hon var ganska precis 2 år, hon hade fått börja tidigare om det funnits plats. Hon går 7.30-12 varje dag och älskar det. Hon är mycket gladare på eftermiddagen när hon varit där och det blir inte alls lika mycket konflikter mellan oss. Maja kommer börja till våren, då är hon ca 15 månader.
Den förskolan har bara öppet till 14 (finns bara en) så fram till barnen börjar skolan kommer ingen av dom gå längre än så. Hur vi ska lösa det vet jag inte riktigt men med hjälp av farmor och farfar ska det nog gå och förhoppningsvis har vi råd att inte jobba heltid.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Imorgon åker vi hem till Österrike igen, jag vill inte. Jag får ont i magen av att tänka på det. Här är jag glad (även om det varit lite jobbigt att bo hos pappa själv med barnen), jag känner mer igen mig själv som jag var innan jag flyttade (dvs självständig och posetiv).

Men det är bara att acceptera läget, sambon är inte så mycket idé att prata med. Han kontrar bara med att säga att han skulle känna lika som jag känner för Österrike om vi skulle bo i Sverige.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag kanske har missat något, men varför känner du dig inte självständig och positiv i Österrike? Går det att förändra de saker som får dig att inte känna dig som dig själv där? :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vet att jag frågat det förut men lyssnar din man inte alls på dig?
Får känslan av att du hela tiden får anpassa dig efter honom och hans åsikter,
och trycka undan dig själv.
Var rädd om dig.

Idag har varit en jobbig dag.
Isak gör allt tvärtemot och verkligen testar testar testar.
Får han inte som han vill så stortjuter han.
Allt kombinerat med ryggvärk från helvetet, knappt nån sömn och huvudvärk. Yay.. (mirre gnäller av sig lite) Orkar knappt med mig själv just nu
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Det har blivit mycket bättre och vi pratar mer men grundproblemet finns kvar. Jag vill inte bo i Österrike och han vill inte bo i Sverige. Men om jag använder hjärnan så är det bättre att vi bor där, det finns så många fördelar. Men hjärtat säger en annan sak.

Mammas- Jag vet inte riktigt vad det beror på. Hemma i Österrike har jag ingen lust att göra något alls, allt känns bara jobbigt och tråkigt. Jag tappar tålamodet väldigt lätt och blir arg på barnen för minsta lilla. Jag hoppas det blir bättre med tiden, när jag kommer igång med jobb/plugg och lär känna lite mer folk. Nu när jag varit här i Sverige har jag gjort saker varje dag och allt har varit roligt som vi varit iväg på, även om det har varit jobbigt att ha ensam hand om barnen så har jag inte blivit arg många gånger.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Det är svårt det där. Men sedan kanske det inte är så konstigt att du blir på bättre humör om det du gör här är saker som är roliga och saker du vill göra? Jag vet att när jag hamnar i vardagens lunk tycker jag att det är svårare att ta sig upp på de där topparna som finns när jag är ledig och kan välja att göra roliga saker hela dagarna. Har du hamnat i trista mönster hemma kanske? Har du någon hobby där, ridning, träning eller annat? Eller är det bara jobb/plugg och vara hemma med familjen? Kan ni komma iväg och göra mer saker hemmavid så att det blir lite mer fart i livet där med?

Att utveckla det sociala livet låter som en bra start, finns det inte något du kan göra för att komma igång med det mer, kanske i kombination med en ny eller nygammal hobby? :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

När vi åker till Österrike nästa gång skulle det vara superduperkul att få träffa er.

Någon resa är inte planerad ännu, men det är inte helt omöjligt att det blir en resa till Wien under 2012. Vill ju att E ska få se sina rötter :-).

För att återgå till ämnet: Söker du jobb nu eller pluggar du fortfarande och pluggar du distans i sådantfall ?

Själv har jag avslutat en tentavecka i mikroekonomi, nästa vecka = tenta i makroekonomi. Pust och suck :/
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 025
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2
Svar
39
· Visningar
1 934
Senast: Palermo
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 182
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
2 939

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp