Stora Snacktråden tre

Sv: Stora Snacktråden tre

Jag har lite liknande problem med mina på kvällarna.
Tuva har alltid varit jobbig att lägga. Hon är en riktig nattuggla och kör tills ögonen inte klarar att vara öppna längre. Aldrig att hon skulle lägga sig, koppla av och somna.
Det är och har varit riktigt jobbigt. Speciellt eftersom jag varit själv med dom så mycket sista 10 månaderna.

Mina barn somna i princip aldrig före 20.45. Det är inte ovanligt att dom somnar 21.15, när det är dagis dagen efter.
Ofta får jag väcka dom på morgonen och dom är trötta, men likadant sen ändå på kvällen.
Lowe har jag kortat ner middagsvilan på dagis from idag till 40 min, men ändå var han svår att söva ikväll nu och somnade för 10 minuter sen. :crazy: Tuva är vaken än.

Jag brukar söva dom i vår säng. Tuva ville sova i sin säng och jag försökte övertala henne att ligga kvar hos oss, men icke. Hon lovade att inte slå på tvn eller leka. Men ligger i sin säng och pratar och grejjar och röjjer.

Just nu längtar jag tills dom är så stora att man bara sähger god natt och adjö ungefär på kvällen.
Skämt åsido, men jag behöver egentid som inte är kl 22-23 när man ska jobba dagen efter.

Känner igen mig lite i det du skriver.
Isak somnar oftast vid 20, men Rasmus kan vara vaken till midnatt nästan.
Han är vaken nu tex. Sambon håller på lägger nu och jag hoppas verkligen att han somnar. Jag är sååå trött!

Nähä... han vägrar sova.
Suck! Hur länge ska han vara vaken eg?

Senast ändrad:

Nu sover han.
Förkyld är han också stackaren, så hans täppta näsa ställer till en hel del när han ska sova. Han hatar nässugen men vad gör man? Det är ju enda sättet :(
Känns så hemskt när han skriker.

KL

Fy satan vad less jag blir.
Varenda gång Isak varit hos sin pappa så är han gräslig mot mig när han kommer hem. Riktigt hemsk. Skriker och slåss, rivs, sliter i kläderna och kallar mig allt möjligt. Som idag: jag bad honom lägga tillbaka en leksak och gå på toa så vi kunde gå ut sedan. Han fick världens utbrott och skrek, slogs, slet i mina kläder, sparkades och försökte stampa på mig. :confused::(
Vi skulle gå till lekparken vilket han visste, så jag fattar verkligen inte var det där utbrottet kom ifrån. Han skiter totalt i vad jag säger, sedan blir det lugnt några dar innan han åker till pappan igen.

Har försökt prata med pappan men det är som att prata med en vägg.
Isak gör precis som han vill där, men han hävdar såklart att så är det inte.
Jag blir tokig snart.

Sådär var mina barn ibland också när de kom hem ifrån sin pappa. Jag tror att det handlar om separationsångest och om att de vet var de kan vara sig själva utan att behöva skärpa sig. Det är helt enkelt väldigt jobbigt för barnen att byta hem hela tiden och de känner om de måste skärpa sig hos den ena föräldern och då kommer allt när de kommer hem igen istället.
För mina barn blev det bättre när de blev lite äldre och kunde berätta och förklara om det var något jobbigt som hade hänt. Under den här tiden så bråkade barnens pappa och hans fru väldigt mycket. Ibland så mycket att barnen ringde hem och grät och ville bli hämtade så miljön runt dem hos pappan var ju inte heller bra.
Har ni fortfarande varannan vecka? Kanske behöver ni gå på några samtal hos familjerätten? Kanske bup kan hjälpa dig om du ringer dem?

Hur vet du att Isak gör precis som han vill där?

Utan att på förhand veta vilken insyn du har så skulle jag råda att vara lite försiktig med att skylla barnets beteende på den andra boendeföräldern.

Jag håller med TinyWiny, kanske att ni måste försöka hitta ett annat umgängesschema för Isak alt att ni som föräldrar får stöd i hur ni ska hantera dessa utbrott.

För att jag sett det med egna ögon.
Om och om igen.

Idag har varit den jobbigaste dagen någonsin tror jag.
Kan verkligen inte sluta gråta.
Enda sedan i morse har Isak varit så vansinnigt elak mot mig.
Han tappade bort sina byxor igår kväll.
Bad honom leta reda på dem i morse. Han tvärvägrade och var riktigt otrevlig.
Sedan klädde han på sig, öppnade dörren och sade helt lugnt "jag ska flytta".
Hela dan har jag fått höra att han tycker inte om mig längre, han ska flytta till pappa osv. Jag har tom fått slänga på luren i örat på mamma och rusa ut efter honom. :crazy:

Det är som en helt annan person.:cry:
Jag fattar inte vad som hänt. :(

Jag har försökt, han är totalt hopplös och prata med.
Håller på mailar till medlaren vi hade under vårdnadstvisten.

Fy vad jobbigt :( Ett jättestyrkekram till dig!

Det han behöver nu är att hans mamma, dvs. du ställer dig upp, rätar på ryggen och visar att du är vuxen. Gråt inte utan förklara för honom att du bestämmer att han ska vara hos dig oavsett vad han tycker om det. Berätta att du älskar honom och att du vill att han ska vara hos dig.

Många barn har sådana här perioder när de ska flytta för att mamma/pappa är dumma. Det är ett sätt för dem att testa vad som händer. Älskar de mig verkligen tillräckligt mycket? Vill de ha mig här? Vad händer om jag är dum mot dem? De testar och de vill ha bevis för att vi som föräldrar orkar med dem och att vi orkar älska dem trots allt.

En dag kommer han att vara mycket tacksam för att du tog ditt ansvar, satte ned foten och visade honom hur det ska vara. Att du visar honom att oavsett så är det du som är vuxen och tar besluten. Det behöver inte han göra utan han kan vila i det faktum att sådana svåra saker bestämmer andra åt honom nu när han är liten.

Försök gärna vara ensam med honom när du pratar med honom så att han vågar visa sina riktiga känslor. Det kalla du ser nu är inte det han känner utan en fasad han sätter upp för att han tror att det inte ska göra lika ont då om du säger, -jamen gå då. Det är hans stora rädsla att inte vara älskad och det är det du måste visa honom nu att han är.
Kanske tror eller känner han att han inte betyder lika mycket för dig nu sedan lillebror kom och då måste du bevisa motsatsen.

Genom att låta barn göra som de vill så säger vi också åt dem att de inte betyder något för oss. Genom att sätta tydliga ramar runt våra barn, guida och älska dem vansinnigt mycket så visar vi dem att de betyder allt för oss.
Hans pappa har ju fallerat i det här och tror säkert att han gör rätt när han får göra som han vill och då är det ännu viktigare att du står där som en klippa, trygg och stark att klamra sig fast i när livets vindar blåser hårt.

Din son behöver dig oerhört mycket nu så visa honom att du finns där för honom.

Jag skickar en hel massa styrka! Jag vet att du klarar det här även om det är jättetufft.

Tack :love:

Nu har vi fått till hos medlaren nästa v.
Blir faktiskt lite nervös måste jag erkänna.
Vill inte ha nåt bråk igen. Men samtidigt får nog faktiskt pappan skylla sig lite själv. Han har kunnat tagit tag i saken för länge sedan.

Då förstår jag.

Hoppas att ni får ut något bra av mötet. Det är ju bra att ni tar tag i saken och försöker lösa det.

Nu har jag gjort slag i saken och anmält Ellan till dansskolan ( pyttedans )

Hon älskar verkligen att showa runt och dansa som videon visar ( tyvärr raderades av misstag originalfilen så denna är en förkortning och i usel kvalité ).

Någon annan här som låtit barnet/barnen gå i barndans?

Chelsea ska börja på LekDans till hösten! Älskar också att dansa, och sjunga. Hoppas ju på melidifestivalen i framtiden, kan vara bra att kunna dansa då :D

Gruppen är fr 3 år men hon har inte såå långt dit ;)

Emilia och Maja kommer börja pa "gymnastik" i höst, jag har fattat att det är bade dans och gymnastik. Det är för barn 2-4 ar och Maja är inte riktigt 2 ar da men jag hoppas hon far börja ända. Det är pa eftermiddagen sa Maja kommer följa med i vilket fall.

Imorgon aker vi iväg pa lite semester, vi gör det enkelt och aker till ett "barnhotell", där finns allt som ett barn kan önska sig (bondgard, ponnyridning, pool, stor lekpark bade inne och ute). För föräldrarna erbjuds massage, ansiktsbehandlingar mm. Ska bli skönt att komma bort fran byggkaoset ngr dagar.

Jag börjar bli väldigt trött pa att bo hos svärmor nu, hon är iof snäll och vi har fatt lite bättre kontakt. Men jag känner mig hela tiden iaktagen och om det jag gör är tillräkligt bra. Sa är det säkert inte men jag har den känslan. Sen blir det inte enklare av att vi har helt olika asikter om det mesta.

Jag maste fraga er vad ni tycker om hur man gör med spraket. Emilia pratar bra, tydligt och alla förstar vad hon menar. Men svärmor tycker hon behöver hjälp med grammatiken, att hon nästan hela tiden använder fel artiklar. Tysk grammatik är som dom flesta vet svar och jag sambon tycker att vi ska lata den komma när den kommer. Svärmor (som är lagstadielärare) rättar Emilia hela tiden och menar pa att man ska börja tidigt för annars kommer hon fa jobbigt i skolan. Det är 3 ar kvar till hon börjar skolan sa jag tror det kommer av sig själv. Hur tycker ni att man ska göra? (rättar ni era 3aringar när dom säger en äpple istället för ett äpple?).

Nej jag rättar verkligen ingenting i det dagliga talet.
Jag vill inte att hon ska känna sådan press och sedan tror jag att det kan bli bakslag om man forcerar fram talet i tidig ålder.

Ella är ju rätt sen i pratet överlag och talpedagogen sa att man absolut kan öva med barnen, men att man ska passa sig för att rätta barnen i tid och otid.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 301
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 275
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 932
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 775
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar