Stora Snacktråden tre

Sv: Stora Snacktråden tre

Det här med dialekten tror jag säkert spelar en ganska stor roll. Schweizertyska och högtyska tycker jag verkar vara ungefär som svenska och danska i skillnad. Det blir nästan som ett nytt språk när man börjar skolan, där det pratas och skrivs högtyska. Schweizertyska har även andra grammatikregler (inga officiella, eftersom det inte finns ngt skriftspråk), tex annan ordföljd i bisatser.

För Nisse är det redan nu lite som tre språk, eftersom jag pratar (halvtaskig) högtyska när vi umgås med familj/vänner som inte pratar svenska. Då känns det lite oartigt att prata svenska med Nisse. Egentligen borde jag byta till schweizertyska nu när man umgås med småbarn, men det känns lite jobbigt för det låter så fånigt :o I huvudet låter det helt ok, men det som kommer ut ur munnen låter helt annorlunda!

kl

När slutade era med blöja?
C är jätteduktig på att springa på pottan om hon går utan hemma, men hon kan även ibland glömma när hon är inne i ngn lek. Ofta säger hon även till när hon har blöjan på sig: mamma nu kommer det kiss! ;)
Har inte pottränat eller gjort ngn grej av det, men tänkte om man skulle försöka ha henne utan oftare nu på sommaren så hon är blöjfri till hösten? Hon är 2.5 nu.
Sen får hon säkert ha blöja på natten lite längre om det behövs, vill verkligen inte jäkta.
Men hon blir störtförbannad om jag nämner trosorna som jag har köpt, neeeej inte trooosooor!! :D

Moa har ju kissat på toan sen hon var 1 men vägrar fortfarande bajsa annat än i blöja. Jag pressar henne inte utan det får komma när det vill, så att säga ;) Jag har en present till henne som hon ska få när hon gör det, och hon pratar mycket om det att "sen när hon är en stooor tjej och bajsar på toan ska hon få sin present, men hon har så mycket leksaker just nu!" :D

Hon har aldrig kissat ner sig vad jag minns utan springer och sätter sig själv på pottan och ropar när hon är fördig (ibland ) ;)
Även när hon har blöja (typ när hon sagt att hon vil bajsa eller om vi åkt iväg nånstans där jag inte vet var det finns en toa eller gräsplätt) så frågar hon om hon får kissa. På natten vakna hon ofta och frågar om hon har blöja på sig och får kissa.

Mina tvillingar (nu 4.5 ar) var valdigt olika. Amber slutade med bloja pa dagen (kiss) nar hon var 2.5 men det tog ett helt ar till innan hon aven bajsade pa pottan/toan. Hon har fortfarande nattbloja - ar inte redo an.
Chloe slutade inte med bloja pa dagen forran hon var 3.5, da bade med kiss och bajs pa en gang. Sen tog det ett par manader till sa var hon torr pa natten ocksa.

Jag har vantat tills de var redo, och da gick det ocksa fort och enkelt. Mest for att jag tyckte att det verkade jobbigt att toalettrana tvillingar :o
Har bara haft en handful "olyckor" totalt inkl nattetid, sa det verkar ha funkat!

Ja jag vill juinte sätta ngn press eller "potträna", man lär ju märka när de är redo.
C skulle nog kunna gå oftare utan blöja hemma, det är oftast vi föräldrar som glömmer ta av den ;)
Hon både kissar o bajsar i pottan utan problem o ropar när hon är klar.

Då gissade jag ganska rätt att torrheten på natten dröjer lite längre också ;)
Får springa mer naken nu under semestern sen får vi se om trosorna åker på frivilligt hehe

Sen behöver ju inte trosorna vara avgörande heller! Sonen blev blöjfri (dagtid) nu i början av juni, i början hade han gärna kalsonger (med Bamse :D), men nu vill han inte det längre - så han är "naken under kläderna", så att säga ;). Tänker att det kommer att ge med sig av sig själv så småningom...

En ide vore kanske att ta med henne till affären och låta henne själv välja trosor? :)

Isak blev blöjfri dagtid när han var 2½, sedan har det varit perioder till och från sådär. Nattetid när han var 3.

Tuva slutade med blöja när hon var 2,5. Då både dagtid och nattetid.

Jodå de vi har fick hon välja i butiken o var sååå nöjd - tills vi skulle betala i kassan : neeeej inte ha trooosor!;)

Men så idag: bajsade hos grannenså vifick byta där hos dom, men när jag sa att hon skulle låna en blöja av Elias så sa hon: jag villha trosor inte blöja! Haha tokunge!
Hade inga där så klart men hon har på sig tights utan blöja nu ;)

My slutade med blöja dag och natt bara sådär över en dag när hon var 2 år och 5 månader, från att ha visat noll intresse av att kissa på pottan/toaletten tidigare.

Maja håller på att lära sig nu. Hon går på pottan och kissar men hinner inte alltid, så det sker några "olyckor" varje dag (men hon går utan blöja i stort sett hela dagarna). Hon blir 2 i september.

Jag tror att det kommer när det kommer och att man inte ska göra någon stor grej av det, låt barnet styra =)

//Julia

KL

Yaaay på torsdagen v 34 börjar jag äntligen rida igen :):banana:
Finns en ridskola med islandshästar här som jag anmält mig till. :bump:

KL

Här var det tyst. Är folk på semester? :)

Fortsätter på blöjämnet lite - L strax över 3 år och har fortfarande inte kissat en enda droppe på varken potta eller toa. Frågar man honom om det blir han VANSINNIG och skriker bara "NEEEEEEEEJ!!!". Vi gör ingen stor sak av det eftersom jag vet hur rädd han är för att misslyckas - jag tror att han, precis som My, kommer sluta över en dag sen när han är redo. Men är det ingen annan här med så "sen" blöjunge? :)

Om du laser min tidigare post sa ser du att en av mina tvillingar var 3.5 nar hon slutade med bloja. Hon vagrade ocksa, var inte alls intresserad, tills en dag nar hon deklarerade att nu var hon stor flicka och behovde inte bloja langre. Och sen den dagen, blojfri!

Jag missade visst din ena flicka, läste bara om den första :o Börjar längta efter att slippa ha två blöjbarn...

Nu är ju N inte 3 ännu, men iaf 2,5, och det känns som om det är ganska långt kvar till potta för oss. Känns inte som om han förstått meningen med det. Han sätter sig på pottan ibland om man frågar, men att han skulle kissa eller bajsa där känns rätt avlägset.

Kul att du ska börja rida igen :) Har du ridit islandshästar förut, eller är det nytt?

Jag tänkte också ta tag lite i min ridning och letar tränare för tillfället. Enda problemet är att hästen är så svårlastad, men jag hoppas vi kommer iväg iaf!

L går inte ens i närheten av pottan. Nu har vi börjat sätta hans 1-åriga lillebror där, som inspiration :D

Ok, lillebror kanske kan visa storebror hur det går till :D
N sätter sig bara med byxor på, tycker att det känns kallt annars. Kan bli lite opraktiskt...

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 301
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 275
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 932
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 775
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar