Stora snacktråden TVÅ

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Håller med Cala. Kan du ge ett mer konkret exempel så försöker jag gärna svara. Jag tycker jag haft mycket hjälp av Jesper Juuls "Ditt kompetenta barn". (ja jag vet att jag tjatar men jag gillade verkligen den) I boken ger han jättebra tips och förklarar på ett vettigt sätt precis så som jag vill att mina barn ska växa upp. Sen är jag inte alltid jättepedagogisk men jag gör så gott jag kan.

Sam kan t ex tjata ihjäl mig om att han VILL HA CHOKLAD när jag står och lagar mat. Han klättrar upp på köksbänken, in i skafferiet och rotar och öppnar kylen femtiotre gånger. Istället för att bli vansinnig inser jag att han är jättehungrig. Om han vill får han gärna hjälpa mej att laga mat men oftast går det inte i det tillståndet, så då tar jag honom och sätter honom framför datorn eller teven. Tio minuters underhåll och uppehåll ger mej en chans att laga färdig maten och sen äter vi ju och problemet är över.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

kl

Natten till i söndag kom vi hem igen till vårat hus efter en mellanlandning hos sambons föräldrar. Emilia blev jätteglad över att komma hem, trots att det var mitt i natten och hon var jättetrött gick hon runt hemma och sa "Åh, nalle", "åh, bilen" osv om alla hennes leksaker. Sen ställde hon sig och lagade mat i leksaksköket :)
Hon ville sova i sin egna säng och har nu sovit hela nätterna igen (sov lite orolig när vi varit borta)

Jag funderade en del på hur hennes språk skulle utvecklas när vi var i Sverige så pass länge. Det blev som jag hoppades på, hon pratar mer svenska nu men blandar väldigt mycket.

Maja sover dåligt igen nu efter några nätter med lite bättre sömn, hon har nu väldigt svårt att komma till ro igen efter att ha vaknat. Men hon har tre tänder på gång så jag hoppas att det är dom som stör. Jag funderar på en sak med maten till henne. Som ni kanske vet äter hon dåligt men det är lite bättre nu när hon har lärt sig att använda fingrarna mer. Men hon verkar inte förknippa mat med att bli mätt. Igår satt vi och åt, hon pillade med sin mat och stoppade ganska mycket i munnen. Sen börjar hon skrika och visa att hon vill ha flaskan. Efter en stund får hon flaskan med ersättning och blir nöjd och plockar med sin mat igen. När brukar dom börja koppla ihop mat med att bli mätt?
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Svart att svara pa, mitt forsta barn var noll intresserad av att ata for att bli matt innan han var 13-18 manader.

Mitt andra barn har glatt glufsat i sig i princip allt man stallt framfor honom sen han var fem manader gammal.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Knappar mej sjalv

Jag haller pa att sluta amma, tror jag. Det finns i princip ingen mjolk kvar, helt medvetet av mej. Vi ammar ett par ganger pa natten, allt fran 1-5 ggr. Vid mina foregaende forsok har han skrikit som en mistlur och blivit helt forstord, men pa sistone ar han mycket mer resonabel. Han ar 20 manader. Inatt fick han mjolk men somnade inte, och da vagrade jag att ge honom det andra brostet. Det tog ca 45 minuter innan han somnade igen, men han skrek inte. Han grymtade och gnallde lite och sa "Lite jölk, mamma" men jag sa naaa du har redan fatt, sov nu.

Till slut somnade han ju (och da vaknade Sam och var ledsen, men det ar ju en annan historia). Isaac vaknade till igen och skrek sitt mistlursskrik en minut eller tva och sen somnade han igen. Utan jölk. :)

Jag behover lite pepp. Jag kanner mig ganska fardig med amningen, speciellt om det gar att avsluta pa ett snyggt satt. Pa med polokragen inatt alltsa...

Det jobbiga ar ju att jag inte vill att han ska vacka Sam och att min sambo jobbar 5 natter i veckan. Jag har ingen som kan ta Sam over natten, darfor vill jag inte att Isaac skriker i hogan sky. Det ar inte vart att ha tva galande ungar mitt i natten liksom.

Hotellnatter i november lockar grymt mycket, gratis med jobb....
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ps, Sam ar ju 3.5 och kopplar fortfarande inte riktigt ihop mat med mätt. Han klagar ofta pa att han har ont i magen och det hjalps ofta av lite mat.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Det är svårt det där med maten, speciellt när Maja är så olik Emilia.

Emilia gjorde precis som man "ska", smakpotioner som sen blev större och mer bitar i. Maja har vägrat pureer och vill bara äta själv. Hon verkar inte ogilla någon mat och visar ganska stort intresse. Men ändå äter hon väldigt lite, det är tur att hon fortfarande vill ha flaskan så hon får i sig något (Emilia vägrade flaskan från 7-8 månader ålder). Ska bli intressant att se vad hon väger på 1 årskontrollen om en månad. Senaste kontrollen var vid 8 månader och då hade hon tappat en del på viktkurvan. Hon är lång och smal men inte mager så jag är inte orolig egentligen, det vore bara skönt om hon kunde börja äta ordentligt.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Det finns ju massor av bra plockmat de kan ata. Isaac borjade ganska tidigt (runt aret) att vilja ata med sked sjalv, vi har i princip inte matat honom sen han blev 6-7 manader. (fast vi kanske hjalper till tva-tre skedar nar han inte far upp mer sjalv).

Forstar att du ar orolig men det ar ju otroligt fa barn som inte ater sa pass mycket att de overlever. Att hon blir smalare och langre ar ju ganska naturligt i den aldern. Sa mitt rad ar att chilla, ge henne sa mycket mat hon vill ha sa loser det sej nog.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Båda barnen sover och jag sitter och försöker hitta inspiration för barnens rum sen i huset. Det finns så mycket fint och jag har så svårt att bestämma mig. I lekrummet blir nog skogstema, med mycket färger och former.

Men sovrummen är svårare. Vi har bestämmt att dom får varsitt sovrum, det blir nog lugnast så. Men då är frågan, ska dom få helt olika rum eller liknande rum. Tänkt om det ena barnet tycker att det andra har ett mycket finare rum? Emilia kan ju vara med och välja lite själv och jag försöker tänka på vad hon tycker om, men vad hon gillar varierar från vecka till vecka. Maja är för liten för att tycka om något speciellt. Grundtanken för rummen är att det ska vara färg, men lugna färger som ger ro för att kunna sova sen har jag inte kommit längre.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Det är ungefär så vi gör, gör ingen speciell mat till henne utan lägger upp delar av det vi äter. Igår tex så åt vi varma mackor på kvällen och då fick hon en skinkrulle, oststav, lite tomat, en bit bröd osv att pilla med. Dagens lunch bestog att pasta och korv och då fick hon av det. Kom på att hon har två saker hon äter ordentligt av, korv och broccoli men det kan man ju inte äta jämt :) Frukt älskar hon också och riskakor.

Orolig är jag egentligen inte, funderar mest bara på när hon ska börja äta sig mätt på mat. Tycker inte heller att ersättningen borde mätta så mycket längre men hon blir ju nöjd av den iaf.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Hihi Isaac alskar blomkal (och typ allt annat).

Upp till ett ar brukar man val saga att det ar fritt fram for brostmjolken, sa mycket de vill ha. Jag vet inte om det ar samma med ersattningen?
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Kul och inreda barnrum :)
Det ska vi göra här också litegrann :)

Isak har ett sovrum uppe som ska göras om lite.
Han har fått vara med och välja färger, så det blir gula väggar och ljust gröna möbler. Nu har han en gulbeige tapet som måste bytas ut och träfärgade möbler.
Blir varma och lugna färger i sovrummet.

Lekrummet nere är nu mörkt blått med en hemsk strukturtapet :crazy: (heter det så tro, den är alldeles "bubblig" och vass. ) Den ska bort och sedan ska det slipas och målas. Troligen blir det två färger där inne, en färg på två väggar och en annan på resterande väggar. Därinne blir det starkare glada färger.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

kl

Jag har en sadel ute till forsaljning och det ar en tjej som fragar om jag vill byta mot en ponny! En sot c-ponny, 8 ar och ridbar. Klart jag vill! Fast anda inte...
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Hihi eller hur! Fast jag hade tankt mig nagot lite mindre till barnen. Dessutom ar det olampligt for mej att ha en hast nu, da jag inte ar intresserad av att ha fler an en, och inte heller av att ha den inackorderad nagonstans. Dessutom har vi inga bra hagar som inte kan nas av sma barn och det vagar jag helt enkelt inte...

Sa na...... Jag far nog halla mej ett tag till...
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Barnrum är ju såå kul att inreda. Jag funderar litegrann på hur jag ska inreda Lowes rum sen när det är dags för honom att få eget rum. Rött och limegrönt står högt upp på min lista.

Kan du inte inreda hyffsat lika, men ändå lite olika ändå? Alltså samma stuk, men inte samma färger.
Har du tänkt inreda relativt "barnsligt" nu så du ändå har i tankarna att det ska göras om igen sen när dom börjar bli lite större eller ska det vara rätt neutralt så det kommer hålla längre?
Om du tänkt att dom ska ha rummen som dom är länge hade jag valt att göra dom hyffsat lika. Känns som det tar ett tag innan barn börjar reflektera över att syrran/brorsan har finare rum än mig. Om du ändå tänkt att dom vill ha annorlunda när dom är lite större så hade jag inte gjort dom identiska. :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag förstår det. C-ponny är ju lite dum storlek när barnen är såpass små. Antingen mindre ponny till barnen eller större så man själv kan rida.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Del kl

Åh ja är också så sugen på att nreda Moas rum! Men just nu bor vi bara på nedervåningen allihop i ett stort rum på runt 40 kvadrat. Överåningen ska renoveras med start nån gång i höst, dte är min pappa som ska göra det själv ¨så det lär väl ta ett tag. Just nu är det ett stort rum med förbyggda snedväggar och 2 meter till tak. Lite problematiskt eftersom att sabon är 1.99:D
Så snedväggarna ska fram och så ska det upp en mellanvägg, höjas taket och bytas från ett stort fönster i mitten till två vanliga. Vårt /moas rum kommer ligga vägg i vägg men vårt blir 3.50 brett och hennes 2.80*4m(ca). Jag tycker det låter litet, men det kanske det inte är?

Jag har iaf tänkt ha en hyfsat neutral men rolig färg på väggarna och sen sätta upp wallies så man kan ändra inriktning uta att behöva tapetsera om.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Men då har han ju en hel cm till godo ju :D

Färgval på väggar och sånt tror jag blir en färg som fungerar några år framåt sen tänkte jag inreda resten mer "småbarnit", tex med gardiner, matta och sånt.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vi har faktiskt helt vita väggar, funderar på att ha en fondvägg men mer än fundering har det inte blivit.

Jag kör på grönt och rött tema just nu och det ser inte alls tråkigt ut med äggskalsvita väggar faktiskt :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vilken färg har ni på möblerna?

Vi har vita möbler och vita väggar i Emilias rum nu och det känns ganska tråkigt, men iof skulle vi kunna få in mer färg på annat sätt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 027
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2
Svar
39
· Visningar
1 942
Senast: Palermo
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 182
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
2 945

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp