Sv: Stora Snacktråden tre
Fy vad jobbigt
Ett jättestyrkekram till dig!
Det han behöver nu är att hans mamma, dvs. du ställer dig upp, rätar på ryggen och visar att du är vuxen. Gråt inte utan förklara för honom att du bestämmer att han ska vara hos dig oavsett vad han tycker om det. Berätta att du älskar honom och att du vill att han ska vara hos dig.
Många barn har sådana här perioder när de ska flytta för att mamma/pappa är dumma. Det är ett sätt för dem att testa vad som händer. Älskar de mig verkligen tillräckligt mycket? Vill de ha mig här? Vad händer om jag är dum mot dem? De testar och de vill ha bevis för att vi som föräldrar orkar med dem och att vi orkar älska dem trots allt.
En dag kommer han att vara mycket tacksam för att du tog ditt ansvar, satte ned foten och visade honom hur det ska vara. Att du visar honom att oavsett så är det du som är vuxen och tar besluten. Det behöver inte han göra utan han kan vila i det faktum att sådana svåra saker bestämmer andra åt honom nu när han är liten.
Försök gärna vara ensam med honom när du pratar med honom så att han vågar visa sina riktiga känslor. Det kalla du ser nu är inte det han känner utan en fasad han sätter upp för att han tror att det inte ska göra lika ont då om du säger, -jamen gå då. Det är hans stora rädsla att inte vara älskad och det är det du måste visa honom nu att han är.
Kanske tror eller känner han att han inte betyder lika mycket för dig nu sedan lillebror kom och då måste du bevisa motsatsen.
Genom att låta barn göra som de vill så säger vi också åt dem att de inte betyder något för oss. Genom att sätta tydliga ramar runt våra barn, guida och älska dem vansinnigt mycket så visar vi dem att de betyder allt för oss.
Hans pappa har ju fallerat i det här och tror säkert att han gör rätt när han får göra som han vill och då är det ännu viktigare att du står där som en klippa, trygg och stark att klamra sig fast i när livets vindar blåser hårt.
Din son behöver dig oerhört mycket nu så visa honom att du finns där för honom.
Jag skickar en hel massa styrka! Jag vet att du klarar det här även om det är jättetufft.