Sv: Stora snacktråden TVÅ
Alltså solskyddskläder är väl för det mesta motsvarande spf 50? Fördelen är ju att man slipper smörja in så mycket.
Jag hade solskyddskläder på My förra året och det gick jättebra. Det här året har jag inte införskaffat några, mest för att det bara inte blivit av, men också lite för att jag vet att hon inte kommer vilja ha dem på sig. Det räcker att t-shirten blir yttepytte blöt när hon plaskar i vattnet, för att hon ska gallskrika och vilja få den av sig illa kvickt!
kl
My har fått några konstiga utslag som kliar jättemycket. Först trodde jag att det var svinkoppor, men de blev aldrig några blåsor/skorpor, och idag var vi hos läkaren. Hon trodde att det kunde vara något slags bett, antagligen vattenloppor eller gräsloppor. Vi har varit hos min mormor i skärgården och My har lekt mycket vid vattenbrynet, så det låter ju inte omöjligt. Hon har flera bett, mest på händer och fötter men även i ansikte och på ryggen. Varje bett såg först ut som ett litet litet myggbett, och har sedan svullnat upp och fått en stor rund ring runt. Nu får hon tavegyl i några dagar för att minska klådan.
Annars har det hänt otroligt mycket med My. Hon snackar som en galning, frågar "varför då då?" om allting och ger sig aldrig med ett svar, undrar hela tiden vad hon får/inte får göra, hon trotsar och testar mycket, men vill framförallt lära sig på riktigt vad som är okej och vill gärna "göra rätt" (och blit väldigt ledsen om hon tror att hon gjort något "fel"), hon frågar ofta frågor som t ex "finns det vatten här då mamma?" eller "Har dom glass här då pappa?" om vi är någon annanstans än hemma.
Hon är en riktig liten charmknutte och är supersnabb på att snappa upp saker. Som när vi var hos min mormor där det finns en jättelång kökssoffa som är kul att hoppa omkring i när man ska äta... Jag bad henne att sitta still miljoner gånger och när hon en gång sprang iväg för 711 gången, så sa jag "Oj My nu glömde du visst något" med lite spänning i rösten. Hon stannade upp såklart och undrade vad, och då sa jag med en skämtsam ton "Du glömde att sitta stilla" , varpå hon springer tillbaka, sitter stilla en stund, rusar iväg och stannar plötsligt och säger "Nej men oooojjjj! Nu glömde jag nåt!", skrattar och springer och sätter sig igen. Efter ett tag ber jag uppgivet "My, kan du tänka dig att sitta stilla en stund och äta färdigt?". Hon tittar på mig med bus i blicken och säger "Ja, kan jag tänka" är tyst en stund, "Nu tänker jag!" och sen säger hon "NEEEEEEEEEEEEJ" och skuttar i väg
Maja har äntligen förstått hur hon ska ta sig framåt istället för att rulla åt sidan. Hon kryper inte, men ålar sig framåt. Vilken skillnad det är på barn! Maja är nu nio¨månader, då började My att gå och hade krypit sen länge
Maja är iaf världens goaste, nöjdaste bebis och det är toppenskönt! Hade det inte varit för de hemska nätterna som förvisso är bättre än för några månader sedan, men ändå rätt hemska, så hade allt varit en dans på rosor med henne!
Ang brölopp och barn så tycker jag att det är upp till varje förälder att göra som de vill. Jag hade aldrig haft en barnförbjuden fest. Hellre att mina vänner kan komma än att de måste stanna hemma för att de inte får barnvakt. När vi blir bortbjudna på brölopp försöker vi fixa barnvakt, för det blir ofta enklare på det viset. Och så håller jag med visslan, jag vill inte ha mina barn runt massa fulla typer.
Vi hade ett stort brölopp och det var fantastiskt! Tänk att det här är 6 år sen i augusti, det är inte klokt!
http://i.pbase.com/v3/44/301844/1/49213070.IkyrkanPICT5318x.jpg
http://i.pbase.com/v3/44/301844/1/48127566.PICT5249x.jpg
http://i.pbase.com/v3/44/301844/1/49213076.IkyrkanPICT5341x.jpg
//Julia