Stora snacktråden TVÅ

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Trevligt fynd :D

Vindvissla: Hoppas som cala att det går bättre inatt, nåt setback är väl ofrånkomligt men eftersom det gått bra två nätter innan finns de ju hopp :)

Cala: oj det låter trevligt (förutom vinet ;)) hoppas det blir god mat!

kl

Hur paff på en skala tror ni jag blev innan när jag räknade lite med Moa (jag säger och hon upprepar) när jag km till tre och hon inte säger det utan fyra, fem??

annars så låter allt samma visa här nu senaste dagarna.

-Nej Moa sitta där
-nej mamma gå där
-nej moa äta det (inte vi heller får äta såklart)
-Nej hästen äta gräset

osv osv i all oöndlighet

Och såklart favoriterna: "Vill inte" och "kan inte".

Jag hade nog pallat med det om det inte hadr varit för att det inte sägas, utan SKRIKS fram i högan sky.

Hon fick ju en kattunge för ett par veckor ssen som blir hårt härdad såklart, men vi träna på att hon ska säga förlåt när hon gör nåt dumt mot någon. Men till katten vägrar hon. Igår grät hon i sägert 10 minuter för att hon inte fick vara hos mig förrän hon sagt förlåt till kisse för att hon sparkat honom. Det var bara löst men hon ska lära sig att inte ens det är ok. Till slut gav hon med sig iaf och sa förlåt och gav honom en kram, "nej Moa sparka kisse Harry, Moa bom(dum). Förlåt kisse, kisse glad moa snäll!! typ :p
 
Senast ändrad:
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Hon fyller ju två om en och en halv månad och folk har börjat fråga vad hon önskar sig, och då kommer ju det tråkiga svaret :-kläder..
leksaker har hon en hel del såklart. Bidrag till ett par riktiga vinterkängor har jag tänkt säga til hennes farmor om.

Har i några tips?
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Sådant är så svårt, Isak har också hur mycket leksaker som helst.
Samtidigt är det nog roligast för Isak att få just leksaker :p
Men sängkläder har vi sagt att han behöver när folk börjat fråga.
Likaså kläder, framförallt byxor.

vindvissla: Håller tummarna för att det går bra inatt igen :)

Sitter nu och tittar på mammakläder.
Funderar på vad man ska beställa. Fick en rabattcheck på 300 (om man handlar för 800) hos ellos. :)
Så blir nog lite åt Isak också.
Behöver lite nya underkläder, boobsen får inte plats och trosorna åker ner :D
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jahap...Isak är hemma igen och är rent av elak.
Just nu står han i badrummet och skriker och grinar för precis allt.
Så fort jag går in där så skriker han och säger att han är nöjd nu när jag är ledsen och arg på honom.

Bara skriker. slåss och är rent elak.
Jag vet att han har varit jättetrotsig mot pappan hela veckan
men ändå känns det personligt riktat mot mig när han gör såhär.

Allt bara för att han skulle in och duscha, vilket han mycket väl visste om.
Måste helvetet bryta lös för det? Måste han bli fullständigt rabiat?
Varför kan han bara inte åtminstone försöka lugna ner sig någon gång?

Jag har nog ändå, jag orkar inte med det här också
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Har du pratat med någon om Isak, bvc eller så? Verkar som om ni kan behöva hjälp att ta er ur det ni hamnat i nu, Ingen av er verkar må bra, inte du, inte din sambo (som inte vill vara hemma) och inte heller Isak.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Nu ikväll har vi varit på resturang. "Svärfars" särbo anordnar bussresor och svärfar brukar följa med. Den här helgen är dom här i Graz så vi följde med dom och åt. Svärfar ordnade med underhållningen (dragspel) och Emilia hjälpt till med helvild dans. Maja är också vild, hon ska bara gå och gå eller klättra.

Idag blev också Maja stuken av en geting, i leksaksaffären av alla ställen. Getingarna är helt galna nu, så agressiva. Den här kröp in innanför Majas tröja och stack henne där. Som tur är verkar hon inte reagera på sticket mer än att hon blev väldigt ledsen.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Nej inte mer än med mina föräldrar, sambon och exet.
Exet hävdar att han är likadan där, vilket han säkert är.
Finns ju ingen anledning att han skulle ljuga om det.

Men det är svårt att orka ta hans utbrott när man knappt orkar med sig själv.
Det är mycket nog ändå nu. Sambon blir helt ställd när det blir såhär, och när jag bara gråter tillslut vet han inte vad han ska göra.

Men det har blivit bättre sedan vi pratade.
Han är hemma mer och han förstod vad jag menade.

Jag får sådant dåligt samvete när jag blir arg på honom också, känns som att man gör allt fel och bara förstör honom.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag tror att det kan vara bra om du pratar med någon "expert" om det. Inte för att jag tror att det är något fel på Isak men jag tror att du behöver hjälp för att själv ta det igen den här jobbiga perioden.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Oj vad tiden går fort, är moa snart 2!

Här har jag kommit på hur mycket julklappar som helst till Alicia (1,5 år). Här finns mest pojkleksaker men någon billig docka och docksäng och dockvagn har hon. Så OJ, vad det ska handlas tjejleksaker till jul!!! Hon bara MÅSTE ha en riktig liggvagn till dockorna, en skrållandocka, lite tjejduplo (hon ska få ärva sin storebrors duplo för han ska få smålego nu har jag bestämt), och sist jag var i leksaksaffären fastnade jag för de där fina "bondgårdshästarna", heter de schill eller något sånt? De är superfina, så de måste hon nog börja samla på och stallet var jättefint! Oj, vad kul att köpa tjejleksaker. Jag längtar tills jag kan köpa barbie...
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

kl

Idag har Tuva gett bort sina nappar till tomten. :banana:
Hon som för ca 6 månader sen var en riktigt tutt-Lisa var idag helt med på noterna om att tomten kommer och hämtar dom. Vi ritade en teckning till tomten och tog napparna och la dom i en låda som vi har lagt i trädgården.
Tuva fick önska sig vad hon ville och hon önskade sig en godispåse :angel: (brås på sin mor :D ) och då sa vi att tomten hämtar napparna inatt när vi ligger och sover och lämnar godispåsen då.

Ikväll gick det hur bra som helst, hon somnade på ca 3 minuter. Det är rekord för att vara henne!
Känns som en milstolpe på något sätt, man räknar bort saker hela tiden som låter ungefär: "Nu är hon verkligen ingen liten bebis längre!" Som när hon slutar med spjälsäng, blöja, nappflaskor och nu nappen.

Jag hoppas natten kommer gå bra.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vad skönt med nappen. Vi hade en period där Emilia accepterade att man bara fick ha nappen när man sov eller åkte bil men nu tjatar hon om nappen hela tiden. Hon har älskat nappen från första dag hon fick prova.

Här har vi haft en rikigt fixdag idag, jag har knappt suttit ner på hela dagen. Vi har röjt ut vårt arbets/gäst/kaos rum, burit ner allt i källaren och sen gjort iordning rummet till Majas rum. Vi hittade en så fin (och dyr) matta igår så vi utgick från mattan i färgval.
Nu ligger hon i sitt egna rum och sover. Får se om om det blir ngt skillnade på sömnen i egna rummet, men jag tror hon får komma över i våran säng senare under natten som vanligt. Men förhoppningsvis väcker vi henne inte när vi går och lägger oss.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Förlåt nu Chlo för det är inget mot dig så men jag kräks på ordet tjejlego och själva grejen med att dela upp lego i kön ( eller leksaker på det viset öht ).

5560 Lego – rosa legobitar för flickor och tjejer. Köp ditt billiga Lego och Duplo i vår stora e-butik med leksaker. Flicklego eller tjejlego. Passar utmärkt att kompletera med om man t.ex har köpt beville solskenshuset eller stallet i beville serien. Färgerna är rosa, vita och blåa. Det följer med mycket tillbehör som djur och figurer. Se också klosslådan med rosa klossar 5585 där du på samma sätt kan bygga hus och andra byggnader. Kanske ett legohus med kök och sovrum?
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

+ 1 på den men jag orkade inte ge mej in i det.

Tummarna upp för lego till alla barn!

- - -- - - - --

Mitt amningsavslut går toppen, jag har inte ens gråtit ;) Nu är det femte natten tror jag och Isaac somnade på ett kick. Han vill visserligen sova på min arm hela natten men det är ju så mysigt så det gör ingenting. Min lilla gosunge! :love:

Imorrn börjar Sam förskolan, 3 timmar 4 dagar i veckan. Ingen inskolning, bara lämna och hej då. Jag har försökt förbereda honom så gott det går och antar att han kommer överleva.

Sen har vi lite hälsoissues, kanske ni har varit med om likadant? När jag kom hem från en veckas semester i somras utan Sam så hade han svinkoppor, en jättestor på armen (5 cm i diameter) två köttiga sår i huvudet och näsan full och svullen stackars. "jag trodde det var på bättringsvägen" sa min sambo som inte hade gjort något med dem alls på en hel vecka (han hade inget när jag åkte). Så han fick penicillin och de försvann mer eller mindre, men inte helt i huvudet. De var skorpfria tyckte jag men han har fått ett par tre stycken i huvudet som liksom kommer och går hela tiden, på olika ställen. Jag tvättar och smörjer med bakteriedödande kräm och nu är de nästan borta igen. Hur länge kan man behöva dras med det här?

Sen har han klagat på magont till och från i två månader ungefär, fast jag tycker det blir värre. Jag tror för det mesta att det beror på att han är hungrig men ibland får han mer ont efteråt också. Ofta försvinner det om han har roligt, även om jag frågar, och det är väl lite därför jag inte gått till någon läkare med honom. Det jag funderar på är om det kan vara typ glutenintolerans eller laktos? Han dricker 3.5 dl välling på kvällen och ibland ser han ut som ett Biafra barn efteråt med uppsvälld mage men 6 nätter av sju händer ingenting. Så vitt jag kan läsa mej till så vet man inte säkert om det är gluten om man inte gör en tarmbiopsi och det känns ju som en ganska stor grej.

Några tankar?
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

*kl*

Nu har jag tröttnat på att alla tror att E är en tjej, eftersom han har röd jacka och lite länge hår. Så jag har mutat honom med en klubba om han följer med till frisören...
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Förlåt nu Chlo för det är inget mot dig så men jag kräks på ordet tjejlego och själva grejen med att dela upp lego i kön ( eller leksaker på det viset öht ).

5560 Lego – rosa legobitar för flickor och tjejer. Köp ditt billiga Lego och Duplo i vår stora e-butik med leksaker. Flicklego eller tjejlego. Passar utmärkt att kompletera med om man t.ex har köpt beville solskenshuset eller stallet i beville serien. Färgerna är rosa, vita och blåa. Det följer med mycket tillbehör som djur och figurer. Se också klosslådan med rosa klossar 5585 där du på samma sätt kan bygga hus och andra byggnader. Kanske ett legohus med kök och sovrum?

Det är bara jag som själv är så himla "uppdelad" på det här med tjej och killgrejer och även kläder. Jag tycker det är så fint med dessa rosa och lila tjejkläderna och sen kommer jag själv ihåg vad jag älskade "tjejleksaker" med hästar, dockor och barbiedockor så det är väl därför jag är sån kanske. Hi hi, då blir väl Alicia värsta pojkflickan som vägrar rosa och lila och vägrar leka med barbie och sånt. Men men, då är det så...

Ja, jag har ju alltid själv älskat att leka med djur och hästar och sånt och därför hade jag det rosa belville-legot i åtanke när jag skrev "tjejlego". Där är det ju hästar med har jag för mig! Djurparkslego med andra djur har vi redan...

Usch, nu lät jag nästan som en sån hemsk förälder som ska förverkliga sig själv genom barnen :o (typ tvinga dem att rida trots att de inte vill, bara för att förälderna alltid velat det).
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Men varför är det så jobbigt?

Säger inte det mer om dom som tror att han är en flicka? Om du klipper honom nu faller du ju för normen bara för att och det tycker jag är så tråkigt. Dvs att ni ska behöva klippa honom för att passa in i omgivningens mall om hur kön ska klä sig eller se ut :(

Chlo: Tillåt mig att tvivla på att din dotter kommer bli värsta pojkflickan ;). Jag är bara så allergisk mot att barn ska pressas in i någon könsmall så tidigt, att barn ska vara pojke/flicka, varför inte bara barn. Just att det döps till tjejlego tycker jag nästan är obehagligt äckligt, det betyder kort och gott att pojkar inte ska leka med rosa och hästar/ stall m.m
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Fast varför kan inte hennes storebror bära rosa och lila och leka med djur och andra "tjejleksaker"? Varför vänta tills dottern kommer in i den åldern när pojken kan kläs i kläder du tycker är fina och leka med leksaker du gillade när du var liten? :)

Fast Belville finns väl bara i smålego? Det finns ett stall i Duplo, med bil med transport till, utöver de vanliga med fler djur men inklusive hästar. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 027
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2
Svar
39
· Visningar
2 001
Senast: Palermo
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 196
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
2 985

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp