Sv: Stora snacktråden TVÅ
Åh vad arg jag hade varit. Nu är inte min Moa lika stor iofs men jag kan bara tänka mig hur jag skulle reagera.
Vad gäller hjälm när man t ex åker fyrhjuling så tycker jag att det är en principsak också. Att man markerar att man alltid ska ha hjälm vare sig man åker fyrhjuling, cykel, häst osv. För en vacker dag så kan barnet tycka att hjälmen inte behövs om det fått vara utan vissa gånger. Och som sagt olyckor händer så lätt, och kan hända även om det "går sakta". Och om något skulle hända, så skulle då jag ha väldigt svårt att förlåta mig själv för att jag bara varit lat eller dum.
Jag blir så arg och faktiskt, ja, rädd för min sambons risktänkande. Eller bristvaran på det snarare.
Jag anser t ex att om han ska köra med henne på fyrhjulingen (det går supersakta, jag är inte direkt glad åt det i vilket fall) ska hon ha hjälm på sig. Det tycker inte han för det finns ingen risk att det händer nåt för han håller i henne...
Igår fick jag reda på att han har haft henne i korgen i skyliften när han flyttar den, alltså hon är en meter upp i luften i en korg med 15 cm låga kanter och järnstag att hålla i högre upp, när han går på marken med ryggen mot då och då, lyften rycker och knycker som fasen och hon tappar balansen. När jag fick reda på det hade han lovat henne att hon skulle få åka och blev såklart superledsen och arg när jag sa att hon inte fick, och sambon anklagade mig för att vara löjlig och överbeskyddande och "stackars barn kommer ju aldrig få göra nånting för dig". För att säkert ha kött på benen följde jag med, moa satt på golvet i korgen och jag stod, och flög från sida till sida och Moa fick rädda balansen med händerna hela tiden, lyckades inte varje gång.. Jag blev skogstokig och undrade hur fan han tänkte, ha en tvååring så här! men neeeej då, för Moa är ju så tidig och mogen och äldre för sin ålder så hon klarar det. Sluta fjanta dig fan vad löjllig du är, det händer inget! Va? Fick även reda på att sist hade hon stått i korgen, inte suttit.
Jag gick in och var skitarg, jätteledsen och kände mig orespekterad och kunde inte förstå hur man kan vara så oansvarig. Fick nordens migränanfall pga detta (vilket jag inte haft öht sedan jag blev gravid). Lade mig samtidigt som Moa. Ett tag efter han kommit in gick jag och faktiskt, hm, skällde ut honom. Förklarade hur lätt nån händer och han måste lära sig hur barn funkar, och att det finns risker man måste ta , tex gå i trappor, medan onödiga risker finns verkligen ingen anledning till. Bara för att hon tycker nåt är kul måste man använda hjänan ändå!
Det jag avskyr mest är hans "äh det händer inget, hon sitter stil, jag håller i henne, jag har sagt till henne så det gör hon ju inte, även om hon trillar händer inget bla bla.
Tycker ni jag överreagerar? Jag är verkligen ingen sån hönsmamma som inte låter barnen göra nåt, men detta tycker jag är överdrivet
Åh vad arg jag hade varit. Nu är inte min Moa lika stor iofs men jag kan bara tänka mig hur jag skulle reagera.
Vad gäller hjälm när man t ex åker fyrhjuling så tycker jag att det är en principsak också. Att man markerar att man alltid ska ha hjälm vare sig man åker fyrhjuling, cykel, häst osv. För en vacker dag så kan barnet tycka att hjälmen inte behövs om det fått vara utan vissa gånger. Och som sagt olyckor händer så lätt, och kan hända även om det "går sakta". Och om något skulle hända, så skulle då jag ha väldigt svårt att förlåta mig själv för att jag bara varit lat eller dum.