Stora snacktråden TVÅ

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Fast varför kan inte hennes storebror bära rosa och lila och leka med djur och andra "tjejleksaker"? Varför vänta tills dottern kommer in i den åldern när pojken kan kläs i kläder du tycker är fina och leka med leksaker du gillade när du var liten? :)

Fast Belville finns väl bara i smålego? Det finns ett stall i Duplo, med bil med transport till, utöver de vanliga med fler djur men inklusive hästar. :)

Därför att jag inte tycker de är fina på en kille. Många rosa och lila kläder man köper på tjejavdelningen har ju någon "puffärm" eller tjejiga tryck, ja ni vet säkert vad jag menar. Och det vill jag inte klä min pojk i. Fast vanliga rosa t-shirts har han haft så det är egentligen inte färgen i sig... Tyvärr har jag väldigt svårt för att klä dottern i sonens blåa kläder också. Innan dottern var född trodde jag att jag skulle använda jättemycket av hans kläder, men det blir mest som extrakläder på dagis.

Fast jag har köpt både hästar, smådjur och sånt till sonen också, det blir ju liksom så att man köper det man själv tycker verkar roligt. Och jag menade inte att djur är tjejigt, här har det helt enkelt inte blivit av än att vi har köpt någon bondgård. Barbiedockor däremot tänker jag inte köpa till sonen (om han nu inte skulle vilja ha det över allt annat). Han har lekt lite med mina gamla men det var mest för han kände igen dem från toystory-filmen och det var inte så intressant särskilt länge.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Förresten, vad använder ni för bra vantar till era barn vintertid? Jag tycker de vanliga från Lindex och HM inte är särskilt bra. Blir blöta direkt, i alla fall när de varit med om ett par tvättar.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Alltsa det viktiga ar att barnen far leka med det de tycker ar roligt, tycker jag.

Jag har aldrig nagonsin lekt med barbie, daremot har jag sytt mycket klader till dockor. Fast helst lekte jag franska revolutionen med mina kompisar (tjejer och killar) och klattrade i trad. Ovrig tid tavlingshoppade jag mina 300 latsasponnysar over uppbyggda hinder i tradgarden. (vilken bra motion forresten, tror jag ska borja gora det igen! :D)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ps, kolla in i vinteroverallstraden, jag tror dar var ett par vantrekommendationer ocksa. Villervalla har snygga men jag har inte provat dem.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ja, jag undrar om inte det var hestra någon tyckte var bra. Jag får kolla igen.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Knapplån

Jag måste bara få berätta... Om allt går som det ska så blir jag bonusmormor i maj :love:
Det ska bli så himla roligt :D
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

+Vinvissla och Ajda

Så jobbigt är det väl egentligen inte, men ibland faller jag för grupptrycket. Vet att sambon tycker att han ska ha lite kortare än vad han hade alldeles nyss. Brukar klippa honom kort någongång per år sen får det växa.

Angående kläder så har han kläder i alla färger, han gillar rosa och lila. En fröken på dagis tyckte det var kul att se en kille med färgglada kläder! Skulle han vilja gå till dagis i klänning så är det helt ok. Han brukar gå runt i min bh hemma:)

På leksaksfronten så är det mycket Toystory just nu, men han har även ett Fiffi Förgätmigej hus och mycket gosedjur. Vi köper helt enkelt det han vill ha.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

delvis kl

Jag har fått höra flera gånger att Maja är en pojke, även när hon haft rosa kläder. Jag bryr mig faktiskt inte alls, folk får gärna tro att hon är en pojke om dom vill.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag har fått höra att endel trott att Lowe är en flicka. Han har ofta röda eller lila saker på sig och hans filt i vagnen är röd och lila. Sen är det visst många som tror Lowe är ett tjejnamn.
Ett unisexnamn har jag konsterat nu efteråt :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag har ofta hört att storasyskon kan gå tillbaka lite och tycka dom är bebisar när dom får ett syskon. Emilia verkar ha hamnat där nu, hon vill ha napp hela tiden, hon vill bli buren hela tiden, dricka mjölk ur nappflaska osv. Häromdagen ville hon tom amma (vilket hon inte gjort sen hon var 2 månader gammal). Verkar vara jobbigt för henne, har ni några tips på hur vi kan hjälpa henne ur/genom den här perioden?

Igår gjorde vi som jag skrev iordning Majas rum, så det blev en del nya saker till Maja. Även Emilia fick en liten present men hon verkar väldigt avvundssjuk på det Maja har fått. Vi har tänkt att köpa en matta till henne i samma serie som Maja har sen när vi flyttat men nu funderar jag på om vi ska köpa en redan nu. Tycker ni det eller är det bättre att hon får lära sig att livet är lite orättvist ibland.

Sen fyller Maja 1 år om knappt än månad, hur brukar ni göra med presenter? Brukar syskonet få en liten sak också då? Jag har tidigare tänkt att syskonet får lära sig att vissa dagar är speciellt för någon annan men nu börjar jag bli rädd för att Emilia kommer ta det ganska hårt.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

jag har ju inte hunnit så mycket längre än dej, men angående paket tror jag inte Maja bryr sej om emilia öppnar en del av hennes i år. jag kör stenhårt på att de delar på saker och att den som har leksaken får ha den färdigt. om ett barn vill leka ensamt kan det få göra det på en annan plats, ibland sitter sam vid barbordet där Isaac inte når eller så försöker jag ta isaac och göra något annat så sam får vara ifred en stund. just nu är det ständig övervakning som gäller här, annars blir det värsta tjyvnypen från sam, helt onödigt och dumt.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

del kl

Det har väl hänt typ 3 gnger max att random folk har trott att Moa är en tjej.:D Strunt samma om hon har rosa kläder på sig endast, "men vilken söt liten kille" får man höra:p Fast jag tycker mest det är festligt, när hon får längre hår sen tror jag det kommer synas att hon är tjej. Sen är hnnes näsa rätt bred så jag vet inte m det är den som förvillar folk, kanske.


Imorse vaknade hon kl 04.45 och skulle gå upp. Inte sova mer utan äta kokos(frukost) och kolla på musse pigg... somnade om vid 06.30 och klockan ringde vid halv åtta.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Kan du reflektera över varför du tycker att det är jobbigt att klä din dotter i sonens kläder ? Det är ju en intressant diskussion i sig.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Fast hon tycker ju uppenbart att det är fint eftersom hennes son kan använda kläderna? Därav frågan, det var alltså inget illa med frågan i sig.

Aja nej men struntsamma, jag behöver inte ha en diskussion om det.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Fat jag menade inte om kläderna är fina i sig, utan huruvida hon tycker att de passar på sin flicka.
Jag personlige tycker tex inte att puffärm, rosetter eller långt hår är fint på pojkar, men det är ju min åsikt. Vill sen barnen ha det är ju en sak, men chlos dotter är ju för liten ännu för att kunna bestämma sånt själv så då går man ju på egna åsikter. Jag är väldigt mätt på denna köns-kläd-leksaksdiskussioner som florerar vilt i samhället.

Sen beror det ju lite på var det är för personlighet barnet har tycker jag. Moa till exempel bär mycket killkläder med tuffare tryck på eftersom det passar hennes personlighet. Men hennes farmor köper riktigt "lull-lull" kläder och tycker att hon passar i det. Och jag bara kräks:p
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ja och det är ju vad hela könsdiskussionen går ut på?

Det märks att du är mätt på den, men vet du det är helt ok. Jag tycker fortfarande att den är högaktuell och väldigt viktigt :). Därav kan man ju välja att diskutera om man vill det eller så väljer man att skita i den.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Haha bra, då är vi överens om att jag blundar för den hädanefter och du kämpar vidare :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

f.ö ka jag meddela att Moa har lärt sig nåt nytt på dagis. Jag frågade om vi skulle sjunga och hon börjar :-fisa fisa fisa rumpan säger PRUTT!
:rofl:

Jag frågade vart hon har lärt sig den " Jerry sjunger den på pottan dagis" jaha, ok :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 047
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2
Svar
39
· Visningar
2 006
Senast: Palermo
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 197
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 016

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp