Stora snacktråden TVÅ

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ja jag kände på min kompis bröllop att trots att det var ett barnvänligt bröllop så dricker ju folk. Vid halv elva var folk så pass onyktra att jag inte ville att mina barn (då 4 månader och 2 år och 4 månader) skulle vara där mer, så jag försökte lägga dem. På ett hotellrum. I tre timmar försökte jag, sambon och barnvakten lägga barnen. Vid ett på natten återslöt jag till festen och vid två gick jag och la mig eftersom mina barn skulle vakna kl 7.

Så ja, jag hade nog haft roligare utan dem, men med en 4 månaders är det ju inte så mycket man kan göra.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Därför jag skulle välja barnfritt på själva festen också.

Sitter och ska beställa sunblock kläder åt Isak.
Undrar vad som är bäst, att ta 98/100 och riskera att byxorna är stora i midjan
eller 86/92. Är ju visserligen resår men han har liksom ingenting som håller kvar byxorna:p
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Är det inte dragsko på dom också, det tror jag. Då skulle jag välja den större strlk.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Står inget om det.
Men ja det blir nog den större str.
Gör ju inget om tröjan är lite lång eller byxorna långa i benen.
Bara de sitter kvar:p
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

och ni andra

Ja det känns jäkligt sugigt detta, ska bli spännande att höra på cermonin vilka som är bjudna.

Ang detta med eget bröllop, jag har aldrig velat gifta mig. Jag trivs inte med att stå i centrum och at klä upp mig (läs spöka ut mig :D) är inte min grej. Jag gick inte heller på balen.

Däremot vill jag ha festen efteråt, och få grejer :D

Antaglien blir det så att vid nästa dop byter vi ringar, mest för att det är praktiskt att vara gifta om det skulle hända nåt. Jag vill heler inte byta efternamn.
Helst åker jag till Las vegas och grejar av det där, för dit vill jag ändå åka någon gång så varför inte passa på att bli vigd av elvis eller nåt! :D

Och så har vi en fest senare.

Barn tycker jag inte hör hemma på bröllop. Egentligen inte i kyrkan heller för de kan ju faktiskt störa ganska mycket, plus att det inte har nåt utbyte av att vara där om de inte är ganska stora och kommer tycka det är trist. Absolut inte på festen får då är det röja som gäller, tycker jag :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Stora snacktråden TVÅ

fördelen med att om byxorna är för långa behöver han inte ha på sig simfötter :idea:
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Haha precis:D

Någon som vet hur de är i str?
De byxor han har nu i 98 är för stora.
Samtidigt är det bra om han inte växer ur dem så snabbt.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Kan inte ni som är insatta i Sveriges säkerhetspolitik förklara för mig det här med solskyddskläder. Det är ju ganska nytt och här har man inte propagerat alls för dem, fast jag har sett dem i butik. Min tankebana går så här: Mitt barn vägrar ha kläder på sig 24/7, så att försöka tvinga på honom ännu mer när man dessutom badar och är i sand känns som ett dödsdömt projekt, om det inte gäller liv eller död."

Hur stor är skillnaden på spf 50 och solkläder?


Idag vill jag verkligen flytta till Sverige. Jag kan inte sluta tänka på huset jag länkade till innan. Jag saknar sommarsverige och allt mysigt man kan göra. Dessutom ska jag hem om mindre än två veckor, stannar i 19 dagar, åker till Irland i tio dagar och sen åker jag och Isaac till Sverige en vecka till på bröllop. Jag har precis köpt två begagnade barnstolar för det blev billigare än att hyra.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Alltså solskyddskläder är väl för det mesta motsvarande spf 50? Fördelen är ju att man slipper smörja in så mycket.

Jag hade solskyddskläder på My förra året och det gick jättebra. Det här året har jag inte införskaffat några, mest för att det bara inte blivit av, men också lite för att jag vet att hon inte kommer vilja ha dem på sig. Det räcker att t-shirten blir yttepytte blöt när hon plaskar i vattnet, för att hon ska gallskrika och vilja få den av sig illa kvickt!

kl

My har fått några konstiga utslag som kliar jättemycket. Först trodde jag att det var svinkoppor, men de blev aldrig några blåsor/skorpor, och idag var vi hos läkaren. Hon trodde att det kunde vara något slags bett, antagligen vattenloppor eller gräsloppor. Vi har varit hos min mormor i skärgården och My har lekt mycket vid vattenbrynet, så det låter ju inte omöjligt. Hon har flera bett, mest på händer och fötter men även i ansikte och på ryggen. Varje bett såg först ut som ett litet litet myggbett, och har sedan svullnat upp och fått en stor rund ring runt. Nu får hon tavegyl i några dagar för att minska klådan.

Annars har det hänt otroligt mycket med My. Hon snackar som en galning, frågar "varför då då?" om allting och ger sig aldrig med ett svar, undrar hela tiden vad hon får/inte får göra, hon trotsar och testar mycket, men vill framförallt lära sig på riktigt vad som är okej och vill gärna "göra rätt" (och blit väldigt ledsen om hon tror att hon gjort något "fel"), hon frågar ofta frågor som t ex "finns det vatten här då mamma?" eller "Har dom glass här då pappa?" om vi är någon annanstans än hemma.

Hon är en riktig liten charmknutte och är supersnabb på att snappa upp saker. Som när vi var hos min mormor där det finns en jättelång kökssoffa som är kul att hoppa omkring i när man ska äta... Jag bad henne att sitta still miljoner gånger och när hon en gång sprang iväg för 711 gången, så sa jag "Oj My nu glömde du visst något" med lite spänning i rösten. Hon stannade upp såklart och undrade vad, och då sa jag med en skämtsam ton "Du glömde att sitta stilla" , varpå hon springer tillbaka, sitter stilla en stund, rusar iväg och stannar plötsligt och säger "Nej men oooojjjj! Nu glömde jag nåt!", skrattar och springer och sätter sig igen. Efter ett tag ber jag uppgivet "My, kan du tänka dig att sitta stilla en stund och äta färdigt?". Hon tittar på mig med bus i blicken och säger "Ja, kan jag tänka" är tyst en stund, "Nu tänker jag!" och sen säger hon "NEEEEEEEEEEEEJ" och skuttar i väg :D

Maja har äntligen förstått hur hon ska ta sig framåt istället för att rulla åt sidan. Hon kryper inte, men ålar sig framåt. Vilken skillnad det är på barn! Maja är nu nio¨månader, då började My att gå och hade krypit sen länge :laugh: Maja är iaf världens goaste, nöjdaste bebis och det är toppenskönt! Hade det inte varit för de hemska nätterna som förvisso är bättre än för några månader sedan, men ändå rätt hemska, så hade allt varit en dans på rosor med henne!

Ang brölopp och barn så tycker jag att det är upp till varje förälder att göra som de vill. Jag hade aldrig haft en barnförbjuden fest. Hellre att mina vänner kan komma än att de måste stanna hemma för att de inte får barnvakt. När vi blir bortbjudna på brölopp försöker vi fixa barnvakt, för det blir ofta enklare på det viset. Och så håller jag med visslan, jag vill inte ha mina barn runt massa fulla typer.

Vi hade ett stort brölopp och det var fantastiskt! Tänk att det här är 6 år sen i augusti, det är inte klokt!
http://i.pbase.com/v3/44/301844/1/49213070.IkyrkanPICT5318x.jpg

http://i.pbase.com/v3/44/301844/1/48127566.PICT5249x.jpg

http://i.pbase.com/v3/44/301844/1/49213076.IkyrkanPICT5341x.jpg

//Julia
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Menar du skillnad på kräm och kläder ?

Solkrämer innehåller en hel del obehagliga ämnen och jag försöker smörja med måtta, då är det ypperligt med solkläder så smörjer man bara på de kroppsdelar som sticker ut :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Va? Jag ser dom...

Jag har några bilder på min pixbox också (de jag länkade till ligger på fotografens egen sida)



 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ja den gården var jättefin!

Är det klart att ni ska flytta till Sverige eller är det bara planer än?


Freyja: Hoppas utslagen ger med sig snabbt. Jobbigt med klåda.

Det där med att testa vad man får och inte får är konstant här också.
Just nu verkar det vara en alltskavaratvärsemot period. Där han även sparkas och slåss när han inte får som han vill.
Fina ni är på bilderna!
 
Senast ändrad:
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Så jag behöver inte känna mig dum som inte har heltäckande kläder när jag kommer till Sverige?

Mirre ja vi kommer flytta någon gång i framtiden men känner ingen direkt stress. Vi vill flytta innan barnen börjar skolan i Sverige tror jag, men just nu är det ganska mycket småpill kvar på huset så jag vill göra färdigt först. Mycket roligare att sälja när det inte är ett ofärdigt projekt, i alla fall i min hjärna. Förhoppningsvis nästa vår. Nästa höst (2012) börjar Sam skolan på Irland, med skoluniform och allt, om vi stannar tills dess alltså.

Freyja vad kul att läsa lite om My, hon är så himla utvecklad i sitt språk! Så härligt att kunna ha diskussioner med dem, det kan vi fortfarande inte här direkt. Just nu pratar Sam mest engelska så det ska bli skönt med tre veckor i Sverige som boost.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag har inte mina barn klädda från topp till tå i uv-kläder. Jag tycker att vanliga kläder skyddar tillräckligt bra mot solen att jag inte behöver skaffa uv-kläder. En t-shirt och shorts är kanon och sen smörja lite på armar, ben, nacke och ansikte räcker gott och väl. Tuva kallar jag för "naken-Janne" här hemma för hon är snabb att ta av sig alla kläder jämt.:grin: Så emellanåt springer hon näck ute också.
Vi hade en uv-dräckt när hon var 1 år och vi var på kreta. Det är enda gången. För oss är det inte nödvändigt med uv-kläder. Sen om man har det "röda" pigmentet och har svårt att bli brun utan att bli röd eller om man är på sjön mycket kan jag tänka mig att man kan behöva uv-kläder mer.

Freyja: Jag ser inte heller de första bilderna. Men vad fina ni var! Nästan så jag blir sugen på att gifta mig bara för att få vara fin en dag :D
Annars har jag aldrig drömt om bröllop och ogillar att stå i centrum som det innebär att vara brud.
Jag håller med dig att jag hellre vill ha mina kompisar närvarande på mitt bröllop MED barn än att dom inte skulle vara där alls. Som jag skrev ovan så är barn på bröllop inget problem för mig sålänge jag själv inte har med mina ;)

Vad roligt att My pratar så mycket :)
 
Senast ändrad:
Sv: Stora snacktråden TVÅ

KL

Angående att leka med sina barn, jag tycker också det är jättesvårt.
Speciellt inne, ute är det lättare, då kan man gräva eller så men inne är jättesvårt. Tur att Isak kan leka själv:p

Har en kompis som har tre barn och som leker jättemycket med sina.
Känner mig nästan lite bortkommen där ibland, kan inte alls leka på samma sätt som hon:D
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vi har UV-kläder för att vi ( som du nämnde ) är mycket ute på havet ( seglare ) eller på stranden och ja jag har då inte lyckats med konsten att hålla en tvååring under parasoll :D.

Vissa dagar har hon haft UV-tröjan ute på dagis också ( svårt med skugga där ). Vistas man "normalt" i solen och undviker dygnets värsta soltimmar så duger "vanliga" kläder lika bra. Men min dotter vägrar bada med t-shirt ( lite blöt och hon vrålar ), men med UV-tröjan reagerar hon inte med samma protest.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 008
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2
Svar
37
· Visningar
1 795
Senast: miumiu
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 180
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
18
· Visningar
2 168

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp