Min teori är att de inte växer jämt. Vissa börjar växa tidigt, blir längst i klassen och blir sedan omvuxna av de som startar senare. Killar och tjejer växer väl också i lite olika tid, men där i alla fall tjejer som är längst runt tweens väl inte helt ovanligt blir jämförelsevis korta,re med tiden iom att de tjejer som växer senare kan bli längre (och efter mens hävdar vissa att man vanligen inte har någon jätteväxtspurt kvar.).När slutade era barn att växa, och hur mycket växte de på slutet? Min 13-åring är 175 cm och växer han 2 dm till så får han inte plats i huset. Bokstavligen alltså. Jag kan ju inte påverka det så det är väl ingen idé att oroa sig, men det hade ju varit käckt att veta att vi inte behöver flytta om ett par år
Jag är 170, pappan är 180.
Och btw, när slutar fötterna att växa? Idag köpte vi innegympaskor i stl 46,5.
Dvs helt orimligt nog verkar man kunna vara lång tidigt och bli lång, vara lång tidigt och bli kortare, vara kort tidigt och bli superjättelång, vara kort tidigt och fortsätta vara kort.
Men läkarna säger inte det:
https://endodiab.barnlakarforeninge...etstillvaxtens-storlek-ar-beroende-av-aldern/I genomsnitt har korta barn lika stor pubertetsspurt som normallånga barn (se Figur 10). Den huvudsakliga skillnaden i vuxen slutlängd beror därför på tillväxten före puberteten.
(men om det vore 100% skulle i alla fall ett par män i min familj vara mycket längre och ganska många killar i min klass blivit mycket kortare)
Eller iofs så menar de att hm, barn som har en sen pubertet smyger upp fler och fler cm under tiden som de inte har pubertet, varpå de får hela sin pubertetsspurt ovanpå det. Jmf med ngn som har pubertet i 11 årsåldern och då får hela sin spurt på de cm som hen hade då. Det skulle kunna klaffa. Två barn är 160 cm när de är 11. Den ena får pubertetsspurt vid 11 10 cm och blir 170 cm, den andre väntar två år och smyger under tiden upp 5 cm, kör 10 cm spurt på det och blir 175 cm.
Senast ändrad: