Stora snacktråden TVÅ

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Sängen är bara en vanlig 120 med rött "madrassöverdrag", en grön matta, ferrariröda stolar och bord, klargrön lampa, grön gardin med röda nyckelpigpor, gröna ramar på två stora tavlor.

Sedan har vi en sådan där hylla med fyra hål, den är vit men lådorna är röda. Röd spis, röd bobbycar och en stor nyckelpiga (röd ) uppblåst med luft som man kan sitta på ( IKEA ).

Små tavlor på släkt och familj i röda och gröna ramar ( sådana små från IKEA ).

Denna RÖD och GRÖN menar jag ungefär. Fast inte sådär lysande lime mer stark men inte lysande :D

Jag är så nöjd med att väggarna är vita för det gör hela rummet fräscht och enhetligt och det är så kul att kunna välja möbler och inredning med färg. "Tyvärr" har hon ett älskat tält också, men det är blått ( det förstör hela min bild av hur rummet ska se ut så jag får fanken leta efter ett grönt tält ) :p ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Kl

Jag har lila i lekrummet. Inte helt tänkt som barnrum från början, det var mest så att jag hade en burk lila över....

Sams rum är vamt gul, blandning mellan senap och öken ungefär. Just nu finns där enbart en säng eftersom han har noll impulskontroll, men vi har som sagt ett lekrum.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

KL

Det gick jättebra att lägga Isaac utan bröst idag. Jag sa att vi skulle somna utan att amma för att jag inte ville amma mer, så vi läste lite böcker och gosade istället. Vips hade vi somnat båda två!
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Kl


Har funderat på en sak ett tag nu.
Det rekommenderas ju att man inte ska ge små barn bröd med fullkorn. Men ändå finns fullkornvälling från 8 mån? Var finns logiken i det?
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Låter som Ella har ett fint rum.

Vindvissla- Jag hade varmt gula väggar i rummet hemma hos mina föräldrar, det var väldigt varmt och mysigt.
Vad skönt att det gick så smidigt med läggningen igår, hoppas det går/har gått lika bra idag.

__________

Emilia har börjat förstå att man köper saker och att man måste betala innan man får använda/äta saken.
Nu frågar hon om det mesta här hemma om det är köpt och när vi äter säger hon ofta. Nej, betala först.

Idag frågade hon "mamma, bebisen köpt?". Bebisen är alltså Maja :)
 
Senast ändrad:
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Hehe hoppas hon inte tänker äta upp lillasyster :D

Tack för omtanken. Det gick supersmidigt ikväll också. Han vaknade fyra gånger under natten ungefär och det blev en del skrik och klagan, men mest mutter och bök. Han var absolut inte förtvivlad så det kändes bra.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Söta Emilia, är bebisen köpt :D ;)

Åh Ella den lilla lymmeln ( på tal om att betala i affärer innan man äter ). I går på Coop så var hon jäkligt snabb fram till frukten och tog en tugga av ett äpple ( jag var några meter bakom ). Precis när hon tagit tuggan är det som att hon kommer på sig själv

-Ojjj mamma ooooooj oj dååååå.

Sedan drar ungen i hundranittio fram till kassakön, förbi hela kön och hyvar upp äpplet framme vid kassörskan.

:/
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Sen måste jag ju också berätta att det går mycket bättre med grannens barn nu. Hon var över och lekte lite hos oss igår och det går mycket smidigare mellan henne och Emilia nu. Vi lekte mest i sandlådan och letade spindlar. Vi hittade mammaspindel, pappaspindel och en massa bebisspindlar.

Men jag blir lite osäker på en sak. Hur man ska berätta/prata om olika saker med andras barn. Vi hittade en död humla, hon undrade om den kunde bli frisk igen. Jag svarade att den är död och inte blir frisk igen. Hon undrade om den hade bebisar och om dom skulle klara sig utan sin mamma isåfall. Hur svarar man då? Jag vet ju inte alls hur dom pratar om döden hemma.

Sen frågade hon om vi inte kunde döda en spindel. Jag sa att det får man inte och hon frågade varför. Förklarade att det gör ont på spindel då. Då undrar hon varför det gör ont. Vad svarar man på det? :) Inte lätt med alla frågor från en 4-åriing :)

På lördag ska Emilia på sitt första födelsedagskalas utan förälder, till grannflickan. Vi får såklart stanna kvar om Emilia vill, får se hur det går.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Och min vildunge lyckas ta sig ut under staketet där hundarna gjort ett litet hål och med nyklippta fält försvinner han fort som en blixt. JÄTTEKUL tycker han att det är men det gör inte jag för jag har ont i ryggen :(
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vad söt av Ella, att hon förstog att hon gjort fel och ville göra "rätt för sig"

Vindvissla- Jag tror inte hon tänker äta upp Maja, men ibland verkar hon tro att Maja är en docka som man kan leka hur somhelst med och bestämma över hela tiden.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Kör på din egen linje tycker jag, om det är något som mamman bredvid har problem med får hon ju ta upp det med dej.

Med spindeln hade jag nog sagt nåt i stil med "vi ska inte döda den för vi är snälla människor, och snälla människor dödar inte djur med flit".
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag är ju lite begränsad av språket också, men jag tror inte det är en nackdel när man pratar med ett barn. Jag krånglar inte till det, utan svarar enkelt.

Jag är också lite nervös för att jag ska lära flickan fel, hon har inte tyska som modersmål och hon blandar in en del italienska (men jag är imponerad över hur fort ett barn lär sig ett nytt språk). Framför allt är min grammatik väldigt dålig. Men visst borde inte dom korta stunder jag pratar med henne kunna göra så hon lär sig fel?
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Nej det tror jag inte. skulle du tycka det var jobbigt om emilia hade en kompis i Sverige vars mamma pratade knackig svenska? så längre du inte är hennes enda kontakt med tyskan tror jag inte det är några problem.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Tänk på de barn som vuxit upp i Sverige med föräldrar som pratar dålig svenska, de har för det mesta ingen brytning alls, så jag tror inte att du behöver oroa dig över att du har det inflytandet på hennes språk. :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Tva natter utan mjolk till kalven. Heja mej! Tre gratis hotellnatter i november hagrar och det kanns som att jag kan klara det! :bump:
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

KL
Vad glad man blir när Isak sätter sig och bajsar på golvet..
Hoppas han inte gör om det.

Vindvissla: Skönt att det går bra med att lägga honom :-)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Blä för bajs på golvet. Eller blä för bajs överallt förutom i toaletten eller blöjan.

Igår gick det inte lika bra, han blev jätteledsen flera gånger. Dessutom vill han sova på min arm hela natten och jag slits mellan "ååååååh vad mysigt" och "det hade ju varit skönt att få byta ställning" typ. Ovanpå det har jag delat kudde med Sam halva natten och med mina två kaminer hade jag kunnat värma upp ett helt ridhus i Norrland.

Nu har storasyster åkt iväg med båda barnen, jag har bakat en asgod pizza och ska sy lite innan de kommer hem igen.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Åh hoppas det går bättre för er i natt igen, håll i nu :)

Själv ska jag piffa till mig lite och möta upp en väninna för ett restaurangbesök med lite vin ...
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ja nu har det ändå gått tre nätter utan amning så nu är det liksom ingen återvändo. Ingen mjölkansamling heller så han hade fått tutta på en torr skinnbit.

Ha en härlig kväll, jag hade också behövt en restaurangkväll med en väninna (och vin!)!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 027
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2
Svar
39
· Visningar
1 990
Senast: Palermo
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 196
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
2 966

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp