Tonåringar

När slutade era barn att växa, och hur mycket växte de på slutet? Min 13-åring är 175 cm och växer han 2 dm till så får han inte plats i huset. Bokstavligen alltså. Jag kan ju inte påverka det så det är väl ingen idé att oroa sig, men det hade ju varit käckt att veta att vi inte behöver flytta om ett par år :arghh:
Jag är 170, pappan är 180.

Och btw, när slutar fötterna att växa? :cautious: Idag köpte vi innegympaskor i stl 46,5.
Min teori är att de inte växer jämt. Vissa börjar växa tidigt, blir längst i klassen och blir sedan omvuxna av de som startar senare. Killar och tjejer växer väl också i lite olika tid, men där i alla fall tjejer som är längst runt tweens väl inte helt ovanligt blir jämförelsevis korta,re med tiden iom att de tjejer som växer senare kan bli längre (och efter mens hävdar vissa att man vanligen inte har någon jätteväxtspurt kvar.).

Dvs helt orimligt nog verkar man kunna vara lång tidigt och bli lång, vara lång tidigt och bli kortare, vara kort tidigt och bli superjättelång, vara kort tidigt och fortsätta vara kort. :D

Men läkarna säger inte det:

I genomsnitt har korta barn lika stor pubertetsspurt som normallånga barn (se Figur 10). Den huvudsakliga skillnaden i vuxen slutlängd beror därför på tillväxten före puberteten.
https://endodiab.barnlakarforeninge...etstillvaxtens-storlek-ar-beroende-av-aldern/

(men om det vore 100% skulle i alla fall ett par män i min familj vara mycket längre och ganska många killar i min klass blivit mycket kortare)

Eller iofs så menar de att hm, barn som har en sen pubertet smyger upp fler och fler cm under tiden som de inte har pubertet, varpå de får hela sin pubertetsspurt ovanpå det. Jmf med ngn som har pubertet i 11 årsåldern och då får hela sin spurt på de cm som hen hade då. Det skulle kunna klaffa. Två barn är 160 cm när de är 11. Den ena får pubertetsspurt vid 11 10 cm och blir 170 cm, den andre väntar två år och smyger under tiden upp 5 cm, kör 10 cm spurt på det och blir 175 cm.

Senast ändrad:
Min teori är att de inte växer jämt. Vissa börjar växa tidigt, blir längst i klassen och blir sedan omvuxna av de som startar senare. Killar och tjejer växer väl också i lite olika tid, men där i alla fall tjejer som är längst runt tweens väl inte helt ovanligt blir jämförelsevis korta,re med tiden iom att de tjejer som växer senare kan bli längre (och efter mens hävdar vissa att man vanligen inte har någon jätteväxtspurt kvar.).

Dvs helt orimligt nog verkar man kunna vara lång tidigt och bli lång, vara lång tidigt och bli kortare, vara kort tidigt och bli superjättelång, vara kort tidigt och fortsätta vara kort. :D

Men läkarna säger inte det:

https://endodiab.barnlakarforeninge...etstillvaxtens-storlek-ar-beroende-av-aldern/

(men om det vore 100% skulle i alla fall ett par män i min familj vara mycket längre och ganska många killar i min klass blivit mycket kortare)

Eller iofs så menar de att hm, barn som har en sen pubertet smyger upp fler och fler cm under tiden som de inte har pubertet, varpå de får hela sin pubertetsspurt ovanpå det. Jmf med ngn som har pubertet i 11 årsåldern och då får hela sin spurt på de cm som hen hade då. Det skulle kunna klaffa. Två barn är 160 cm när de är 11. Den ena får pubertetsspurt vid 11 10 cm och blir 170 cm, den andre väntar två år och smyger under tiden upp 5 cm, kör 10 cm spurt på det och blir 175 cm.
Fast det stämde inte heller:

Därigenom blir slutlängden relativt neutral inför variationer i pubertetsåldrar, åtminstone inom de normala åldersintervallen

Det måste väl vara väldigt individuellt ändå…

När man släpper in ettorna på gymnasiet är en del killar i samma storlek som vissa 7or medan andra är större än de flesta manliga lärarna på skolan! Några år senare tar de studenten och är då betydligt mer ”jämnstora” upplever jag. Kontentan av det är ju att vissa växt ikapp medan andra stått mer still. Din son tillhör förmodligen den senare kategorin, står lite mer still när man väl passerat högstadiet. (Min 13-åriga son verkar däremot tillhöra de som växer på sig lite senare;))

Jag slutade växa som 14-15åring men jag är bara 1.57. Jag dejtade en som var 2m ett tag och han växte till något år efter gymnasiet har jag för mig han sa.

Runt 25 var det någon som skrev rent av, men att det bara handlar om ngn cm.

(och att tjejer kunde smyga på cm upp i 20 årsåldern)

Det är bara det att de brukar göra slutmätningen i lumpen för killar och i gymnasiet för tjejer.
Slutmäter man människor? O_o Får man ett mätintyg då? :)

Jag vet inte när jag slutade växa för jag har inte gått högstadiet och gymnasiet så har inte haft nån kontakt med skolhälsovården.
Senast jag mätte mig var jag 163 cm men ska nog be nån mäta mig innan jag ansöker om pass nästa gång. Vet inte hur petigt det är med det.

Slutmäter man människor? O_o Får man ett mätintyg då? :)

Jag vet inte när jag slutade växa för jag har inte gått högstadiet och gymnasiet så har inte haft nån kontakt med skolhälsovården.
Senast jag mätte mig var jag 163 cm men ska nog be nån mäta mig innan jag ansöker om pass nästa gång. Vet inte hur petigt det är med det.
Exakt, sista gången de registrerar är ju hos skolsköterskan på gymnasiet för flickor, och var för pojkar vid mönstringen. Nu börjar man ju mönstra igen och det är väl lite senare än gymnasiet och både flickor och pojkar.

De har en mätare hos polisen vid passluckorna :)

Exakt, sista gången de registrerar är ju hos skolsköterskan på gymnasiet för flickor, och var för pojkar vid mönstringen. Nu börjar man ju mönstra igen och det är väl lite senare än gymnasiet och både flickor och pojkar.

Jo men det är så krångligt där för man ska ju ta av sig skorna.

Jo men det är så krångligt där för man ska ju ta av sig skorna.
Ah, ja, har inte provat själv utan bara satsat på att jag är lika lång som för typ 100 år sedan.
(anledningen till att jag tänker på skillnaden är att jag var minst 2 cm längre mellan sista skolsköterskemätningen och mönstring)

Jag har inte varit hos någon skolsköterska överhuvudtaget under gymnasietiden och än mindre blivit mätt? Sista gången jag hade med skolhälsovården att göra var i högstadiet när jag blev tvångsvägd för någon tyckte jag var för smal....

(Edit: Jag var faktiskt hos skolsköterskan EN gång i gymnasiet - för att be om en huvudvärkstablett!)

Längden som står i mitt pass, 174 cm, är uppmätt just hos polisen :) Jag har varit lika lång sen jag var 13 då jag fick min första mens (ofta sägs det ju att man växer max ett par centimeter till efter första mensen).

Jag har då inte heller blivit mätt eller alls varit hos skolsköterskan sedan vi fick stelkrampssprutan. (utöver eventuellt för en väsktablett eller något liknande jag glömt.) I högstadiet och gymnasiet hade vi inte någon såvitt jag vet.
Vad skulle jag dit för? 😅

Jag har då inte heller blivit mätt eller alls varit hos skolsköterskan sedan vi fick stelkrampssprutan. (utöver eventuellt för en väsktablett eller något liknande jag glömt.) I högstadiet och gymnasiet hade vi inte någon såvitt jag vet.
Vi hade undersökning i högstadiet jag slutade högstadiet-93. Nu för tiden har de hälsosamtal och får spruta i 8:an.

Jag tror att min dotter har vuxit klart nu, hon är snart 18. Hon har visserligen varit sjuk, vilket kan ha påverkat hur och när hon växte. Hon stod relativt stilla i flera år, men växte sedan flera cm nu vid 16-17 år. Hon är lite drygt 160 cm.

Själv är jag 175 cm, och vet att jag var 172 cm när jag började i högstadiet, så jag växte nog klart runt 13-14 år. Pojkar växer väl dock ofta lite längre än flickor. Jag var nog längst i klassen till gymnasiet, då växte några killar om mig.

För att det står i skollagen att man ska ha tre hälsobesök hos elevhälsan jämt fördelade över grundskoletiden? I skolverkets vägledning för elevhälsan ingår ett besök i åk 7 eller 8 där man bland annat kontrollerar längd, vikt och rygg (screening för skolios). Vet inte hur historiken ser ut för det men jag gjorde det i årskurs 7.

Jag var näst längst i klassen som liten, sedan kom jag in i puberteten tidigt och stannade på 162, och räknas nu som kort. Jag har svårt att känna igen mig i "kort". Jag var ju nästan längst i klassen :rage:

Stannade i växten som 12 åring ungefär.

För att det står i skollagen att man ska ha tre hälsobesök hos elevhälsan jämt fördelade över grundskoletiden? I skolverkets vägledning för elevhälsan ingår ett besök i åk 7 eller 8 där man bland annat kontrollerar längd, vikt och rygg (screening för skolios). Vet inte hur historiken ser ut för det men jag gjorde det i årskurs 7.
Dottern gör det nu i 8:an. Vi hade ett nån gång under högstadiet vet jag.

När slutade era barn att växa, och hur mycket växte de på slutet? Min 13-åring är 175 cm och växer han 2 dm till så får han inte plats i huset. Bokstavligen alltså. Jag kan ju inte påverka det så det är väl ingen idé att oroa sig, men det hade ju varit käckt att veta att vi inte behöver flytta om ett par år :arghh:
Jag är 170, pappan är 180.

Och btw, när slutar fötterna att växa? :cautious: Idag köpte vi innegympaskor i stl 46,5.
Vår 18 åring är 173 och slutade växa i 15-16 års åldern. 16 åringen är 178 och kanske växer lite till. 15 åringen är någonstans över 180, han är nog närmare 190 än 180 nu. Snart 13 åringen är 168 och har haft en växtspurt nu, han växer nog ett tag till

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 845
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Finns så mycket kloka människor här så jag vill fråga, kanske finns något man kan göra som man inte har tänkt på. Min väninna levde...
Svar
14
· Visningar
3 317
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka