Busshållsplatser för skolbarn?

Vi bor in på en liten grusväg (ca 250 m från vägen), bussen började stanna vid korsning grusväg/väg när grannens äldste började åka buss, vet inte om de pratat med kommunen? När sen dottern blev stor nog att åka buss var det bara att hon ställde sig vid vägen, hon stod på grusvägen och när bussen kom ställde den sig så att ingen bil kunde köra förbi, dottern gick över vägen och på bussen - då slapp hon stå i diket och vänta på bussen (det är 70-väg där bussen stannar). Sen stannade den ca 300 meter längre fram och hämtade nästa barn. Inga busshållplatser och fungerade bra hela låg/mellanstadiet.

Nu i högstadiet cyklar hon ca 2 km till det ställe där bussen stannar, för några år sedan fixade någon förälder till barnen som åkte att bussen stannade på "vår" sida av 80-vägen så att de slapp gå över och gå längs vägen, kan vara att det blev så när det blev 80 hela sträckan, tidigare var det 70 precis där barnen gick.

I vår kommun är det något med 80-vägar, vet en som åkte taxi till skolan eftersom de bodde längs en 80-väg och bussen inte körde förbi utan körde på grusvägen en bit bort, så de hade fått gå längs 80-vägen för att komma till bussen. Smal 80-väg utan vägren och utan mittlinje.
 
Står man vid vägen så stannar bussen, simple as that :up:
Så funkade det när jag åkte skolbuss för 30 år sedan och så funkar det idag med. Bussen gick en bestämd slinga, man gick ut till vägen och där man stod stannade bussen. Nu var det ju också alltid samma bussförare så de hade rätt bra koll på vilka barn som bodde var och var det fanns barn att hämta. Nya barn meddelades från skolan typ.
 
De här är inget svar på frågan, men de skolbussar som tar barnen till "min" skola stannar där barnen bor.
Chaufförerna har full koll på vilka barn som åker vilka dagar, om någon åkte till någon kompis igår, eller kanske ska resa bort.
bäst och mest fantastiskt är när någon tonåring försovit sig, och chauffören ringer in och väcker barnet, och väntar till ungen är klädd och kommer ut.
Det händer, inte ofta men någon gång ibland att alla barn från samma by kommer sent med bussen för att någon behövt väckning.
Barnen har chaufförernas nummer, och ringer själv om dom vill åka till någon kompis, och bussen bör veta det.
I det här fallet tar ungarna ofta mer ansvar och har en dialog med chaufförerna än de har mot sina föräldrar ;)
Till vår skola/förskola ca 3 mil åker barn buss från att det är typ 3 år, tidigare om de har äldre syskon.
Våra chaufförer kan inte vara bättre!!!

* Jenny *
 
Hallänska landsbygden. Där går barnen ut o ställer sig på åkern (finns ingen väggren, 70-väg) o bussen stannar vid varje hus. Inte en hållplats i sikte.
 
Jag får ringa och kolla helt enkelt vad de har för regler här, och hoppas att det skulle gå att lösa om det skulle bli aktuellt.

Det är lite av ett drömhus och drömläge där vi slipper ha grannar in på knuten, men det där drömläget ställer såklart också till det. Vi kommer fundera fram och tillbaka hundra ggr om känns det som.
Ibland önskar man att man hade facit. Hoppas det blir bra och att er kommun är en sån där flexibel kommun som många i den här tråden verkar bo i, om det blir aktuellt.
 

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 350
Senast: Liran
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 719
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 052
Senast: Jadzia
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 967

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp