Stora snacktråden TVÅ

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag blir så arg och faktiskt, ja, rädd för min sambons risktänkande. Eller bristvaran på det snarare.

Jag anser t ex att om han ska köra med henne på fyrhjulingen (det går supersakta, jag är inte direkt glad åt det i vilket fall) ska hon ha hjälm på sig. Det tycker inte han för det finns ingen risk att det händer nåt för han håller i henne...

Igår fick jag reda på att han har haft henne i korgen i skyliften när han flyttar den, alltså hon är en meter upp i luften i en korg med 15 cm låga kanter och järnstag att hålla i högre upp, när han går på marken med ryggen mot då och då, lyften rycker och knycker som fasen och hon tappar balansen. När jag fick reda på det hade han lovat henne att hon skulle få åka och blev såklart superledsen och arg när jag sa att hon inte fick, och sambon anklagade mig för att vara löjlig och överbeskyddande och "stackars barn kommer ju aldrig få göra nånting för dig". För att säkert ha kött på benen följde jag med, moa satt på golvet i korgen och jag stod, och flög från sida till sida och Moa fick rädda balansen med händerna hela tiden, lyckades inte varje gång.. Jag blev skogstokig och undrade hur fan han tänkte, ha en tvååring så här! men neeeej då, för Moa är ju så tidig och mogen och äldre för sin ålder så hon klarar det. Sluta fjanta dig fan vad löjllig du är, det händer inget! Va?:crazy: Fick även reda på att sist hade hon stått i korgen, inte suttit.:eek:

Jag gick in och var skitarg, jätteledsen och kände mig orespekterad och kunde inte förstå hur man kan vara så oansvarig. Fick nordens migränanfall pga detta (vilket jag inte haft öht sedan jag blev gravid). Lade mig samtidigt som Moa. Ett tag efter han kommit in gick jag och faktiskt, hm, skällde ut honom. :o Förklarade hur lätt nån händer och han måste lära sig hur barn funkar, och att det finns risker man måste ta , tex gå i trappor, medan onödiga risker finns verkligen ingen anledning till. Bara för att hon tycker nåt är kul måste man använda hjänan ändå!

Det jag avskyr mest är hans "äh det händer inget, hon sitter stil, jag håller i henne, jag har sagt till henne så det gör hon ju inte, även om hon trillar händer inget bla bla.

Tycker ni jag överreagerar? Jag är verkligen ingen sån hönsmamma som inte låter barnen göra nåt, men detta tycker jag är överdrivet:crazy::mad:



Åh vad arg jag hade varit. Nu är inte min Moa lika stor iofs men jag kan bara tänka mig hur jag skulle reagera.

Vad gäller hjälm när man t ex åker fyrhjuling så tycker jag att det är en principsak också. Att man markerar att man alltid ska ha hjälm vare sig man åker fyrhjuling, cykel, häst osv. För en vacker dag så kan barnet tycka att hjälmen inte behövs om det fått vara utan vissa gånger. Och som sagt olyckor händer så lätt, och kan hända även om det "går sakta". Och om något skulle hända, så skulle då jag ha väldigt svårt att förlåta mig själv för att jag bara varit lat eller dum.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Tycker inte att du överreagerar.
Jag hade blivit grymt förbannad om sambon eller sonens pappa utsatt
honom för sådana risker.
Tycker absolut att din sambo ska lyssna på dig i det fallet.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jo visst är det se, hjälm är ju en självklarhet, och hon HAR dessutom en jättefin hjälm som passar aldeles utmärkt, men se nej den glömmer han ju att ta med ut och sen orkar han väl inte hämta den eller nåt-

Vindvissla: ja precis!! En tvååring är ju inte direkt svårroad när det gäler stora balla maskiner ( iaf verkar inte de flesta här vara det:D) och hon hade säkert tyckt det varit jättekl även om den stått stilla! Sen att hon villatt denska röra på sig, det är ju en annan femma.

Mirre: Skönt att höra, eftefr att jag skrev här blev jag lite nojig över att jag kanske var överlöjlig, men så såg jag framför mig hur hon tappar balansen och trillar på huvudet från en meters höjd:crazy:

Jag fick höra en grej häromdagen som också gjorde att jag kände mig osäker, vi var på lekplatsen en bit härifrån med en kompis och hennes svägerska med dotter som är en månad äldre än Moa. Det fanns en rutchkana som var rätt hög, högre än mig så runt 1.80 skulle jag tippa på. För att komma upp till kanan måste de klättra på en ramp med ribbor på, som en ribbstol fast med golv, om ni förstår vad jag menar. Den var brant och det fanns inga räcken/handtag. Den andra lilla flickan flängde upp och ner som en galning, men Moa fick inte klättra där själv, och det ver hon att hon inte får så hon väntade nedanför tills jag kom. Då kom dråpslaget från den andra mamman:
-Gör du alltid så? Ska du alltid hjälpa henne med allt? Låt henne leka själv!
Jag stod nog och gapade som ett fån och minns inte vad jag sa, i min värld säger/beter man sig inte så så jag kom nog med världens fjant-svar:p
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

kl

Idag blev Emilia biten av tiken, hon är gammal och har inte så många tänder kvar så det blev bara ett litet märke på fingret. Jag satt och matade Maja och Emilia sprang omkring. Tiken låg mitt ute på grästmattan och tittade när Emilia gick förbi, tittade på hunden och sa "hej Kelly", det räckte visst för att Kelly skulle tycka Emilia var ett hot och bet henne, ingen varning eller något innan. Nu ikväll har Emilia blivit rädd så fort Kelly kommit nära men hanhunden är hon inte rädd för.
Tycker hundarna borde vänja sig vid barnen när vi nu varit här i snart 3 veckor.

Annars har vi haft det bra i sommarstugan, Emilia har plockat kantareller, tittat på en orm och åkt båt.
Här hemma känns det som vi kommit in i våra "roller", jag orkar inte bli besviken längre.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Men allvarligt.

Hur svart ska det vara att skilja dem at?

For det forsta ar det synd om hundarna, de har inte bett om detta.
For det andra sa ar det synd om barnen. Att nagon skulle bli biten var det ju inget tvivel om. Nu ar fragan bara nar det smaller igen. Och vart det tar. Ansiktet? Ogonen?

Hall barn och hundar isar och gar det inte sa ak hem. :mad:
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Eftersom det var helt öppet så trodde jag att det skulle gå bra, att hunden inte skulle känna sig trängd på något sätt men uppenbarligen inte. Nu ikväll har jag skickat undan hundarna så fort dom kommit in i samma rum som oss, men det gillas inte av pappa. Han tycker att barnen ska lära sig att låta hundarna vara i fred men det är inte så lätt när barnen inte ens måste röra hunden för att den ska bli arg.

Jag kan ju inte åka hem nu, har massa saker inplanerade som vi ska göra. Men jag kommer hålla mig härifrån så mycket som möjligt. Imorgon åker vi till min moster och på söndag till min kusin. När vi är "hemma" får vi hålla oss ute (och hundarna inne) eller på den våning som hundarna inte är på. Om vi stänger in oss ist kanske pappa inser att det är tråkigt att inte se oss nu när vi inte är här så länge, hundarna ser han ju alltid annars. Nästa gång vi åker på Sverigebesök så kommer vi inte bo här (vart vi ska bo vet jag inte, men det får lösa sig då).

Känner mig så ledsen, den här Sverigevistelsen har inte alls blivit som jag tänkt.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Känner mig så ledsen, den här Sverigevistelsen har inte alls blivit som jag tänkt.

Ledsen att det blivit sa. Jag bor ju sjalv utomlands sa jag vet hur viktigt det ar, inte bara for dig men for annu mer for barnens skull.

I slutandan ar barnens sakerhet och hundarnas val och ve mer viktigt an vad din far tycker. Sta pa dig for deras skull och ta inga mer risker. :)

Nasta semester vet du vad som fungerar och vad som inte fungerar. Då kan det bara bli battre.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Men du får ju förklara för din pappa att dina barn är för små för att förstå konsekvenserna, att man inte kan lita på att en tvååring gör precis som man säger alltid. Dom glömmer bort från ena stunden till den andra att man inte kan vistas bredvid eller i närheten av hunden och allvarligt, det är väl ingen vidare bra inledning för dina barn att lära känna två väldigt osäkra hundar som hugger för minsta lilla?

Jag lider med dig för att din vistelse inte alls blev som du förväntat dig, skickar en stor kram till dig.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Nu ikväll var jag med om en av dom läskigaste sakerna jag varit med om.

Vi var på väg hem från min moster, 10 min hemifrån rusar en älg ut på vägen framför bilen som körde framför oss. Först trodde vi att dom hann bromsa men inte. I bilen var det en tjej och en kille. Tjejen var höggravid och hade gått två veckor över tiden så dom hade varit ute och gått för att få igång värkar. Dom fick bara lite skärsår men hon var såklart väldigt orolig och hade ont i magen. Så dom hade väldigt tur i oturen ändå och precis när dom la in henne i ambulansen sparkade bebisen till. Känns skönt, då slipper jag lite oro men det är mycket tankar i huvudet så det blir inte lätt att somna.

Jag är så glad att pappa var med, han är en klippa i såna här situationer. Fixade alla samtal och gav jägaren bra instruktioner så han kan hitta älgen. Fast prata med den skärrade tjejen var nog jag bättre på.
Men jag var helt skakig själv så jag hade nog inte ens kommit ihåg larmnummret.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Läskigt :crazy: Om du kommer ihåg vad tjejen hette kan du ju hålla span på webbisar nära dig och se när bebisen kommit ut:)

kl

Usch vad livet är orättvist. Min barndoms (upp till nian) bästa vän har en son som har kämpat med cancer i två år nu. I februari på sin födelsedag i år blev han friskförkarad. Men sen för ett par månader sedan hittade de mer, och nu har det spridit sig väldigt myket så det finns bara en utväg :cry::cry:

Han fyller 5 i februari.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Usch, jag klarar inte läsa sånt :cry: Jag befinner mig flera mil in i förnekelsestadiet att barn kan drabbas av sån skit.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Uscha, sjukdomen är så himla vidrig! :(

KL

Om era ultraspeedade trollungar väljer att slänga sig i en hög och gråta hjärtskärande vid motgång ( ex trött och mamma/pappa lyfter ner från höga köksbordet eftersom köksbord inte är ett dansgolv ), vad gör ni då?

Låter dom ligga eller tar upp?

/ Totalt slut mamma som faktiskt välkomnar förskolestarten i morgon ;)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag provade det mesta och inget funkade/hjälpte. Vi har tröstat, försökt avleda, försökt undvika situationer men i den åldern bankade han huvudet i golvet säkert 20 ggr per dag. Förstår att du ser fram emot dagis :D

Vid 2.5 började det ljusna. Hur gammal är E?
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Emilia får ligga en stund och vara arg, sen tar jag upp henne och försöker trösta och fråga vad vi kan göra istället. Ibland kommer jag med något förslag som fungerar men oftast är hon helt "blockerad". Då är det bara att vänta ut det. Kanske prova att sätta på något barnprogram som efter en stund blir intressant. Är vi ute bland folk är det svårare, då blir det ganska ofta en muta som fungerar ibland annars tar jag henne under armen/spänner fast henne i vagnen och känner mig som världens sämsta mamma när folk stirrar.

Emilia är inte ultaspeedad men har ett väldigt humör så såna här situationer händer ett antal gånger varje dag.

Jag längtar också till dagisstart, bara en månad kvar (dumma dagis som har 9 v sommarstängt).
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vet inte vad tjejen hette, killens namn hörde jag när han pratade men polisen men jag kommer inte ihåg det. Men på sjukhuset här har dom inga webbisar, men dom flesta brukar ta kort till tidningen (publicers även på internet) sen så jag hoppas dom gör det för jag känner nog igen dom.


Cancer är en hemskt sjukdom och ännu värre när det drabbar ett barn som knappt börjat leva sitt liv. Stackars pojken och alla närstående.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

E är 2 år och snart 5 månader.

Hon dreglar kopiöst mycket, är jättemegagnällig, hade feber några dagar och vägrar att äta, sover skitdåligt och jag är inte heller så piggelin. Idag kom jag fram till att hon har ont i munnen och när jag googlade så fick jag fram att de sista ( största ) tuggtänderna kommer mellan 20-30 månader :/

Idag har varit en tålamodsprövande dag ggr 200, hon är aktiv som vanligt men så himla gnällig/ledsen/arg på det och jag är helt slut som förälder..
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag vet hur det känns. Hoppas du får sova gott inatt. Jag är också heltrött idag, gick och la mig vid 12, Sam vaknade vid 1 och var jätteledsen och ville ha välling. Tog en halvtimme att lugna honom. Sen vaknade Isi vid 6.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vi har också haft en jobbig dag idag. Sonen som är 2 år och 9 månader har varit extremt känslig för motgångar. Han började gråta och säga det går inte bara han fick se byxorna som han skulle sätta på sig.

Jag tycker också det är svårt att veta hur tackla alla problem som uppstår, men det slutar med att vi tar upp och tröstar. Han satt tex i min sambos knä och blev matad:o när vi åt middag. Hoppas på en bättre dag imorgon.

KL

En positiv sak är att han är utan blöja! På dagarna går det kanon. På natten och dom gånger han har sovit middag så har han hittills haft blöja men dom har varit torra varenda gång. Så inatt så sover han i kalsonger!!
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag ger upp också, avskyr när dottern gråter så jag går och plockar upp trots att det är hon själv som slängt sig ner i ren ilska.

En sådan här dag = dåligmammakänsla :(

Heja din son som är blöjfri i natt :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 024
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2
Svar
39
· Visningar
1 927
Senast: Palermo
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 182
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
2 925

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp