Stora snacktråden TVÅ

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden TVÅ

kl

Inatt grät jag hela tidningsrundan :cry:
Läste innan jag åkte om det fruktansvärda som hände den 15 månaders pojken på södra Jylland.
Hur kan man vara så hemsk och göra nåt sånt? Stackars stackars barn :cry: och att han hade så mycket skador, minst 80! :eek: och Ett lårbensbrott som var minst två veckor gammalt. och från mamman, som ska vara det tryggaste han har

Gud vad jag grät, såg bara framför mig vad han antagligen fick utstå.

Näh, nu började jag igen.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

kl

Imorgon ska jag på en födelsedagsfest och han skriver att han inte vill ha några presenter. Samtidigt så bjuder dom på mat (grillat) så det känns dumt att komma utan något. Tycker ni att jag ska ta med någon liten present ändå (vad isf)?
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

jag hade tagit med en flaska vin, ett lyxigt te i en fin mugg eller något annat smått beroende vad det är för en kille. Som tack för att man får komma liksom.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Thé skulle hans fru bli glad om jag tog med (hans fru är min bästa vän och en riktig theälskare :)).
Det var så länge sen jag blev bjuden på något sånt här så jag har glömt bort hur man brukar göra.

Men en flaska vin borde inte blev fel iaf, tror jag köper det.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Köpte en ask med fina praliner till honom, hoppas han gillade det.

Det var roligt att vara på fest även om det blev mycket passande på barnen, dom sov en kort stund men sen ville dom vara med. Åkte hem vid 22 och barnen somnade så fort huvudet landat på kudden.

Emilia sov till 10.15 idag, hon blev trött av att vara på fest :) Maja tyckte inte sovmorgon var nödvändigt så jag fick gå upp tidigt ändå. Nu ikväll tänkte jag att barnen skulle somna i ok tid så jag fick lite tid för mig själv, barnen tyckte inte så. Emilia somnade nyss och jag väntar bara på att diskmaskinen ska bli klar så ska jag också sova, men 20 min ensamtid är bättre än ingen iaf :)

Min bror fortsätter att förvåna mig, förstår inte vad som hänt med honom. Han har inte ägnat mer än kanske 10 min åt barnen. Men nu ikväll blev jag så förvånad att jag inte ens kunde säga något. Jag lagade mat (tacos) men Maja på armen, han satt och spelade dataspel och erbjöd sig inte att hjälpa till. Efter en stund frågade jag om han inte kunde passa Maja lite och det kunde han väl. Några minuter senare plockar jag upp en ledsen Maja från golvet, då har hon ramlat ner efter att försökt klättra i trappen. Gör klart maten med henne på armen. Vi äter (bror också alltså). Efter maten tar han bort sin tallrik och sätter sig igen med dataspelet. Han hjälper inte till att diska eller plocka bort annat från bordet. Jag låter allt stå och går upp och försöker lägga Maja. Kommer ner en stund senare och då ska han iväg till en kompis. Jag undrar hur han klarar sig annars när han bor själv? Han är ändå 25 år, har man inte lärt sig då att man hjälps åt?

Min syster däremot har jag hjälp av, iaf med Emilia. Hon blir lite sur ibland (hennes humör är inte att leka med) men det går över ganska fort.

Dagarna är inget problem att vara själv med barnen, men nätterna är jobbiga. Pratade med sambon idag och han sa att han saknade barnen på natten. Det ska jag komma ihåg och låta honom gå upp varje natt sen :)

Nu har jag skrivit en hel uppsats och diskmaskinen är klar. Dags för sängen och hoppas att jag kan få några timmars sammanhängande sömn inatt.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Kul med fest :)
Kan tänka mig att barnen var trötta sedan :D

Mår din bror dåligt över något kanske?
Eller har han sas gått hemma för länge?
Det märker jag själv nu när jag är arbetslös, det är hemskt lätt att hamna här i tid och otid.

Skönt att du har hjälp av din syster alla fall :)
Kommer din sambo till Sverige någonting?

Idag har vi varit hos min bror och hans familj.
5 ungar som lekt hela dan i stort sett (eller sedan lunch)
var en mycket trött Isak som somnade snabbt idag :D
Trött men mycket nöjd. Mammahjärtat sväller av stolthet också, han har uppfört sig fullkomligt exemplariskt hela dan :love:
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Han pluggar på universitet i vanliga fall och nu i sommar har han läst en sommarkurs, tror helt enkelt att han inte "ser" vad som behöver göras, han har alltid varit lat. Sen har han nog blivit lite bortskämt av min syster som är extrem pedant och helst gör sakerna själv för att det ska bli på hennes sätt. Sambon kommer om 10 dagar, sen stannar vi här en vecka innan vi åker hem tillsammans.

Skönt att det gick så bra med Isak.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ja det var en toppendag :)
Ska bli intressant att se hur länge han sover i morgon :D
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Din stackare, det är ju ändå du som är "gäst" nu. Tycker snarare att det är din familj som ska servera dig med matlagning mm när du är där och hälsar på ensam med dina barn. :mad:
Jag hade aldrig kunnat vara tyst om min bror hade gjort så. Men vi har en öppen, nära relation. Vi säger vad vi tycker till varandra.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Sköt dig själv och tänk inte på någon annan är lite vad som råder här "hemma". Inte ovanligt att någon har lagar mat utan att fråga om någon annan vill ha tex. Jättetråkigt att det ska vara så, det märks att mamma saknas här hemma, det var hon som höll ihop familjen.

Jag har iaf konstaterat att om vi någon gång ska flytta till Sverige igen är det inte för familjens skull utan för min bästa vän och min moster. Men jag känner mer och mer att här inte är mitt hem längre, det finns inte så mycket kvar här. Men Österrike är inte heller hemma, känns lite jobbigt att vara "hemlös".

Något helt annat

I en bokhylla här hittade jag Anna Wahlgrens "barnaboken" från 1983. Väldigt intressant läsning, det är otroligt hur hon så tvärsäkert att berätta hur allt ska vara och att det fungerar på alla barn. Visste ni att rökning inte skadar barn eftersom ingen av hennes barn har fått skador trots att hon är/var storrökare under graviditeterna, eller att kolik egentligen inte finns utan barnet får hon i magen för att den får för lite mat. Har bara läst 50 sidor av 500 så det ska bli intressant att se vad hon skriver mer.

(så ingen missförstod så tycker jag att det hon skriver är helknäppt)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Fast jag inte varit i din sits med att vara "hemlös" får jag en klump i magen när du berättar om det. Skickar över en kram till dig!
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Förhoppningsvis blir Österrike mer hemma om ett tag, flera av dom andra svenska tjejerna jag träffar ibland sa att det tog några år innan dom kände sig hemma i Österrike och under ett tag mellan så kändes inte heller Sverige som hemma.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Den hära Anna Wahlgren har jag då sannerligen inte mycket till övers för. Skriver hon verkligen så?!
Idioti rent ut sagt tycker jag, att ens komma på tanken att alla barn skulle fungera på samma sätt. Och rökning? Nej men herregud, det vet ju varenda människa att det inte är farligt :grin:
Ja jag blir allt en smula upprörd när hon kommer på tal ;)

En stor kram till dig också turbo. Låter inte lätt alls, med varken familj eller tillhörighet. Jag hoppas verkligen att Österrike snart kommer kännas som hemma :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vet du vad turbo, du får gärna fortsätta recensera vad som står i barnaboken. Jag har aldrig läst den och kommer förmodligen inte göra heller (om jag inte hamnar i fängelse eller på något annat ställe där jag har oändligt mycket tid att göra ingenting). Men jag är ändå nyfiken på vad hon faktiskt skriver. Jag har ju redan min åsikt om henne och hon står inte högt bland personer jag skulle vilja dela en öde ö med om man säger så.

Jobbigt att det blir så i Sverige, och att du inte känner dig varken här eller där. En stor nyckel till att känna sig hemma någonstans är ju delvis att kunna språket och så delvis att skapa sig ett liv med en bekantskapskrets och vänner och jobb och allt det där. Även att läsa in sig på landets/stans historia hjälper mycket. Jag vet ju själv hur svårt det är att börja om, och att det tar tid, och jag känner hur mycket jag saknar riktigt goa vänner. Som de jag har i Sverige. Om jag hade haft fem såna här istället hade jag alldeles säkert känt mig mer hemma. Nu har jag haft lite otur med de vänner jag hittat, någon har flyttat till England, en annan tillbaka till Wales och så stod jag här på ruta noll igen. Men jag vet också att det kan bli bättre, att jag skulle kunna hitta fler "som jag" om jag letade. Och det är jättesvårt att leta med två små barn. Det är svårt att jobba, svårt att gå ut på puben, svårt att gå kvällskurser eller vara med i lokala vandringssällskapet (de vandrar i bergen i 7 timmar varje söndag. Precis min smak, men tyvärr inte möjligt just nu).

Det är klart att Österrike kommer att bli ditt hem, och det är klart att Sverige kommer kännas mindre och mindre hemma. Men det är inte lätt att släppa det goda man hade.

Min kompis Hanna flyttade också hit, hon träffade sin irländare innan mej. Hennes knep var att prata med alla. Hon jobbade i en affär och alla som kom in med ridkläder på presenterade hon sej för och lärde känna. Hon har bara bott här i tre år men har mycket mer bekanta än vad jag har. (sen har hon fått 10 svägerskor på köpet som är jättetrevliga också). Hon har mycket lite kontakt med våra vänner hemma i Sverige och jag tror hon mentalt har släppt Sverige mycket mer än vad jag har gjort. Ibland känns det som att jag lever för mina Sverigebesök och folk som kommer hit och hälsar på, fast så är det ju inte heller. Jag stormtrivs för det mesta men saknar de där 5 tjejerna, och min familj. Eller ja, mamma och pappa och min bror. Deras respektive kan jag leva utan ;)

Jag skickar också lite kramar till dej, och hoppas ni får en mysig semester när din sambo kommer. Hoppas mitt inlägg inte var för snurrigt!
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Min mamma har den boken också. Jag är född 85 så jag kan tänka att den var väldigt populär då. Läste i den för inte alls längesen. Mest för att se om hon hade något vettigt att säga. Men nej :crazy: Måste läst samma stycke som dig för jag läste också det där med koliken och rökningen.

Hoppas det snart känns bättre med vart "hemma" är. Hur länge är det kvar till sambon kommer till Sverige? Stor kram till dig!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 023
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2
Svar
38
· Visningar
1 893
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 182
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
2 880

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Dejtingtråden del 38
  • Hemstädning - hiss eller diss?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp