Stora snacktråden TVÅ

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Kl

Idag har my varit utan blöja hela dagen utan att det hänt en enda olycka! Jag blir så stolt!;)
Det har verkligen gått från ena dagen till den andra utan att vi gjort något speciellt! I torsdags var hon hos farmor och badade i deras pool, och var alltså utan blöja. Plötsligt ville hon ha en blöja, varpå farmor frågade om hon behövde kissa o om hon ville göra det på toaletten istället. Det ville hon och hon kissade direkt på toan, något.hon inte lyckats med tidigare. Hon blev super glad och dagen efter kissade hon två gånger o bajsade en gång bara sådär!

Idag har hon alltså varit torr hela dagen trots utflykter! Vi har inte pressat henne alls tidigare men ändå uppmuntrat henne till att prova pottan eller toaletten , men hon har mest blivit arg och inte velat. Nu skrattar hon varje gång hon lyckas!
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vad härligt, duktiga My! Saker och ting brukar lösa sig om man bara tar det lugnt!

Vårt kissproblem har löst sig för det mesta också, ibland kissar Sam på golvet för att Isaac har gjort det och då är det svårt att skälla på honom. Annars sover han nästan hela natten utan blöja också, han brukar ta av den själv runt midnatt men det har hänt ett par gånger att han sovit hela natten utan den.

Jag har varit bortrest i två dagar och storasyster har varit här på nattvakt när sambon jobbade. Då hade Sam tydligen bajsat i vasken :crazy: men annars funkar det bra också, Dock är han lite lat och bajsar gärna i trädgården eller utomhus på fältet, som en hund. Det gäller att komma på honom innan han har gjort det då så han går på toaletten istället....
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Duktiga My!

Vindvissla: Det är ganska underhållande att läsa om Sams alla påhitt :D:D
Har det löst sig med storasyster nu? Jag antar att det är barnens storasyster som varit barnvakt och inte din. Sist jag läste om henne hade hon väl sagt upp kontakten med sin pappa för hon inte fick pengar, eller är jag ute och cyklar?

*kl*

Här har det inte varit en rolig vecka. I onsdags fick Tuva uvi och har haft jätteont när hon kissat och varit tvungen att springa på pottan hundrafemtielva gånger. När halva onsdagen gått trillade polletten ner att det bara gjorde ont när hon kissade= kisselås. Så pinket kom i byxan ungefär hela tiden. Vi fick antibiotika mot det i onsdags, men det känns fortfarande när hon kissar. Men det är mycket bättre. Nu säger hon "ajaj" när det kommer istället för storgråt. Hoppas hon är smärtfri imorn. Hon har fortfarande kisselås, jag hoppas det kommer släppa snabbt efter att det all smärta är borta, annars får vi väl ta på blöja igen. Känns tråkigt eftersom hon varit utan några månader nu och klarat nätter o allt så bra.

Och Lowe har jag slutat amma nu. Ammade bara nätterna fram till i förr förrgår. Har gått jättebra, det var bara inatt han var ledsen ett bra tag runt 2-3. Annars har han accepterat det hela jättebra. Han blir erbjuden en flaska välling innan han ska sova (nu har han somnat rätt sent senaste veckan), sen äter han gröt på morgonen.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jo det gick till så att hon sa upp kontakten i ett och ett halvt år. Sambon försökte då och då att ringa och smsa men fick inget svar eller typ "vem är du?" till svar. Efter ett och ett halvt år skrev jag ett mail till henne på facebook och sa att jag inte riktigt visste varför hon inte pratade med oss och att vi saknar henne och fick svar nästan med det samma. Hon skrev att hon hade velat komma hit ganska länge men tvekat när det kommit till kritan. Helt logiskt, så funkar jag också, inte lätt att bara knacka på dörren en dag. Men vi bestämde att hon skulle komma redan dagen efter och det gjorde hon. Och sen dess har det flutit på. Det var i november förra året så hon har hunnit lära känna pojkarna. Sam älskar att åka iväg med henne och hon tar gärna med honom på utflykt. Ofta ner till hennes hus, hon har en åttaårig lillebror som tycker att Sam är jättekul. Isaac är också jätteförtjust i henne så det känns jättebra att hon är "tillbaka". Tyvärr har jag inte pratat med hennes mamma sen dess, men det känns som en mindre förlust. Jag är inte alls långsint så hon kommer kanske över detta en dag också, men det känns inte speciellt viktigt att jag har kontakt med henne.

Anågende pengarna har hon samma behov, nu har hon först övertalat sambon att stå som låntagare på 50 000 kr för att hon skulle köpa en halvbra bil att köra till universitetet med, med motiveringen att hon skulle pendla. Så lät det tills hon fått bilen, och nu får han ändå punga ut med pengar för boende där nere. Sen kom hon på att hon ville starta ett solarie i vår by på 25000 pers, och hade övertalat sambon att låna 7000 till, och så skulle hon sälja bilen och skjuta till med de pengarna också. Då blev jag lite sur, för vi har faktiskt inte råd med sånt. Jag sa att om han kände att han hade så mycket pengar att ha kul för så vill jag börja jobba heltid så att jag också har en chans att spara ihop pengar för att göra kul saker och starta företag eller whatever, och att vi faktiskt har gemensam ekonomi... Och att hon kan göra såna saker när hon är färdig med skolan och själv har pengar. Nu har hon skjutit upp det till nästa år så vi fick lite andrum.

Anående roliga upptåg så är Sam extremt rymningsbenägen just nu. Vips så är han borta och har man tur hittar man honom innan man får en halv hjärtattack. Häromdagen rymde han från sambon och var borta i 20 minuter, grannens 17-åring hittade honom i en annan grannes garage... Och ofta är han på andra sidan fältet när vi upptäcker att han är borta, trots att vi kollar honom en gång i minuten. Så nu kan han inte vara ute ensam, trots 120 staket runt tomten...

Isaac 18 månader pratar som bara den. Häromdagen frågade jag honom om han ville ha en macka.

- Magga? Magga me ost! sa han! Haha som jag skrattade, så jäkla sött!

- Isis äpple hör man allt som oftast, han är en riktig äpploman. Han säger säkert 200 ord, helt otroligt! Och så roligt, Sam började inte prata förrän efter 2.5, förutom ett femtontal ord.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Kul att hon är tillbaka och att Isak pratar så mycket.
Hoppas det löser sig med pengarna och så också.

Ajda: Inte roligt alls med uvi. Håller tumme att hon snabbt blir smärtfri och kan och vågar kissa igen.

Freya: Duktig My!:laugh:

Förra året var Isak lite rädd för att vara i vattnet uppe vid badet här
men i år verkar han inte alls vara det. Vi har bara varit upp dit en gång hittills
men det var inga problem alls.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

jag fortsätter uppdatera er om bröllopsbestyren :D

I förrgår kväll ringde kusinen till min pappa och bjöd in honom till bröllopet.
"inbjudan måste ha kommit bort i posten"
:angel:
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Men tjena... vad pinsamt.

Vad ska hon säga till dig då? Eftersom du kommenterat om inbjudan och hon då sa att hon bara skulle bjuda närmaste släkten.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Fast det är ju kul om du får vara med! om du nu blir inbjuden...

Fast helt ärligt?

Skulle du vara bekväm med att veta att du egentligen inte var välkommen på festen av en eller annan anledning, men blev bjuden när det uppdagades att man egentligen hade bjudit fler än de man uppgav ( närmaste släkt och vänner ) ?

Jag vet faktiskt inte om jag skulle känna mig vidare välkommen, men det kanske bara är jag som är lätt känslig :confused:
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

och er andra:

Hon har ju bjudit sina andra mostrars män, och tänkte väl att hon inte "behövde" bjuda min pappa eftersom att han fru/hennes moster inte lever längre, och att de då inte är släkt längre. Gissar jag. Sen kom nog hennes pappa med pekpinnen...

Jag blir inte bjuden, bara pappa. Han är väääldit tveksam till att gå, undrar varför :angel:

Och nej, jag hade absolut inte gått även om jag hade blivit inbjuden nu. Vill inte komma dit på en välhgörenhetsbiljett....
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Eller så har hon ångrat sig, och faktiskt vill ha med Comfort på bröllopet. Jag vet ju inte varför hon inte har bjudit varenda kotte hon känner, men ofta handlar det ju om pengar och då känns det som att man måste sätta gränsen någonstans. Om Comfort då har hamnat utanför budgeten för att de kanske inte har så nära kontakt just nu så känns det inte lika jobbigt att bli bjuden i efterhand, eller hur? Kusinen kände väl att Comfort blev besviken och har prioriterat om?

Så tänkte jag, liksom :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

K

My var helt torr när hon vaknade i morse, och det första hon gjorde var att springa och kissa på toaletten!

Hon har varit utan blöja hela dagen och har klarat det jättebra! Hon var hos farmor ett par timmar och,klarade det bra där med! Ikväll blev hon ledsen för att hon fick nattblöja, men det känns lite osäkert att vara utan på nätterna redan.

Maja krånglar rätt mycket med sömnen... När jag tänker på det känns det som ett under att jag ändå orkar vara så pigg.! Hon somnar vid sju-åtta, vaknar i regel en gång i halvtimmen-timmen fram till midnatt och sen kan hon sova i tre timmar om vi har tur och bara om vi ligger nära,nära. Sen vaknar hon och har svårt att somna om och.vaknar med jämna mellanrum tills det är dags att gå upp.

Nu ska jag duscha, har varit ute och sprungit. Jag är så nöjd med mig själv, jag har sprungit 5km varannan dag i en månad nu och gjort 100situps varje kväll :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Wow fair play till dig som har sprungit och gjort sit ups! Märker du någon skillnad? Jag har också sprungit ungefär lika långt men det enda jag märker är att jag fått mer muskler på vaderna och så är det lättare att springa såklart. Vikten står helt still och jeansen sitter likadant som innan. Och jag ser fortfarande ut att passa i magtråden.... :(

Duktiga My som klarat sig utan blöja, hon vet vad hon vill! Vad jobbigt du har det med sömnen, men kämpa på så blir det nog bra så småningom!
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Bra jobbat Julia :)

Själv har jag börjat rasta cykeln igen, brukar köra 1 mil varannan dag. Ska nog öka på till 2 mil så man trampar under en längre stund.

Vindvissla: Jag har också stått still länge och inget tycks hjälpa mot "fluffet", mer än halvdeprimerande när man försöker. Men nu senaste tiden tycker jag mig faktiskt se skillnad. Jag har lagt om kosten och försöker räkna lite halvt så man håller lite koll på kalorierna. Äter mest protein och har uteslutit mycket av dom snabba kolhydraterna, GI turbo typ ;)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Åh en sån växel ska jag också lägga in när jag lyckas sluta amma... Jag vet ju att jag äter för mycket men försöker att inte vara för hård mot mig själv för jag vet att jag blir kanonhungrig när jag ammar. Jag väger 10-15 kg mer än vad jag skulle vilja väga. Men någon gång ska väl mistluren sluta amma han också... :)

Jag funderade faktiskt på att cykla till jobb imorgon men då lär jag inte springa efteråt. Hur är kaloriförbränningen för cykel jämfört med jogging?
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Det beror nog helt på hur långt du orkar cykla vs jogga, och i vilken takt..

Mitt knä klarar inte av att springa än ( men gud så jag längtar efter att få ge mig ut på en runda längs med havet ). Klart att du inte ska vara hård när du fortfarande ammar. Men vad ska jag skylla på ? :D
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vi slutade med blöja på natten samtidigt som på dagen för Tuva. Det har fungerat jättebra. Några gånger har hon kissat på sig, men det får man räkna med tycker jag.

Vad duktig du är som springer och gör sit-ups, har du märkt någon skillnad på magen?
Jag var ute och sprang 3 km igårkväll med min shettis som börjar bli för rund :p Jag var överlycklig att jag klarade det utan att stanna någon gång eller gå. Haha. Kändes tom som jag skulle klarat att springa längre. Men då var jag sugen på att springa också.
Jag har aldrig hållt på och sprungit, men tror att med åldern så förstår jag faktiskt numera att man kan tycka det är skönt att ta en runda. Skulle gärna vilja komma igång med att springa eller köra en runda in-lines om kvällarna. Inte för att jag kan åka, men det är roligt när man får in snitsen.

Hoppas Maja kommer på att det faktiskt är rätt skönt att sova snart.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

alltså jag har ju jämt tidsbrist så det skulle bli samma tid som löpningen, alltsa 40-50 min varannan dag. jag skulle kunna cykla till jobbet, det är 5 km men hela våren har det blåst som in i norden här och jag hatar att cykla när det blåser.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

*kl*

Här kan man ju fråga om det mesta så..

Jag har en vän som fick barn för ca 5 månader sen, bebis börjar så sakteliga bli mer och mer nöjd med livet så där går det åt rätt håll (efter en ganska tuff start) men min vän verkar snarare må sämre.
Hon är medveten om det men säger att det är väl bara att härda ut så blir det bättre någongång, tillslut.
Det egentliga problemet är lite diffust, men jag tror en del ligger i att det här med att bli förälder inte var/blev som hon tänkt sig (trots att hon är väldigt öppen och tar saker lite som de kommer). Hon har sagt att det är så mycket jobbigare än hon föreställt sig och känner att alla de där planerade syskonen blir nog inte av. Pappan tar definitivt sitt ansvar han med men jobbar nu heltid medan min vän är hemma med bebis.

Men, vad kan jag som utomstående göra? Är det här en helt normal fas? Går det över? Jag har sagt att hon supergärna får säga till om jag kan underlätta på något vis, men sen är jag rädd att bli för påstridig om jag "tjatar" för ofta. Likaså känner jag mig osäker på hur ofta jag ska höra av mig då vännen inte tar så mycket initiativ att göra det eller träffas.
Är det någon som har ett par kloka reflektioner kring det här eller förslag på vad jag kan göra så :bow:
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vad ar problemet? Verkar hon deprimerad? Det ar ju ganska vanligt med forlossningsdepression och da kan hon behova prata med nagon eller fa medicin ett tag. Om du ar orolig for din kompis tycker jag du ska saga det, och om hon da inte vill ha hjalp blir det svart att hjalpa...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 008
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2
Svar
37
· Visningar
1 800
Senast: miumiu
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 180
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
20
· Visningar
2 223

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp