Stora snacktråden TVÅ

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Nej och det jävligaste är att hunden var lös ett par gånger för att barnen släppte lös den och matte sa att han inte fick vara lös (och då höll ju givetvis jag med)så då sa vi till att han skulle vara kopplad. Sen tog det en stund till så var han lös igen iaf. Sen gick allt så himla snabbt :cry: Nu ångrar jag mig såklart så hiiimla mycket at jag inte sa till att de skulle gå hem med honom, men det tänkte jag ju inte på då för det gick ju ändå bra när han väl var lös, men det är ju så lätt att vara efterklok:(

Pappas tant var här och klämde och kände och tyckte att hon kändes jättebra, och när vi hittade henne hopade hon upp från källartrappen --> marken = 1.70 cm ca så hon trodde inte det skulle vara några problem. Vi skulle avvakta och hålla noga koll på rörelsemönster, ätande, drickande och toabesök.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Hoppas allt är bra med kissen och att föräldrarna håller bättre koll på både barn och hund nu. Finns en hundägare här med en aggressiv hund, han gör utfall mot både barn och hundar (mot alla eg), kärringen har noll koll och är lika aggressiv själv. Alla går bara och väntar på att det ska ske en olycka. Lagom kul när man möter dem med Isak. :crazy:
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Comfort: Hur går det med katten?

Planerar en pyssel/bakdag med brorsans familj och vill ha lite tips på
vad man kan tänkas hitta på. Blir 4 ev 5 barn mellan 3 och 9 år gamla.
Färgat papper har vi massor av, både väldigt små och jättestora. :P
Chokladbollar känns ju enkelt och kul för alla där alla kan vara med och göra allt sas. Men mer då?
Enligt mina planer så är det tänkt en heldag med pyssel/bakning och god mat.
Så ge mig tips på pyssel och bra bakning för barn i alla åldrar (även vi vuxna :D )
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Det går bara fint :) hon verkar må som vanligt igen nu och går ut och in som innan!
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

sådär spontant... kan ni inte göra något gemensamt konstverk? Typ ta två a5 papper, klistra ihop så det blir större och sedan kan alla rita på det, eller att alla gör varsin liten del av någonting och klistrar på på den stora teckningen? Kolla in http://skapligtenkelt.blogspot.com/ Där finns många bra tips :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vilken bra sida :):bow: *sparar*
Ett stort konstverk var ett bra tips:bow:

Comfort: Vad skönt att hon mår bra igen :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

kl

Ni med barn på förskolan, hur gör er förskola vid födelsedagar?
På Emilias är det väldigt många barn som fyller år nu i juni, minst två varje vecka. Det bjuds på tårta/kaka vid varje tillfälle och barnen får äta så mycket dom vill (vilket i Emilias fall blir mycket, hon älskar kaka), ofta är det även någon som har bakat hemma och bjuder på (alltså utanför födelsedagarna) Jag tycker att det börjar bli lite för mycket, vi är inte alls "sockerrädda" men vill helst hålla det till helgen.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Här sjunger dom sång och så får barnet som fyller ett speciellt kort ( med sig själv på ).

När dom firade in sommaren ( och tackade av en förskolepedagog som skulle sluta ) så tillfrågades föräldrarna om barnen fick äta en glasspinne och samtliga svarade ja så då åt dom glass. Lika vid påsk, då fick dom ett litet ägg med lite smågodis av en påskkärring som kom och hälsade på :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

På vår förskola så får den som fyller år ta med sig frukt eller en fruktsallad om man vill (vi köpte tex lite olika exotiska frukter när vår son fyllde, så de fick smaka på lite nya smaker) och så sjunger alla för den som fyller år, samt att födelsedagsbarnet får sin nyckelpiga och får göra en ny. Nyckelpigan är som en enkel "tavla" i formen av en stor nyckelpiga med barnets namn på samt lika många prickar som barnet är gammal.

På sommaravslutningen blev alla barnen erbjudna en glasspinne av pedagogerna till fikat, likt på Calaziryas förskola.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Här får barnen också ett kort ( i form av en nalle med sitt foto på samt namn och datum ), sång och så tror jag att det kan bjudas på glass.

På sommaravslutningen här har barnen fått jordgubbar (efter koll med föräldrarna då så ingen är allergisk)
och glass.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Nu jobbar jag ju i skolan (har klasser från 3-5 beroende på läsår o underlag) men råkar ut för samma sak i mellan varven eftersom läraren som har barnen under mig tycker det är mysigt med kakor. D.v.s när man fyller år fr man bjuda på fika och en dag i veckan får barnen ha med sig kakor till förmiddagsfikan (det kröp inte fram förrän precis innan jag gick på föräldraledigt att de fick ha kakor en dag/vecka...) Dessutom när eleverna varit extra duktiga och jobbat mot ett mål kan de belönas med kafferep (dvs alla barn tar med sig en sorts kakor o sedan bjuder man varandra).. Helt galet!! Under den tid jag jobbat har en förälder reagerat, också jag..

För mig är det ok med "nyttig fika" typ frukt och sedan glass eller typ tårta/jordgubbar/lussebullar/pepparkakor vid avslutningar eller speciella händelser. De äldre eleverna möts ibland av att deras föräldrar faktiskt "glömmer"/har råd att bjuda hela klassen på fika vid födelsedagar, hur känns det för de barnen som blir "glömda"? Hos mig har vi skrotat födelsedagsvikat men sjunger för den som fyller år o placerar personen så mycket i centrum som han/hon är bekväm i :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Låter ju lite galet ja.
Finns ju ingen anledning att barnen ska fika en massa i skolan.
Och som du skrev, alla kan inte bjuda hela klassen. När jag fick i 4an var vi 32 st, inte helt lätt att bjuda alla dem direkt.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

KL

Nu är E´s första utlandsresa bokad och betald, det blir en vecka på Gran Canaria i Arguineguin. Vi är väldigt peppade hela familjen, E säger: åka bort? typ varje morgon. Läste någonstan att det var bra att ha med skor att ha i poolen, typ foppatofflor. Är det verkligen något man behöver? Jag har redan börjat tänka på packningen, vi åker den 20 juli... Funderar på att ta med lite blöjor och sen handla där, men det kanske är överpris där?

Om det är någon som har bra tips så skriv gärna!

Lite ot:
Sambon bäddade E´s säng en kväll. Då säger sonen: men pappa du kan ju! Vad duktig du är!:rofl:
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Då tycker ni inte att jag överreagerar alltså med att det är kaka och/eller tårta minst en gång/v, ofta flera. Jag kan ju inte heller säga att Emilia inte får äta av det. Dom flesta barnen har också sötsaker med sig i sin mellanmålslåda så jag antar att dom andra föräldrarna tycker det är ok med så mkt kaka. Men jag vet iaf att en till mamma inte vill att hennes barn ska äta så mycket sånt, får prata lite med henne om vi lyckas hämta samtidigt någon gång.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Om han springer mycket skulle jag köpa några skor för att minska risken att han halkar. Men jag skulle mer köpa "badtofflor", dom är inte så klumpiga som foppatofflor. När vi var utomlands med Emilia hade hon såna skor på stranden eftersom sanden blir så varm.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

På Tuvas dagis sjungs det och dom får ett kort och en liten bok när dom fyller. Vill barnet bjuda på glass får dom det. Jag tror dom flesta har haft med sig glasspinnar på sina födelsedagar och bjudit på.

Jag är inte sockerrädd heller, men skulle också reagera om dagis bjöd på godsaker flera gånger i veckan.


*kl*

Vilken underbart väder vi har! Igår var vi på en badanläggning med pooler av olika storlekar med barnen. Lowe sov mest, men Tuva hade jätteroligt. Och jag också.

Idag funderar jag på om vi ska ta oss till varamon. En jättestor sandstrand. Men en sak säger mig att sand + bebis inte är en bra kombination. :crazy:
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Var ni på Mariebergsbadet? (fast något i mitt minne säger att dom har slagit igen?). Folkets park är väl stängt iaf?
Varanom är ju underbart, klart ni ska åka dit. Vi var hela förra veckan på stranden med barnen, visst Maja åt en del sand men tyckte också det var roligt att sitta och pilla i sanden.

Motala och sommar väcker minnen hos mig, vi var mycket hos mormor och morfar på sommaren. Tillbringade massor tid på Mariebergsbadet, varamon och i folkets park.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vi tog en liten runda till stranden igår o Algot älskade det :) Nu har jag ju bara honom o hålla reda på o han nöjer sig med o sitta still på rumpan o ligga på mage o gräva i sanden. När vi kom ner på stranden o jag satt honom där satt han o tittade med STORA ögon på havet o vågorna, han tyckte det var väldigt fashinerande. Jag var lite rädd att han skulle bränna sig men han har en stor uvdräkt och solhatt så det gick bra...

Nu har jag ingen bil hemma de närmsta dagarna så det får bli badbaljan i trädgården i stället...

turbofling Nej, jag tycker inte du överreagerar... sötsaker ibland men någonstanns kan det väl räcka?
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ja precis, fast numera heter Mariebaergsbadet "Lithobadet". När det öppnade igen och även folkets park bytte badet namn. Ser precis likadant ut som förr, ingen renovering alls, men det fyller sin funktion. Folketspark däremot verkar vara på uppsving.

Vi var i varamon. Lowe fick inte sitta i sanden själv, han hade nog ätit litervis med sand då :p Han fick bada fötterna :) Det var poppis. Tuva grävde mest. Det var kallt i vattnet, 20 grader men kändes kallare.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Maja älskar också sand, hon skulle nog kunna äta hur mycket som helst =)

kl

Sitter här och är lite lätt orolig. My hade typ 40 gradersfeber natten till idag (något som är väldigt ovanligt för henne, hon brukar ha max 38 när hon är sjuk), med massa frossa och lite hosta. Idag har hon varit hur pigg och glad som helst och feberfri hela dagen (liksom gårdagen). En timme efter att hon lagt sig kom febern och frossan tillbaka igen, och två timmar efter alvedon hade hon fortfarande 40.2 grader på örontermometern (då ska man väl plussa på en halv grad har jag för mig?). Hon yrar och har frossa och verkar slemmig i halsen/luftvägarna.

Efter att ha pratat med 1177 så åkte maken in med henne till akuten, och nu sitter jag här och väntar på att höra något från dom. Det är väl antagligen ingen fara, men det är ju synd om henne, så jag hoppas att de kan hjälpa henne att få ner febern lite.

Först trodde vi att det var solfrossa/solfeber eftersom vi var ute hela dagen igår och det var soligt och varmt. Men idag har vi hållit oss inomhus bortsett från en liten tur i vagnen vid 17 tiden, så då känns det lite långsökt att det skulle vara solfrossa i natt igen.

Jätteskumt att det bara kommer på natten liksom... någon som varit med om något liknande?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 013
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2
Svar
37
· Visningar
1 804
Senast: miumiu
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 180
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
21
· Visningar
2 368

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp