Stora Snacktråden tre

Sv: Stora Snacktråden tre

Hur bor ni? Jag tycker att det har fungerat rätt bra att låta barnen gå nakna på sommaren (men vi bor ju på landet). Då blir de iaf medvetna om när de kissar, och det kan vara lättare att börja lära sig kissa i gräset än i pottan. Bara en tanke. Det kan ju bli lite väl mkt kiss att torka upp inne en period förstås....

Maja har varit helt torr i två dagar nu. Hon säger till när hon behöver kissa "Maja kissa pottan" eller "Maja kissa gräs", och det har inte hänt en enda "olycka" faktiskt! Känns underbart skönt! Det enda jobbiga såhär i början tycker jag är när man ska iväg på utflykter eller åka och handla eller så. Man vill ju inte sätta på blöja igen liksom, men det kan ju vara svårt att komma ihåg att man ska kissa på en toa, när man är fullt påklädd i en affär. Lite lättare att komma ihåg när man är naken och på hemmaplan... (iaf när man är så liten;).

Vi bor i hus, med hyfsat stor trädgård. Så vår tanke i våras var att L skulle gå naken i sommar och "träna", problemet är att han vägrar. Förra året ville han inte ens klä av sig när han skulle bada, utan badade med kläderna på...:crazy:

Ni får mikra pottan en stund innan :idea:

Hihi, kanske vore nåt. Eventuellt lite ohygieniskt för mikron...

Om han inte vill gå naken kanske han kan ha några byxor som går snabbt att ta av sig när han är ute? Har egentligen inga bra tips, har inte funderat så mkt på det hela. Även om det kanske vore dags även för N:s del egentligen.

Emilia vägrade länge att vara utan blöja, jag tror inte hon litade på att hon skulle klara det. Men när hon väl vågade tog det bara en vecka så var hon helt utan både dag och natt, då var hon 3år och 1månad. Det händer sällan "olyckor", då det händer är om hon är för inne i en lek och kommer på.försent att hon måste kissa och därför inte hinner.

Ett tag använde vi en "träningsblöja" när vi skulle iväg, den ser ut som tjockare underbyxor men tål lite kiss.

Maja som blir 2år i oktober kissar ganska ofta på pottan och säger ibland till när hon behöver, men det är en bit kvar till hon är helt bljöfri.

När har era barn slutat med napp? Emilia närmar sig 3,5 och det känns som det börjar bli dags men hon älskar sin napp och kan inte somna utan den. Några dagar har vi pratat om att hon ska somna utan napp och på dagen är hon helt med på det men när det är läggdags blir hon så ledsen. Hon har ingen snuttefilt eller gosedjur.

åh nappen, här har jag en historia ska ni veta!!!

Moa slutade med nappen i våras nån gång, 4-5 månader sen nånting. Det gick superbra att sluta och hon hra knappt frågat om den.

I lördags skulle hon sova hos farmor/farfar för första gången sen i vintras, och när det var dags att sova gnällde hon lite efter mig och pappan. Det hade jag räknat lite med eftersom att det var så länge sen hon sov borta.
Vad tror ni farmor gjorde då? jo, gav henne en napp....! Moa frågade inte efter nappen själv.

Jag fick reda på det genom att när vi kom berättade moa för mig att hon haft nappen, men jag busade med hene och sa att jag inte trodde på hene, för ungefär hälften av allt hon säger är sant nuförtiden. Svärmor hörde allt men sa inget.
Efter ett tag sa moa det igen och jag trodde henne inte varpå svärmor svarar, argt:
-Jo Sara det är faktiskt sant. Och jag vet vad du kommer säga men det är ingen ide, för vi har bestämt att när hon sover här ska hon få ha nappen så hon känner sig trygg. Vi har berättat för henne att sen när bebisen kommer får hon inte ha nappen längre och då lägger v dem i brevlådan till lillasyster som ni gjorde, och det är hon införstådd med och förstår.

jag satt så här :eek: och sa nåt om att VA? men honhar ju inte haft napp på snart ett halvår?!

Svärfar slog blixtar om sig och sa att "deras hus deras regler". Det värsta var att sambon höll med dem och inte tyckte att det var så farligt..

Snacka om att jag kände mig överkörd och nermald i gruset...

Sen dess har hon varit sitsvår att lägga om kvällarna, har inte kommit till ro. Vaknar extra många gånger på natten. Första natten frågade hon lite efter nappen annars har hon inte nämt den.

Kvällen efter hade vi värsta grälet här hemma och jag förklarade hur totalt respektlöst det var av dem att bestämma en sån sak om VÅRT barn, och att man inte kan ha så olika regler på olika ställen när man är så liten. Och att de kommer få en ännu värre kväll när hon väl inte ska ha den där sen.
Förklarade även att jag tyckte att nu var det skitsamma om hon har den där nu för det var redan kört.

Han åkte dit och pratade med dem, svärmor blev ledsen över att hon sovit dåligt efter att hon fått ha den och sa att nu får hon inte ha den där heller länre (lite rörigt för stackars Moa kanske?!)
Svärfar blev skitsur (igen) och sa att om vi vill lämna henne där får vi accepterat att det de gör som de vill. Varpå sambon var snabb att replikera att vi trodde att de faktiskt ville ha henne.. och jo, det ville de ju.

Åh ja... långt, men i verkligheten är det längre haha! Fatta vilken soppa.. fick tillbaka barndomens mobbad-känsla när det satt tre stycken och idiotförklarade mig. För nåt jag absolut tyckte JAG hade rätt i!

Men fy vad hemskt, förstår att du blev ledsen över ett så respektlös bemötande av dom.
Min svärmor är bra på att göra mig ledsen med ogenomtänkta kommentarer men hon respekterar och följer det vi sagt gäller för våra barn.

Skönt att din sambo ändrade sig och pratade med sina föräldrar.

Vad arg jag hade blivit! :mad:

Jag hade inte lämnat Moa där om det skulle vara på dom kompromisserna. Erat barn, era regler känner jag!
Och nappar kan ju ställa till det så, barnen håller dom ju så kärt och när man väl slutat känns det enklast att då är det stopp, finito, slut. Inte hålla på och jamsa att dom får ha ibland. Känns som bäddat för konflikter och väldigt förvirrande för barnen.

+ turbo : Jag trodde de respekterade våra regler, och det har de antagligen gjort i annat men man börjar ju ändå undra hur det varit innan om annat...

Ajda: Så kände jag också, "nu får de inte ha henne mer på länge". Tyvärr (eller vad jag ska säga..) är svärmor extremt trevlig annars och bra med henne, och det har varit länge inplanerat att hon ska sova där imorgon då vi ska iväg och svärmor har tom tagit ledigt från jobbet för det, och så är de våra barnvakter är bebis ska komma.. Men jag håller helt och hållet med om at det är vårt barn - våra regler som gäller.
Hon borde ju veta efter 4 barn att det gäller att vara konsekvent med dem!

Kan tillägga att jag hoppas inom mig att hon får ett rent helvete imorgon kväll när det är dags att sova och att dotten är på henne mycket om att få nappen, samtidigt som att jag hoppas för dottern skull att det går smidigt :D)

Men usch vilket sätt av dem :crazy::eek:
Snacka om respektlöst.
Dåligt av sambon och inte säga något.

Det där är sa svart, min svärmor är ocksa bra pa manga sätt och barnen älskar henne men hon lär dom sa mycket dumt. Emilia vill numera sminka sig för da blir man fin, hon vill ha klänning och finskor för da är man fin. Hon pratar ofta om att det är för pojkar och det är för flickor.

Det där är sa svart, min svärmor är ocksa bra pa manga sätt och barnen älskar henne men hon lär dom sa mycket dumt. Emilia vill numera sminka sig för da blir man fin, hon vill ha klänning och finskor för da är man fin. Hon pratar ofta om att det är för pojkar och det är för flickor.

:( Det skulle jag nog ha riktigt, riktigt svårt för om mor- eller farföräldrar höll på med. Hoppas ni som föräldrar kan motverka det litegrann, och ge henne lite bredare referensvärld än så, att det finns många sätt att vara fin, att detta att vara fin inte är så viktigt (mycket viktigare att vara frisk och må bra, t ex), och att det är väldigt få saker som bara är för pojkar eller flickor, nästan allt är för alla.

Men åååååh vad förbannad jag hade blivit!!! :mad:

Turbofling: L slutade med nappen veckan innan han fyllde 3 år, då gav vi den till kaninerna på Liseberg :D Innan det var han också en riktigt "tuttegris" men vi förberedde honom länge innan resan och sen gick det väldigt smärtfritt. Han har frågat ett par ggr efter den, men har fullständigt accepterat att den är borta.

Knapplån.

Angående blöjor börjar vi ana en öppning hon L, han är lite drygt 3,5 år. Nu vill han sitta på toaletten ibland, även om det inte kommer något då.

Häromdagen stod han utan blöja när han plötsligt ville ha den på sig igen. Han sprang då för att hämta en blöja, fick med sig två i alla hast, sprang tillbaka för att lämna en och när vi sedan skulle sätta på den kom kisset. Så han börjar iaf känna när det är dags, hoppas det släpper snart. :)

Någon gång släpper det även om jag har svårt att tro det ibland. Ska jag jämföra mig med många andra här i tråden har/är mina barn väldigt sena med att sluta med blöja.

Dottern slutade när det var jullov, då var hon exakt 4 år. Hon har haft en väldigt motvilja till både toalett och potta. När hon inte längre hade alternativet blöja att ta till så var det inga större problem. Vi fick ganska snart ta bort nattblöjan också för hon höll sig hela dagarna från att bajsa så att hon kunde göra det i blöjan. I perioder har det hänt lite olyckor på nätterna, men det hör väl till. Vi har inga problem alls nu, på dagarna sker aldrig några olyckor, men som sagt kan det hända ibland på nätterna.

Sonen är 3,5 år nu och har som sommarläxa att sluta med blöjor. Det går väl inte lika bra, men det går. Han får vara utan blöja på dagarna. Tvärtemot sin syster har han alltid varit väldigt positiv till potta och toalett, han tyckte det är roligt. Problemet med honom är att han inte alltid märker att han är nödig och det bekymrar honom inte ett dugg om det sker olyckor. Dottern blir ju väldigt ledsen och tycker det är jobbigt om det sker en olycka, men sonen fortsätter med det han höll på med utan att bry sig. Inte alltid så trevligt. Men, men det blir väl rejält med ombyten med till förskolan efter sommaren så får det väl bli som det blir. Där blir det ju också lite roligare eftersom det finns toaletter i rätt storlek och alla kompisarna också använder toaletten så det lossnar nog till sist.

:( Det skulle jag nog ha riktigt, riktigt svårt för om mor- eller farföräldrar höll på med. Hoppas ni som föräldrar kan motverka det litegrann, och ge henne lite bredare referensvärld än så, att det finns många sätt att vara fin, att detta att vara fin inte är så viktigt (mycket viktigare att vara frisk och må bra, t ex), och att det är väldigt få saker som bara är för pojkar eller flickor, nästan allt är för alla.

Jag tycker inte om det men att prata med henne verkar inte fungera, hon förstar inte alls "problemet". I en föräldratidning fanns det en artiken fran en förskola i Stockholm där dom jobbar mkt med genustänk (eualia eller ngt tror jag den hette). Visade den och tänkte att hon skulle fa sig en tankeställare men det ända hon säger är "ja men det är väl klart att pojkar ocksa kan leka med dockor". Sa pa den nivan är det och jag har gett upp. Nu har det blivit väldigt mycket eftersom vi bor hos svämor just nu, men om 2 v sa flyttar vi härifran sa jag hoppas det blir bättre när vi inte träffas lika ofta.

Emilia och Maja har blivit sa gulliga mot varandra. Dom har bestämt dom vill sova i samma rum, Majas säng star vid fotdelen av Emilias. Igar när vi gick och la oss sa hade Maja gatt över till Emilia sa dom lag och höll om varandra när dom sov.

hihi så gulligt, kom ihåg detta när de klöser ögonen ur varandra som hormonstinna tonåringar ;)

Måste berätta om hur svårt det kan va att vara liten och inte förstå alla uttryck:

Igår gosade vi i soffan och jag sa "åh Moa du är ju min lilla sötlök"

Hon tittade på mig med stora ögon och började storgråta!

När jag väl lyckats lugna henne och frågade varför hon blev ledsen svarade hon

-Men du får ju inte laga mat av mig!

Senast ändrad:

Haha stackars Moa!

Jag onskar jag hade mer tid att skriva har, men har verkligen inte tid. Jag laser dock hela tiden, men fran telefonen blir det sa drygt med langa svar.

Vi har haft flera som tittat pa huset och en tjej ar jatteintresserad, dock har hon inte rad med hela sa vi ska fraga grannen om hon fortfarande ar intresserad av att kopa det ena faltet. Det kanns pirrigt att vi kanske ska lamna landet om bara nagra manader!

Jag har borjat jobba mer, 75% nu mer produktionsansvar. Jattekul, jag far gora det jag gillar bast - leta information och nya stallen och skriva ihop lockande program.

Barnen ar sa roliga, det har antligen lossnat pa riktigt for Sam med bada spraken (han ar 4.5 nu) och han kan skilja pa dem "vad heter detta pa svenska?" och "Hon forstar inte engelska, du maste prata svenska med henne". Han babblar pa dag och natt och fragar massor av grejer hela tiden. Han har forstatt att vi ska salja huset och flytta till Sverige och kanns helt ok med det. Han ar sa snall och go att ha med ut bland folk, fast hemma kan han vara hur vild och arg som helst mellan varven. Helt normal 4aring alltsa.

Vi har dock ett litet problem, han vill inte sova sjalv i sin sang. Han ar inte radd eller sa, han vill bara sova med nagon annan. Hans pappa sover i rummet bredvid honom och jag och Isaac sover i stora sangen. Grejen ar att han garna fatt sova i min sang om det bara hade funkat! Men det gor det inte, han somnar allra bast ensam i sitt rum. Jag sager varje kvall att han far somna sjalv men han far garna komma in om han vaknar pa natten. "Men jag har ingen liten baby i min sang, jag ar sa ensam" sager han. Da sager jag att Isaac ocksa ska sova i sin egen sang nar han blir sa stor som Sam, och att Sam sov med mej nar han var lika liten som Isaac. Men det blir anda diskussioner varje dag. Ofta lyckas jag avleda genom att lasa en saga med honom i sangen eller prata om nagot annat men det tar anda pa mej. Ar jag for hard?

Isaac ar urcharmig och supermammig, vill helst gosa hela dagen lang med kinden i min urringning. Han pratar mycket mer an vad Sam gjorde i samma alder och valdigt tydligt. Har en stark vilja och blir helt ursinnig/jatteledsen nar man skaller pa honom. Han retas ganska mycket med Sam och blir sen urledsen nar Sam puttar bort honom. Jag forsoker avleda och fa dem att leka tillsammans istallet och det funkar ganska bra.

Helt sjukt att de snart ar 3 och 5, vart tar tiden vagen??? Sam ska borja skolan med uniform och packad lunch och skolbocker och allt i september. Han ska lara sig irlandska och engelska och skriva och rakna. Galet. samtidigt tanker jag att det nog ar ganska bra for en vildbatting som sam att lara sig lite sociala regler sa det ska nog bli jattebra.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 301
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 275
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 932
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 775
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar