Stora snacktråden TVÅ

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag är bara mammaledig nu, i våras pluggade jag tyska en kväll/v och det var roligt att komma iväg på det. Annars brukar vi träffas några svenska tjejer en kväll varje månad och äta på resturang. Nu i höst ska jag komma igång med någon träning, i övrigt gör jag inget mer.
Det konstiga är att dom saker vi gjort nu inte är något speciellt, vi har varit i lekparken (både med kompisar och själva), varit och handlat och såna saker som jag kan göra utan problem hemma också. Men kanske blir det roligare att göra det nu hemma också när jag märkt att det faktiskt fungerar att åka iväg med båda barnen.

Nu är vi på gång att flytta till en annan del av Österrike så jag har väl också hamnat i ett läge där det inte rikigt känns som någon idé att börja med något nytt eller lära känna nya personer där vi bor nu.

Calazirya- Om ni besöker Österrike måste du säga till, för då planerar vi också in en tur till Wien då :)
Jag kommer vara hemma med Maja hela hösten också, sen kommer jag börja plugga till våren. Det blir nog lite distanskurser för att bygga på den utbildning jag redan har, det kombinerat med ganska intensiva tyskastudier. Jag hade gärna viljat utbilda mig inom vården men har inset att jag inte kan det i Österrike, det kommer dröja för många år innan tyskan sitter tillräkligt för att det ska fungera.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag är verkligen sugen på att jobba också, längtar verkligen efter att få sätta tänderna i en riktigt klurig ekonomikalkyl ;).

Jag vill ju jobba heltid för min skull också, det är ju min framtid som ligger för dörren. Dessutom vill jag arbeta upp en bättre och tryggare SGI inför framtiden.

Dessutom vet jag inte om jag tycker det är så schysst att ta en 100% tjänst för att tätt in på begära 75 %. Då ska man vara ärlig från början och då lär jag inte få jobbet ;). Asch det blir nog bra när jag väl kommer in i det , E börjar ju inte förskolan förrän 9 så det skulle nog gå att skjuta på godnatt-tiden en aning också. Men jag är van att se/umgås med henne så mycket nu och det är lite skrämmande och ont i magen iaf.

Asch jag är virrig till tusen ;)

Jo, jag förstod det att du ändå var sugen på att jobba, men jag förstår ändå den andra biten av det hela, var bara det jag menade =)

Klart att man får vara ärlig med hur man tänker sig att jobba! Men man vet aldrig, man kan få jobb ändå om de tycker att man verkar tillräckligt bra =)

Ella kommer ju ha det jättebra såklart, men jag förstår att du tycker att du får lite tid med henne! Usch, det är inte lätt det där!

kramar!
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Nej åh jag vet att du förstår vännen. Ella kommer att ha korta dagar minst ett år till, nu går hon ca 9-14 och då sover hon ca 30 min under dagen.

Men nu får jag avslöja att snart är vi ( = du och jag ) rätt nära igen ( boende ), så vi kan träffas oftare ;) :D
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag är bara mammaledig nu, i våras pluggade jag tyska en kväll/v och det var roligt att komma iväg på det. Annars brukar vi träffas några svenska tjejer en kväll varje månad och äta på resturang. Nu i höst ska jag komma igång med någon träning, i övrigt gör jag inget mer.
Det konstiga är att dom saker vi gjort nu inte är något speciellt, vi har varit i lekparken (både med kompisar och själva), varit och handlat och såna saker som jag kan göra utan problem hemma också. Men kanske blir det roligare att göra det nu hemma också när jag märkt att det faktiskt fungerar att åka iväg med båda barnen.

Nu är vi på gång att flytta till en annan del av Österrike så jag har väl också hamnat i ett läge där det inte rikigt känns som någon idé att börja med något nytt eller lära känna nya personer där vi bor nu.

Calazirya- Om ni besöker Österrike måste du säga till, för då planerar vi också in en tur till Wien då :)
Jag kommer vara hemma med Maja hela hösten också, sen kommer jag börja plugga till våren. Det blir nog lite distanskurser för att bygga på den utbildning jag redan har, det kombinerat med ganska intensiva tyskastudier. Jag hade gärna viljat utbilda mig inom vården men har inset att jag inte kan det i Österrike, det kommer dröja för många år innan tyskan sitter tillräkligt för att det ska fungera.

Kan du inte försöka få igång en hobby då? Det kanske gör det lättare att komma in i språket också, om du är tvungen att göra dig förstådd i stallet/på kursen/gymmet eller vad du nu är intresserad av så kanske det kommer lättare? När jag jobbat inom vården har vi haft personer som visserligen haft lätt för språk men som kommit in i språket mycket mer efter att ha jobbat ett tag. Förstår att du inte orkar ta tag i vänner om ni ska flytta, men det kanske går att komma igång med flytten snarare om ni ändå tänkt flytta? Dvs inte dra ut på det så mycket? :) Jobbig situation du är i, hoppas att det blir bättre! :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ella trivs helt galet bra på förskolan så detta är helt egoistiska känslor som jag talar om.

För Ellas del tror jag det är bättre med förskola än våra föräldrar som passning faktiskt. Hon kommer trolitgvis inte behöva gå längre än till 16 oavsett då mina arbetstider förmodligen går lite omlott med hennes pappas.

På förskolan får hon stimulans och umgänge med andra barn, något som vi föräldrar och far/morföräldrar har svårare att tillgodose.


Absolut är det så, men jag tänkte mer på vår dotter som kommer vara 14-15 månader när hon börjar. Då har de ju inte alls samma aktivitetsnivå och utbyte av andra barn som barn i Ellas ålder. Det var så jag tänkte när jag skrev om mormor/morfar/farmor/farfar.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Behöver skohjälp! Ska köpa skor inför förskolestarten. Har mätt Iggy's fot (13,5 cm) och enligt tabell har han stl 23. Men så stod det att man skulle köpa en sko som var ca 1,2-1,6 cm längre och stövel/vintersko 2 cm längre än foten. Men är det redan inräknat eller hur jag ska förklara. Annars borde jag ju köpa storlek 24 i tennisskor och 25(!) i gummistövlar. Stackars unge, han har haft stl 21 hela sommaren på ett par tenniskor vi tyckte satt bra.... Tycker det är supersvårt med skor!
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Skit i tabeller, det varierar för mycket på olika märken och modeller. Kom ihåg hans mått och sen kollar du innermåttet på varje sko du är intresserad av. De kan mäta i butik om det inte finns nån info på lappen. Och på de måtten (hans fot och skorna) ska det skilja 1,2-ca 2 cm beroende på sko. :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Håller med kpist, skit i tabellerna, skorna är olika stora ändå (inte cm-måtten alltså utan storleken). Jag har även problem med vidden, båda mina barn har ordentligt vadderade fötter och jag har nog köpt fem par skor som varit för snäva, och något par har jag inte ens fått på!

Ett annat bra tips är att rita av foten på en bit papp och klippa ut och ta med till affären, om du vill handla utan barn.

Min 3.5 åring har stl 25-26 i skor och hans fötter är 16 cm.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Fötter är så olika. Ls gympaskor kan han inte ha för att hans fötter är för höga. I somras började han säga att det gjorde ont i fötterna, när jag tog av strumpor och skor hade han djupa märken efter strumpsömmen på tårna, så hans fötter är alltså för höga redan i tårna för de skorna. När vi mätte efter vi märkte detta var de fortfarande lagom stora på längden.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

+kpist och visslan. Tack för era svar. Blir nog som så att bege sig till en affär och helt enkelt prova ut.

Men hur många och vad för typ av skor behöver de nu och den närmsta framtiden (innan vintern tänkte jag på)? Vi hade tänkt köpa ett par tennisskor, gummistövlar och ev ett par kängor typ Kavat. Räcker det eller behövs det fler? Han har ett par tennisskor här hemma och ett par tennisskor/kängor men de var lite för varma just nu så de får nog användas först om någon månad.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Tre par räcker bra. Kavat har en jättebra måttabell på sin sida och i mindre storlekar finns det enormt mycket second hand på tradera och blocket.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

kl

Idag har jag varit nära att gå upp i atomer!
Lowe har gnällt och gnällt och gnällt. En tand har kommit upp efter 2 veckors gnäll och jag antar att det är den andra som stör honom nu.
Underbart att dagen började 6.15 för hans del och han har sovit 2 pass på 30 minuter vardera. Han som egentligen sover ca 3 timmar på dagen annars.

Sen när jag upptäckte att det luktade kattpink i hans vagn idag med gjorde knappast dagen bättre. Katten är kastrerad nu i eftermiddags och när jag kom in efter en tur med barnen ute satt han på köksbordet och hade pinkat. AAAAAARRRGGGGHHHHHHHH!!!!!!
Jag vet, han är lite groggy fortfarande och det är inte hans fel. Men fy vad trött jag är på allt idag.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Låter inte som någon bra dag.
Jobbigt med kattpink i vagnen.

Idag började Isak på dagis igen efter sommaren.
(eller han började på sin nya avdelning, han har varit lite på dagis i sommar)

Trodde det hade gett sig nu men när jag hämtade hade han kissat på sig igen.
Suck! Varför kan han inte gå på toa på dagis för? Har inte direkt hur mycket kläder som helst att ha på dagis, då har han ju inget hemma.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vill han inte gå på toa på dagis lr glömmer han bort det när han leker? Innan sommaren så gick alltid E på toaletten och bajsade men på dagis så kom det alltid i blöjan. Men en dag så sa han till när jag skulle lämna på morgonen och vi gick på toaletten, efter det så fungerade det jättebra.

E hade också sin första dag på dagis idag, även han utan blöja. Det gick jättebra! Han sa även att "kompisen", som han har sagt "är dum" om hela sommaren, har blivit snäll... Hoppas det håller i sig.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Nu minns jag inte hur gammal Isak är, men kan inte fröknarna gå med honom med jämna mellanrum? Så gör dom här med pott-barnen och då får dom som vill av blöjbarnen också haka på :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Tror han helt enkelt glömmer bort det när han leker.
Men pratade med fröknarna (igen) idag att han behöver påminnas och helt
enkelt tas med till toa då och då.
De hade bara frågat honom igår och då sade han nej och kissade på sig ändå.


Han blir fyra i april.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

fy vad trist med pink i vagnen, och på bordet med för den delen :( det brukar ju lukta extra illa om nykastrater med :crazy:
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Moa gick ju första dagis (våga vägra "förskola") dagen förra tisdagen. Innan sommaren ville honnästan aldig dit och grät när jag gick. Inför tisdagen pratade jag mycket om hur roligt hon skulle ha och leka med barnen och så.
Så hon såg nu fram emot det och var jätteglad när hon såghuset, och sennär jag släppte ner ehnne hade hon så bråttom så hon sprang iväg och trillade, och skrapade upp handflatorna :crazy: bra start..

Men trots det har hon varit strålande glad varenda morgon och i lördags blev hon jätteledsen närhon inte skulle det! Hon är ledsen när vi ska åka hem däremot. Eller ledsen och öedsen.. hon slänger sig ner och sparkar och slår, eller bara "spelar död". -nej Moa åka hem! Stanna dagis! Mamma komma sen! det är rena kriget när hon ska åka...
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jaså :eek::cool:

Men bordet var ändå lätt att torka bort allt på och sen på med medel så var kisset ett minne blott. Värre med tyg som suger upp det. Det luktar inte om vagnen om man inte bokstavligt talat kör ner näsan i det. Han hade kissat på fårfällen i den och jag antar att det är det som gått igenom lite och luktar tror jag, för det syns inga spår efter någon kissfläck i vagnen. Fårfällen slängde jag direkt och vagnen är skurad med asolsprit. Det var mamma som hört att det löste upp fettet och proteinet i kisset som tydligen gjorde så det luktade. Nu luktar det inte alls lika mkt, men asolspriten luktar och påminner om ättika. Ska nog våga mig på att slänga in hela kittet i tvättmaskinen.
Kryper det bryter jag ihop. :grin:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 025
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2
Svar
39
· Visningar
1 934
Senast: Palermo
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 182
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
2 939

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp