Stora snacktråden TVÅ

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Duktiga Moa. Visst växer man flera dm av stolthet när barnen börjar gå på pottan? :)

kl

Ni med 2-3 åringar. Hur är deras bordsskick?

Tuva blir 3 år om 1 månad och hon käkar allra helst om hon fick med händerna. Hon har alltid varit lite senare med finmotoriken och hon är lite lat också. Det är ju mycket enklare och går snabbare om man äter med händerna. Förut har jag inte lagt så stor vikt i att hon äter med sked/gaffel varvat med händerna. Men nu börjar hon bli så stor att det inte är okej längre.
Likaså om hon äter tex yoghurt är hela hon kladdig (det äter hon inte med händerna tack och lov haha) för hon spiller och slabbar så pass.

Är hon ensam om att vara en skitgris?
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Nädå, jag har en väldigt skitgrisig 2.5-åring härhemma :) Han har dessutom gått bakåt den senaste månaden. Innan dess var det lite skoj att sitta och leka med kniv och gaffel, men nu blir han skitarg och slänger iväg dem. Han ska bara ha skeden, punkt slut! Och han moffar helst i sig med bara händerna. Så han blir också jättekladdig och han har dessutom en grej mot att byta kläder, så världen går typ under då. Däremot blir han bekymrad när han spiller, så han vill direkt att vi försökter torka bort spill på kläderna. Vi får bara inte byta själva kläderna om vi inte lockar med riktigt fina kläder i utbyte (dvs något med bilar på).
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

ja det gör an verkligen! hon är så rolig, hon går naken mest hela dagarna och kissar på golvet ofta, och säger till efteråt. Sen ibland ställer hon sig som en cowboy - mamma JAG ISSA!! och så är det bara att springa till pottan :D

Igår kväll satt jag vid datorn och hennes pappa gick med henne, sen hörde jag nån som jag springande och gallskrek - JAG ISA POTTAN!! MAMMA JAG ISSA POtTAN! supelycklig :love: Och det är tur att ingen hör hur löjlig man gör sig för att uppmuntra det :angel:
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

L är 2 år och 2 månader och äter med sked/gaffel, spiller i stort sett aldrig normalt sett. Nu har han dock haft en period på ett par veckor när han vill äta med händerna, något han inte ens ville som pytteliten annars :crazy: Jag tror vi saknar dagis :D
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

kl

hur mycket kiss bildar ett barn?
Moa har gått utan blöja nu en timme och kommit och sagt tre gånger att hon vill kissa, och har gjort det! och det har kommit runt 1 - 1½ dl varje gång.

Är det "normalt"? Känns som mycket?
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag har läst att ett barn med blöja lätt får ovanan att gå och småkissa, men hur stora mängder det är varje gång har jag ingen aning om.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag börjar vänja mig att ha hand om båda barnen själv. Maja tycker nu att det är ok att vara på golvet om jag sitter brevid. Emilia har utsett min syster till sin stora idol, min syster är helt slut på kvällarna. Tror det dröjer länge innan mina barn får kusiner. Min bror är konstig, förra gången vi var här lekte han mycket med E men nu bryr han sig inte alls.

Men det är ganska jobbigt att bo här hos pappa där inget är barnanpassat, med en syster som är superpedant och en bror som är livrädd för att något barn ska röra hans teknikprylar.

Igår hade vi besök av min moster, mormor och morfar. Mormor var överlycklig och kommer prata om besöket hur länge som helst. Morfar är tyvärr svårt sjuk i alzaimers så han är helt i sin egen värld nu och känner inte igen mig längre. Önskar att vi bodde närmare min moster, hade haft mycket hjälp av henne. Min mormor gjorde mig glad, hon hade med sig bananer till barnen. Emilia blev minst lika glad för det som hon brukar bli av dom mängder av godis som hon brukar få av sin farmor och farfar. Mormor hade med sig godis också men det gav hon till mig :)

Emilia har vägrat äta mat både igår och idag, hoppas hon äter imorgon. Hon äter frukt så lite får hon i sig iaf. Hon somnade redan kl 18 idag (sov inget på dagen) så jag funderade på om hon skulle nattsova men det verkar det som hon gör. Även Maja somnade tidigare än vanligt så jag ska snart sova, väntar bara på att brödet jag bakat ska svalna så jag kan lägga det i en påse.

Nätterna är fortfarande hemska så det är bäst att ta vara på den lilla sömn jag kan få.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Kanner igen det dar, det ar helt utmattande att bo i ett hus som inte ar anpassat...

Jag har en bonussyster som ar 14 och nar Sam var liten ALSKADE hon att leka med honom. Nu har hon (saklart) sitt eget fjortisliv med kompisar och hobbies och shopping och har absolut noll tid for mina barn. Inte sa att jag hade raknat med hjalp, men det ar en underbar bonus om nagon vill vara med mina ungar ett litet tag!

Folk blir helt utmattade av att passa mina barn och tycker de har varit otroligt hjalpsamma nar de passat en unge i tva timmar, och da langtar jag verkligen efter min sambo som jag kan lamna med barnen hela dagen om jag vill.

Nar jag kom hem forra veckan hade Sam svinkoppor, en stor som en femkrona pa armen, inuti nasan, tva i harbotten och ett par prickar i ansiktet. Vi fick en tid hos doktorn i fredags och nu antligen ser han battre ut med hjalp av lite penicillin. Tyvarr upptackte jag tva sma sar i huvudet pa Isaac idag, far se varthan det bar. Nagon som vet om det liksom kan bollas mellan barnen nu? Om Sam ar fardig med sin penicillinkur och Isaac borjar en, kan Sam smittas tillbaka med det samma? Hur lang ar inkubationstiden? Jag har varit jattenoga att halla dem isar rent fysiskt men det gar ju inte att desinficera leksaker varje gang nagon har tagit i dem... Tvattmaskinen har gatt i ett pa 60 grader sen jag kom hem och jag har knappt gosat med Sam alls...
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ja det går väl inte att lära ur, får väl komma sen.

Hon verkar f.ö. ha lagt middagsluren på hyllan, har inte gjort det på iaf fyra dagar nu. Jag håller på med maten nu och hon satt inne på golvet och tittade på barnprogram, det var väldigt tyst så jag antog att hon var djupt koncentrerad. Nyss kom ho gned sig i ögonen och sa " mamma jag ovat, olvet" väldigt yrvaket! :rofl:
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Det har E också ( skippat middagsluren ), efter ett par stridiga kvällar ( när hon fortfarande sov middag ) har vi återgått till

- Bappa!! Ella sova nu, hitta dutte, natti puss.

Så skönt :D
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

hah, jag hade tyckt de varit skönt om hon sov middag, det är ju enda vilan man får under dagen:o
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Nja jag har hellre en nöjd unge som somnar på 10 min än en arg unge som inte vill sova alls förrän runt 22 och även då under vissa protester. Men visar hon att hon vill sova på dagen får hon givetvis göra det.

Vila under dagen, vad är det? ;)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Min syster har ändå inte lekt så mycket, en kort stund här och där och jag har varit med hela tiden. Emilia är ju inte heller så vild, men ändå är hon helt slut :) Syskonen är 25 och 22 så dom är inga "fjortisar" så lite mer hjälp hade jag hoppats på. Idag frågade jag om dom kunde passa barnen när jag sprang till affären för att köpa en mjölk, det skulle ta max 20 min men det var tydligen för jobbigt.

Idag har vi annars varit vid en lekpark där dom också har lite djur. Jätteroligt tyckte Emilia.

Maja har börjat bli väldigt lätt att lägga. Lägger ner henne, hon dricker lite och vänder sig om och somnar. Får vara glad för det när hon sover så dåligt.

Jag tycker om att vara här i Sverige men det ska bli så skönt när sambon kommer. Kunna lämna över barnen utan att fråga.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Emilia sover ibland på dagen, det får bli som det blir. Är vi bara hemma och inte gör något speciellt somnar hon sällan.

Men hon är vaken till 22-23 på kvällarna om hon sovit på dagen. Vi får försöka styra upp det lite sen när dagis börjar igen men nu kan hon sova länge på morgonen.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ella har tydligt visat att hon behövt sova iaf en timme dagtid. Men så pangtjong så blev det bara toksvårt att lägga henne en kväll i förra veckan ( då hade hon sovit middag ). Från att somna snabbt, aldrig några krusiduller till att fightas och kämpa i flera timmar.

Dagen efter var hon även svår att lägga på dagen så vi skippade det och då gick läggandet på kvällen på tio min vid 19.00. Vi har kört så i några dagar nu och hon sover så mycket bättre på natten och vaknar inte före 7.30.

Men jag kan tänka mig att hon kommer att behöva sova lite när hon sedan börjar på förskolan igen :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vad skönt, perfekta sovtider också.

På Emilia märks det så tydligt att hon är på gränsen mellan att behöva sova och att inte behöva det. I lördags var det fullt fart hela dagen så hon hade inte tid att sova. Runt 17 blev det lugnt och det var omöjligt att hålla henne vaken. Så hon sov 17-20 och var sen pigg, trodde aldrig att jag skulle få henne att somna med vid 23 gick det. Igår sov hon inte på dagen men var supertrött och somnade för natten (utan mat :() vid 18 och väcktes av Maja kl 7.
Det är för tidigt att hon somnar redan vid 18, då hinner vi inte med kvällsmat och hennes pappa skulle hinna träffa henne 30-60 min på kvällen.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora snacktråden TVÅ

La nyss Emilia och hon puttar bort mig från sängen och säger: Mamma, sova själv!. Jag som tycker det är så mysigt att gosa lite innan hon somnar, hoppas det bara var en tillfällighet ikväll att jag inte fick stanna hos henne. Fast det är iof ganska praktiskt om hon kan somna själv. Men jag ska nog gå upp och kolla nu så hon verkligen sover och inte river min brors rum (hon får somna där så bär jag in henne i rummet där Maja sover sen när jag lägger mig)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Min lille blev omöjlig att lägga för middagssovat nångång under försommaren. Från att varit helt okomplicerad fick vi en lessen kille som upprepade mantrat "neh vovva, NEH vovva!" och grät. Så vi slopade sovat helt då. Han orkar egentligen inte vara vaken hela dan, iallafall inte flera dar i sträck. Om han är för toktrött tar vi lite strategiskt ett bilärende efter lunch ibland, så att han får sova i bilen. Eller så kollar vi på film i soffan efter lunch så kan han däcka i famnen en tröttdag. Annars är det smidigt att han är vaken hela dan, för det är mycket lättare att ta sig ut på aktiviteter med båda barnen om man inte behöver ta hänsyn till sovtider.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Nja jag har hellre en nöjd unge som somnar på 10 min än en arg unge som inte vill sova alls förrän runt 22 och även då under vissa protester. Men visar hon att hon vill sova på dagen får hon givetvis göra det.

Vila under dagen, vad är det? ;)

Amen!

Vi har ju haft problem med kvällsinsomnandet hela det senaste året och provat olika lösningar utan någon långvarig effekt men nu i sommar har vi bara struntat i att lägga Milton (han har öht inte visat sig trött på eftermiddagarna) och nu somnar han stillsamt i vettig tid efter ett par sagor istället för galet sent efter 1½ timmes fysisk kamp. Ju mer vi är ute desto piggare håller han sig om dagarna och desto fortare somnar han på kvällen.

Bävar dock för när det är dags för förskolan igen om två veckor, då lär han ju behöva sova en liten stund i alla fall och jag är rädd att vi hamnar i de negativa banorna igen. :crazy: Men men, den dagen den sorgen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 023
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2
Svar
38
· Visningar
1 893
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 182
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
2 880

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp